2013-03-20, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zimbabwe-Rhodesia
Ska bli intressant att få se hur det blir kring NK i framtiden. Om regimen faller, oavsett vid krig eller inte, kommer man nog få se bilder innfrån det slutna landet. Foton från arbetarläger, lyxkåkar där Kims familj bor, hemliga tunnelbanestationer (finns bara 2 som turister får se) etc. Men det mest intressanta är att få se hur folket kommer reagera. Total revolution och lynching av regimtrogna, eller total hjärntvättning där diktaturen fortsätter?? Finns ju såklart mellanting också.
Mycket bevis kommer med stor sannolikhet att förstöras (kanske inte alla dock) innan regimen faller.
Inte vill väl de ledande sitta och bli dömda till döden för krigsbrott när det hela är över.

Hur folket skulle reagera är en bra fråga. Kanske skulle människor i gränsstäderna (som ju fått smaka på viss frihet genom Kina/Sydkorea) vara mer rebelliska mot regimen än de som lever inåt landet?
Citera
2013-03-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Mycket bevis kommer med stor sannolikhet att förstöras (kanske inte alla dock) innan regimen faller.
Inte vill väl de ledande sitta och bli dömda till döden för krigsbrott när det hela är över.

Hur folket skulle reagera är en bra fråga. Kanske skulle människor i gränsstäderna (som ju fått smaka på viss frihet genom Kina/Sydkorea) vara mer rebelliska mot regimen än de som lever inåt landet?
Lite synd egentligen. Inte för att jag vill glo på magra och hungriga kroppar, utan för bevisens och eftervärldens skull. Men jag tror nog att alla ledare kommer försöka fly till Kina och få amnesti, tyvärr.
Citera
2013-03-21, 07:26
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Lite synd egentligen. Inte för att jag vill glo på magra och hungriga kroppar, utan för bevisens och eftervärldens skull. Men jag tror nog att alla ledare kommer försöka fly till Kina och få amnesti, tyvärr.
Det konstiga med er är att ni inte ens vet att DPRK inte förnekar att det varit hungersnöd. Kan ni inte ta reda på lite mer innan ni spekulerar på den värsta propagandan. Jag vill inte framstå som en förespråkare för DPRK men denna debatt är enbart en propagandafest.
Citera
2013-03-21, 07:41
Medlem
fredrikdenstores avatar
Verkar bara vara en tidsfråga innan hela Nordkorea förvandlats till en grushög.
P.g.a. idioten.
Citera
2013-03-21, 09:48
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Verkar bara vara en tidsfråga innan hela Nordkorea förvandlats till en grushög.
P.g.a. idioten.
Vad flinar du åt? Tänk då på att hela regionen riskerar att bli en "grushög".

Det finns ju en orsak till att Kina balanserar mellan bojkott och stöd till DPRK. De vill helt enkelt inte att norra delen av Koreahalvön ska bli som ROK eller Taiwan. Dessutom blir säkert Japan inblandad -- mot Kina då? Man bygger ju redan en kris kring några futtiga öar -- Senkaku öarna.

Vad gäller historien se på Sprattley öarna, Tibet, Taiwan, gränstvisten med Ryssland, Kinas inblandning i Kashmir -- du ser vad du kan vänta dig av Kinas politik gällande territorium.

Usch, flina inte åt krig!
Citera
2013-03-21, 09:57
Medlem
fredrikdenstores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Vad flinar du åt? Tänk då på att hela regionen riskerar att bli en "grushög".

Det finns ju en orsak till att Kina balanserar mellan bojkott och stöd till DPRK. De vill helt enkelt inte att norra delen av Koreahalvön ska bli som ROK eller Taiwan. Dessutom blir säkert Japan inblandad -- mot Kina då? Man bygger ju redan en kris kring några futtiga öar -- Senkaku öarna.

Vad gäller historien se på Sprattley öarna, Tibet, Taiwan, gränstvisten med Ryssland, Kinas inblandning i Kashmir -- du ser vad du kan vänta dig av Kinas politik gällande territorium.

Usch, flina inte åt krig!
Så länge en idiot styr så flinar jag, för idioten har inte en chans!
Citera
2013-03-21, 10:42
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrikdenstore
Så länge en idiot styr så flinar jag, för idioten har inte en chans!
Om såna som du styrde skulle det bli krig och hat hela tiden. Man måste vara lite smart också och inte bara läsa äventyrsböcker.
Citera
2013-03-23, 22:27
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ska bli intressant att få se hur det blir kring NK i framtiden. Om regimen faller, oavsett vid krig eller inte, kommer man nog få se bilder innfrån det slutna landet. Foton från arbetarläger, lyxkåkar där Kims familj bor, hemliga tunnelbanestationer (finns bara 2 som turister får se) etc. Men det mest intressanta är att få se hur folket kommer reagera. Total revolution och lynching av regimtrogna, eller total hjärntvättning där diktaturen fortsätter?? Finns ju såklart mellanting också.

Ja det blir nog lite som när Libyen och Irak föll och bilder visades inneifrån Khadaffi och Saddams Lyxpalats
Citera
2013-03-23, 23:19
Medlem
Aquaglycerines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Painray
Nu kanske jag ställer årets dummaste fråga men:

Jag är inne och kikar på google maps, och ser gränsdragningen i satellitvy och förutom DMZ så verkar gränsen gå rakt igenom skogen på sina ställen och det verkar inte finnas något direkt hinder att bara kila in i skogen och glida över till andra sidan? :S

Haha tror inte man skulle komma mer än en meter dessa skogspartier lär vara fullsmockade med landminor både mot tanks och människor, mindre vakter => fler minor
Citera
2013-03-23, 23:37
Medlem
Kan ju bli intressant om det blir ett markkrig och NKs arme rycker fram och kommer till en bondby där bönderna ser ut att ha det bättre ställt än vad de har vid sina kaserner. De kanske omvärderar sin inställning redan då.
Citera
2013-03-24, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Kan ju bli intressant om det blir ett markkrig och NKs arme rycker fram och kommer till en bondby där bönderna ser ut att ha det bättre ställt än vad de har vid sina kaserner. De kanske omvärderar sin inställning redan då.

Inte omöjligt att de vänder redan där nej, när man tänker på det ur en lat svensk snubbes perspektiv iallafall Fan vet vad som motiverar en nordkorean bortsett från propagandan haha.

Hade varit intressant att få se en dag i en nordkoreansk soldats liv!

Ingen som känner till intervjuer eller dokumentärer som går in på just detta lite närmre?

Min tanke är att de är väl någorlunda mätta större delen av tiden, Militären ser de väl till har mat iallafall, Men i övrigt undrar jag vad deras dagliga glädjeämnen kan bestå av...
Citera
2013-03-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SalomonAugust
Inte omöjligt att de vänder redan där nej, när man tänker på det ur en lat svensk snubbes perspektiv iallafall Fan vet vad som motiverar en nordkorean bortsett från propagandan haha.

Hade varit intressant att få se en dag i en nordkoreansk soldats liv!

Ingen som känner till intervjuer eller dokumentärer som går in på just detta lite närmre?

Min tanke är att de är väl någorlunda mätta större delen av tiden, Militären ser de väl till har mat iallafall, Men i övrigt undrar jag vad deras dagliga glädjeämnen kan bestå av...
Deras enda nöje är väl att supa och knulla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in