2010-05-03, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Är det sant det där med stroke, eller är det det bara lösa rykten? Vem skulle ta över efter honom i Nordkorea om han dog? Hans äldste son?

Det var tal om att hans näst äldste son skulle ta över efter han hade stödet från armén. Även om Nordkorea är en diktatur där diktatorn har total makt ligger den utförande makten i armén.
Citera
2010-05-03, 23:32
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severoth
Det var tal om att hans näst äldste son skulle ta över efter han hade stödet från armén. Även om Nordkorea är en diktatur där diktatorn har total makt ligger den utförande makten i armén.

Hur går valen till?
Citera
2010-05-03, 23:50
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Men lilla vän, hur hade det gått för NordKorea om de inte fått hjälp av Sovjet och Kina?
Så länge de pumpade in pengar, framförallt Sovjet så klarade de sig hyggligt , men när de inte gör det längre så går detinget vidare. precis lika illa som det gick för andra kommunistländer när Sovjet drog in sitt stöd.
Länderna som USA stött har klarat sig mycket bättre.
Om de nu inte ville att USA skulle bomba så kanske de skulle ha undvikit att starta krig, fast att du är av en annan åsikt förstår jag.

Du kanske skulle läsa på lite om fredan efter första världskriget så kanske du förstår min jämförelse med Hitler angående din kompis påstående.
Argumentet att det är samma folk är väl ganska talande, eller tycker du att jag behöver förklara det tydligare? Det var ju just det argumentet Hitler använde sig av för att ta tillbaka de områden som förlorats efter första världskriget.

(Jag som skrev ett sånt fint svar men klantade bort det så nu blir det ett kortare).

Jag misstänkte att du menade så. Om du gillade freden i Versailles så låt gå. Jag gör det inte då den skapade en jävla massa problem. Att ett folk inte ska få vara enat pga att yttre krafter håller dem isär är inget som jag stödjer heller.
Var det inte så att det fanns en exilregering i korea som skötte motståndet mot japanerna och som hade folkets stöd. Denna regering sket ju jänkarna i eftersom den var vänsterorienterad. Istället satte man till en brutal lydregim i den södra delen som man hade kontrollen över. En regim som inte hade folkets stöd och som var mkt brutal.
För övrigt var väl det knappast en demokrati (i västligt borgerlig mening där man röstar vart 3,4,5 år på några få partier (som ändå så varandra ytterst nära då de inte har kontroll över ekonomin/produktionen) och sen har man inget att säga till om någonstans.) Det var väl militärdiktatur till mitten på 80-talet.

Om kriget: Innan det officiella krigsutbrottet hade ju trupper från södra delen gått över gränsen och gjort räder så det var ju inte en blixt från klar himmel, om man ska bli sönderbombad av USA så ska man inte befria sina bröder/systrar från en diktatur (i nordkoreanernas ögon) för då kommer en stor makt från andra sidan havet och förstör hela landet. Jag undrar hur många stammar i exempelvis afrika/amerika som råkade ut för att kolonialmakter kom och styrde och ställde och slaktade de som inte gjorde som de blev tillsagda. Men det är klart, det finns ju ett land som startat många krig, anfallit massor av länder och haft sina fingrar med i mördandet av folkvalda och folk som jobbat för förbättringar. Samma land om spenderar lika mycket pengar på vapen som alla andra länder i världen tillsammans. Trots miljoner och åter miljoner döda, stödjandet av folkmord osv så kan inte vissa se att de faktiskt inte är snälla ÄVEN fast de säger att de är det i sin reklam..

(det kanske är osammanhängade det jag skrivit men jag lyckades radera allt innan )
Citera
2010-05-04, 00:03
Medlem
Bystskuggas avatar
Inte många gamla kolonialmakter som bombat sönder sina kolonier så mycket som USA bombade sönder Nordkorea. De hade inte teknik och resurser till det.

Men oavsett vem som haft fel och vem som haft rätt historiskt så kan man ju inte undgå att situationen idag har gynnat Sydkorea så till den grad att skall en återförening någonsin bli möjlig så är det Sydkorea som kommer att diktera villkoren.
Citera
2010-05-05, 11:39
Bannlyst
Idag åkte Kim Jong Il från den kinesiska staden Dalian upp till Peking för diskussioner med Kinas högsta ledning, inklusive Hu Jintao och Wen Jiabao. Detta är viktiga diskussioner för de båda allierade länderna och man har mycket gemensamt och man har många gemensamma problem och lösningar. DFR Korea söker Kinas oreservade stöd i konflikter med USA och även den lögnaktiga smutskastningskampanjen om att DFR Korea sänkte det sydkoreanska skeppet som det inte finns några som helst bevis eller belägg för.

Detta möte visar att DFR Korea är långt ifrån isolerade här i världen som hökarna i Washington påstår. Kina, Iran, Venezuela, Kuba, Vietnam, Burma är bara några av de länder som samarbetar tätt i en rad frågor. Tack vare deras stöd kan inte FN med USA i spetsen stoppa DFR Koreas utveckling.
Citera
2010-05-05, 15:06
Medlem
cynthias avatar
Om nu den store ledaren är så älskad av sitt folk, varför åker han då runt i ett bepansrat tåg?
Citera
2010-05-05, 16:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
Om nu den store ledaren är så älskad av sitt folk, varför åker han då runt i ett bepansrat tåg?
Vad har det ens med saken att göra? Du menar om tåget inte är bepransrat så kommer det förstöras av folket?

Han åker tåg för att han är flygrädd och då är det naturligt att tåget han och övriga högt uppsatta är modernt.

Som vanligt med kritiker så tar ni bara upp onödiga saker och ni kan aldrig debattera de själva sakfrågorna.
Citera
2010-05-05, 17:05
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia

Varför åker alla höga statsmän i bepansrade/välskyddade fordon?
Citera
2010-05-05, 17:22
Medlem
Rodimusprimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Vad har det ens med saken att göra? Du menar om tåget inte är bepransrat så kommer det förstöras av folket?

Han åker tåg för att han är flygrädd och då är det naturligt att tåget han och övriga högt uppsatta är modernt.

Som vanligt med kritiker så tar ni bara upp onödiga saker och ni kan aldrig debattera de själva sakfrågorna.
Vilken sakfråga snackar du om? Du rapar ju bara upp en massa trams "Nord Koreas rättmätiga ledare" och att Nord Korea skulle vara något utvecklat land. Allting som talar emot dig är amerikansk propaganda och allting du säger är helig sanning. Går inte att debattera med människor som du, ni är nämligen hjärntvättade.
Citera
2010-05-05, 17:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Vilken sakfråga snackar du om? Du rapar ju bara upp en massa trams "Nord Koreas rättmätiga ledare" och att Nord Korea skulle vara något utvecklat land. Allting som talar emot dig är amerikansk propaganda och allting du säger är helig sanning. Går inte att debattera med människor som du, ni är nämligen hjärntvättade.
Se mitt inlägg ovanför där jag tar upp de sakfrågor Kim Jong Il tar upp med Kinas ledare Hu Jintao och Wen Jiabo, men självfallet kommer du ignorera det som all annan fakta jag tagit upp för att du har en annan agenda.

Precis som med min andra tråd med Kina ignorerar ni all den mängd fakta och statistik jag ständigt länkar för att ni inte tål att läsa och höra sanningen om saker och ting på grund av er västertländska bias.

Själva mötet visar att median här ljuger om att Kinas och DFR Koreas relationer är dåliga utan man är idag mer allierade än någonsin och kinesiska statsmän besöker ständigt DFR Korea för att hela tiden utöka samarbetet. Man har en mängd frågor av delat intresse, t.ex. stoppa amerikansk hegemoni i regionen och Kim jong Il söker även fortsatt kinesiskt stöd angående den sydkoreanska/amerikanska lögnen om det sänkta fartyget. Kina och DFR Korea diskuterar även en utökning av koreansk export till Kina. Korea exporterar bland annat mycket mineraler till Kina och Kina exporterar en del mat och andra råvaror till Korea.

Så nu har jag delgett mer om vad mötet idag handlar om, en del andra frågor kommer självfallet också tas upp.

Det är snarare sådana som du som avvisar alla med andra åsikter som ''hjärntvättade'' för att slippa argumentera för sina egna åsikter, har man inga argument så är det nog det lättaste valet.
Senast redigerad av Saturos 2010-05-05 kl. 17:37.
Citera
2010-05-05, 17:37
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime

Samtidigt så finns det ju extremt lite fakta att få om landet och många källor har visat sig vara propaganda från exempelvis sydkorea. Dessutom så har ju CIA filmat diverse grejer i andra konflikter med skådespelare så man behöver ju inte vara otroligt begåvad för att se att nordkorea måste vara det lättaste landet att sprida lögner om eftersom det är så få som varit där och kan rapportera, och de som varit där lyssnar ingen på eftersom de läst i aftonbladet att deras "porrknuttte" till president bara tillåter 3 frisyre, vilken mat han åt i morse och att hans favoritfilm är titanic, på nästa sida beskrivs det hur omöjligt det är att få ut någon information ur landet och bläddrar man lite till i tidningen så är det en "före detta officer" som flytt till sydkorea och berättar hur det verkligen är osv osv.

I vilket fall så kan man ju läsa och fundera på vad de som varit där har att säga. Kanske är nordkorea världens avlopp men jag skulle tro att 99% av det som skrivs i västmedia är rena lögner/grova överdrifter.
Citera
2010-05-05, 17:40
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Se mitt inlägg ovanför där jag tar upp de sakfrågor Kim Jong Il tar upp med Kinas ledare Hu Jintao och Wen Jiabo, men självfallet kommer du ignorera det som all annan fakta jag tagit upp för att du har en annan agenda.

Precis som med min andra tråd med Kina ignorerar ni all den mängd fakta och statistik jag ständigt länkar för att ni inte tål att läsa och höra sanningen om saker och ting på grund av er västertländska bias.

Själva mötet visar att median här ljuger om att Kinas och DFR Koreas relationer är dåliga utan man är idag mer allierade än någonsin och kinesiska statsmän besöker ständigt DFR Korea för att hela tiden utöka samarbetet. Man har en mängd frågor av delat intresse, t.ex. stoppa amerikansk hegemoni i regionen och Kim jong Il söker även fortsatt kinesiskt stöd angående den sydkoreanska/amerikanska lögnen om det sänkta fartyget. Kina och DFR Korea diskuterar även en utökning av koreansk export till Kina. Korea exporterar bland annat mycket mineraler till Kina och Kina exporterar en del mat och andra råvaror till Korea.

Så nu har jag delgett mer om vad mötet idag handlar om, en del andra frågor kommer självfallet också tas upp.

Det är snarare sådana som du som avvisar alla med andra åsikter som ''hjärntvättade'' för att slippa argumentera för sina egna åsikter, har man inga argument så är det nog det lättaste valet.

Sakfrågor.

Den lilla dvärgen är i Kina för att försöka tigga till sig ännu mer bistånd.

So much för äcklets Juche-ideologi. Han verkar ha glömt bort det där med "självförsörjande".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in