• 1
  • 2
2008-11-18, 00:30
Medlem
MorbrorStuarts avatar
Tänkte starta en liten diskussion.

Är det någon som kan argumentera FÖR tortyr?
Senast redigerad av MorbrorStuart 2008-11-18 kl. 00:39.
Citera
2008-11-18, 00:35
Medlem
Securions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbrorStuart

För att rädda ett stort antal människors liv...? Utilitarism tror jag det heter...?
Fråga är ju då HUR många måste kunna räddas för att tortyr blir ok? Och hur pass stor chans ska det vara att dom kommer att räddas?

Bättre att förbjuda tortyr och ge någonting annat en chans. Tex analsex över artgränserna eller varför inte islam?
Citera
2008-11-18, 00:39
Medlem
MorbrorStuarts avatar
Om man säger såhär, en människa bär på en viktig information som kan vara en fara för ett antal människor, och han vägrar berätta informationen för polisen, är det okej att ta till tortyr som sista utväg för att få fram svaret ur individen?

EDIT: Ojsan, kanske upprepade föregående post.
Citera
2008-11-18, 01:39
Medlem
Citat:
Om man säger såhär, en människa bär på en viktig information som kan vara en fara för ett antal människor, och han vägrar berätta informationen för polisen, är det okej att ta till tortyr som sista utväg för att få fram svaret ur individen?

EDIT: Ojsan, kanske upprepade föregående post.

Tycker tortyr är helt okej. Det finns även många olika sorter av tortyr. Men om vi säger att det är en terroristorganisation som skall bomba te.x drottningsholms slott, och en medlem blir gripen av polisen. Vi vet inte när, eller hur det skall gå till. I detta fall ser jag tortyr som helt okej. Tror knappast att de är härdade för lite pill under naglarna med en nål, som du och jag.
Citera
2008-11-18, 02:36
Medlem
gunseng2s avatar
Problemet med tortyr är ju föga överraskande att det finns en risk att den används mot oskyldiga och att det ses som ociviliserat.

men fan, grejen är ju att det funkar, är ju inte för inte som den fria världens ledare sitter och torterar mussar på kuba. Det borde väl egentligen vara en bedömningsfråga, i krig kan man väl ha lite förståelse för tortyr, men är väl lätt att det spårar ur, tortera en, tortera tio, tortera tusen, brutalare och brutalare.

Men jag skulle kunna tänka mig att man om något skulle kunna använda former av tortyr när det handlar om hot mot rikets säkerhet, demokratin eller mot organiserad brottslighet. Skulle ju vara jävligt trevligt om man kunde ta och tortera ur lite information ur alla jävla gäng, juggarna och allt vad nu vår kära mångfald fört med sig för slask, och en gång för alla kunna köra ett öga för ett öga med den organiserade brottsligheten och ha effektiva verktyg mot den.
Citera
2008-11-18, 02:48
Medlem
jeevos avatar
Citat:

Vem fan säger att tortyr fungerar?

Även ifall du nu tar en oskyldig människa, utsätter denna för tortyr under flera timmar och han fortfarande förnekar att veta denna information kommer ju inte du att tro honom? Utan fortsätta och tillslut kanske får ett svar, trots att person i frågan har ingen aning vad han säger utan vill bara få slut på lidandet.

Du kommer ofta få felaktiga svar för det finns ju inte direkt någon gräns på när du slutar tortera någon när du väl börjat, hamnar han i den sitsen måste han ju prata för att komma undan?

Och för varje oskyldig människa du tar och torterar skapar du en skyldig, han lär ju inte gå därifrån och vara förståelig över situationen. Och hur vet du att informationen du får av en skyldig person är rätt i första fall?

Han kan ju bara säga en lögn för att slippa smärtan i några timmar tills ni upptäcker det, och berätta en till lögn.

Finns ofantliga bättre sätt att få ut information från människor som är mer civiliserade och effektivare än tortyr, vi lever i 2000-talet!

Tortyr är inte som i filmer där skurken bara berättar allt efter lite smärta och dessutom talar sanning.
Citera
2008-11-18, 02:51
Medlem
LéKrisss avatar
Intressant trådinitiativ! Kan dock inte bidraga med något för ämnet (för tortyr alltså).
Citera
2008-11-18, 03:24
Medlem
TeutonicWarriors avatar
Trots att tortyr är väldigt brutalt, så anser jag att det är acceptabelt att tillämpa vid särskilda tillfällen. Jag orkar dock inte gå in på detaljer just nu.

Men jag måste ändå påpeka att det finns en fatal brist med tortyr som förhörsmetod: Om man utsätter någon för oerhörd smärta, så är det troligt att denne ger felaktig information för att slippa smärtan. Självklart kan det brukas i vissa fall; om det är en plats man vill ha reda på, och får ut information om en plats från den som blir torterad, så kan man kontrollera vare sig dennes information stämde eller inte genom att besöka platsen i fråga.

/Teutonic Warrior
Citera
2008-11-18, 10:19
Medlem
trass avatar
Från PU till Filosofi.

/mod
Citera
2008-11-18, 11:59
Medlem
wellermans avatar
Tortyr bör nog offentligt förbli förbjudet för att minimera risken att gränserna börjar krypa för när tortyr ska användas. Men bakom stängda dörrar får man göra bedömningen från fall till fall. Jag skulle inte ha några moraliska problem med att tortera någon som sitter på information som kan rädda mina nära och kära, utom i undantagsfall.
Tortyr för nöjjets skull eller för hämd är alltid fel i min värld.
Citera
2008-11-18, 14:36
Medlem
VemVilleVads avatar
Tortyr är ett utmärkt redskap mot vissa sorters förbrytare tex pedofiler. Som att låta en sånn jävel spendera sina sista dagar med att gå runt med en käpp i röven medans han väntar på sin avrättning, vad skulle vara fel med det?
Citera
2008-11-18, 14:45
Medlem
sommarlovs avatar
Tortyr är en utmärkt metod för att tvinga en person att erkänna brott/ tycka något.
Dvs, det en person säger under tortyr är det som torterarna önskar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in