Citat:
Ursprungligen postat av Adequate
Fascinerande argumentation, jag ska försöka åta mig detta:
Att jag hör dig säga "jag tänker, alltså är jag" ger mig ingen garanti för att du verkligen har sagt det, eller att du ens existerar annat än som sinnesdata - eller ens det, beroende på huruvida man betraktar hallucinationer som sinnesdata eller ej. Vidare, om jag utgår från att du verkligen finns, vet jag ingenting om vilka associationer du lägger i begrepp som "tänker", "finns" eller för den delen "jag". Jag vet på sin höjd vad jag skulle mena med det, men det verkar ungefär vara allt. Skulle jag då yttra dessa ord för dig, har jag ingen garanti för att orden framför mitt budskap till dig. Framför allt vet jag inte vad som för dig kan menas med att "tänka" eller att "finnas", då detta mest är ord jag har tillämpat för att få något begrepp om min subjektiva upplevelse. Jag vet inte huruvida jag tänker eller finns på samma sätt som du tycker dig göra - då ditt liv är en helt annan upplevelse än mitt - och satsen "jag tänker, alltså är jag" blir således bara sann för mig.
Visserligen kan kanske begrepp som "sanning" och "existens" te sig meningslösa om allting är subjektivt, men det beror väl å andra sidan på ens subjektiva definition på dem
Mitt förslag är inte att du ska anta min existens som en sanning på grund av det påstående jag gör, eller att du ska ta förgivet att jag existerar och kan kommunicera med dig. Förslaget är, för att ytterligare förtydliga, att jag ska kommunicera sättet till att uppnå en oifrågasättbar tanke - Att du existerar. Det är alltså när du tänker (eller säger) "Om jag tänker, finns jag" samt "Jag tänker, alltså finns jag" som du kan dra slutsatsen att det är ofrånkomligt sant att "Jag finns" (alltså att
du finns). Det är först där du har existens och sanning tillgängligt, och inte genom mig. Men därefter kan du dra de ytterligare pålagda slutsatserna jag tänker mig: Att sinnena och språket kan förmedla sanning - det var ju från mig du fick ett påstående som du kunde göra till en otvivelaktig sanning. Som du säger alltså: Du kan bara veta att DU finns, men detta är utgångspunkten.
Angående "sanning" och "objektivt" samt deras anspråk på objektivitet och sanning har du en intressant poäng, men jag ska återkomma senare med min definition på sanning som påstår att "sanning" är ett objektivt attribut.
Citat:
Ursprungligen postat av Defenestration
Ang det där med postmodernismen: förvisso.
rörande Descartes: Det att det ligger något paradoxalt i att förneka att man tänker utgör inte en otvivelaktig sanning som kan utgöra en premiss för härledningar av andra sanningar, vilket är precis det som Descartes menar att det gör. Huruvida "cogito" är sant eller om det bara uttrycker en semantiskt betingad nödvändighet spelar mindre roll om man tittar på vad Descartes ville använda "cogito" till - nämligen som en bas för vidare slutledningar om världen som skulle kunna överleva det metodiska tvivlet - något som enbart gick om man accepterade att man genom intiution har klara och tydliga idéer om vissa saker, och att vi tillika har en klar och tydlig idé om Gud [sic!] och eftersom iden om Gud är en om ett fullkomligt väsen så måste även existens tillfalla Gud, varvid Gud existerar. Vidare krumsprång följer där Descartes bevisar att Gud är god och därför står som garant för att våra intryck inte är skapade av en ond demon och sedan är descartes mer eller mindre klar med att cementera dualismen i västerlandet.
Jag anser likt Descartes att
jag är som en följd av en bekräftelse av hypotesen "Om jag tänker, är jag", är en otvivelaktig sanning som dessutom kan härledas för vidare påståenden. Hans vidare funderingar undkommer ju inte egentligen semantiken (?) vilket en filosofi grundad på min härledning inte heller skulle göra. Bland annat vill jag få det till att det är vettigt att anta andra människors existens utifrån deras kommunikation, och att sinnena och språket är tillförlitliga källor för sanning (inte bara möjliga, utan tillförlitliga).
Finns det i vår tankevärld eller någon annan, en möjlig utgång på "Om jag tänker, är jag" som gör påståendet falskt?