2013-03-30, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Själv tror jag att Nordkorea är provocerade över att USA tillsammans med Sydkorea övar kärnvapenbombning av Nordkorea, landstigning och flygräder osv några kilometer från Nordkoreas gräns. Hade Sovjet på sin tid övat anfallskrig mot USA i Kanada, Mexico eller Kuba så hade nog jänkarna sagt ungefär det Nordkoreanerna nu säger. De höll ju på att starta ett kärnvapenkrig när Ryssarna skulle montera några robotar på Kuba som svar mot Usas robotar i bl.a Turkiet.

Hur som helst, de säger väl hela tiden att de skall svara på attacker eller kränkningar. Annars hade de ju redan anfallit och inte väntat. Från deras perspektiv så handlar de nog klokt då Usa inte bombar dem som man gjort alla andra som de känt för. Att de skaffar kärnvapen är ju också avskräckande och hade Irak, Syrien, Afghanistan, Libyen m.fl också haft det så hade de nog inte varit invaderade (med eller utan hjälp av legosoldater/fundamentalister)

Nja. Det är väl förevändningen, inte syftet. Syftet ligger på något djupare plan. Skillnaden mot USA/Sovjet är att Sydkorea och USA haft sådana här övningar ända sedan koreakriget slutade 1953.
Citera
2013-03-30, 15:44
Medlem
mb20guys avatar
Det enda detta är tecken på är desperation. Nordkoreas befolkning svälter och militärerna börjar få nog de också. För att hindra inre splittring och få igång handel med Kina igen försöker regimen desperat skrämmas. Patetiskt och löjeväckande. USA borde skicka ett hundratal kryssningsmissiler mot militära mål och få slut på eländet...
Citera
2013-03-30, 15:52
Medlem
Dom flesta experter är ju överens om att Nordkorea aldrig kan segra över Sydkorea oavsett om USA bistår Sydkorea eller inte. Nordkorea vet det nog också men är på väg att flippa ur totalt, kanske beroende på interna stridigheter. För visst finns det högt uppsatta militärer i Nordkorea som läcker till Sydkorea. Särskilt om landet är på väg att implodera som det ju verkar göra. Liknar lite tredje riket och dess dödskamp.
Citera
2013-03-30, 16:10
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riflxx
Om det blev krig och Kim Jong-Un & regimen faller, hur lätt tror ni Sydkorea och USA skulle få med att överföra nordkoreanerna till ett demokratiskt, kapitalistiskt samhälle? Jag menar dom flesta är ju uppvuxna med kommunistpropagandan att Kimsarna är GUDAR, juche är det enda rätta, USA och Sydkorea är jävlarna själva.

Skulle det bli inbördeskrig efter ett regimfall? Och hur lätt skulle det bli att programmera om nordkoreanerna efter ett halvt sekel levandes i ett land som man kan räkna som en stor sekt...?
Människor som har flytt Nordkorea har ju upptäckt när dom har bosatt sig i något annat land att Kim-släktet inte är gudar utan hänsynslösa svin.
Alltså går det säkert nog att övertala en stor del av folket att det är så, så länge landet öppnas och Kim Jong Un regimen faller och inte har något inflytande länge.

Jag såg en dokumentär med en Nordkorean som hade flytt.
Han berättade att dom tror såpass allvarligt att Kim Jong Il var/är en gud så att dom inte trodde att han kissade.
Fullt allvarligt, inget pinkande alls
Eller om det var hans far, nån av Kim:arna var det ialla fall.
Senast redigerad av beerklunker 2013-03-30 kl. 16:17.
Citera
2013-03-30, 16:18
Medlem
Morrissons avatar
Vore inte det här bra tider för Kina och Nordkorea att attackera väst? Med tanke på krigen i mellanöstern och den ekonomiska krisen i Europa och USA. Vi lär väl vara oerhört svaga nu.

Hur är banden mellan Nordkorea och Kina nu?
Citera
2013-03-30, 16:21
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson
Vore inte det här bra tider för Kina och Nordkorea att attackera väst? Med tanke på krigen i mellanöstern och den ekonomiska krisen i Europa och USA. Vi lär väl vara oerhört svaga nu.

Kina har ingenting att tjäna på att gå i krig med Väst så det kommer inte att hända, handeln är för omfattande och nödvändig för landet.

Banden mellan Nordkorea och Kina är inget vidare.
Dom hade en bra allians förut tillsammans med Ryssland.
Nu på sistonde har dock tillochmed Kina tagit mer och mer avstånd från Nordkorea då dom inte gör något annat än ställer till trassel för alla.
Jag skulle nog gå så långt att säga att deras allians är över.
Citera
2013-03-30, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ka kui
Nja. Det är väl förevändningen, inte syftet. Syftet ligger på något djupare plan. Skillnaden mot USA/Sovjet är att Sydkorea och USA haft sådana här övningar ända sedan koreakriget slutade 1953.
Vad skulle DU tycka, ifall Norge och Danmark, med stöd från, säg... Ryssland övade invasion av Sverige precis utanför svenskt vatten i Östersjön och på Västkusten? Och skickade hypernoderna kärnvapenkapabla stridsflygplan att sitta i ständig beredskap så nära Sverige gräns det bara gick.
Och spydde ut galla om Sverige dagarna i ända?

Ungefär så känner nordkoreanerna, oavsett vad de tycker eller inte tycker om den nuvarande regimen. Den stora majoriteten där tror på ideologin och vill inte ha ett dugg med USA att göra, eller någon återförening förrän USA lämnat Koreahalvön.
Citera
2013-03-30, 16:41
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Vad skulle DU tycka, ifall Norge och Danmark, med stöd från, säg... Ryssland övade invasion av Sverige precis utanför svenskt vatten i Östersjön och på Västkusten? Och skickade hypernoderna kärnvapenkapabla stridsflygplan att sitta i ständig beredskap så nära Sverige gräns det bara gick.
Och spydde ut galla om Sverige dagarna i ända?

Ungefär så känner nordkoreanerna, oavsett vad de tycker eller inte tycker om den nuvarande regimen. Den stora majoriteten där tror på ideologin och vill inte ha ett dugg med USA att göra, eller någon återförening förrän USA lämnat Koreahalvön.

Du har ingen aning om vad nordkoreaner tycker, därför de bor i en stat där de dödas om de berättar för dig.
Citera
2013-03-30, 16:51
Medlem
Crimxons avatar
Sluta tro på allt aftonbladet skriver

http://www.rku.nu/2013/03/det-ar-usa-som-hotar-inte-nordkorea

Här har ni sanningen
Citera
2013-03-30, 16:54
Medlem
Briss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Själv tror jag att Nordkorea är provocerade över att USA tillsammans med Sydkorea övar kärnvapenbombning av Nordkorea, landstigning och flygräder osv några kilometer från Nordkoreas gräns. Hade Sovjet på sin tid övat anfallskrig mot USA i Kanada, Mexico eller Kuba så hade nog jänkarna sagt ungefär det Nordkoreanerna nu säger. De höll ju på att starta ett kärnvapenkrig när Ryssarna skulle montera några robotar på Kuba som svar mot Usas robotar i bl.a Turkiet.

Hur som helst, de säger väl hela tiden att de skall svara på attacker eller kränkningar. Annars hade de ju redan anfallit och inte väntat. Från deras perspektiv så handlar de nog klokt då Usa inte bombar dem som man gjort alla andra som de känt för. Att de skaffar kärnvapen är ju också avskräckande och hade Irak, Syrien, Afghanistan, Libyen m.fl också haft det så hade de nog inte varit invaderade (med eller utan hjälp av legosoldater/fundamentalister)

Det är så mycket sanning i detta inlägg att alla normalt intelligenta människor borde läsa och ta till sig budskapet i dessa rader.
Citera
2013-03-30, 17:02
Medlem
Morrissons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Kina har ingenting att tjäna på att gå i krig med Väst så det kommer inte att hända, handeln är för omfattande och nödvändig för landet.

Banden mellan Nordkorea och Kina är inget vidare.
Dom hade en bra allians förut tillsammans med Ryssland.
Nu på sistonde har dock tillochmed Kina tagit mer och mer avstånd från Nordkorea då dom inte gör något annat än ställer till trassel för alla.
Jag skulle nog gå så långt att säga att deras allians är över.

Ok, tack för svaret! Följdfråga: på vilka sätt har Kina tagit avstånd från Nordkorea?

Citat:
Ursprungligen postat av Anon2
Ganska underhållande att läsa såna här idiotiska kommentarer.

Jaså? Så att jag ställer frågor och försöker att utvecklas, ser du som idiotiskt? Utveckla gärna. Utrikespolitik är långt ifrån mitt ämne, så att jag är okunnig faller sig naturligt. Däremot är jag inte ignorant, utan frågar för att lära mig.

Berätta gärna för mig vad som är idiotiskt.
Senast redigerad av Morrisson 2013-03-30 kl. 17:05.
Citera
2013-03-30, 17:06
Medlem
Kolonns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrisson

Kina hade fått fett med stryk av USA vid ett krig idag. Arméerna kan inte ens jämföras. Kina är mer på USAs sida i NK-frågan än på NKs sida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in