Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Att de har en annan syn på "fri" media osv
De här relativistiska argumentationslinjerna börjar bli fåniga. Nordkorea har inte en fri media. Staten äger och utöver direkt styre alla tidningar och all etermedia. Den som försöker starta en egen tidning eller ta in utländsk radio löper risk att drabbas av hårda straff. Det är inte frihet, inte enligt någon definition. Tycker du att krig är fred också? Vilken är förresten "de" som du talar om? Regimen? Folket? Menar du att folket har valt att inte ha pressfrihet? När valde man det?
Citat:
Att de har en annan straffskala än här tycker
Ja, så kan man ju också uttrycka det faktum att man meningsmotståndare till regimen eller flyktingar blir avrättade...
Citat:
jag verkar mycket troligt. Att de däremot skulle sätta hela familjer i fängelse om en familjemedlem flyr
Det finns uppgifter om det, ja. Antagligen sker det i ett avskräckande syfte. Du pratar om en regim som beordrar offentliga avrättningar under ett mycket kollektivistiskt styre, jag tror inte att de har någon särskild respekt för familjemedlemmar till meningsmotståndare.
Citat:
att de utan att tveka skulle atombomba USA?
Det är väl ingen som har påstått det?
Citat:
Arbetsläger har dom men som jag förstått det så fungerar många av usas stora fängelser också som arbetsläger åt privata företag där de dömda får jobba för i stort sett ingenting, domstolarna dömmer till längre fängelsestraff för lägre brott för att få ekonomin att snurra i vissa delstater där stora fängelser ligger.
USA har ett fritt och öppet rättsväsende. Det har man inte i Nordkorea, utan deras rättsväsende är direkt styrt via politiken och det förekommer att straff bestäms från politiskt håll istället för i domstolarna. I Nordkorea kan man hamna i arbetsläger för att man yttrar kritik mot staten, tar in en utländsk radiokanal eller går över gränsen till grannlandet. Det gör man inte i USA.
Fängelser är generellt sett en kostnad. Se på Kalifornien där man nu börjat frige fångar för att spara pengar.
Har du någon källa till ditt påstående att domstolar dömer till längre straff för att förbättra delstatens ekonomi?
Citat:
Men det kanske finns speciellt grymma saker som händer i nordkoreas fångläger (Jämnfört med en massa andra fattiga länder, ta pakistan tex) men då kanske man kunde länka eller ge exempel på detta?
Att andra gör fel är inte ett försvar för att själv göra fel.
Hade du dessutom läst mina källor så hade du sett att man tar upp tortyr, avrättningar, offentliga avrättningar, svält och annat som förekommer i dessa läger - samt det faktum att det knappast är några kriminella som hamnar där, utan helt vanliga människor som vill ha demokrati och frihet.
Citat:
Jag kan ju ha fel just i det här fallet men jag tycker det är oroväckande att folk snackar så mycket (ofta hatiskst) om saker de inte har någon koll på över huvud taget.
Jag håller med. Det är oroväckande att det finns personer som du som till synes helt utan kunskap hoppar in i diskussioner och jämställer Nordkoreas statsskick och maktapparat med västliga demokratiers eller fängelser med arbetsläger.
Tanken på att människor i denna minut får sina rättigheter kränkta i Nordkorea medan du sitter här i en skön lägenhet i lugna Sverige och menar att de inte har det sämre än fängelsefångar är egentligen häpnadsväckande.
Citat:
Personligen är jag av den uppfattningen att vi blir hjärntvättade här i sverige/väst också då de nyheter vi får höra/läsa/se är starkt censurerade.
I Sverige har vi inte censur. Du är helt fri att läsa vad du vill, och via Internet och kabel-TV har man relativt enkelt tillgång till nyhetsmedia från hela värdeln. Att du sedan är för lat för det är väl ditt problem.
Citat:
Och det är inte konstigt då vi bor är ett väst land som såklart försvarar "våra" värderingar och måste visa att "vårt" system är bättre samt att de privata företagen som äger media (få) såklart inte vill motarbeta sina egna intressen.
Jag tror att dessa tankegångar, sådana här konstiga relativistiska samhällsteorier, är mycket destruktiva. Om du inte själv vet vad som är rätt och fel, om du inte har någon uppfattning om under vilket politiskt system du vill leva, utan om alla är lika goda kålsupare och om statligt styrd media med arbetsläger för kritiker inte är sämre eller mer fel än den yttrande- och pressfrihet vi har, hur orienterar du dig i livet?
Senast redigerad av ThisIsSparta 2009-07-24 kl. 11:25.
Senast redigerad av ThisIsSparta 2009-07-24 kl. 11:25.

Ännu ett i raden av misslyckade affärsideér: Smuggla flyktingar från Nordkorea till Kina.