Citat:
Ursprungligen postat av Gardemon
Om jag tycker att det är ok att krydda en bok, ja jag tycker faktiskt det. Om jag skulle förfatat en bok som baserar sig på mitt liv så kan ag lova att den skulle kryddas en del
Säg den biografi som inte är kryddad ? Eller tror du verkligen att alla självbiografier och biografier är hela sanningen och inget annat än sanningen ?
Som redan påpekats, historien är mer än "kryddad". Händelser och omständigheter som är grundläggande för hela historien i Gömda och Asyl är påhitt. Händelser och omständigheter som var avgörande i den verkliga historien har helt utelämnats. Och Liza och Mia har hela tiden hävdat att historien
inte är kryddad. I december intervjuades Liza i Expressen ang. detta: "Jag har aldrig ljugit, skarvat eller överdrivit för att göra historien bättre." Liza chattar 2004: "Ingenting är gjort mer dramatiskt än det var (det har inte behövts)." På försättsbladet till Gömda stod en lång harang om hur sant allt var och hur många myndighetsdokument och andra handlingar som bekräftar den. Annars hade nog ingen brytt sig om ifall boken var lite kryddad.
Och historien finns inte bara i boken, Gömdas story har upprepats gång på gång. Liza har framträtt i tv och skrivit artiklar om hur hemskt det är att Sverige inte hjälpt Mia och att hon varit tvungen att fly landet och fått asyl i USA. Mia har fått träffa politiker som förfärats och uttalat sig i media om hur hemskt det är. Och så visar det sig att Sverige
har hjälpt Mia, hon har
inte varit tvungen att fly och hon har
inte fått asyl i USA. Mia framträder i media och berättar att hon inte kunnat besöka sin hemstad sedan "flykten"och att libanesen skulle döda henne om han hittar henne. Och så visar det sig att hon varit hemma massor av gånger och sprungit på libanesen på Åhléns, och tänka sig, hon lever fortfarande!