2008-11-18, 14:55
Medlem
Hotdangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorbrorStuart
Tänkte starta en liten diskussion.

Är det någon som kan argumentera FÖR tortyr?

Nej, vet du varför?
Jo, för att det är det sämsta sättet att skaffa information, ingen sanning kommer ut ifrån det efter ett tag, människans hjärna lurar sig själv för tat komma undan smärtan. Det finsn ju exempel där man fått ett flertal människor att bekänan samma brott under sådana omständigheter. Det är meningslöst på alla plan.

Att vi vill att människor vi ser som onda borde lida är en förvriden syn av empati, ett öga för ett öga, jag tycker att alla brott borde bestraffas efter dess karaktär istället för att vara så okreativ.
Citera
2008-11-18, 16:47
Medlem
Dr Scriptums avatar
Tror det är värt att skilja mellan tortyr i förhörssyfte, och tortyr i bestraffningssyfte.
Citera
2008-11-18, 16:57
Medlem
19Jag86s avatar
Tortyr är alltid bra, då får man höra precis vad man vill höra.
Jag menar tänk er att det är en super ful person som börjar ägna sig åt att tortera människor och det ända dom behöver säga för att inte bli torterade är att den fula personen är jätte snygg och skit sexig osv

Detta är jätte bra för båda parter!
Den fule blir bekräftad och den torterade kommer få ett sjuhelvetes uppvaknande, säkert ungefär som om man kommer levande igenom en cancer eller nåt sånt.

Skit bra!
Mer tortyr i samhället!

Jag funderar lite på vad vi ska ropa när det blir demonstrationer för tortyr.

1:Ropen skalla, mer tortyr åt alla!

2:Ingen flyr när vi inför vår tortyr!

3:Vi är många, vi är starka, vi ska tortera mera!

Är några omgjorda klassiker, vi kommer att gå långt!
Citera
2008-11-18, 17:57
Medlem
TellusGs avatar
Jag är för det första inte för tortyr.

Jag inbillar mig att tortyr kan vara användbar när uppgifterna kan kontrolleras som t.ex om någon har gjort ett bankrån eller skattefuskat sig till hundra miljarder och gömt pengarna. Tortyr tills han berättar var pengarna är, och man hittat dem. Samma vis om någon gömt kroppar i skogen o dyl. Annars är tortyr ett dåligt sätt att få information.
Citera
2008-11-18, 19:10
Medlem
catlands avatar
Både man inte erkänna både det ena och det andra bara för att få slippa skiten? Känns som var och varannan här inne hade erkänt palmemordet efter några rejäla nippletwisters.
Citera
2008-11-18, 20:47
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catland
Både man inte erkänna både det ena och det andra bara för att få slippa skiten? Känns som var och varannan här inne hade erkänt palmemordet efter några rejäla nippletwisters.

Tortyr som förhörsmetod för att få någon att erkänna är bara korkat då vem som helst skulle erkänna. Men exempelvis om det tickar en atombomb i centrala Stockholm och man tagit en person som vet var den finns, då kommer jag att titta åt andra hållet. Desperata situationer kräver ibland desperata medel. Sen får allmänheten dömma handlingarna bäst dom vill.
Citera
2008-11-18, 22:52
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemVilleVad
Tortyr är ett utmärkt redskap mot vissa sorters förbrytare tex pedofiler. Som att låta en sånn jävel spendera sina sista dagar med att gå runt med en käpp i röven medans han väntar på sin avrättning, vad skulle vara fel med det?

Meningen med det är?
Citera
2008-11-18, 23:18
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemVilleVad
Tortyr är ett utmärkt redskap mot vissa sorters förbrytare tex pedofiler. Som att låta en sånn jävel spendera sina sista dagar med att gå runt med en käpp i röven medans han väntar på sin avrättning, vad skulle vara fel med det?
Tja, att vilja tortera folk baserat på deras sexuella preferenser är en smula passé. För att inte säga oförblommerat och oomkullrunkeligt ondskefullt.
Citera
2008-11-19, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TellusG
Jag är för det första inte för tortyr.

Jag inbillar mig att tortyr kan vara användbar när uppgifterna kan kontrolleras som t.ex om någon har gjort ett bankrån eller skattefuskat sig till hundra miljarder och gömt pengarna. Tortyr tills han berättar var pengarna är, och man hittat dem. Samma vis om någon gömt kroppar i skogen o dyl. Annars är tortyr ett dåligt sätt att få information.

Men tänk då om denne igentligen är oskyldig medan de ansvariga för tortyren i sin tur är säkra på att den torterade är just den skyldige? Då blir det ju väldigt fel. Och för att få stopp på lidandet så kommer nog den torterade att tillslut erkänna brotten som denne ej begått. Medan den som igentligen är skyldig kommer undan.

Även om denna tortyrmetod används mot brottslingar och liknande så finns ju alltid risken att man tagit fel person.
Citera
2008-11-20, 01:02
Medlem
jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Tortyr som förhörsmetod för att få någon att erkänna är bara korkat då vem som helst skulle erkänna. Men exempelvis om det tickar en atombomb i centrala Stockholm och man tagit en person som vet var den finns, då kommer jag att titta åt andra hållet. Desperata situationer kräver ibland desperata medel. Sen får allmänheten dömma handlingarna bäst dom vill.

En sådan terrorist har rimligen inte tänkt sig att själv överleva sitt eget attentat och kommer vid tortyr sålunda bara att ge mängder av falsk lägesinformation som förhörsledaren inte kan skilja från äkta.

Tortyr kan bara fungera som förhörsmetod om man på förhand vet att den som blir torterad är rätt person och om den som blir torterad har något att vinna på att tortyren avbryts. Ofta är det inte så. Ofta vet den som blir torterad att inget gott kan komma ur ett erkännande, och att följden av ett erkännande bara blir mer tortyr eller döden.

I samtliga fall ovan så är ju den logiska konsekvensen att man avrättar fången efter tortyren. I vårt samhälle får det ju inte förekomma att tortyr används. Alltså måste den torterade dö.
Citera
2008-11-20, 14:53
Medlem
wellermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
En sådan terrorist har rimligen inte tänkt sig att själv överleva sitt eget attentat och kommer vid tortyr sålunda bara att ge mängder av falsk lägesinformation som förhörsledaren inte kan skilja från äkta.

Rimligen? För världen består såklart enbart av good-guys och muslimska självmordsbombare?

Citat:
Tortyr kan bara fungera som förhörsmetod om man på förhand vet att den som blir torterad är rätt person och om den som blir torterad har något att vinna på att tortyren avbryts. Ofta är det inte så. Ofta vet den som blir torterad att inget gott kan komma ur ett erkännande, och att följden av ett erkännande bara blir mer tortyr eller döden.

Situationer som lämpar sig är sådana där man kan verifiera informationen och där man vet att personen har denna information. Hur det oftast ser ut har som inte med saken att göra då vi diskuterar hur det borde se ut.

Citat:
I samtliga fall ovan så är ju den logiska konsekvensen att man avrättar fången efter tortyren. I vårt samhälle får det ju inte förekomma att tortyr används. Alltså måste den torterade dö.

Du menar att man inte vill riskera att atombombaren gråter ut i aftonbladet? Tror faktiskt det skulle ses som ett icke-problem av naturliga skäl.
Citera
2008-11-20, 20:06
Medlem
Newkies avatar
Det säg ju att endast hotet om tortyr är effektivt. Själva tortyren är så smärtsam att vem som helst skulle erkänna vad som helst för att komma undan vidare tortyr. Själv vet jag inte. Har aldrig blivit utsatt..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in