Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Du menar: Utan Sovjet och resten av kommunistskabbet hade aldrig Korea delats.........
DFR Koreas ideologi är inte kommunism utan Juche.
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Jo, men att resonera så är som att säga att det är okej för en man och slå sin fru eftersom de ändå är samma familj. Nordkorea har utfört hemskheter mot Sydkorea och till och med dödat deras politiker.
Angående PK är det nog vanligare inom de kretsarna och försvara Nordkorea mot den hemska "imperialismen" (vilket egentligen bara betyder handel och utbyte av idéer, då den gamla formen av imperialism är död). Har du så svårt att inse att Sydkoreanerna valt själva att inte längre äta bark och är väldigt nöjda med sitt val?
Det du förespråkar är en blandning av det sämsta av det gamla och det sämsta av det nya. Folk svälter i Nordkorea och de bygger ett 100+ våningars hotell (vad hände med tradition när Kim Jong Ill ville ha ett hotell?).
Nej, läs all media och du hör bara dåliga saker om DFR Korea. Det skrivs inget positivt. Det visar att det är synnerligen politiskt korrekt att kritisera DFR Korea. Imperialismen lever mer än någonsin, men dagens imperailister föredrar att sätta in lydregeringar istället för att formellt ''äga'' ett land, vilket är smartare. Se Irak, Afghanistan mfl. Dessa länder är i teorin ''självständiga'' men i realiteten helt styrda av en annan makt. Det där med att äta bark är också något som aldrig bekräftats utan är en av många lögner för att misskreditera ett land. I alla länder finns det människor utan mat, även i Sverige har du massvis med tiggare och luffare.
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Har en personlig fråga till Saturos för att få en insyn i varför han tycker som han gör:
Saturos, du påstår att du är adopterad till Sverige, korrekt? Vid vilken ålder?
Vad för nationalitet har dina adoptivföräldrar?
Jag undrar bara hur det kommer sig att du känner så stor patriotism till Korea om du nu bott i Sverige i merparten av ditt vuxna liv? Borde du då inte ha väldigt "svenska" värderingar då också (Tänker demokrati mest då vi är rankad som 2a eller om det var 1a bäst hållna demokratin i världen.)?
Jag förstår såklart en som kanske flyttar från Korea till Sverige i en ålder av 15-16 men om du nu är adopterad vid en mycket tidig ålder (Som de flesta, själv blev jag adopterad från Polen vid 3 månaders ålder.) borde du då inte känna mer samhörighet med det svenska folket än det koreanska?
Bara nyfiken hur du ser på det då jag personligen inte känner någon samhörighet med Polen som jag ursprungligen är ifrån.
Vad är det som får dig att avguda just Nordkoreansk kultur så mycket när du sa själv tidigare att du är adopterad från Syd?
Jag adopterades hit som 2-åring. Mina föräldrar är svenskar. Jag uppfostrades av svenskar men som utomeuropeisk adopterad så går det aldrig att komma ifrån ens bakgrund eftersom man ser annorlunda ut. Det är troligtvis annorlunda om man är från Polen som du. Man kan se det som att jag som många andra adopterade återknuter till min bakgrund. Jag gillar det svenska folket och Sverige och känner naturligtvis samhörighet med dem men jag är samtidigt korean i etnicitet och lär mig mer och mer om mitt hemland och bakgrund och även språket. Svenska ''värderingar'' kan diskuteras vad det innebär då det förändrats mycket de senaste 100 åren.
Det finns ingen egentlig skillnad mellan nord och sydkoreansk kultur utan de båda delar samma kultur och språk, endast styret är det som skiljer de båda där det finns vissa skiljelinjer som ni alla vet.
Det är upp till alla adopterade att känna efter om de vill återknuta med sitt ursprung (som jag) eller som du gör väljer ett annat val.