2009-01-02, 18:58
Medlem
maggiethecats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gardemon
Jag vet bara att jag hatar kvinnomisshandlare och dom är lägst av alla uslingar

Du vet att Marklunds agent är en dömd kvinnomisshandlare?
2009-01-02, 19:01
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Alltså, jag ahr lika stor rätt som dig att försvara min inställning, jag anser att att dom flesta borde ha förstått att boken är kryddad för att lockka läsare och är ingen teknisk handbok som kan användas som nån form av manual. liza M är ju författare ju och som alla såna så är dom väldigt duktiga på att hitta på saker.

Som jag har sagt tridigare så har jag inte läst boken utan ska göra det, jag försvarar bara min inställning att jag tror att boken är kryddad som alla andra böcker för att locka fler läsare, libanesen är en kvinnomisshandlare och det gillar jag inte, jag tror inte att hela boken är en lögn som så många nu påstår men självkalrt finns det saker som inte är riktigt sanna men det gör inte hela boken till en lögn.
Om du nu är så duktig på att försvara boken (utan att ha läst den) Då kan du givetvis tala om för oss varför Liza har hävdat att boken är sann? Och varför går hon inte ut nu och gör avbön? Varför skickar hon Giullo och hans sambo för att göra avbön? Varför har redaktion efter redaktion stoppat alla skriverier om det här? Samma redaktioner som hyllat Liza förbehållslöst år ut och år in....

Det ligger fler än en hund begraven i det här projektet. Tror man på Liza så får man hädanefter kallas för naiv och mindre nogräknad.
2009-01-02, 19:04
Medlem
Citat:
Om jag tycker att det är ok att krydda en bok, ja jag tycker faktiskt det. Om jag skulle förfatat en bok som baserar sig på mitt liv så kan ag lova att den skulle kryddas en del

Säg den biografi som inte är kryddad ? Eller tror du verkligen att alla självbiografier och biografier är hela sanningen och inget annat än sanningen ?

Om jag i min självbiografi saltade något så förjävligt som hon gjort, om jag skulle heta något helt annat och hitta på saker som inte var sanna - säg att jag skrev att jag var siamestvilling, hette Sigvard och att jag mötte en blå drake - då skulle jag aldrig kalla den för "sann". Skulle du?

Om jag i min lilla självbiografi skrev att, säg, Gardemon var en fet ful galning som våldtog små barn eller så, skulle du uppskatta det då? Säg att jag sen lade till att jag hade "bevis".
Senast redigerad av pudrig 2009-01-02 kl. 19:20.
2009-01-02, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Personligen tror jag inte på Hermons historia i "Vingklippt". Känns som om hon slirar på sanningen där. Man fattar ju inte ens varför hon är förföljd och har skyddad identitet. Framgår ju inte vad hon gjorde för de här kvinnorna hon gömde förutom att hon tog mycket bra betalt.
Låna på biblioteket.

Anledningen till varför hon är förföljd är att hon "vet för mycket". Eftersom hon säkerligen fortfarande vet det hon vet så är det väl inte så smart att skriva ner det i en bok?

Och oavsett hennes historia så var alla hennes kunder nöjda med det dom levererade, förutom de som Mia hade kontakt med.

Ovanstående har dock inget med Liza att göra. Liza fortsatte sin artikelserie, även efter att hon fått veta att det inte fanns något fuffens, vilket resulterade i att Liza slutade på expressen.

Liza och Mia påstod ju tex att bokföring helt saknades. Elisabet lämnade över all bokföring till utredarna och dom hittade inget fuffens öht.
2009-01-02, 19:13
Medlem
maggiethecats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
, Gardemon var en tjock fet ful galning som våldtog små barn eller så, skulle du uppskatta det då? Säg att jag sen lade till att jag hade "bevis".

MA misstänker att Gardemon är "Mia"! Så skriv en bok om hur en mytoman sålde böcker i miljonupplagor eller nått?

Mycket litterärt analystiskt intressant om den fiktiva Mia har registerat sig för att fria sig själv alt. svartmåla den som avslöjat att hon är påhittad.

Var är kultursidorna när man behöver dem???
2009-01-02, 19:33
Medlem
P.T Barnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatzy
Piratförlaget som ger ut Gömda har väl också nu bett bokhandlarna att flytta boken från avdelningen "biografier" till "romaner".
Biblioteken klassar iaf fortfarnade Gömda som Lz, dvs biografi. Asyl har däremot alltid klassats som Hc.01, dvs svensk skönlitteratur.
2009-01-02, 19:42
Medlem
Citat:
Om jag tycker att det är ok att krydda en bok, ja jag tycker faktiskt det. Om jag skulle förfatat en bok som baserar sig på mitt liv så kan ag lova att den skulle kryddas en del

Säg den biografi som inte är kryddad ? Eller tror du verkligen att alla självbiografier och biografier är hela sanningen och inget annat än sanningen ?

Som redan påpekats, historien är mer än "kryddad". Händelser och omständigheter som är grundläggande för hela historien i Gömda och Asyl är påhitt. Händelser och omständigheter som var avgörande i den verkliga historien har helt utelämnats. Och Liza och Mia har hela tiden hävdat att historien inte är kryddad. I december intervjuades Liza i Expressen ang. detta: "Jag har aldrig ljugit, skarvat eller överdrivit för att göra historien bättre." Liza chattar 2004: "Ingenting är gjort mer dramatiskt än det var (det har inte behövts)." På försättsbladet till Gömda stod en lång harang om hur sant allt var och hur många myndighetsdokument och andra handlingar som bekräftar den. Annars hade nog ingen brytt sig om ifall boken var lite kryddad.

Och historien finns inte bara i boken, Gömdas story har upprepats gång på gång. Liza har framträtt i tv och skrivit artiklar om hur hemskt det är att Sverige inte hjälpt Mia och att hon varit tvungen att fly landet och fått asyl i USA. Mia har fått träffa politiker som förfärats och uttalat sig i media om hur hemskt det är. Och så visar det sig att Sverige har hjälpt Mia, hon har inte varit tvungen att fly och hon har inte fått asyl i USA. Mia framträder i media och berättar att hon inte kunnat besöka sin hemstad sedan "flykten"och att libanesen skulle döda henne om han hittar henne. Och så visar det sig att hon varit hemma massor av gånger och sprungit på libanesen på Åhléns, och tänka sig, hon lever fortfarande!
2009-01-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maggiethecat
MA misstänker att Gardemon är "Mia"! Så skriv en bok om hur en mytoman sålde böcker i miljonupplagor eller nått?

Mycket litterärt analystiskt intressant om den fiktiva Mia har registerat sig för att fria sig själv alt. svartmåla den som avslöjat att hon är påhittad.

Var är kultursidorna när man behöver dem???

Hur tråkigt det än är, så måste jag påminna om att det inte är tillåtet att outa användare. Vill inte få tråden stängd.

Så var lite försiktiga med vem-som-är-vem här!
Senast redigerad av pudrig 2009-01-02 kl. 19:56.
2009-01-02, 19:54
Medlem
maggiethecats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig

Hur tråkigt det än är, så måste jag påminna om att det inte är tillåtet att outa användare. Vill inte få tråden stängd pga brott mot PUL.

Så var lite försiktiga med vem-som-är-vem här!

Det var MA som misstänker det. Det står på hennes blogg. Det var inte menat att outa någon. Jag har ingen aning om vem Gardemon är. Är inte intresserad av det heller.
2009-01-02, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maggiethecat
Det var MA som misstänker det. Det står på hennes blogg. Det var inte menat att outa någon. Jag har ingen aning om vem Gardemon är. Är inte intresserad av det heller.

Förstod det, bara slängde in det där som en liten påminnelse till alla som kanske var på väg att börja spekulera... Vad MA tror får självklart stå för MA.
2009-01-02, 20:02
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
jag anser att att dom flesta borde ha förstått att boken är kryddad för att lockka läsare.

Text från försättsbladet till Gömda:
Detta är en sann historia. Den finns bekräftad i hundratals dokument hos svenska och utländska myndigheter, såsom domar i tingsrätt, hovrätt, länsrätt och kammarrätt, akter hos socialtjänsten i ett flertal kommuner, polisrapporter, journaler på medicinska och kirurgiska kliniker, rättspsykiatriska undersökningar, akter hos Statens invandrarverk, flera försäkringsbolag samt en rad svenska och utländska advokater, regeringsbeslut och dödsattester. Vissa namn och detaljer i berättelse är ändrade för att skydda de gömda människornas identitet.

Liza Marklund markerar tydligt att historian är sann och att det finns hundratals dokument som bevisar detta. Du försöker bagatellisera lögnerna. Jag undrar varför?

Nåja, Mia verkar lösa livets problem genom att ljuga och åter ljuga. Inget trevligt personlighetsdrag.... Att hennes moderskänslor är så pass svaga att hon lämnar sin son Michael kvar i Sverige visar på ytterligare brister i hennes empatiska system. Det skulle inte förvåna mig om hon rumsterar om i svenska bloggar och fora för att smutskasta personer som stör hennes världsbild...
2009-01-02, 20:07
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:

Självklart hade man kryddar folk sina biografier. Men om det i sin tur hade förstört andra människors liv så blir det inte lika självklart eller?

Och här är mina 10 öre: Monica Hermon är en lika lögnaktig psykopat som alla andra inblandade i den här soppan. Om man synar hennes påstådda PTSD och affärer tror jag inte det kommer att finnas så mycket kvar.

(Och ni som vill ha källa på detta kan leta i det blå skåpet där jag lämnat en trevligt inpackad present till just er.)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in