2010-05-03, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Du är medveten om att eventuella fredsbevarare står vid gränsen just så att inte en liten skitsak ska leda till att Nordkorea blir aska? Båda länderna har mycket att förlora på krig, men det är framförallt Nordkorea som kommer drabbas.
Det är inte vad själva sakfrågan handlar om. Koreaner i syd håller hela tiden stora demonstrationer mot USA:s enorma makt och inflytande över deras land. Tiotusentals amerikanska soldater är stationerade där och de har full kontroll av Syds militär, detta sticker mycket i ögonen på folket där som är mycket nationalistiska. Folk som inte har någon kunskap om Korea verkar tro att folket i Syd gillar USA, när det snarare är så att folket ogillar/hatar dem starkt och att det enbart är landets regeringar som har ett gott samarbete med USA. Situationen kan jämföras med Saudi Arabiens folk som hatar USA medan landets styre är nära allierade med USA.

Jag blev själv förvånad över det utbreda USA-hatet bland koreanerna i Syd när jag besökte landet och pratade med folk från olika bakgrunder. De har inget emot DFR Korea de flesta av dem heller utan ser de som bröder. Många gillar till och med Kim Jong Il.
Senast redigerad av Saturos 2010-05-03 kl. 19:33.
Citera
2010-05-03, 19:33
Medlem
Bystskuggas avatar
Den här satellitbilden visar väl rätt bra hur pass efterblivet Nordkorea är. Klart att Korea kan enas men inte förrän Kim eller hans efterträdare inser att det är Syd som måste ta kommandot i processen.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Korean_peninsula_at_night.jpg
Citera
2010-05-03, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Den här satellitbilden visar väl rätt bra hur pass efterblivet Nordkorea är. Klart att Korea kan enas men inte förrän Kim eller hans efterträdare inser att det är Syd som måste ta kommandot i processen.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Korean_peninsula_at_night.jpg
Du har noll kunskap om Korea och dess historia och de konflikter som finns där och därför gör du dig själv bara till åtlöje. Regionen är av vital vikt eftersom det ligger i den i framtiden väldigt lukrativa Östasiatiska regionen och Koreas enande är en viktig del av detta pussel men dess enande ser annorlunda ut från vad du tror.

Bilden du länkar har förresten avslöjats som en falsk bild skapad av USA.
Citera
2010-05-03, 19:39
Medlem
Bystskuggas avatar
Kan hända men det är en rolig bild ändå.

Men vad får dig tro att det är av vital vikt att Korea enas? Sydkoreanerna kan väl leva lika glada utan återförening. Så får de en buffert mot Kina också på köpet.
Citera
2010-05-03, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Kan hända men det är en rolig bild ändå.

Men vad får dig tro att det är av vital vikt att Korea enas? Sydkoreanerna kan väl leva lika glada utan återförening. Så får de en buffert mot Kina också på köpet.
Jag har själv besökt Sydkorea och deras önskan om återförening är lika stark som hos alla koreaner. Vi var samma land och civilisation i flera tusen år och vi delar samma kultur, språk och traditioner och därför är det självfallet något alla strävar åt. Jag skulle tro att det är på väg nu, denna process har pågått flera år.

Folk verkar tro att det är två olika folk när de är koreaner, fast de har valt olika sätt att styra sina länder.

Det är som om man skulle dela upp Sverige i ett norr och söder, samma folk ändå.
Citera
2010-05-03, 20:30
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Jag har själv besökt Sydkorea och deras önskan om återförening är lika stark som hos alla koreaner. Vi var samma land och civilisation i flera tusen år och vi delar samma kultur, språk och traditioner och därför är det självfallet något alla strävar åt. Jag skulle tro att det är på väg nu, denna process har pågått flera år.

Folk verkar tro att det är två olika folk när de är koreaner, fast de har valt olika sätt att styra sina länder.

Det är som om man skulle dela upp Sverige i ett norr och söder, samma folk ändå.

Fast vad du inte verkar begripa är att folket i SydKorea inte vill ha en återförening som innebär att det styrs på samma sätt som NordKorea.
Det borde väl till och med du begripa att de inte vill föras tillbaka i utvecklingen.
Citera
2010-05-03, 21:04
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Du verkar ha lite svårt att förstå att det är just tack vare USA som SydKorea idag är ett välmående och demokratiskt land medans NordKorea som stöddes av Sovjet och Kina är en diktatur och är ett riktigt rövhål till land.
Fast jag förstår att i din värld hade du gärna sett att också den södra delen var en kommunistdiktatur.
Ta och läs mitt förra inlägg igen och ta och fundera på vad min poäng är.
Du kan ju fundera lite på fredsuppgörelsen i Versailles och att just den uppgörelsen användes som argument för Hitler att komma till makten och senare starta krig.

Jag tycker för det första att du ska kolla upp lite info om hur "bra" det är för en vanlig sydkorean och hur ofattbart demokratiskt det är. Sen kan man ju fråga sig hur norra delen av korea hade utvecklats om USA inte bombat det sönder och samman och pålagt sanktioner och aktivt motarbetat landet samtidigt som sydkorea fått ofantlig hjälp av wto/usa. Det är lätt att peka på hur dåligt det går för ett vänsterland när man förstört det (lite som den den svenska sjukvården som man skär sönder och samman med budget kniven för att kunna påpeka att den inte fungerar även fast den antagligen var bäst i världen när den fick tillgångar).

Kan du också vara lite mer specifik vad jag ska fundera på med tanke på Hitler/freden osv.
Citera
2010-05-03, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Jag tycker för det första att du ska kolla upp lite info om hur "bra" det är för en vanlig sydkorean och hur ofattbart demokratiskt det är. Sen kan man ju fråga sig hur norra delen av korea hade utvecklats om USA inte bombat det sönder och samman och pålagt sanktioner och aktivt motarbetat landet samtidigt som sydkorea fått ofantlig hjälp av wto/usa. Det är lätt att peka på hur dåligt det går för ett vänsterland när man förstört det (lite som den den svenska sjukvården som man skär sönder och samman med budget kniven för att kunna påpeka att den inte fungerar även fast den antagligen var bäst i världen när den fick tillgångar).

Kan du också vara lite mer specifik vad jag ska fundera på med tanke på Hitler/freden osv.
Äntligen någon som satt sig in i de själva sakfrågorna och verkligen undersökt varför Sydkorea är rikare, kan det bero på allt USA gett dem och allt USA förstört för DFR Korea? Sanningen ligger där och inte ''onda Kim Jong Il svälter befolkningen och USA vill bara befria de stackars nordkoreanerna'' som ju är fullkomligt imbecill propaganda.
Citera
2010-05-03, 22:15
Medlem
watson6669s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex

Men lilla vän, hur hade det gått för NordKorea om de inte fått hjälp av Sovjet och Kina?
Så länge de pumpade in pengar, framförallt Sovjet så klarade de sig hyggligt , men när de inte gör det längre så går detinget vidare. precis lika illa som det gick för andra kommunistländer när Sovjet drog in sitt stöd.
Länderna som USA stött har klarat sig mycket bättre.
Om de nu inte ville att USA skulle bomba så kanske de skulle ha undvikit att starta krig, fast att du är av en annan åsikt förstår jag.

Du kanske skulle läsa på lite om fredan efter första världskriget så kanske du förstår min jämförelse med Hitler angående din kompis påstående.
Argumentet att det är samma folk är väl ganska talande, eller tycker du att jag behöver förklara det tydligare? Det var ju just det argumentet Hitler använde sig av för att ta tillbaka de områden som förlorats efter första världskriget.
Senast redigerad av watson6669 2010-05-03 kl. 22:17.
Citera
2010-05-03, 22:41
Medlem
Kim i Kina efter många om och men! Det skall sägas det att Kims utlandsbesök är betydligt mer exklusiva än någon annan kung, president eller PM. Säkerhetsarrangemangen är extrema och enormt mycket hemlighetsmakeri runtomkring.

bild på han vid ett hotell här:

http://nkleadershipwatch.wordpress.com/

Det här har ju det ju ryktats om i månader! Mycket spekulationer, visade sig vara sant after all.

Citat:
A convoy of 15 limousines was later seen arriving at a hotel in Dalian, shortly after the North Korean train arrived.

Traffic in the city was halted for nearly an hour until the convoy arrived at the hotel.

Earlier, the 17-carriage train arrived in the border city of Dandong around 5:20 a.m. (local time) Monday, one day after diplomatic sources here and in China said Kim’s trip was imminent.

All regular passenger trains from North Korea to Dandong arrive in the afternoon and usually have only four or five coaches.

Kim has visited China four times since 2000, by train every time. He is said to be afraid of flying.

Kim’s presence in China could not be officially confirmed, but a source in Dalian said he saw the North Korean leader at Dalian’s Furama Hotel.

The hotel was closed to regular guests, and the source said the North Korean delegates had an entire wing of the hotel reserved until 7 p.m. Tuesday.

A local resident in Dalian also quoted a police officer there as saying that the earlier traffic control was due to Kim’s arrival in the Chinese city.
Senast redigerad av nordkorean 2010-05-03 kl. 22:44.
Citera
2010-05-03, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Kim i Kina! Äntligen!

bild på han vid ett hotell här:

http://nkleadershipwatch.wordpress.com/

Det här har ju det ju ryktats om i månader! Mycket spekulationer, visade sig vara sant after all.
Det är mycket glädjande och visar att Kina alltid varit, är och kommer vara en nära och viktig allierad för DFR Korea. Bandet är starkt ända sedan grundandet för över 60 år sedan.
Citera
2010-05-03, 22:56
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
The visit would be Mr. Kim’s first to China in four years and the first time he has left North Korea since he was reported to have suffered a stroke in 2008.

Är det sant det där med stroke, eller är det det bara lösa rykten? Vem skulle ta över efter honom i Nordkorea om han dog? Hans äldste son?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in