• 4
  • 5
2009-04-05, 23:26
Medlem
Zurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbrorStuart
Om man säger såhär, en människa bär på en viktig information som kan vara en fara för ett antal människor, och han vägrar berätta informationen för polisen, är det okej att ta till tortyr som sista utväg för att få fram svaret ur individen?

EDIT: Ojsan, kanske upprepade föregående post.

Eftersom h*n som utgör tortyren på en människan med informationen inte vet vad det är för information som är san så kan h*n inte skilja om den torterade drar en lögn som faktist skulle kunna vara sanningen är san eller inte.

Under tortyr kan man inte vara säker på att få ut information som stämmer och är därför inget tillförlitligt sätt att införskaffa information på.

Därför tycker jag att det aldrig är rätt att tortera någon, för du kan aldrig vara säker på att informationen stämmer vilket gör tortyren värdelös.
Citera
2009-04-06, 11:22
Medlem
WennströMs avatar
Som total förespråkare för frihet så skriker jag rakt mot tortyr. Du kan aldrig veta om den du torterar talar sanning eller ljuger, du kan aldrig veta ens om informationen du fiskar efter, över huvud taget finns att hämta. Det ligger alldeles för stor osäkerhet i detta. Försök tänka dig själv att "de" skulle plocka in dig, tortera dig och kräva svar på frågor du inte begriper. Var finns din rättighet att slippa? Du skriker att du ingenting vet, men du lyckas inte bevisa din oskuld.

Alla måste väl någon gång ha fått skit för någonting ni inte gjort? Orättvisa suger. Hellre låter jag en brottsling gå än dömmer en oskyldig. Det är fanimig rent och hållet iPred-korkat att föredra motsatsen.
Citera
2009-04-07, 16:02
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Ja, det fungerar nog logiskt sett. Det jag har som största invändning är att det blir som att kasta sten i glashus. Om det är ok för dig att göra en sak mot andra så är det ok för dom att göra detsamma mot dig.

Att inte "kasta sten i glashus" blir bara relevant om man förutsätter att man ska bli rättvist och korrekt behandlad i ett samhälle. Jag är inte intresserad av att upphålla någon samhällstandard (då jag tydligt markerar att jag har inget emot att samhället går under). Alltså behöver jag inte bry mig.

Jag blev inte satt till världen för att se till att DITT samhälle fungerar och flyter på, på ett bra sätt. Min vilja prioriteras alltid högre än din eller någon annans av mig (utom i specialfallen som då gäller människor jag bryr mig om).

Jag påstår inte att något är "ok". Jag säger bara att i min värld så spelar det ingen roll vad som är generellt "ok" eller inte, bara de regler man markerar själv och hur hårt man kan forcera dem. Kort och gott, hur man skapar sin egna rättvisa.

Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Sen kan det bli svårt när man försöker värdera vad en människa gör jämfört med vad en annan människa gör. Om du känner dig oerhört kränkt över att din syster blivit våldtagen och anser detta ge dig rättigheten att tortera våldtäktsmannen, så kan våldtäktsmannens syster känna sig oerhört kränkt över det du gör mot hennes syskon och anse att detta ger henne rättigheten att tortera eller till och med döda i vedergällning. Och detta borde då vara helt ok?

Hon är ju välkommen att försöka...
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in