Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Men lilla vän, hur hade det gått för NordKorea om de inte fått hjälp av Sovjet och Kina?
Så länge de pumpade in pengar, framförallt Sovjet så klarade de sig hyggligt , men när de inte gör det längre så går detinget vidare. precis lika illa som det gick för andra kommunistländer när Sovjet drog in sitt stöd.
Länderna som USA stött har klarat sig mycket bättre.
Om de nu inte ville att USA skulle bomba så kanske de skulle ha undvikit att starta krig, fast att du är av en annan åsikt förstår jag.
Du kanske skulle läsa på lite om fredan efter första världskriget så kanske du förstår min jämförelse med Hitler angående din kompis påstående.
Argumentet att det är samma folk är väl ganska talande, eller tycker du att jag behöver förklara det tydligare? Det var ju just det argumentet Hitler använde sig av för att ta tillbaka de områden som förlorats efter första världskriget.
(Jag som skrev ett sånt fint svar men klantade bort det så nu blir det ett kortare).
Jag misstänkte att du menade så. Om du gillade freden i Versailles så låt gå. Jag gör det inte då den skapade en jävla massa problem. Att ett folk inte ska få vara enat pga att yttre krafter håller dem isär är inget som jag stödjer heller.
Var det inte så att det fanns en exilregering i korea som skötte motståndet mot japanerna och som hade folkets stöd. Denna regering sket ju jänkarna i eftersom den var vänsterorienterad. Istället satte man till en brutal lydregim i den södra delen som man hade kontrollen över. En regim som inte hade folkets stöd och som var mkt brutal.
För övrigt var väl det knappast en demokrati (i västligt borgerlig mening där man röstar vart 3,4,5 år på några få partier (som ändå så varandra ytterst nära då de inte har kontroll över ekonomin/produktionen) och sen har man inget att säga till om någonstans.) Det var väl militärdiktatur till mitten på 80-talet.
Om kriget: Innan det officiella krigsutbrottet hade ju trupper från södra delen gått över gränsen och gjort räder så det var ju inte en blixt från klar himmel, om man ska bli sönderbombad av USA så ska man inte befria sina bröder/systrar från en diktatur (i nordkoreanernas ögon) för då kommer en stor makt från andra sidan havet och förstör hela landet. Jag undrar hur många stammar i exempelvis afrika/amerika som råkade ut för att kolonialmakter kom och styrde och ställde och slaktade de som inte gjorde som de blev tillsagda. Men det är klart, det finns ju ett land som startat många krig, anfallit massor av länder och haft sina fingrar med i mördandet av folkvalda och folk som jobbat för förbättringar. Samma land om spenderar lika mycket pengar på vapen som alla andra länder i världen tillsammans. Trots miljoner och åter miljoner döda, stödjandet av folkmord osv så kan inte vissa se att de faktiskt inte är snälla ÄVEN fast de säger att de är det i sin reklam..
(det kanske är osammanhängade det jag skrivit men jag lyckades radera allt innan

)