2017-12-16, 12:43
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
Det finns många teorier på hur det kommer sig att folket i NK är eniga.
En anledning kan vara att man lever i Pardiset (alla valresultat tyder på det), en annan möjlig anledning kan vara ”Managemet by Fear”.
Det sistnämnda är naturligtvis bara en spekulation av mig.
Om folk hade varit "100% helt eniga" så hade nog ingen flytt landet och att folk har flytt landet finns det tydliga bevis för, inte ens Secunden förnekar detta. Sen är det ju så att vad som är ett paradis för dig kan vara ett helvete för mig och vice versa.
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Ett annat rykte är att befolkningen hela tiden går på droger, amfetamin.

En del av anledningen är att nordost Asiater tradionellt är mer kollektiva.
Så amfetaminister är alltid helt eniga om politik? Betyder det att alla amfetaminister här i väst också är juchekommunister? Du upphör aldrig att förvåna genom att visa vilken imbecill du är. Fabriksägare, jo tjena.
Citera
2017-12-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Pyongyang newspaper published in Japan said Saturday. According to the Choson Sinbo, international students will be allowed to major in various economics and social science studies, including philosophy, law and history, in addition to literature, at Kim Il Sung University,

Herre Jisses,
jag undrar vad det blir av en student som i Nordkorea får undervisning i ekonomi, samhällsvetenskap, filosofi, juridik, historia och litteratur?
Citera
2017-12-16, 12:58
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Herre Jisses,
jag undrar vad det blir av en student som i Nordkorea får undervisning i ekonomi, samhällsvetenskap, filosofi, juridik, historia och litteratur?
Haha, ja det hade varit kul att se.
Citera
2017-12-16, 13:48
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Herre Jisses,

En kritisk tänkande, briljant student för vilken världen ligger öppen?

Jag tror att du får tänka i lite andra banor om du vill förstå hur kunskap nås, reproduceras och utvecklas. En av de främsta kännarna av DFR Korea som är verksam utanför DFRK, är en ryss som växte upp i Sovjet, studerade i Pyongyang och är nu professor i S.Korea, Andrei Lankov, som skrev för några månader sedan:

US options on North Korea: It's a choice between bad and worse
"North Korean leaders know that dead people do not need money, and they believe that without nuclear weapons they will be as good as dead.//This leaves us with only one option -- the long-discussed but usually neglected idea of a "freeze." Most freeze proposals are usually structured as such: North Korea gets keep all the nuclear weapons and missiles it has produced so far, but must refrain from testing any missiles and nukes. In exchange, Pyongyang gets a pretty generous package of political concessions and financial aid delivered by the United States and other interested parties. Such a package would have to be really generous because North Korean leaders, contrary to common assumptions, are not under much pressure. The country's economy, in spite of sanctions, is doing remarkably well: according to the most conservative estimates, in 2016 the GDP growth was close to 4%."
http://edition.cnn.com/2017/07/31/opinions/north-korea-freeze-andrei-lankov/index.html
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-12-16 kl. 13:50.
Citera
2017-12-16, 14:24
Medlem
Eurypteridas avatar
Varför skulle 100% av alla vara eniga om allt för att de är eniga om att Kim ska regera ?

Som jag skrev så kan det vara så att 99% är eniga om att Kim ska regera.

Det är inte så hög siffra om amerikanerna mördade 4 miljoner koreaner på 50-talet och de 1% amerikavänliga skickas till boot camp.
Citera
2017-12-16, 14:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Varför skulle 100% av alla vara eniga om allt för att de är eniga om att Kim ska regera ?

Som jag skrev så kan det vara så att 99% är eniga om att Kim ska regera.

Det är inte så hög siffra om amerikanerna mördade 4 miljoner koreaner på 50-talet och de 1% amerikavänliga skickas till boot camp.

Fast om alla inte är eniga så finns det ju behov av en opposition. Hur va det med de som behövde bli överens, vilka var det och hur löser det det?
Citera
2017-12-16, 14:51
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fast om alla inte är eniga så finns det ju behov av en opposition. Hur va det med de som behövde bli överens, vilka var det och hur löser det det?

Skojar du ?

Om tankebrott är brottsligt som det var i Sverige på 1600-talet och dessa oliktänkare mördas offentligt som i Sverige så är det rimligt att resterande sluter upp bakom kyrkan och kungen som i Sverige på 1600-talet.
Citera
2017-12-16, 14:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Skojar du ?

Om tankebrott är brottsligt som det var i Sverige på 1600-talet och dessa mördas offentligt som i Sverige så är det rimligt att resterande sluter upp bakom kyrkan och kungen som i Sverige på 1600-talet.

Jag fattar inte varför du a l l t i d drar in andra länder, andra epoker än de tråden handlar om.

Om jag ändå förstår dig rätt menar du att folket i Nordkorea sluter upp bakom ledare av rädsla att bli avrättade om sanningen kom fram.

Det kan man ju se som ett smolk i glädjebägaren angående detta härliga land.
Citera
2017-12-16, 15:02
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Jag fattar inte varför du a l l t i d drar in andra länder, andra epoker än de tråden handlar om.

Om jag ändå förstår dig rätt menar du att folket i Nordkorea sluter upp bakom ledare av rädsla att bli avrättade om sanningen kom fram.

Det kan man ju se som ett smolk i glädjebägaren angående detta härliga land.

Vadå om sanningen kom fram ?

Det är ni som påstår att det är en brutal diktatur där oliktänkare avrättas för tankebrott som i Sverige på 1600-talet,
då är det rimligt att opposition inte existerar som i Sverige på 1600-talet.

Menar du att ni är så dumma så ni påstår att det är en brutal diktatur med tankebrott i lagstiftningen samtidigt som folk vädrar förbjudna åsikter i stor skala och därför blir massavrättade ?
Citera
2017-12-16, 15:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vadå om sanningen kom fram ?

Det är ni som påstår att det är en brutal diktatur där oliktänkare avrättas för tankebrott som i Sverige på 1600-talet,
då är det rimligt att opposition inte existerar som i Sverige på 1600-talet.

Menar du att ni är så dumma så ni påstår att det är en brutal diktatur med tankebrott i lagstiftningen samtidigt som folk vädrar förbjudna åsikter i stor skala och därför blir massavrättade ?

Vilka är 'vi'? Jag svarar bara för vad jag själv skrivit.

Jag fattar inte hur ditt inlägg hänger ihop. Typ 'om ni har rätt så blir det så här'. Kan du inte skriva hur du tror det ligger till, det blir mycket lättare att diskutera då.

Vad menar du är anledningen till att det saknas opposition i Nordkorea?
Citera
2017-12-16, 15:12
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Vilka är 'vi'? Jag svarar bara för vad jag själv skrivit.

Jag fattar inte hur ditt inlägg hänger ihop. Typ 'om ni har rätt så blir det så här'. Kan du inte skriva hur du tror det ligger till, det blir mycket lättare att diskutera då.

Vad menar du är anledningen till att det saknas opposition i Nordkorea?

Låtsas du vara förståndshandikappad eller är du det ?

Om det är en brutal diktatur saknas det förmodligen opposition.

Varför skulle folk opponera sig om det enda det leder till är en meningslös våg massavrättningar igen ?
Citera
2017-12-16, 15:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Låtsas du vara förståndshandikappad eller är du det ?

Om det är en brutal diktatur saknas det förmodligen opposition.

Varför skulle folk opponera sig om det enda det leder till är en meningslös våg massavrättningar igen ?

??

Du menar alltså att Nordkorea är en brutal diktatur? Är det din åsikt, eller varför skriver du det gång på gång? Jag undrar för jag hade fått intrycket att du har sympatier för Nordkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in