2008-11-14, 22:16
Medlem
Strawliess avatar
Frst: Urskta om jag vid ngot tillflle anvnt en felaktig terminologi, "hypotes" r nog mycket riktigt missbrukat p cogito't. Drefter:

Nu blir jag frvirrad, det enda jag gr ansprk p r vad du verkar hlla med om, att "Om jag tnker, r jag" kan bekrfta ett varande. r. Vad r? Jag r.

"Sanning: Att sga om det som r, att det r." - Om jag r (enl. "cogito") och sger "Jag r" sger jag en sanning (fr jag sger om det varande jaget att det r). I mitt fall gr cogito't inte ansprk p mer n en sanning (Jag r), det relevanta r ju att det finns tminstone en sannerligen sann sanning fr den vidare argumentationen.
Citera
2008-11-14, 22:26
Medlem
adequates avatar
Tror nog att man kan argumentera att "cogito, ergo sum" enbart uttrycker "agenten som medvetandegr denna fras innehar ett sjlvmedvetande", och inte sger ngonting om vad tnkande eller existens innebr.
Senast redigerad av adequate 2008-11-14 kl. 22:28.
Citera
2008-11-14, 23:08
Medlem
Jag bajsar, allts finns jag.

http://www.youtube.com/watch?v=Sp73xE_AoVc
Citera
2008-11-14, 23:35
Medlem
Strawliess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Tror nog att man kan argumentera att "cogito, ergo sum" enbart uttrycker "agenten som medvetandegr denna fras innehar ett sjlvmedvetande", och inte sger ngonting om vad tnkande eller existens innebr.

Sjlvmedvetande krver existens, just fr att det inkluderar ett sjlv. Eller?
Citera
2008-11-15, 12:03
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strawlies
Sjlvmedvetande krver existens, just fr att det inkluderar ett sjlv. Eller?
Ur agentens synvinkel existerar hen. Ur ngon annans synvinkel kanske agenten i frga r en karaktr i en drm. Fr den sistnmnda beror det sledes p huruvida dess subjektiva definition av existens inkulderar drmkaraktrer.
Citera
2008-11-15, 12:38
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Ur agentens synvinkel existerar hen. Ur ngon annans synvinkel kanske agenten i frga r en karaktr i en drm. Fr den sistnmnda beror det sledes p huruvida dess subjektiva definition av existens inkulderar drmkaraktrer.

Precis. Dessutom ifrgastter jag om det r ndvndigt s att en upplevelse om varande (vilket r vad cogito r, vi vet inte vad tnkande r, s nr man sger "jag tnker" s tycker jag att man redan hoppat en mngd steg, och eftersom pongen var metodiskt tvivel...) - om upplevelsen av varande ndvndig gr ett jag som r separat frn ngonting. Det knns som ett stort hopp det ocks.

Nej, Descartes ger uttryck t inarbetade psykologiska vanor skulle jag sga.
Citera
2008-11-15, 12:44
Moderator
impieteers avatar
Postmodernismen uppfanns vl av folk som hade fel? tminstone s har ju alla sna dr kultursidesmnniskor som sysslar med snt fel idag. Jag tror inte att de trodde att det fanns ngot vettigt i postmodernismen ens frn brjan utan att det var ett stt att frska ltsas som att det regnade nr de blev verbevisade i allt.

Spelar man fotboll och r vrdels och frlorar hela tiden s kan man frska vinna genom att spela oschysst, men d upptcker man att man blir utvisad och fr frisparkar emot sig och frlorar nd eller s kan frska bli bttre p att spela fotboll. Dock r det svrt att bli bttre om man mentalt har foten i en hink och en bindel ver gonen.

Trollar man istllet bort domaren och pstr att det inte finns ngot som heter schysst eller oschysst, ja frst d kan man vinna om man r vrdels p att spela.
Citera
2008-11-15, 14:12
Medlem
Fan ockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsvej
Jo, hans grund r lite skakig... nyare forskning har ju visat att man frst r och med en tillrckligt avancerad hjrna tnker man. Anvnder man Descartes utgngspunkt som grundval fr sin livsfilosofi existerar ju ingenting utanfr subjektet (tnkandet r grunden fr existensen). Verkligheten r ngot som existerar oberoende av ett upplevande subjekt.
Du har rtt. Descartes missade vl den mest elementra implikationen av det hela: Att vara medveten r att vara medveten om ngot. Om den externa vrldens existens r beroende av medvetandet och inte tvrt om banas vgen fr idn att den kanske r en produkt av medvetandet.

Bde han och Locke misslyckades med att presentera avgrande bevis p den externa vrldens existens, och lmnade drmed ver bollen till de metafysiska idealisterna by default. Och p den vgen r det!
Citera
2008-11-15, 14:38
Medlem
KnHunDeNs avatar
Ska ivg och trna, har drfr inte lst igenom hela trden s noggrant. Om fljande r en upprepning ber jag drfr om urskt.

Citat:
Pstendet Jag tnker, allts r jag gr inte att frneka, och r drfr objektivt sant. Sanning r att sga om det som r, att det r, och nr jag sger att Jag tnker, allts r jag, R jag och talar drmed sanning. Sanningen har drmed ven den bevisats existera.

Rudiger Safrinski skriver i sin bok om Nietzche angende just fljande pstende;

"Ocks detta "jag tnker" r en frfrelse av grammatiken. Predikatet "tnka" krver, likt varje predikat, ett subjekt. Sledes frklarar man "jaget" som subjekt och gr det drmed till aktr. Men i sjlva verket r det genom tnkandets akt som jagmedvetandet ver huvud taget kommer till stnd. Fr tnkandet gller: frst akten sedan aktren. Frfrelsen genom sprk och grammatik r vuxen s djupt inom oss att dess verkan har kommit att bli vr verklighet."
Citera
2008-11-15, 18:47
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fan också
Bde han och Locke misslyckades med att presentera avgrande bevis p den externa vrldens existens, och lmnade drmed ver bollen till de metafysiska idealisterna by default. Och p den vgen r det!

Varvid de logiska positivisterna ltsades om att allting var lst, eller tminstonde att allt kunde lsas genom att bara inte ltsas om metafysiken. Och p den vgen r vissa fortfarande
Citera
2008-11-15, 22:05
Medlem
Strawliess avatar
(Halverst off-topic)

Dessutom r det kanske inte ett tillrckligt faktum med sjlvexistens fr att mjliggra ett logiskt "Jag". En intressant tanke: Kan det vara s att sjlvmedvetandet/jaget uppkommer frst nr det system jaget bestr av gr skillnad p vad som finns i systemet och utanfr systemet? Allts att systemet (kropp/hjrna/tnkande, whatever) skapar en mental skiljemur mellan systemet sjlvt och "resten" av tillvaron.

Allts: Jag skapar mig sjlv, typ.

"Jag r, fr det finns en tskillnad mellan jag och icke-jag"
eller
"To be or not to be, that is up to me"
Citera
2008-11-15, 23:16
Medlem
adequates avatar
Citat:
(Halverst off-topic)

Dessutom r det kanske inte ett tillrckligt faktum med sjlvexistens fr att mjliggra ett logiskt "Jag". En intressant tanke: Kan det vara s att sjlvmedvetandet/jaget uppkommer frst nr det system jaget bestr av gr skillnad p vad som finns i systemet och utanfr systemet? Allts att systemet (kropp/hjrna/tnkande, whatever) skapar en mental skiljemur mellan systemet sjlvt och "resten" av tillvaron.

Allts: Jag skapar mig sjlv, typ.

"Jag r, fr det finns en tskillnad mellan jag och icke-jag"
eller
"To be or not to be, that is up to me"
Mycket mjligt. Under pverkan av psykedeliska droger har jag mrkt att alltmedan de synbara grnserna mellan en sjlv och omgivningen suddas ut, s tappas alltmer uppfattningen om ett "jag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in