Hur ska Norkoreas diktaturregim kunna visa oss att Nordkoreas definition av de mänskliga rättigheterna är riktigare än vad FNs medlemsstater anser?
Vad du svamlar.
”FNs medlemsstater anser” vad som står i FNs charter. Eftersom DFR Korea också är medlem av FN är dess charter erkänt av DFRK.
Ifall du vill komma vidare bör du visa på vilket sätt DFRK inte lever upp till FNs charter och på vilket sätt alla andra länder gör detta. Här har DFRK en hel del att säga om på vilket sätt Säkerhetsrådets medlemmar i sina beslut gällande DFRK inte lever upp till FNs charter, väldigt goda argument dessutom som du kan försöka knäcka.
Om du å andra sidan vill studera andra FN dokument, t ex ”Universal Declaration of Human Rights”, så bör du känna till att t ex USAs högsta domstol har sagt att detta dokument inte är internationellt bindande lag – således inte ens gällande för USA, så hur kan det vara gällande för DFRK?
”FNs medlemsstater anser” vad som står i FNs charter. Eftersom DFR Korea också är medlem av FN är dess charter erkänt av DFRK.
Ifall du vill komma vidare bör du visa på vilket sätt DFRK inte lever upp till FNs charter och på vilket sätt alla andra länder gör detta. Här har DFRK en hel del att säga om på vilket sätt Säkerhetsrådets medlemmar i sina beslut gällande DFRK inte lever upp till FNs charter, väldigt goda argument dessutom som du kan försöka knäcka.
Om du å andra sidan vill studera andra FN dokument, t ex ”Universal Declaration of Human Rights”, så bör du känna till att t ex USAs högsta domstol har sagt att detta dokument inte är internationellt bindande lag – således inte ens gällande för USA, så hur kan det vara gällande för DFRK?
Svamlar?
Du har ju tidigare visat vad Nordkoreas diktaturregim anser om de mänskliga rättigheterna.
Jag frågar därför igen:
SecundusSilent, med tanke på att ungefär 0,05% av den svenska befolkningen (medlemmarna i (K)) stöder den Nordkoreanska politiken, hur ska ni övertyga oss andra här i Sverige om att Nordkoreas syn på de mänskliga rättigheterna är bättre än vad ungefär alla världens länder anser?
SecundusSilent, har du tappat greppet om diskutionen?
SecundusSilent, har du tappat greppet om diskutionen?
Det finns inget grepp att tappa och således inget heller att hålla kvar, då jag inte representerar någon, knappt mig själv, varför jag inte heller behöver någon ”trovärdighet”, viket jag varmt överlåter åt sådana som dig att ha – och istället låter andra, som inte alltid kommer tilltals, tala genom mig och jag har – att döma av Youtube en relativt stor publik trots att jag är slö med uppladdningarna, 2500 prenumeranter, 1,3 miljoner tittare. Min slutsats är att folk verkligen är intresserad av att höra vad DFR Korea själv säger och videorna jag laddat upp får kanske inte helt förvånande fler positiva markeringar än negativa – vilket jag tror säger något om vad folk anser, som inte kommer fram i det vanliga mediebruset.
Som julnöje kan jag tipsa om följande videor om DFR Korea som jag laddat upp under ungefär det senaste året:
Nordkorea har svarat på de nya sanktionerna som infördes av FN:s säkerhetsråd i fredags. Reuters skriver att Nordkoreas utrikesminister sagt att de nya sanktionerna är en krigshandling och är likvärdigt med en komplett ekonomisk blockad mot landet. Uttalandet framfördes i det statliga nyhetsbolaget KCNA, Korean Central News Agency, under söndagen och man fördömde FN resolutionen, som man sade var riggad av USA och dess följare, p.g.a. USA:s rädsla och desperation över Nordkoreas kärnkraft.
Uttalandet ska också ha sagt att Nordkorea säger att man har kärnvapen i självförsvar för att på så sätt avskräcka, vilket inte bryter mot internationella regler. "Vi kommer fortsätta förstärka vårat avskräckande självförsvar med målet att ta bort USA:s kärnvapenhot, utpressning och fientliga agerande genom att etablera en praktisk maktbalans med USA", sade uttalandet. "USA ska inte ens för en sekund glömma bort att DRPK (Democratic People's Republic of Korea), snabbt uppstod som ett strategisk land kapabel att utgöra ett väsentligt kärnvapenhot mot USA:s fastland", sade man också.
Reuters skriver även att Nordkorea i uttalandet riktar stark kritik mot övriga länder i FN:s säkerhetsråd. "De länder som räckte upp sina händer för att godkänna denna ‘sanktioner resolution’ kommer helt och hållet att få stå till svars för alla de konsekvenser som denna ‘resolution’ kommer att orsaka, och vi kommer att se till att de för alltid kommer att få betala ett dyrt pris för vad de har gjort". https://www.reuters.com/article/us-northkorea-missiles/north-korea-says-new-u-n-sanctions-an-act-of-war-idUSKBN1EI03D
Senast redigerad av frank-costello 2017-12-24 kl. 09:03.
Så sött det låter, kanske lite väl sött - eftersom demokrati och migration inget har med varandra att göra.
Om det hade haft det, då hade jag förväntat mig se miljoner fattiga indier i Sverige just nu - de kommer ju från en "demokrati", så man kunde ju då vänta sig att de dyker upp i Sverige, inte sant? Men nej, inte många dyker upp. Istället var det mest syrier som kom förra året.
Att det kom mest syrier bekräftar egentligen min tes: livschanserna är bättre i Sverige än i Syrien, alltså kommer de om de släpps in. Släpp in Indierna och de kommer att ta över Sverige. Släpp in folket från DFR Korea, och de kommer hit i tiotusentals och jobbar. Jag menar, DFRK har inga problem att låta sitt folk arbeta i Sverige. Det är ju omvärlden som inte vill släppa in dem och med senaste resolutionen i FN skall ju alla koreaner som arbetar utomlands kastas ut inom 24 månader.
Alltså, inse nu att Sverige erbjuder svenskarna dåliga livschanser: därför flyr svenskarna. DFR Korea erbjuder sitt folk bättre livschanser än vad som erbjuds på annat håll, därför flyr de inte, utan stannar.
Du e verkligen galen, jag ville påvisa att de svenskar som väljer att bo utomlands gör det frivilligt. de flyr inte, men det förstod du ju.
Hur många syrier har flytt till nordkorean?
Varför väljer du att bo i ett land som Sverige där ingen delar din uppfattníng?
Ingen lär stoppa dej .....dina livschanser ökar..
Du e verkligen galen, jag ville påvisa att de svenskar som väljer att bo utomlands gör det frivilligt. de flyr inte, men det förstod du ju.
Du är i affekt och reagerar på ordet "fly" - därför att du oreflekterat verkar föreställa dig att flykt blott handlar om tvång. Detta är dock inte fallet. Det är ett val man gör. Man kan fly ett krig, eller man kan ta upp vapen. Man kan fly ett land därför att detta inte ger tillräckliga livschanser, t ex ekonomiska.
50 000 svenskar flyr varje år, medan blott 1500 från DFR Korea flyr, ett land som har 2,5 ggr större befolkning än vad Sverige har. Jag är helt övertygad om att både svenskarna som koreanerna så gott som helt flyr av ekonomiska anledningar. Vad gäller DFRK så är det detta som experter också påpekar. Flykten från landet hänger samman med ekonomi och flykten har halverats sedan Kim Jong Un valdes till ledare för arbetarpartiet - en period som kännetecknats av snabb ekonomisk tillväxt.
Tiotusentals från DFRK väljer också att arbeta utomlands, mycket troligt därför att deras ekonomiska situation blir bättre. Nu har FN säkerhetsråd bestämt att försämra deras ekonomi och skicka hem dem inom 24 månader, dvs försämra deras livschanser - förutom att det har kränkt deras mänskliga rättigheter genom att ge dem reseförbud. Koreanerna skall stängas in i DFRK. Man kan fråga sig vem som egentligen utövar tvång på människor, FNs säkerhetsråd som beslutat att stänga in människor i DFRK eller regeringen i Pyongyang som vill låta koreanerna resa utomlands?
Du är i affekt och reagerar på ordet "fly" - därför att du oreflekterat verkar föreställa dig att flykt blott handlar om tvång. Detta är dock inte fallet. Det är ett val man gör. Man kan fly ett krig, eller man kan ta upp vapen. Man kan fly ett land därför att detta inte ger tillräckliga livschanser, t ex ekonomiska.
50 000 svenskar flyr varje år, medan blott 1500 från DFR Korea flyr, ett land som har 2,5 ggr större befolkning än vad Sverige har. Jag är helt övertygad om att både svenskarna som koreanerna så gott som helt flyr av ekonomiska anledningar. Vad gäller DFRK så är det detta som experter också påpekar. Flykten från landet hänger samman med ekonomi och flykten har halverats sedan Kim Jong Un valdes till ledare för arbetarpartiet - en period som kännetecknats av snabb ekonomisk tillväxt.
Tiotusentals från DFRK väljer också att arbeta utomlands, mycket troligt därför att deras ekonomiska situation blir bättre. Nu har FN säkerhetsråd bestämt att försämra deras ekonomi och skicka hem dem inom 24 månader, dvs försämra deras livschanser - förutom att det har kränkt deras mänskliga rättigheter genom att ge dem reseförbud. Koreanerna skall stängas in i DFRK. Man kan fråga sig vem som egentligen utövar tvång på människor, FNs säkerhetsråd som beslutat att stänga in människor i DFRK eller regeringen i Pyongyang som vill låta koreanerna resa utomlands?
Vi kan inte diskutera kring ett ord du själv uppfunnit, och som har ytterst oklar innebörd.
Jag tycker det är obegripligt att en tänkande människa bara sväljer det som Nordkorea vill kommunicera ut. Tänker du att allt de säger är helt sant?
Det är ju inte så att du varit där och kollat själv.
Vi kan inte diskutera kring ett ord du själv uppfunnit, och som har ytterst oklar innebörd.
Jag tycker det är obegripligt att en tänkande människa bara sväljer det som Nordkorea vill kommunicera ut. Tänker du att allt de säger är helt sant?
Det är ju inte så att du varit där och kollat själv.
Meningslöst att spekulera om min person, då du ändå inte kan veta något om denna. Du kan lika gärna föreställa mig som Jultomten. Kolla istället på vad som sägs. Det är allt för mycket krafs om personfrågor i denna tråd, ett gammalt beprövat reaktionärt trick för att förvilla massorna från att rikta blicken mot sakfrågorna.
Vad gäller vad DFR Korea själv säger gäller samma krav på dessa uppgifter som alltid annars i en kritisk diskurs. De skall förstås prövas mot sedvanliga krav på bevisning etc.
Ta t ex påståendet från DFRK att det har testat ICBMs. Stämmer detta? Ja, vi har flera olika uppgifter från skilda experthåll i väst att DFRK de facto har testat 3st ICBMs. Alltså kan vi hålla denna uppgift som ett faktum, iaf tills något talar däremot.
Vad har du för problem – rent konkret - då det gäller uppgifter som t ex KCNA lämnar? Du får nog precisera dig.
Idag kan vi t ex läsa följande från KCNA, se spoiler då jag klipper in hela artikeln eftersom jag inte vet hur man länkar direkt till artikeln och .kp domäner kan ibland vara svåra att komma in på:
Statement of DPRK Foreign Ministry Spokesman
”On December 23, the U.S., while denouncing our successful test launch of ICBM Hwasong-15, cooked up once again the UN Security Council "sanctions resolution" 2397 which is tantamount to complete economic blockade of the DPRK. We define this "sanctions resolution" rigged up by the U.S. and its followers as a grave infringement upon the sovereignty of our Republic, as an act of war violating peace and stability in the Korean peninsula and the region and categorically reject the "resolution".”
Statement of DPRK Foreign Ministry Spokesman
Pyongyang, December 24 (KCNA) -- A spokesperson for the Ministry of Foreign Affairs of the DPRK on Sunday issued the following statement:
The United States, completely terrified at our accomplishment of the great historic cause of completing the state nuclear force, is getting more and more frenzied in the moves to impose the harshest-ever sanctions and pressure on our country.
On December 23, the U.S., while denouncing our successful test launch of ICBM Hwasong-15, cooked up once again the UN Security Council "sanctions resolution" 2397 which is tantamount to complete economic blockade of the DPRK.
We define this "sanctions resolution" rigged up by the U.S. and its followers as a grave infringement upon the sovereignty of our Republic, as an act of war violating peace and stability in the Korean peninsula and the region and categorically reject the "resolution".
The reason we have achieved the great cause of completing the state nuclear force, overcoming all kinds of hardships and weathering through manifold difficulties is to safeguard the sovereignty and territorial integrity of the country, ensure the peaceful life of the people and reliably guarantee peace and security of the Korean peninsula and the world against the nuclear blackmail policy and nuclear threats of the U.S imperialists.
As we have stated several times, our nuclear weapons are self-defensive deterrence that does not contradict any international law since we have developed and completed them in a fair and legitimate way outside of the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons in order to put an end to the hostile policy and nuclear threats and blackmail of the U.S.
It is a philosophical truth we have found through the past showdown with the U.S. that strengthening the powerful nuclear deterrence in every way is the only way to frustrate the moves of the U.S. who makes it its daily business to carry on military threats and blackmail in every region to realize its preposterous dream of hegemony over the world, advocating the "America First Policy" based on force.
There is no more fatal blunder than the miscalculation that the U.S. and its followers could check by already worn-out "sanctions" the victorious advance of our people who have brilliantly accomplished the great historic cause of completing the state nuclear force, the cause of building a rocket power capable of coping with any nuclear war against the U.S.
The U.S. should not forget even a second the entity of the DPRK which rapidly emerged as a strategic state capable of posing a substantial nuclear threat to the U.S. mainland.
If the U.S. wishes to live safely, it must abandon its hostile policy towards the DPRK and learn to co-exist with the country that has nuclear weapons and should wake up from its pipe dream of our country giving up nuclear weapons which we have developed and completed through all kinds of hardships.
Those countries that raised their hands in favor of this "sanctions resolution" shall be held completely responsible for all the consequences to be caused by the "resolution" and we will make sure for ever and ever that they pay heavy price for what they have done.
Whatever difficulties and challenges lie ahead of our road of advance, we neither feel disappointed nor are afraid of them but are optimistic about brighter future, and no force in the world can break our people's indomitable spirit.
We will further consolidate our self-defensive nuclear deterrence aimed at fundamentally eradicating the U.S. nuclear threats, blackmail and hostile moves by establishing the practical balance of force with the U.S.
No matter how crazy the U.S. and the hostile forces become in their maneuvers against our country, our Republic that advances with the great power of the invincible single-minded unity around the great leader, the strongest military force and the self-reliance and self-development will always shine as the powerful country and the fortress of independence in politics, self-support in the economy and self-reliance in defense."
– Perus regjering har informert den nordkoreanske ambassaden om beslutningen om å erklære førstesekretær Pak Myong Chol og tredjesekretær Ji Hyok persona non grata, står det i uttalelsen.
Årsaken er at de to skal ha gjort ting som «ikke er forenlig med deres offisielle oppgaver». Noen nærmere detaljer oppgis ikke.
Och ser man på.., alleredan i september :
Peru utviste den nordkoreanske ambassadøren Kim Hak-Chol i september, også da med henvisning til det lukkede landets atomprogram.
Nåväl, god jul på er allihopa, inklusive "Secundus". Nu vid jul så är vi extra snälla mot varandra !
Nu har jag lite googlat över att länder har "kickat" ut NK ambassadörer och för mig är det nytt, men det har skett tidigare i höst (september) i andra länder även, då som reaktion över kärnvapen-testande :
TOKYO — Spain has given the North Korean ambassador assigned to Madrid until the end of September to leave, becoming the fourth country this month to expel Pyongyang’s representative in the wake of the regime’s sixth nuclear test.
The Spanish government, in announcing the move, follows similar steps by Mexico, Peru and Kuwait.
Fly, har och kommer aldrig att betyda att flytta utomlands, eller lämna frivilligt. Således flyr ingen från Sverige. Det är du som borde läsa lite definitioner, och vem är det som egentligen skriver i affekt?
Fly, har och kommer aldrig att betyda att flytta utomlands, eller lämna frivilligt. Således flyr ingen från Sverige. Det är du som borde läsa lite definitioner, och vem är det som egentligen skriver i affekt?
Diskussionen är intressant. Så låt mig utveckla den.
Ordet "fly" används inte i den mening du antyder. "Fly" är snarare förknippat med obehag att stanna, än med tvång att ge sig iväg. ”Fly” är väldigt ofta ett val, därför att alternativet anses vara mindre fördelaktigt. I sällsynta fall är flykt inget val, såvida man inte omedelbart vill duka under. I vissa fall kommer det aldrig att finnas ett val även om du vill fly. Befinner du dig i Stalingrad 1943, då har du troligen inte nått val att fly. Du måste strida till döden eller befrielsen.
Men även krig innefattar ändå ofta valsituationer. Varför valde många syrier att istället för att ta upp vapen mot terroristerna att fly till t ex Sverige? Svaret är att det var mycket fördelaktigare – deras livschanser ökade på väldigt många områden. Här fanns ett land som gav dem hög standard, istället för utsikterna att kanske i 20-30% av fallen dö eller skadas som soldat. Därför kom massor med unga män till Sverige, vilka annars hade blivit soldater i den syriska armen och fått strida mot jihadister och ISIS för att försvara landet mot den internationella koalition av terrorister som med Västs hjälp angrep landet. Sedan flydde förstås även en massa terroristsymaptisörer till Sverige.
I vardagstal säger vi t ex att X valde att "fly" fältet när den den arga chefen var på väg in. Har någon tvingat X att fly? Nej, men det kanske är en smart strategi (för att slippa obehag) att slippa konfrontera chefen, vilket i detta fall skulle ha blivit följden.
I talet om migration talas det om skilda former av skäl för att flytta på sig, t ex politiska, religiösa eller ekonomiska. Alla dessa kategorier motsvarar någon typ av verklighet. Mycket troligt är det inte främst politiska eller religiösa anledningar till att så många flyr Sverige, utan därför mycket sannolikt ekonomiska - eller sociala, kan man kanske tillägga. Vad gäller DFR Korea är det ganska uppenbart att vi talar om ekonomiska anledningar, förutom den kategorin som flyr för att de är kriminella - en grupp som man nog inte skall negligera. Ni som inte är så gamla kanske inte minns när Castro släppte iväg kriminella till USA. Det vore kanske nått för DFRK att ta efter (om inte DFRK redan gjort det)? Inte för att kriminaliteten är så himla hög i DFRK, men släpp iväg alla tjuvar, bedragare och våldsverkare till S.Korea - så får de njuta sin "frihet" och S.Korea får visa sin "humanitet".
Augusti 1994:
"Officials in Washington say they have learned from sources in Havana that the releases from Cuban prisons began last weekend. President Bill Clinton is acutely conscious of the effectiveness of the Cuban tactic of sending killers and thieves along with genuine refugees: in 1980 his own political career was almost ended when 18,000 Cuban boat people, mostly former prisoners, rioted at a US military base, Fort Chafee in Arkansas." http://www.independent.co.uk/news/criminals-in-exodus-from-cuba-us-fears-castro-emptying-his-jails-into-florida-1386288.html
Den opposition vars handlingar som jag har skäl misstänka att du syftar på är förbjudna även i Sverige. Se mer nedan.
Jag vet inte vilken ”polare” du talar om. Jag föreslår att du kopplar bort personfrågorna och ser till sakfrågorna.
Nu har jag inte påstått att 100% är eniga. Det fattar ju alla att exakt 100% är helt osannolikt. Men folket är enigt, vilket är en relativ termer i relation till vad oenighet skulle kunna vara. Om detta vet vi en hel del. Vi vet t ex att den politiska situationen i USA kännetecknas av stor oenighet. Folket är mycket splittrat. Alla mätbara, samt kvalitativa bedömningar, indikerar detta.
På samma sätt vet vi att folket i DFR Korea är mycket enigt. Även om detta finns indikatorer, främst kvalitativa. Dels förekommer inga rapporter om uppror eller oenighet, vilket förvisso kan mätas och här blir siffran NOLL. Dels säger avhoppare att landet är mycket enade bakom den politiska ledningen, vilket också kan mätas i termer av hur många avhoppare som säger detta, men jag tror ingen systematisk och omfattande studie om detta har gjorts över tid. Dels har avhoppen minskat kraftigt under de senare åren, faktiskt en utveckling som startade med att Kim Jong Un valdes till ledare.
Om en skala om enighet skulle vara tiogradig, där 10 motsvarar total enighet och 0 motsvarar total oenighet, skulle DFRK hamna strax under 10.00. USA skulle hamna ned mot 2-3. Sverige skulle troligen hamna nånstans i mitten. Detta är förstås en ren gissning, men inte helt oinformerad, då jag är en politisk person som tar del av vad som händer.
Vad menar du med ”opposition”? Är det sådan som vill störta konstitutionen/grundlagen med hjälp av stöd från utlandet och med våldamma metoder? Nej, sådan är nog inte tillåten i DFRK – men den är också förbjuden i ett land som Sverige, samt i alla kända länder (se nedan).
Finns det ingen opposition mot det politiska systemet? Det finns det nog helt säkert. Kan denna uttrycka sig? Det tror jag, givet att den är konstitutionell. Det finns ju en massa olika organisationer och partier i DFRK som samlar folk och där folket tar del av vad som sker i samhället samt därmed är med och påverkar utvecklingen.
Brottsbalken
18 kap. Om högmålsbrott:
1 § "Den som, med uppsåt att statsskicket ska med vapenmakt eller annars med våldsamma medel omstörtas eller att åtgärd eller beslut av statschefen, regeringen, riksdagen eller högsta domarmakten på så sätt ska framtvingas eller hindras, företar en handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, döms, om det inte är högförräderi, för uppror till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid eller, om faran var ringa, till fängelse i lägst fyra och högst tio år."
19 kap. Om brott mot Sveriges säkerhet
1 § "Den som, med uppsåt att riket eller del därav ska, med våldsamma eller annars lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket på så sätt ska lösryckas, företar en handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, döms för högförräderi till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid eller, om faran var ringa, till fängelse i lägst fyra och högst tio år."
Och vad är lagstridiga medel, jämfört med NK?
I Sverige är tom nassarna tillåtna så länge de inte använder våld.
Det är fullt tillåtet att ickePK sverigedemokraterna tillåts verka.
Skulle någon kunna verka för att byta ut regimen ( i NK)?
Hur kommer det sig att du litar på avhoppare när det gäller denna fråga och inte i andra. (matsituation, möjlighet till opposition. berättelser om läger m.m..)
Senast redigerad av pollenper 2017-12-24 kl. 18:10.