2010-05-09, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Nej, har inte begärt att titta på något från dig. Du sa att det inte gick att bevisa. Uppenbarligen var det ytterligare ett fel (bland alla andra). Den enda som är dum i huvudet här är du, ett riktigt menlöst troll.
Med bevisa menade jag självfallet något som vi kunde bevisa över internet eftersom vi aldrig kommer träffas kan vi inte bevisa något genom visum. Sedan det första du skrev har du kallat mig troll och det börjar bli tröttsamt. Då finns det många tusen ''troll'' här i Sverige bara som hyllar DFR Korea i olika organisationer och partier som svensk-koreanska vänskapsföreningen, kommunistiska partiet mm. Det främjar liksom inte debatten att du börjar kalla folk för troll, tycker inte du det själv?

Citat:
Jag vet om alla dina "fakta" och har läst denna tråd från start och du har fan knappt en bokstav rätt i något. Det enda du vet något om är ideologin, men du har inte ett rätt när det gäller verkligheten.
Ideologin är det som styr deras verklighet. Det är juchepolitiken man följer och försöker efterlikna. Sedan är Juche kanske det mest revolutionerande sätt att styra ett land eftersom det kräver så ofantligt mycket av systemet för att kunna implementeras men det är en annan sak. Man har som alla andra länder brister dock. Men den internationella blockaden skulle försvårat mycket för alla länder. Dessutom bombades Nordkorea så ofantligt mycket av USA under kriget att landet bokstavligen var helt i ruiner. Nu har man gratis sjukvård och skola så mycket bra har skett.

Citat:
Källa? Eller sitter du och anklagar folk hej vilt utan att ha fakta. Då kan jag göra det med. Tror du är en liten snorvalp som har föräldrar som har det ganska gott ställt. Ditt uppror mot dessa är att söka dig till extrema ideologier och ser allt från väst som något ont. I själva verket bottnar det bara i en tragisk ensamhet och brist på vänner i verkliga livet. Är jag nära?
Jag känner inte mina riktiga föräldrar och jag tvivlar att de hade det gott ställt för då hade jag inte levt i Sverige. Mina adopterade föräldrar är lägre medelklass så det beror väl på hur man definierar ''gott ställt''.

Jag kan försäkra om att jag har många vänner som delar mina åsikter. Många i Sverige är vänster som tur är som inser att mycket av det väst gjort här i världen är av ondo. Speciellt imperialismen som än idag utgör en av grundbultarna i väst.
Citera
2010-05-09, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Det främjar liksom inte debatten att du börjar kalla folk för troll, tycker inte du det själv?

En person som talar utifrån en ideologi som sanning och förbiser verkligheten, och dessutom vidhåller om något där han har fel, det är ett troll och kommer så förbli.

Citat:
Ideologin är det som styr deras verklighet. Det är juchepolitiken man följer och försöker efterlikna. Sedan är Juche kanske det mest revolutionerande sätt att styra ett land eftersom det kräver så ofantligt mycket av systemet för att kunna implementeras men det är en annan sak. Man har som alla andra länder brister dock. Men den internationella blockaden skulle försvårat mycket för alla länder. Dessutom bombades Nordkorea så ofantligt mycket av USA under kriget att landet bokstavligen var helt i ruiner. Nu har man gratis sjukvård och skola så mycket bra har skett.

Ideologin styr inte deras verklighet. Man försöker styra verkligheten efter en ideologi. Något som uppenbarligen misslyckas. NK är ett utfattigt land ständigt i svält. Logistiken och planeringen i det landet är under all kritik. Man målar upp fienden överallt som en ursäkt till att ha en gigantisk armé, som bara används mot den egna befolkningen och enstaka sydkoreanska fiskare som råkar navigera fel. Det är ett land som inte har stöd i Kinas maktelit längre ens. Det är ett land som väldigt snart kommer gå under.

Citat:
Jag känner inte mina riktiga föräldrar och jag tvivlar att de hade det gott ställt för då hade jag inte levt i Sverige. Mina adopterade föräldrar är lägre medelklass så det beror väl på hur man definierar ''gott ställt''.

Då vet du hur illa det kan gå när man gör "diagnoser" online om personligheter. Din diagnos om mig var ännu mer felaktig än min.

Citat:
Jag kan försäkra om att jag har många vänner som delar mina åsikter. Många i Sverige är vänster som tur är som inser att mycket av det väst gjort här i världen är av ondo. Speciellt imperialismen som än idag utgör en av grundbultarna i väst.

Imperialismen dog ut för 50 år sedan. Det är helt andra ideologier som gäller idag. Imperialism är något som diktatorer använder i brist på annat skit att föra ut sitt budskap.

Om du tycker att väst är av ondo enbart, tycker du det är bättre då att Kim köper lyxmat medan befolkningen svälter? Tycker du det är sämre med våra fängelser än att som i NK 12-åringar skickas till kolgruvor för något deras föräldrar gjort? Tycker du det är sämre att de sämst ställda får socialbidrag, än som i NK där människor ibland får äta andra människor för att överleva?

Jag tycker ärligt talat synd om dig. Du vet inte ens skillnaden mellan en ideologi och verklighet.
Citera
2010-05-09, 12:46
Bannlyst
Citat:
En person som talar utifrån en ideologi som sanning och förbiser verkligheten, och dessutom vidhåller om något där han har fel, det är ett troll och kommer så förbli.
Nej. Det är din egen definition av ordet ''troll''. Verkligheten ser alla på olika sätt. Du har tolkat din verklighet och jag har tolkat min verklighet.

Citat:
Ideologin styr inte deras verklighet. Man försöker styra verkligheten efter en ideologi. Något som uppenbarligen misslyckas. NK är ett utfattigt land ständigt i svält. Logistiken och planeringen i det landet är under all kritik. Man målar upp fienden överallt som en ursäkt till att ha en gigantisk armé, som bara används mot den egna befolkningen och enstaka sydkoreanska fiskare som råkar navigera fel. Det är ett land som inte har stöd i Kinas maktelit längre ens. Det är ett land som väldigt snart kommer gå under.
Songun är viktigt för att försäkra landets fortsatte överlevnad. Utan en stark armé och stabilitet hade USA invaderat för länge sedan som de gjorde med Vietnam och Irak. Genom tiderna har USA även spionerat i nordkoreanskt territorium som de gjorde med skeppet Pueblo tidigare. Lever folket i Indionesien, Burma och Laos bättre än de i Nordkorea? Lever folket på landsbygden i Kina bättre än de i Nordkorea? Det är samma levnadsgrad överallt och det beror på västerländsk imperialism. Nordkorea har i alla fall gratis sjukvård och skola så att man har en läskunnighet på ca 99 %, vilket är mil bättre än många kapitalistiska nationer i Asien och Afrika.

Citat:
Då vet du hur illa det kan gå när man gör "diagnoser" online om personligheter. Din diagnos om mig var ännu mer felaktig än min.
Nåväl. jag ger dig rätt i det men jag blev provocerad av dina förolämpningar. Ber om ursäkt för mitt tilltag dock.

Citat:
Imperialismen dog ut för 50 år sedan. Det är helt andra ideologier som gäller idag. Imperialism är något som diktatorer använder i brist på annat skit att föra ut sitt budskap.

Om du tycker att väst är av ondo enbart, tycker du det är bättre då att Kim köper lyxmat medan befolkningen svälter? Tycker du det är sämre med våra fängelser än att som i NK 12-åringar skickas till kolgruvor för något deras föräldrar gjort? Tycker du det är sämre att de sämst ställda får socialbidrag, än som i NK där människor ibland får äta andra människor för att överleva?

Jag tycker ärligt talat synd om dig. Du vet inte ens skillnaden mellan en ideologi och verklighet.
Imperialismen lever i allra högsta grad vidare bara att den ändrats i karaktär och jag ska nu förklara hur. Den gamla imperialismen utgick från att man med vapenmakt tog över andra nationer och folk och nu har det ändrats så att man med ekonomiska medel styr andra länder. I världen och länder som USA har därför total kontroll över fattiga U-länder på samma sätt idag som de ahde för 50 år sedan. Motsätter sig någon blir de ersatta och internationella blockader sker mot dessa nationer som går emot vad USA och övriga västländer vill.

Saken är att det finns inga riktiga, neutrala belägg för det du påstår. Det är påståenden som kommer från Sydkorea och de är officciellt fortfarande i krig med Nordkorea så objektiviteten finns inte riktigt där.

Jag vill förtydliga att jag inte har någonting emot Sydkorea. Jag föddes där och är en del av dem. Däremot ser jag att konflikten inte är så entydlig som många tror utan Sydkorea var länge värre än Nordkorea på många sätt innan de gick förbi på 70/80-talen efter stort stöd från deras allierade USA. Sydkorea var även en högerdiktatur ändå in på 80-talet med ett stort förtryck mot oliktänkande.

Angående Kina så vågar jag påstå att ledarna i form av i alla fall Hu Jintao och Wen Jiabao fortfarande stöder DFR Korea. Mötet den senaste veckan tyder på det och Kinas oreservade stöd i alla lägen tyder också på det. inte ens när Korea testade kärnvapen fördömde Kina det hela och i säkerhetsrådet blockerar de ständigt när de andra länderna vill utföra olika aktioner mot Nordkorea.

Kina importerar många mineraler från DFR Korea och Korea importerar mycket amt och andra råvaror från Kina så samarbetet är tätt både ekonomiskt, politiskt och socialt. Kinesiska statsmän åker regelbundet till Nordkorea på besök. Jag tror att de har en sådan stabil grund att de inte kommer gå under om inte det sker på militär väg. Folket har på 60 år aldrig gjort något uppror, hade de verkligen ogillat landets styre hade de förgört styret på samma sätt som skedde i Östeuropa.
Citera
2010-05-09, 19:47
Bannlyst
Vem som är den egentliga provokatören och krigshetsaren i Korea!

Jag vill beskriva bakgrunden till varför DFR Korea sett sig tvunget att utveckla dessa vapen och vem som startade det från början. Som vanligt ger vår media helt fel bild av verkligheten och bortser från att USA och dess mördarmaskin och massmord på koreaner var det som startade allting. Viktiga händelser i detta är följande:

*Ingen nation i världen har utsatts för kärnvapenhotet så direkt och under så lång tid som Korea. Koreaner var den näst största folkgruppen som drabbades av USA:s bomber mot Hiroshima och Nagasaki 1945. Under Koreakriget i början av 1950-talet orsakade USA:s kärnvapenhot en ström av ”atombombsflyktingar” från nord till syd. Vilket formligen ödelade hela landet. USA droppade flera miljoner sådana bomber.

*Det var USA som först införde kärnvapen på Koreahalvön i slutet av 1950-talet. Sedan dess har USA:s kärnvapenarsenal i södra Korea ständigt ökat. I mitten av 1970-talet var antalet kärnvapen i södra Korea över 1000. Sedan 1960-talet har USA genomfört gemensamma militärövningar för att använda dessa kärnvapen i direkt angreppskrig mot DFRK. Om USA genom södra Korea har kärnvapen varför ska då inte DFR Korea få ha som skydd? Dubbelmoralen är enorm som alltid.

*DFRK har gjort omfattande ansträngningar i tre faser för att undanröja kärnvapenhotet från USA, först med försöken att skapa en kärnvapenfri zon genom fredlig dialog och förhandlingar, därefter med försök att tillämpa folkrättens regler, och slutligen, efter att dessa försök visat sig fåfänga, genom att reagera med ”kärnvapen mot kärnvapen”.

*USA:s ständiga extrema kärnvapenhot tvingade DFRK att skaffa sig tillgång till kärnvapen. Den 10 januari 2003 vidtog DFRK:s regering i självförsvar den beslutsamma åtgärden att dra sig ur Ickespridningsavtalet efter ett tio år långt moratorium om denna åtgärd. Inte längre bundna av Ickespridningsavtalet kunde DFRK lagligt och legitimt anrika allt sitt plutonium från kärnkraftsproduktionen vid pilotanläggningen Yongbyon till vapenkvalitet. I oktober 2006, tre år efter att man dragit sig ur Ickespridningsavtalet, genomförde DFRK sitt första kärnvapenprov, och i maj 2009 det andra.

*Detta satte stopp för obalansen på kärnvapenområdet i Nordostasien, där DFRK var det enda landet utan kärnvapen, medan andra länder i regionen hade mängder av kärnvapen och stod under kärnvapenparaplyer. DFRK:s tillgång till kärnvapen har en effektiv avhållande verkan, så att faran för ett kärnvapenkrig drastiskt minskat på Koreahalvön. Det var en åtgärd från DFRK för att desarmera kärnvapenhotet i den nuvarande fasen genom att hejda USA:s kärnvapen med egna kärnvapen, inte bara med vädjanden och ord.

Det är USA som tvingat fram detta. DFR Korea är ett land som är för fred och mot krig och imperialism. Att USA finns i Korea som är långt ifrån deras eget land visar vilket hemskt och äckligt land det är. De introducerade kärnvapnen i Korea och de har tvingat DFRK att skaffa kärnvapen. Utan detta hade de invaderat igen och mördat miljoner som de gjort tidigare i Korea och även i Irak och Vietnam och nu i Afghanistan.
Citera
2010-05-09, 20:10
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
I mitten av 1970-talet var antalet kärnvapen i södra Korea över 1000.

Om det är sant borde Kineserna ha fått spel.
Citera
2010-05-09, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Om det är sant borde Kineserna ha fått spel.
På den tiden var Kina inte nära mäktiga nog i området att kunna stoppa detta. Dessbättre är de det nu vilket är bättre för alla.

Men nu när du läst att det var USA som introducerade kärnvapen i Korea har det ändrat dina åsikter något i sakfrågan? Eller menar du att USA genom Sydkorea har den rätten men DFR Korea har inte rätten att skaffa för självförsvar? Utan kärnvapen är man helt öppen för attacker från den amerikanska mördarmaskinen.
Citera
2010-05-09, 20:27
Medlem
Bystskuggas avatar
Jag är för dåligt insatt i ämnet för at veta varken det en eller det andra. Min kunskap om Korea begränsar sig ungefär till vad jag läst på Wikipedia. Bland annat att den Amerikanska högste befälhavaren under Koreakriget ville använda kärnvapen, men Presidenten satte stopp för det.

Det var dock snart 60 år sedan.

Med tanke på att det verkar gå finfint för Sydkorea idag och att Nordkorea vägrar visa någon hur det går för dem så ser jag ingen anledning idag att ge mina sympatier till Nordkorea. Om Kim vill ha min sympati får han öppna landet för västmedia och införa demokrati. Sen beror det på vad som kryper fram i ljuset.
Citera
2010-05-09, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Jag är för dåligt insatt i ämnet för at veta varken det en eller det andra. Min kunskap om Korea begränsar sig ungefär till vad jag läst på Wikipedia. Bland annat att den Amerikanska högste befälhavaren under Koreakriget ville använda kärnvapen, men Presidenten satte stopp för det.

Det var dock snart 60 år sedan.

Med tanke på att det verkar gå finfint för Sydkorea idag och att Nordkorea vägrar visa någon hur det går för dem så ser jag ingen anledning idag att ge mina sympatier till Nordkorea. Om Kim vill ha min sympati får han öppna landet för västmedia och införa demokrati. Sen beror det på vad som kryper fram i ljuset.

Sydkorea är ockuperat av USA. Det är en lydstat. Amerikanska soldater mördar och våldtar koreanska kvinnor i Sydkorea. Det har skett väldigt många sådana fall på grund av de bestialiska amerikanska soldaterna där. Kim Jong Il är den stora ledaren och fader till det koreanska folket och de amerikanska bestarna ska ut. 4 miljoner mördade koreaner har de på sina blodiga händer. Sedan undrar ni varför de är hatade? Tänk dig om ett land mördat 4 miljoner svenskar och bränt ner alla städer med bomber och tänk hur du skulle känna dig.

Det var när jag började studera hur amerikanerna systematiskt mördade mitt folk och bombade landet i bitar som jag insåg att jag aldrig kan stöda dem. DFR Korea står emot världens mäktigaste imperium och det stöttar jag till 100 %.

Sydkorea är rikt för att USA pumpat in enorma pengar i dem för att ge en motbild till DFR Korea.

Sydkorea har haft stöd av hela väst medan DFR Korea tvingats klara sig helt självt och dessutom haft massa blockader mot sig så det är naturligt att det ser ut som det gör och det vet även folket i Nordkorea om.

I Nordkorea sågs jag på direkten som en korean, jag var en av dem och de är den del av mig, sådana känslor får jag inte i Sverige. Här är jag en utlänning, jag är inte en del av landet.
Citera
2010-05-09, 23:18
Medlem
korps avatar
Citat:

I Nordkorea sågs jag på direkten som en korean, jag var en av dem och de är den del av mig, sådana känslor får jag inte i Sverige. Här är jag en utlänning, jag är inte en del av landet.

Är detta en viktig del av din personliga övertygelse och stöd till Nordkorea? Du känner dig inte hemma där du lever och är uppvuxen, men på en eller ett par besök till Nordkorea fick de dig att känna dig välkommen? Det är ju en ganska förståelig, men samtidigt sorlig orsak till ditt starka stöd för denna regim.

Mycket av det du skriver är både intressant och relvant, samt är ett uppfriskande perspektiv. Men det verkar även ganska överdrivet på många sätt.
Citera
2010-05-09, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av korp
Är detta en viktig del av din personliga övertygelse och stöd till Nordkorea? Du känner dig inte hemma där du lever och är uppvuxen, men på en eller ett par besök till Nordkorea fick de dig att känna dig välkommen? Det är ju en ganska förståelig, men samtidigt sorlig orsak till ditt starka stöd för denna regim.

Mycket av det du skriver är både intressant och relvant, samt är ett uppfriskande perspektiv. Men det verkar även ganska överdrivet på många sätt.
Nej, men det handlar om att återknuta till sitt urpsrung och sådant och det ska inte underskattas. Jag är lika välkommen i Sydkorea också så det har inte mycket med min politiska övertygelse att göra. Jag har inget emot Sverige eller svenskar heller bara att man är lite utanför. När de ser mig så ser de mig som en asiat och inte som en svensk av naturliga skäl och det var en del av det som gjorde att jag först började studera Korea och engagera mig mer i mitt ursprung.

DFR Korea känner man sig del i ett större kollektiv, det är mer en känsla av att hela folket är enat och arbetar för samma sak med samma mål. I Syd är det mer induvidualistiskt men samtidigt också väldigt nationalistiskt. Men det är en del skillnader i mentalitet mellan de båda staterna.
Citera
2010-05-10, 11:12
Medlem
korps avatar
Citat:
Nej, men det handlar om att återknuta till sitt urpsrung och sådant och det ska inte underskattas. Jag är lika välkommen i Sydkorea också så det har inte mycket med min politiska övertygelse att göra. Jag har inget emot Sverige eller svenskar heller bara att man är lite utanför. När de ser mig så ser de mig som en asiat och inte som en svensk av naturliga skäl och det var en del av det som gjorde att jag först började studera Korea och engagera mig mer i mitt ursprung.

DFR Korea känner man sig del i ett större kollektiv, det är mer en känsla av att hela folket är enat och arbetar för samma sak med samma mål. I Syd är det mer induvidualistiskt men samtidigt också väldigt nationalistiskt. Men det är en del skillnader i mentalitet mellan de båda staterna.

Frågan är ju hur mycket du verkligen fått känna av livet i där och hur välkommen du är i vardagen om du flyttade ditt. Det är ju skillnad på att ha sin vardag i ett land och komma dit på semester, även om det kanske är en långsemester.

Koreaner likt Japaner är ju inte direkt kända för sin öppenhet och fliexibilitet mot folk som är lite annorlunda, även om de är otroligt ödmjuka, respektfulla och trevliga mot turister och rent generellt.

Men, detta är ju lite OT, ditt liv ska ju inte vara i fokus och ifrågasättas. Vi har ju alla våra erfarenheter. Även om jag inte direkt håller med dig i dina åsikter så tycker jag de är intressanta och som jag sa ett uppfriskande annorlunda perspektiv från det som vi matas med i media.

Egentligen är det ju inte direkt svårt att förstå att Nordkorea vill ha kärnvapen, de har ju den agressiva, flåsande gigant USA hängande över dem predikade hur de är ondskefulla. Men detta finns ju även ganska mycket objektiva bevis över hur regimen i Nordkorea, om inte direkt mördad delar av sin befolkning, så genom inkompetens bidragit till storsvält och lite annat mindre trevligt.
Senast redigerad av korp 2010-05-10 kl. 11:21.
Citera
2010-05-11, 04:38
Medlem
Saturos, jag skulle gärna vilja se något slags bevis på att du inte är ett troll.
Var övertygad vid dina första inlägg att så var fallet, men du har verkligen fortsatt tuffa på - iofs. med ett evigt duckande på frågor, dock fortfarande svar.

Du är alltså på riktigt hjärntvättad, och anser att NK verkligen är det land som är närmast en utopi?
Måste lägga korten på bordet och säga att det är fruktansvärt fascinerande. Du peak:ar lätt de många (utvalda av partiet, såklart) hjärntvättade kinesiska utbytesstudenter jag haft nöjet (på ett rent bisarrt humoristiskt sätt) att samtala med.

F ö - Hur går det med flytten till NK? Kan du inte rapportera lite hur processen framskrider?
Varför inte starta en blog väl på plats där du beskriver hur fantastiskt allt är? Gärna foto/videoblog så att vi får se idyllerna på landsbygden, alla lyckliga människor som njuter av friheten.

Skämt å sido, hur långt har du kommit i din planerade utvandring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in