• 1
  • 2
2008-11-13, 21:49
Medlem
Strawliess avatar
Postmodernismen r en intressant filosofiskola som vanligtvis frnekar objektivitet och sger att allting r subjektivt och att det r teoretiskt omjligt att tala om allmngiltig sanning.* Bland annat sger man ofta att "Det finns ingen objektiv sanning, som r giltig fr alla och gller verallt - bara subjektiv sanning, vad r sant fr mig?" Dessutom kan sprket inte frmedla sanning om en gemensam, objektiv verklighet, utan r bara ett kodsystem som anvnds inom en viss gemenskap och fr sin betydelse utifrn den. Sprket r allts en social konstruktion enbart, inte en brare av sanning.

*Rtta mig om jag har fel

Nr jag funderade lite ver vra stora filosofer kom jag helt pltsligt p att det gr att logiskt bevisa, ven p ett filosofiskt och ifrgasttande plan, fljande: 1) Jag existerar 2) Det finns objektiv sanning 3) Sprk kan uttrycka sanning 4) Sinnena kan ta tillvara p sanning

Om du nu vill betvivla allt, gr d s. Men en sak kan du inte betvivla: Att du tvivlar. Jag tnker, allts r jag sade Descartes, din existens kan du inte betvivla. ven om du tnker felaktigt eller fr hela sinnesvrlden frvrngd fr dig s R du, subjektet i Jag tnker, allts r jag r sjlvevident, hrmed bevisas ocks din existens. (Descartes tnkte ocks att ven om alla intryck jag fr kommer frn en ond demongud som frfalskar allt, ven mitt tnkande, s r jag ju nd, annars hade ju inte demonguden ngon att lura).

Pstendet Jag tnker, allts r jag gr inte att frneka, och r drfr objektivt sant. Sanning r att sga om det som r, att det r, och nr jag sger att Jag tnker, allts r jag, R jag och talar drmed sanning. Sanningen har drmed ven den bevisats existera.

Dessutom kan du ta del av detta faktum, vare sig det r genom muntligt ord eller skrift, och detta krver att sinnena och sprket kan frmedla sanning. Genom att jag till dig kan frmedla det sjlvevidenta att Jag tnker, allts r jag vilket med skerhet bde bevisar existens och sanning, har jag ven bevisat att dina sinnen kan vara tillfrlitliga samt att vrt sprk kan frmedla sanning.

Allts har vi nu fastslagit fljande:
- Det r mjligt att vara sker p sin existens
- Det finns objektiv sanning
- Det r mjligt att uttrycka denna sanning med sprk
- Det r mjligt att uppfatta ngonting sannerligen verkligt med sinnena

Invndningar, kommentarer?
Senast redigerad av Strawlies 2008-11-13 kl. 22:16. Anledning: Postmodernism r inte en enhetlig filosofi, klargjorde detta lite
Citera
2008-11-13, 22:03
Medlem
Defenestrations avatar
Fr det frsta s skulle jag nog inte strcka mig s lngt som att sga att postmodernism r ngot enhetligt. Jag brukar prata om det i bemrkelsen av det fenomen som r ideologins dd, apatins tidslder, nyliberalismens vinst etc utbytbart med postmodernismens tidslder. nja .-

senare, 1: "Jag tnker; jag finns" bevisar inte ngonting frutom mjligen en psykologisk vana.

Vidare; om du skall kra p Descartes linje fr vidare bevisning s mste du plocka in Gud som garant - det kanske du inte har problem med, men de flesta i dagens postmodernistiska vrld brukar ha det.
Citera
2008-11-13, 22:05
Medlem
Kheperas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Invndningar, kommentarer?
Vill bara sga att jag, i termer av vsentligheter, hller med.
Citera
2008-11-13, 22:13
Medlem
Strawliess avatar
@ Khepera: Tack, det lter bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Defenestration
Fr det frsta s skulle jag nog inte strcka mig s lngt som att sga att postmodernism r ngot enhetligt. Jag brukar prata om det i bemrkelsen av det fenomen som r ideologins dd, apatins tidslder, nyliberalismens vinst etc utbytbart med postmodernismens tidslder. nja .-

senare, 1: "Jag tnker; jag finns" bevisar inte ngonting frutom mjligen en psykologisk vana.

Vidare; om du skall kra p Descartes linje fr vidare bevisning s mste du plocka in Gud som garant - det kanske du inte har problem med, men de flesta i dagens postmodernistiska vrld brukar ha det.

Okej, postmodernism r ju inget enhetligt, men den generella linjen r vl nd att man inte br lita p sprket eller pst att det finns objektiva sanningar? "Det kanske r sant fr dig" r vl ngot av det mest postmoderna ngon kan sga ^.^

Jag tycker personligen att Descartes drar i fr hga vxlar nr han som andra pstende sger att en God Gud garanterat finns, men du kan grna frklara fr mig hur det r viktigt fr fortsatt argumentation. Att Gud skulle vara garant, beror det p att det mste finnas en objektiv grund fr fortsatt argumentation, eller? Plockar grna in en Guds-hypotes om det blir mer rimligt av det, men jag tror inte att man kan dra ngon vidare slutsats av det jmfrt med uppstllningen just nu.

"Jag tnker; Jag finns", bevisar inte det att "Jag finns"? Utveckla grna.
Citera
2008-11-13, 22:26
Medlem
DU kan inte bevisa att JAG tnker,
drfr r det fortfarande subjektivt,
inte objektivt...
Citera
2008-11-13, 22:35
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
DU kan inte bevisa att JAG tnker,
drfr r det fortfarande subjektivt,
inte objektivt...

Det behver jag inte gra, DU kan bevisa att DU tnker och subjektet i "Jag tnker, allts r jag" r alltid JAG. Om man med sitt medvetande kan tnka och frst den tanken ("Jag tnker;") kommer det att bevisa ens egen existens, samtidigt som det bevisar att det finns kta sanning, d pstendet alltid r sant* oavsett vem som tnker det. Thus, objektivt sant.

Eller?

*Just att det r "JAG tnker" gr att det inte kan sl fel. Om pstendet vore "Den som tnker, finns" skulle det kanske finnas rum fr felsteg, men det r inte s pstendet lyder.
Citera
2008-11-13, 22:47
Medlem
adequates avatar
Fascinerande argumentation, jag ska frska ta mig detta:

Att jag hr dig sga "jag tnker, allts r jag" ger mig ingen garanti fr att du verkligen har sagt det, eller att du ens existerar annat n som sinnesdata - eller ens det, beroende p huruvida man betraktar hallucinationer som sinnesdata eller ej. Vidare, om jag utgr frn att du verkligen finns, vet jag ingenting om vilka associationer du lgger i begrepp som "tnker", "finns" eller fr den delen "jag". Jag vet p sin hjd vad jag skulle mena med det, men det verkar ungefr vara allt. Skulle jag d yttra dessa ord fr dig, har jag ingen garanti fr att orden framfr mitt budskap till dig. Framfr allt vet jag inte vad som fr dig kan menas med att "tnka" eller att "finnas", d detta mest r ord jag har tillmpat fr att f ngot begrepp om min subjektiva upplevelse. Jag vet inte huruvida jag tnker eller finns p samma stt som du tycker dig gra - d ditt liv r en helt annan upplevelse n mitt - och satsen "jag tnker, allts r jag" blir sledes bara sann fr mig.

Visserligen kan kanske begrepp som "sanning" och "existens" te sig meningslsa om allting r subjektivt, men det beror vl andra sidan p ens subjektiva definition p dem
Citera
2008-11-13, 23:00
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
@ Khepera: Tack, det lter bra.

Okej, postmodernism r ju inget enhetligt, men den generella linjen r vl nd att man inte br lita p sprket eller pst att det finns objektiva sanningar? "Det kanske r sant fr dig" r vl ngot av det mest postmoderna ngon kan sga ^.^

Jag tycker personligen att Descartes drar i fr hga vxlar nr han som andra pstende sger att en God Gud garanterat finns, men du kan grna frklara fr mig hur det r viktigt fr fortsatt argumentation. Att Gud skulle vara garant, beror det p att det mste finnas en objektiv grund fr fortsatt argumentation, eller? Plockar grna in en Guds-hypotes om det blir mer rimligt av det, men jag tror inte att man kan dra ngon vidare slutsats av det jmfrt med uppstllningen just nu.

"Jag tnker; Jag finns", bevisar inte det att "Jag finns"? Utveckla grna.

Ang det dr med postmodernismen: frvisso.

rrande Descartes: Det att det ligger ngot paradoxalt i att frneka att man tnker utgr inte en otvivelaktig sanning som kan utgra en premiss fr hrledningar av andra sanningar, vilket r precis det som Descartes menar att det gr. Huruvida "cogito" r sant eller om det bara uttrycker en semantiskt betingad ndvndighet spelar mindre roll om man tittar p vad Descartes ville anvnda "cogito" till - nmligen som en bas fr vidare slutledningar om vrlden som skulle kunna verleva det metodiska tvivlet - ngot som enbart gick om man accepterade att man genom intiution har klara och tydliga ider om vissa saker, och att vi tillika har en klar och tydlig id om Gud [sic!] och eftersom iden om Gud r en om ett fullkomligt vsen s mste ven existens tillfalla Gud, varvid Gud existerar. Vidare krumsprng fljer dr Descartes bevisar att Gud r god och drfr str som garant fr att vra intryck inte r skapade av en ond demon och sedan r descartes mer eller mindre klar med att cementera dualismen i vsterlandet.
Citera
2008-11-14, 12:00
Medlem
Hejsvejs avatar
Citat:

[b]rrande Descartes....

Jo, hans grund r lite skakig... nyare forskning har ju visat att man frst r och med en tillrckligt avancerad hjrna tnker man. Anvnder man Descartes utgngspunkt som grundval fr sin livsfilosofi existerar ju ingenting utanfr subjektet (tnkandet r grunden fr existensen). Verkligheten r ngot som existerar oberoende av ett upplevande subjekt.
Citera
2008-11-14, 12:12
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Jo, hans grund r lite skakig... nyare forskning har ju visat att man frst r och med en tillrckligt avancerad hjrna tnker man. Anvnder man Descartes utgngspunkt som grundval fr sin livsfilosofi existerar ju ingenting utanfr subjektet (tnkandet r grunden fr existensen). Verkligheten r ngot som existerar oberoende av ett upplevande subjekt.

Jag skulle ju hlla med om att verkligheten r ngot som existerar oberoende av subjekt, men s tycker jag ocks genuint illa om uppdelningen i subjekt/objekt (varvid det fljer naturligt att jag tycker genuint illa om Descartes )

Och jag hller nog med om att om man fljer Descartes resonemang och sedan inte accepterar hans "klara och tydliga ider" och hans "klara och tydliga id om Gud" - d har han enbart givit grund till en solipsism, och solipsisterna behvde nog inte mer resonemang tror jag
Citera
2008-11-14, 19:02
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adequate
Fascinerande argumentation, jag ska frska ta mig detta:

Att jag hr dig sga "jag tnker, allts r jag" ger mig ingen garanti fr att du verkligen har sagt det, eller att du ens existerar annat n som sinnesdata - eller ens det, beroende p huruvida man betraktar hallucinationer som sinnesdata eller ej. Vidare, om jag utgr frn att du verkligen finns, vet jag ingenting om vilka associationer du lgger i begrepp som "tnker", "finns" eller fr den delen "jag". Jag vet p sin hjd vad jag skulle mena med det, men det verkar ungefr vara allt. Skulle jag d yttra dessa ord fr dig, har jag ingen garanti fr att orden framfr mitt budskap till dig. Framfr allt vet jag inte vad som fr dig kan menas med att "tnka" eller att "finnas", d detta mest r ord jag har tillmpat fr att f ngot begrepp om min subjektiva upplevelse. Jag vet inte huruvida jag tnker eller finns p samma stt som du tycker dig gra - d ditt liv r en helt annan upplevelse n mitt - och satsen "jag tnker, allts r jag" blir sledes bara sann fr mig.

Visserligen kan kanske begrepp som "sanning" och "existens" te sig meningslsa om allting r subjektivt, men det beror vl andra sidan p ens subjektiva definition p dem

Mitt frslag r inte att du ska anta min existens som en sanning p grund av det pstende jag gr, eller att du ska ta frgivet att jag existerar och kan kommunicera med dig. Frslaget r, fr att ytterligare frtydliga, att jag ska kommunicera sttet till att uppn en oifrgasttbar tanke - Att du existerar. Det r allts nr du tnker (eller sger) "Om jag tnker, finns jag" samt "Jag tnker, allts finns jag" som du kan dra slutsatsen att det r ofrnkomligt sant att "Jag finns" (allts att du finns). Det r frst dr du har existens och sanning tillgngligt, och inte genom mig. Men drefter kan du dra de ytterligare plagda slutsatserna jag tnker mig: Att sinnena och sprket kan frmedla sanning - det var ju frn mig du fick ett pstende som du kunde gra till en otvivelaktig sanning. Som du sger allts: Du kan bara veta att DU finns, men detta r utgngspunkten.

Angende "sanning" och "objektivt" samt deras ansprk p objektivitet och sanning har du en intressant pong, men jag ska terkomma senare med min definition p sanning som pstr att "sanning" r ett objektivt attribut.

Citat:

rrande Descartes: Det att det ligger ngot paradoxalt i att frneka att man tnker utgr inte en otvivelaktig sanning som kan utgra en premiss fr hrledningar av andra sanningar, vilket r precis det som Descartes menar att det gr. Huruvida "cogito" r sant eller om det bara uttrycker en semantiskt betingad ndvndighet spelar mindre roll om man tittar p vad Descartes ville anvnda "cogito" till - nmligen som en bas fr vidare slutledningar om vrlden som skulle kunna verleva det metodiska tvivlet - ngot som enbart gick om man accepterade att man genom intiution har klara och tydliga ider om vissa saker, och att vi tillika har en klar och tydlig id om Gud [sic!] och eftersom iden om Gud r en om ett fullkomligt vsen s mste ven existens tillfalla Gud, varvid Gud existerar. Vidare krumsprng fljer dr Descartes bevisar att Gud r god och drfr str som garant fr att vra intryck inte r skapade av en ond demon och sedan r descartes mer eller mindre klar med att cementera dualismen i vsterlandet.

Jag anser likt Descartes att jag r som en fljd av en bekrftelse av hypotesen "Om jag tnker, r jag", r en otvivelaktig sanning som dessutom kan hrledas fr vidare pstenden. Hans vidare funderingar undkommer ju inte egentligen semantiken (?) vilket en filosofi grundad p min hrledning inte heller skulle gra. Bland annat vill jag f det till att det r vettigt att anta andra mnniskors existens utifrn deras kommunikation, och att sinnena och sprket r tillfrlitliga kllor fr sanning (inte bara mjliga, utan tillfrlitliga).

Finns det i vr tankevrld eller ngon annan, en mjlig utgng p "Om jag tnker, r jag" som gr pstendet falskt?
Citera
2008-11-14, 20:02
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Jag anser likt Descartes att jag r som en fljd av en bekrftelse av hypotesen "Om jag tnker, r jag", r en otvivelaktig sanning som dessutom kan hrledas fr vidare pstenden. Hans vidare funderingar undkommer ju inte egentligen semantiken (?) vilket en filosofi grundad p min hrledning inte heller skulle gra. Bland annat vill jag f det till att det r vettigt att anta andra mnniskors existens utifrn deras kommunikation, och att sinnena och sprket r tillfrlitliga kllor fr sanning (inte bara mjliga, utan tillfrlitliga).

Finns det i vr tankevrld eller ngon annan, en mjlig utgng p "Om jag tnker, r jag" som gr pstendet falskt?

Fr det frsta r cogito ingen hypotes enligt descartes, det kan den inte vara - det r enligt honom ngot annat, ngot som inte r en hrledning, trots dess form.

Men hursom - ur cogito kan man mjligen dra slutsatsen att det finns ngot, ngot som tnker kanske, men vi kan inte sga ngot om vad "tnkande" r, och vi kan definitivt inte sga att det finns mer n ett tnkande, och vi kan absolut inte sga att det finns en objektiv yttervrld.

om du inte hller med s fr du grna visa p hur man kan bevisa ovanstende.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in