Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-17, 09:36
  #1
Medlem
Halkade in på Monica Antonssons blogg (http://monicaantonsson.blogspot.com) idag, en journalist som är aktuell med boken "Mia - Sanningen om Gömda". Nu är jag inget Marklundfan och det var många år sedan nu jag läste "Gömda", men MA's grävande är onekligen intressant läsning.

Litet sammandrag från bloggen:

- "Mia" har inte jobbat på bank och har inga bra betyg. Tvärtom är hon lågutbildad och har gått på socialbidrag stora delar av sitt liv. Jobbat på lunchservering.

- Gärningsmannen heter Osama, och publiceras med bild + egen berättelse. Han har inte sett sin dotter sedan 1990.

- Mias 'nya snälla man' "Anders från Norrland" är egentligen chilenare, heter Luis, och har suttit i fängelse ett år för mordförsök på Osama. Han försökte köra över Osama med en bil.

- Familjen flyttade till Chile, sedan USA.

Jag minns inga direkta detaljer från Gömda och jag ställer mig verkligen inte bakom denna Osama; jag vill heller inte försöka röja Mias identitet. Jag tycker bara att det börjar lukta lite fishy... Vem är skyldig här egentligen? Och om Gömda nu är lögn, varför har inte figurerande personer (t.ex Osama) reagerat tidigare?

Ljuger Liza Marklund?
Ljuger Monica Antonsson? - vem är förresten Monica Antonsson? "Frisk?"
Ljuger Mia?
Ljuger Osama?
2008-11-17, 10:18
  #2
Medlem
Jag tror att Mia är ytterligare an mamma i mängden som tar sitt barn och rymmer från pappan.

Pappan är dock som sagen säger en galem muslim som följer islam och anser sig ha rätt att misshandla mamman Mia.
2008-11-17, 10:48
  #3
Avstängd
Läs boken igen och analysera sen!

Bara jag tänker på den blir jag så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen... Särskilt scenen när "Osama" asgarvande kastar sin nyfödda dotter mellan sig och sina muslimska vänner medan mamman gråter är riktigt vidrig. Jävla as!!

Det spelar väl ingen roll om hon är lågutbildad eller inte? Eller om hennes andre man är chilenare. Hon blev ju fortfarande brutalt misshandlad och tvingades fly Sverige, fast hon är helsvensk, medan han är kvar och kan fortsätta sitt svineri.
2008-11-17, 12:09
  #4
Medlem
thabitas avatar
Vem säger att någon i boken verkligen existerar? Allt kanske är fiction och påhittat, från början till slut?

Läste själv boken för en herrans massa år sedan och redan då tvivlade jag på vissa detaljer i boken. Kommer inte ihåg vad det var riktigt, men en sak minns jag och det är att det var någon psykiatriker som skrev ut mediciner och det stämmer ju inte. Det är läkare som skriver ut sånt.
2008-11-17, 12:12
  #5
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thabita
Vem säger att någon i boken verkligen existerar? Allt kanske är fiction och påhittat, från början till slut?

Läste själv boken för en herrans massa år sedan och redan då tvivlade jag på vissa detaljer i boken. Kommer inte ihåg vad det var riktigt, men en sak minns jag och det är att det var någon psykiatriker som skrev ut mediciner och det stämmer ju inte. Det är läkare som skriver ut sånt.

Jodå, psykiatriker har rätt att skriva ut mediciner. De har läkarutbildning i botten.
2008-11-17, 12:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrettyinPink
Läs boken igen och analysera sen!

Bara jag tänker på den blir jag så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen... Särskilt scenen när "Osama" asgarvande kastar sin nyfödda dotter mellan sig och sina muslimska vänner medan mamman gråter är riktigt vidrig. Jävla as!!

Det spelar väl ingen roll om hon är lågutbildad eller inte? Eller om hennes andre man är chilenare. Hon blev ju fortfarande brutalt misshandlad och tvingades fly Sverige, fast hon är helsvensk, medan han är kvar och kan fortsätta sitt svineri.

Ja, det låter ju inte bra det där. Om det är sant dvs. Ditt inlägg är ett ypperligt exempel på hur man automatiskt tar boken för sann bara för att Marklund säger att den är det, att det är någon slags dokumentär skildring...

Har inte Marklund dessutom själv luddigt sagt senare att boken är en sammanslagning av flera olika kvinnors öden?

Vad har du för belägg för Osamas "fortsatta svineri"?
2008-11-17, 12:37
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrettyinPink
Läs boken igen och analysera sen!

Bara jag tänker på den blir jag så förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen... Särskilt scenen när "Osama" asgarvande kastar sin nyfödda dotter mellan sig och sina muslimska vänner medan mamman gråter är riktigt vidrig. Jävla as!!

Det spelar väl ingen roll om hon är lågutbildad eller inte? Eller om hennes andre man är chilenare. Hon blev ju fortfarande brutalt misshandlad och tvingades fly Sverige, fast hon är helsvensk, medan han är kvar och kan fortsätta sitt svineri.

Jag tycker nog att det spelar roll. Det gör att hela berättelsen blir mindre trovärdig. Visst, man måste förvränga verkligheten när man ska skriva denna typ av bok för att skydda de inblandade. Men det är ju självklart att man har mer sympatier med en bankanställd än ett soc-fall. Att Anders från Norrland låter "bättre" än något chilenskt namn. Det som jag reagerar på är att hon (Marklund) vinklar berättelsen och sånt är alltid suspekt. Liza verkar ju vara något av en expert på sådant, hon har varit i hetluften ett antal gånger för att hon fabricerat lite för mycket.
2008-11-17, 13:44
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Ja, det låter ju inte bra det där. Om det är sant dvs. Ditt inlägg är ett ypperligt exempel på hur man automatiskt tar boken för sann bara för att Marklund säger att den är det, att det är någon slags dokumentär skildring...

Har inte Marklund dessutom själv luddigt sagt senare att boken är en sammanslagning av flera olika kvinnors öden?

Vad har du för belägg för Osamas "fortsatta svineri"?

Jaså det visste jag inte? Att hon sagt att det skulle vara en sammanslagning av flera öden. Men Mia har ju själv skrivit den tredje boken (Mias hemlighet?) och hennes dotter den fjärde som är ute nu. De har ju ingenting med Marklund att göra.

Med hans fortsatta svineri menade jag att han fortsatte att trakassera Mias familj efter hon hade flytt landet.

Självklart kan ju inte jag gå i god för att något är sant. Men jag har inte haft anledning att tvivla tidigare, då borde väl någon bestridit uppgifterna för länge sedan?

Däremot var det ju konstigt att det kom fram mycket senare att hon hade en ettårig son redan när hon träffade osama, det framgick ju inte alls i boken.
2008-11-17, 13:45
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av takidababy
Jag tycker nog att det spelar roll. Det gör att hela berättelsen blir mindre trovärdig. Visst, man måste förvränga verkligheten när man ska skriva denna typ av bok för att skydda de inblandade. Men det är ju självklart att man har mer sympatier med en bankanställd än ett soc-fall. Att Anders från Norrland låter "bättre" än något chilenskt namn. Det som jag reagerar på är att hon (Marklund) vinklar berättelsen och sånt är alltid suspekt. Liza verkar ju vara något av en expert på sådant, hon har varit i hetluften ett antal gånger för att hon fabricerat lite för mycket.

Jag trodde hon jobbade på en flyktingförläggning och inte på bank?
2008-11-17, 13:50
  #10
Medlem
Volterinas avatar
man ska aldrig tro på en sida av historien. Säger jag som jobbar med våldsutsatta kvinnor. Vissa "underdriver", andra överdriver. Vissa har fått sig en lusing efter att ha varit fulla och otrogna och springer sen gråtandes till kvinnojouren och fabricerar ihop en historia om tre års misshandel för att de inte har livmoder nog att dumpa mannen ifråga.

Jag ställer mig väldigt frågande till detta, jag var visserligen ung när boken kom ut, men mias vilja att synas och höras och göra en fortsättning på böckerna gör mig väldigt misstänksam.
2008-11-17, 14:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrettyinPink
Jag trodde hon jobbade på en flyktingförläggning och inte på bank?

I boken beskrivs hon väl som en ung stark affärskvinna (på bank) som pluggat på läkarlinjen och hjälper till att gömma flyktingar, ungefär.

Sen kommer elaka, analfabeta, araben.

Därefter: räddning! Av mysiga norrlänning-Anders!
2008-11-17, 14:41
  #12
Medlem
För er som vill höra Mias röst, och få en uppfattning av hennes version:

http://anytime.tv4.se/webtv/?progId=...partment=2.757

från en intervju i nyhetsmorgon.

Bild på Osama:
http://monicaantonsson.blogspot.com/...rta-gonen.html
__________________
Senast redigerad av pudrig 2008-11-17 kl. 15:00.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback