Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Vad tror du händer om man i Tyskland bär en swastika eller att man säger något i stil med att hylla Hitler? Låser inte Tyskland in dessa personer som säger så? I Tyskland är det alltså olagligt att hylla en regering som styrt i Tyskland förut, dock anser du väl ändå att Tyskland är en demokrati?
Vad är skillnaden enligt dig? Det vore även passande om du kom med källor för dina påstående om att guider hotar folk och liknande.
Nu anser inte jag att det är rätt att fängsla folk på grund av deras politiska åsikter oavsett vad de är, men ser du någon skillnad i att hamna i fängelse för att man hyllar en man som var på god väg att utrota en helt folkslag baserat på deras etniska tillhörighet och på att hamna i fängelse för att man säger "jag tror att jag kan styra landet bättre"?
När det gäller hoten från guiderna så finns det otaliga vittnesmål från folk som besökt landet. Hade du verkligen sugit i dig information om Nordkorea så borde du vara väl medveten om detta.
Om en svensk säger "jag tycker att Fredrik Reinfeldt är en dålig ledare, nu vill jag starta ett kommunistiskt parti och få Sverige att se ut som Nordkorea" så kommer det vara helt okej. Om en nordkorean skulle säga "jag tycker att Kim Jong Il är en dålig ledare, nu vill jag starta ett liberalt parti och få Nordkorea att se ut som Sverige", vad tror du hade hänt då?
Varför hotar guiderna i Nordkorea med fängelse om man börjar ställa regeringskritiska frågor? Varför finns det så många restriktioner gällande vad man får ta kort på? Varför kidnappar Nordkorea sydkoreaner för att spela in filmer?
Varför exporterar man mat från Nordkorea när det råder matbrist?
Hur var det nu, tyckte du att WFP var en tillförlitlig källa eller inte? Du har inte svarat på det utöver att du tycker att det citatet du givit (utan att visa källa på) från WFP är bra och resten som WFP sagt är lögner.