2017-12-16, 10:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Om meningskiljaktigheterna inte kan lösas på ministernivå får man finna sig i att den egna makten är begränsad precis som i den vanliga ankdammen.

Om 0,45% av befolkningen är oense trots att reglerna i dammen är enkla att förstå skickas de till Hwasong och resterande 99,55% är ense för att de är normala och inte vill till Hwasong.

Tekniskt sett avrundas 99,55% till 100% så utan decimaler finns inga rehabiliteringsanstalter.

Om US inte kommer överens kan Kim nu hota med att skicka Hwasong-15 till US precis som att US hotar med att skicka F-35 och Minuteman till de som ska straffas för att de har fel ideologi.

Spelplanen är utjämnad och nu kan Kim sätta sig ned vid bordet oavsett om det är fyrkantigt som en dollarsedel eller runt som en bitcoin.

En teori minst lika god som propagandapoletterna vi erbjuds.

Sensmoralen är att som man sår får man skörda.

Så nu är det inte ’bli överens’ som gäller, utan att medborgarna ska fatta enkla regler? Det var ju inte det som var frågan. Jag försöker diskutera hur rimligt det är att 24 000 000 människor är 100% helt eniga om hur landet ska styras.

Du började prata om en tanke där alla dessa kom överens, och jag undrade hur detta rent tekniskt gick till.

Nu pratar du om regler som ska följas. Du menar lagar? Vad är Hwasong? Är det ett fängelse?

Jag undrar nog fortfarande hur 24 000 000 individer kan tycka exakt likadant om något så komplext som hur ett land styrs. Detta bär ej sannolikhetens prägel. Det är så orimligt att jag är säker på att det är en lögn.
Citera
2017-12-16, 10:56
Medlem
NK är så ledsamt, med en bättre ledning hade en medel nord korean varit rikare än medel kinesen.
På 70 talet var NK mycket rikare än Kina.
Kinas ledning lärde sig och la om kursen och de flesta fick mycket bättre.

NK är ett hårt arbetande folk som har mineral tillgångar, framför sällsynta jordartsmetaller som behövs i modern elektronik och mer i framtiden.

Det ända NK saknar och har alltid saknat jordbruksmark. Historiskt var södra Korea kornboden för Korea medan industrin låg i norr.

Jag vet ej heller hur man kan lösa konflikten nu.

Ledarna runt Kim har troligen lärt sig läxan från Sovjet. Gorbaxhov öppnade landet och sllt försvann.
Citera
2017-12-16, 11:12
Medlem
Vi bevittnar en historisk händelse; en till nation gör sig fri från USAs hot om regimskifte. Detta även avslöjar en till domino i förminskandet av USAs terrorvälde i världen. Bra jobbat Kim.
Citera
2017-12-16, 11:22
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Vi bevittnar en historisk händelse; en till nation gör sig fri från USAs hot om regimskifte. Detta även avslöjar en till domino i förminskandet av USAs terrorvälde i världen. Bra jobbat Kim.

Exakt. Men inte bara det..
DFR Korea har slagit in på vägen att bygga världens bästa land. Finns det anledning misstro detta? Svaret är Nej.

Ett land som är fritt från imperialistisk inblandning, ett oberoende och enigt folk, skyddat från terrorism, krig, sociala spänningar och oroligheter, har alla förutsättningar för att bygga ett tryggt, säkert och välmående land – ja, t.o.m världens bästa land!

Jämför detta med t ex Sverige som är på väg att rasera allt vad tidigare generationer byggt upp i termer av trygghet, välfärd och framtidstro.

Skillnaden är som dag och natt vad gäller DFRKs utveckling jfr med Sveriges. Eller vad säger ni?

Tal av representanten för DFRK på "the 18th International Meeting of Commu-
nist and Workers’ Parties", som hölls förra året (sid 139):

"The Workers’ Party of Korea is firmly determined to
build the best country in the world
, one with great
national strength that is prosperous and whose
people enjoy a happy life with nothing to envy, by
stepping up the efforts to build an economic pow-
er with a high level of civilization on the strength
of science and technology while consolidating the
country’s political and military might."
https://drive.google.com/file/d/0B-PP8SlF2WQEbWRTLUttWlNjT2syMUpJS2pXTHpxNUJFOWZr/view
Citera
2017-12-16, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så nu är det inte ’bli överens’ som gäller, utan att medborgarna ska fatta enkla regler? Det var ju inte det som var frågan. Jag försöker diskutera hur rimligt det är att 24 000 000 människor är 100% helt eniga om hur landet ska styras.

Du började prata om en tanke där alla dessa kom överens, och jag undrade hur detta rent tekniskt gick till.

Nu pratar du om regler som ska följas. Du menar lagar? Vad är Hwasong? Är det ett fängelse?

Jag undrar nog fortfarande hur 24 000 000 individer kan tycka exakt likadant om något så komplext som hur ett land styrs. Detta bär ej sannolikhetens prägel. Det är så orimligt att jag är säker på att det är en lögn.

Det finns många teorier på hur det kommer sig att folket i NK är eniga.
En anledning kan vara att man lever i Pardiset (alla valresultat tyder på det), en annan möjlig anledning kan vara ”Managemet by Fear”.
Det sistnämnda är naturligtvis bara en spekulation av mig.
Citera
2017-12-16, 11:28
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson
En anledning kan vara att man lever i Pardiset (alla valresultat tyder på det), en annan möjlig anledning kan vara ”Managemet by Fear”.

Ja man lutar ju åt det.

Jag är mer ute efter det orimliga att tro att så många kan tycka exakt lika att ingen opposition ’behövs’. Jag tycker man bör inse att det är lögn och att Nordkorea inte tillåter opposition.
Citera
2017-12-16, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsson

Ett annat rykte är att befolkningen hela tiden går på droger, amfetamin.

En del av anledningen är att nordost Asiater tradionellt är mer kollektiva.
Citera
2017-12-16, 11:45
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Tacker.
1. Nu var Japan under 30 talet ett land dar man inte valde kungen.
2. Mina kallor ar framforallt med etniskt Koreaner som bor i Kina. Foraldrarna villa hemskt mycket/tvingar dottrarna att gifta sig med andra Koreaner (nagon annan skrev likadant). Jag har aven rest i NK och sett malningar/propaganda.
3. Om du vill ha mer akemiskt svar. Prof. Meyers vid Busan, Sydkorea och hans bok The cleanest race fran 2010.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Cleanest_Race

3. Propagandaalster är för imbeciller.

2. Om föräldrars påtryckningar på att deras barn skall gifta sig inom klanen eller stammen är ett kriterium på fascism och rasism, då är den överväldigande delen av världen fascistiskt och rasistiskt.

1. Du talade generellt om kungadömen och jag påpekade det faktum att all kungamakt i historien har inte varit ärvd och exemplifierar med Sveriges historia. Om man väljer sina kungar kan kompetens spela stor roll. Detta har betydelse då du vill jämföra kungadömen med DFR Korea, vilket du uppenbart vill göra. Givet dina insinuationer är Kim Jong Un kung.

Du missar dock att "Kung Kim" är vald och att han är vald på basis av kompetens. Redan kungens far kom att välja bort en broder, därför att denna var en imbecill, impregnerad av västerländsk kulturimperialism och degenerad gambler. Han höll inte måttet.

Sedan skolades Kim Jong Un in i rollen och arbetarpartiet kom att utse honom till ledare, ett utmärkt val har det visat sig. Inte ens värsta imperialistmedia kan avhålla sig från att visa Kim Jong Un den djupaste respekt. Han hamnade nyss på plats 5 i Times lista över ”Person of The Year 2017”:

THE SHORT LIST: NO. 5, PERSON OF THE YEAR 2017, KIM JONG UN
http://time.com/time-person-of-the-year-2017-kim-jong-un-runner-up/
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-12-16 kl. 11:49.
Citera
2017-12-16, 12:05
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
3. Propagandaalster är för imbeciller.

2. Om föräldrars påtryckningar på att deras barn skall gifta sig inom klanen eller stammen är ett kriterium på fascism och rasism, då är den överväldigande delen av världen fascistiskt och rasistiskt.

1. Du talade generellt om kungadömen och jag påpekade det faktum att all kungamakt i historien har inte varit ärvd och exemplifierar med Sveriges historia. Om man väljer sina kungar kan kompetens spela stor roll. Detta har betydelse då du vill jämföra kungadömen med DFR Korea, vilket du uppenbart vill göra. Givet dina insinuationer är Kim Jong Un kung.

Du missar dock att "Kung Kim" är vald och att han är vald på basis av kompetens. Redan kungens far kom att välja bort en broder, därför att denna var en imbecill, impregnerad av västerländsk kulturimperialism och degenerad gambler. Han höll inte måttet.

Sedan skolades Kim Jong Un in i rollen och arbetarpartiet kom att utse honom till ledare, ett utmärkt val har det visat sig. Inte ens värsta imperialistmedia kan avhålla sig från att visa Kim Jong Un den djupaste respekt. Han hamnade nyss på plats 5 i Times lista över ”Person of The Year 2017”:

THE SHORT LIST: NO. 5, PERSON OF THE YEAR 2017, KIM JONG UN
http://time.com/time-person-of-the-year-2017-kim-jong-un-runner-up/

Varför gick Kimpa i skola i det dekadenta väst? Och varför i helvete bor du kvar bland oss dekadenta västerlänningar? Jag bjuder på enkelresa åt dig, första klass får du din förvirrade lilla dåre
Citera
2017-12-16, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Exakt. Men inte bara det..
DFR Korea har slagit in på vägen att bygga världens bästa land. Finns det anledning misstro detta? Svaret är Nej.

Ett land som är fritt från imperialistisk inblandning, ett oberoende och enigt folk, skyddat från terrorism, krig, sociala spänningar och oroligheter, har alla förutsättningar för att bygga ett tryggt, säkert och välmående land – ja, t.o.m världens bästa land!

Jämför detta med t ex Sverige som är på väg att rasera allt vad tidigare generationer byggt upp i termer av trygghet, välfärd och framtidstro.

Skillnaden är som dag och natt vad gäller DFRKs utveckling jfr med Sveriges. Eller vad säger ni?

Tal av representanten för DFRK på "the 18th International Meeting of Commu-
nist and Workers’ Parties", som hölls förra året (sid 139):

"The Workers’ Party of Korea is firmly determined to
build the best country in the world
, one with great
national strength that is prosperous and whose
people enjoy a happy life with nothing to envy, by
stepping up the efforts to build an economic pow-
er with a high level of civilization on the strength
of science and technology while consolidating the
country’s political and military might."
https://drive.google.com/file/d/0B-PP8SlF2WQEbWRTLUttWlNjT2syMUpJS2pXTHpxNUJFOWZr/view

Jo jo, att Nordkoreas arbetarparti är ”fast beslutna om att bygga världens bästa land” låter ju fint, men då behöver man nog lägga om kursen en smula, t.ex
Införa mänskliga rättigheter som bl.a innebär:
Upphöra med regimsanktionerade mord
Tillåta politisk opposition
Införa internationellt övervakade demokratiska val
Lägga ner arbetslägren

Ytterligare ett par punkter som skulle skulle underlätta för befolkningen:
Upphöra med persondyrkan
Lägga ner Juchedoktrinen
Listan kan göras mycket längre men det skulle vara en bra början

Så här långt har det ju inte gått så bra genom att göra tvärtom, befolkningen lever i fattigdom, svält, förtryck och misär, så vad tyder på att den inslagna vägen leder till att Nordkorea kommer att bli ”världens bästa land”?

Du har däremot har du helt rätt i att ”skillnaden är som natt och dag vad gäller Nordkoreas utveckling jämfört med Sveriges” t.ex kommer jag att äta mig mätt i dag, och jag kommer inte att bli mördad av den svenska regimen för att jag skrev det här inlägget...
Citera
2017-12-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Om meningskiljaktigheterna inte kan lösas på ministernivå får man finna sig i att den egna makten är begränsad precis som i den vanliga ankdammen.

Om 0,45% av befolkningen är oense trots att reglerna i dammen är enkla att förstå skickas de till Hwasong och resterande 99,55% är ense för att de är normala och inte vill till Hwasong.

Tekniskt sett avrundas 99,55% till 100% så utan decimaler finns inga rehabiliteringsanstalter.

Om US inte kommer överens kan Kim nu hota med att skicka Hwasong-15 till US precis som att US hotar med att skicka F-35 och Minuteman till de som ska straffas för att de har fel ideologi.

Spelplanen är utjämnad och nu kan Kim sätta sig ned vid bordet oavsett om det är fyrkantigt som en dollarsedel eller runt som en bitcoin.

En teori minst lika god som propagandapoletterna vi erbjuds.

Sensmoralen är att som man sår får man skörda.

Det finns ingen logik i Ditt resonemang.

Tidigare inlägg klargjorde Din inställning om att "Komma överrens" nu skall acceptans krävas, utan motargument,
därför att "Enkla regler" styr "Ankdammen" oavsett ideologi.

Hör Du inte själv hur Din logik haltar?

"Som man sår får man skörda!" Ja, det stämmer verkligen i avseendet Koreakonflikten.

Alldeles oavsett, vilken politisk åskådning man har, eller om man inte har någon överhuvudtaget.
Även, till och och med om man är fatalist, och är övertygad om att ödet styr och att fri vilja endast är en illusion,
så kan ingen förneka det faktum att:

Sår jag ett frö, så växer det upp något - sår jag inget frö så växer det ingenting.
Vattnar jag inte så dör växten - vattnar jag så frodas växten.
Sår jag rätt frö i rätt jord frodas växten - sår jag fel frö, i fel jord växer det inte, eller bli missbildat.

Alldeles oavsett hur man analyserar - bedömer och (utifrån sina egna preferenser och erfarenheter) tolkar det historiska skeendet samt utfallet av Koreakriget, så är det vi ser konsekvensen av idag, resultatet av de 2 frön man sådde i norr och det frö man sådde i syd.

Jag ser Sydkorea som det riktigt sådda fröet som blivit väl omskött och kultiverat.

Sydkorea är en demokratisk stat som blomstrar och utvecklas, vare sig det nu är ödet eller människorna och systemet, ("Ankdammen") där som genom medvetna, fritt valda handlingar och motivation som skapats av färdigheter uppnådda av kreativa konsensusbeslut av olika grupper.
Resultatet är relativt gott för Sydkoreas befolkning internationellt sett och i förhållande till den situation som rådde innan kriget.

Jag ser Nordkorea som det frö man inte skulle planterat, i vart fall har man vattnat och gödslat fröet fel.

Nordkorea är en ickedemokratisk planekonomi, ("Ankdamm") som stått stilla utvecklingsmässigt sett, (förutom en våldsam satsning på vapen och militär) och situationen är i stort sett likadan för befolkningen idag som före kriget. Det focus man lagt på hat - upprustning - slutenhet - envälde, hade kunnat ändrats under ett annat system som istället fokuserat på, försoning - ickehat - öppenhet - utveckling.

Inget samhällssystem eller ideologi har visat sig (hittills) vara bättre än det demokratiska - kapitalistiska, med en fri marknadsekonomi. Så länge detta faktum kvarstår, väljer jag det systemet.
Citera
2017-12-16, 12:32
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Varför gick Kimpa i skola i det dekadenta väst? Och varför i helvete bor du kvar bland oss dekadenta västerlänningar? Jag bjuder på enkelresa åt dig, första klass får du din förvirrade lilla dåre

Internationella skolor i väst kan hålla mycket hög nivå. Den propaganda som du tagit del av sedan barnsben sållas bort. Istället fokuseras på väsentligheter, kunskap och insikter.

Även DFR Korea tar emot utländska studenter, även från väst. Det är bara i din inskränkta värld som internationellt utbyte är av ondo. Jag uppmanar alla som har åldern inne och är intresserade och fyller kriterierna att försöka studera vid Kim Il Sung Universitetet.

Media i S.Korea, Oktober 2017:
"Kim Il Sung University, North Korea's most prestigious seat of higher learning, plans to open its doors wider to foreign students by expanding major studies available for them, a pro-Pyongyang newspaper published in Japan said Saturday. According to the Choson Sinbo, international students will be allowed to major in various economics and social science studies, including philosophy, law and history, in addition to literature, at Kim Il Sung University, starting next year.//At present, about 100 students from 33 countries, including China, Russia, Vietnam, France, Mongolia and Britain, are enrolled in the Pyongyang university but their major studies are restricted to the Korean language."
http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20171021000040
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in