2010-06-08, 09:52
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Ny premiärminister i NK:

http://blog.taragana.com/politics/2010/06/07/north-korea-replaces-prime-minister-41933/

Vad håller tossingarna på med nu? Är Kim Jong-Il på väg ut eller?

Blanda inte ihop Kim Yong-Il med Kim Jong-Il.
Citera
2010-06-08, 10:18
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsung
Blanda inte ihop Kim Yong-Il med Kim Jong-Il.

Dum i huvudet kan man kalla mig.......... Varför tog jag inte och läste ordentligt?
Citera
2010-06-08, 10:23
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Dum i huvudet kan man kalla mig.......... Varför tog jag inte och läste ordentligt?

Det förtar dock inte det intressanta i händelsen, det vore skoj att få reda på orsaken till varför Kim Yong-Il entledigas från sin tjänst.
Citera
2010-06-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av unsung

Det förtar dock inte det intressanta i händelsen, det vore skoj att få reda på orsaken till varför Kim Yong-Il entledigas från sin tjänst.

Troligen fick de bära hundhuvudet för att de senaste ekonomiska reformerna inte gett resultat.
Citera
2010-06-12, 19:58
Medlem
Jerdens avatar
Såg en ny artikel i SVD där Nordkorea tänker gå till väpnad attack. Det sista i artikeln är rätt spännande, till och med Seoul kommer bli ett hav av flammor!
Hoppas lite på att Nordkorea gör slag i saken och går till anfall. Förhoppningsvis så spöar väl Syd och USA ner Kim en gång för alla då.

Citat:
Ursprungligen postat av SVD
Nordkorea tänker gå till väpnad attack mot Sydkoreas psykologiska krigföring, inklusive de högtalare som Syd satt upp längs den gemensamma gränsen.

- De revolutionära väpnade styrkorna i Nordkorea ämnar genomföra ett militärt angrepp på bred front för att slå sönder gruppens (Sydkoreas) förutsättningar för psykologisk krigföring, sade den nordkoreanska arméns generalstab på lördagen.

- Den ska vara medveten om att Nordkoreas militära vedergällning är en skoningslöst attack som förväntas förvandla till och med Seoul, förrädarnas högborg, till ett hav av flammor, sade Nord i ett uttalande.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nordkorea-hotar-med-angrepp-pa-syd_4854273.svd
Senast redigerad av Jerden 2010-06-12 kl. 20:05.
Citera
2010-06-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerden
Såg en ny artikel i SVD där Nordkorea tänker gå till väpnad attack. Det sista i artikeln är rätt spännande, till och med Seoul kommer bli ett hav av flammor!
Hoppas lite på att Nordkorea gör slag i saken och går till anfall. Förhoppningsvis så spöar väl Syd och USA ner Kim en gång för alla då.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nordkorea-hotar-med-angrepp-pa-syd_4854273.svd
Bara spekulationer från högerblaskan.
USA ska ge fan att agitera för ytterligare krig i världen.
Citera
2010-06-12, 20:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Bara spekulationer från högerblaskan.
USA ska ge fan att agitera för ytterligare krig i världen.
De kan onekligen förvandla Seoul till ett hav av lågor om de använder allt sitt artilleri som de gömt vid gränsen. Mindre troligt är att de skulle använda kärnvapen. Kim Jung Il är iof en sinnesjuk två-åring, men hans militär, som känner till de militära realiteterna, stoppar nog alla eventuella militära äventyr.
Sedan behöver man verkligen inte propagera för att förstå att Nordkorea är ett skitland. Kör tidsmaskinen och se på den ekonomiska utvecklingen där:
http://www.gapminder.org/world/#$majorMode=chart$is;shi=t;ly=2003;lb=f;il=t;fs=11 ;al=30;stl=t;st=t;nsl=t;se=t$wst;tts=C$ts;sp=5.592 90322580644;ti=2008$zpv;v=1$inc_x;mmid=XCOORDS;iid =phAwcNAVuyj1jiMAkmq1iMg;by=ind$inc_y;mmid=YCOORDS ;iid=phAwcNAVuyj2tPLxKvvnNPA;by=ind$inc_s;uniValue =8.21;iid=phAwcNAVuyj0XOoBL%5Fn5tAQ;by=ind$inc_c;u niValue=255;gid=CATID0;by=grp$map_x;scale=log;data Min=269;dataMax=119849$map_y;scale=lin;dataMin=12; dataMax=83$map_s;sma=49;smi=2.65$cd;bd=0$inds=i116 _t002008,,,,;modified=75
Jag läste i kommunistblaskan "Proletären" att Nordkorea skulle ha haft en ekonomisk tillväxt på typ 16% per år de senaste två åren. Källan skulle vara ett institut: "Nautulus". Jag har kollat på deras hemsida men inte hittat sådana siffror alls, även om de hade mycket om t.ex. Nordkoreas intentioner och förhållandet mellan Nordkorea och Kina. Hittar du emellertid sådana siffror så meddela gärna mig. Först då är jag beredd att ompröva det som visas i min statistiklänk. Jag skulle dock inte bli ett dugg förvånad om "Prolitären" bluffar. Alla kommunistiska sk "sanningar" om östeuropa visade sig vara lögner och den "hemskt lögnaktiga" västpropagandan visade sig stämma väl med sanningen efter sovjetimperiets fall.
Citera
2010-06-12, 23:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Obs! Supertips!
En student och flera andra intresserade har kompletterat Google eath satelitkarta över Nordkorea med massor av intressant information.
Allt du behöver göra är att ladda ner Google Eath och sedan ett litet program som du hittar här:
http://www.nkeconwatch.com/north-korea-uncovered-google-earth/
själv kommer jag först och främst att koncenterar mig på militära anläggningar och fångläger. Nej, nu måste jag sluta så jag kan kolla på hela härligheten innan jag går och lägger mig!
Citera
2010-06-13, 00:33
Bannlyst
Jag ser att den mycket reaktionära Ola Schubert nu i flera sidor spridit sin högerpropaganda om DFR Korea. Som vanligt bland dagens styrande så är allting svart och vitt. DFR Korea ses som onda och som bara har onda avsikter medan Sydkorea och USA bara ses som goda med goda avsikter. Verkligheten är en helt annan. Studerar man historien och även dagens realitet så förstår amn varför saker och ting ser ut som det gör. DFR Korea har blockerats internationellt i flera årtionden, de har många restriktioner emot sig med bland annat kärnkraft som gör att de de facto alltid kommer vara fattiga. USA skulle aldrig lämna och kommer aldrig lämna ett USA-kritiskt land ifred, det är en omöjlighet i dagens värld. De vill ha hela världen under den amerikanska hegemonin och ger sig inte förrän det är så.

90 % av det som sägs och skrivs om Nordkorea är antingen helt falskt eller kraftigt överdrivet. Ser man statistiken så slår Nordkorea väldigt många andra länder på fingrarna gällande livslängd och annat. Det är långt ifrån världens fattigaste land och i jämföresle med många länder är det snarare ett paradis där alla är garanterade sjukvård och utbildning. Anledningen att så mycket skit skrivs mot just Nordkorea är ju för att de tillsammans med Iran är en av de mest kritiska till USA. USA har ju inget problem med diktaturer som är USA-vänliga, likt Saudi Arabien. Där förtrycket i mångt och mycket är mycket större.
Citera
2010-06-13, 00:50
Medlem
cynthias avatar
Såg man till Greklands statistik som lämnades till EU för ett halvår sedan så var Grekland ett mycket välmående land. Vad säger att Nordkorea inte har gått samma statistikkurs som Grekland?
Citera
2010-06-13, 03:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturos
Jag ser att den mycket reaktionära Ola Schubert nu i flera sidor spridit sin högerpropaganda om DFR Korea. Som vanligt bland dagens styrande så är allting svart och vitt. DFR Korea ses som onda och som bara har onda avsikter medan Sydkorea och USA bara ses som goda med goda avsikter. Verkligheten är en helt annan. Studerar man historien och även dagens realitet så förstår amn varför saker och ting ser ut som det gör. DFR Korea har blockerats internationellt i flera årtionden, de har många restriktioner emot sig med bland annat kärnkraft som gör att de de facto alltid kommer vara fattiga. USA skulle aldrig lämna och kommer aldrig lämna ett USA-kritiskt land ifred, det är en omöjlighet i dagens värld. De vill ha hela världen under den amerikanska hegemonin och ger sig inte förrän det är så.

90 % av det som sägs och skrivs om Nordkorea är antingen helt falskt eller kraftigt överdrivet. Ser man statistiken så slår Nordkorea väldigt många andra länder på fingrarna gällande livslängd och annat. Det är långt ifrån världens fattigaste land och i jämföresle med många länder är det snarare ett paradis där alla är garanterade sjukvård och utbildning. Anledningen att så mycket skit skrivs mot just Nordkorea är ju för att de tillsammans med Iran är en av de mest kritiska till USA. USA har ju inget problem med diktaturer som är USA-vänliga, likt Saudi Arabien. Där förtrycket i mångt och mycket är mycket större.
LOL!!!
Men titta då på statistiken över Nordkoreas "blomstrande" utveckling":
http://www.gapminder.org/world/#$maj...,,;modified=75
Men visa gärna på andra siffor, källor och varför dina siffror stämmer men inte mina.
Sedan borde du verkligen kolla upp googles earth och insticksprogramet om nordkorea. Det finns dessutom andra som visar på en massa nordkoreanska artilleriställningar mm längst de sk "demilitariserade zonen". Även om du säkert inte gillar alla uppgifter så har du nu chansen att medverka till att kartläggningen av Nordkorea blir bättre, (och i dina ögon sannare), om du som "kännare" kan meddela de som ligger bakom kartläggningen vilka funktioner byggnader och strukturer har. Består Nordkorea i huvudsak av barnhem, blomsteraffärer och lyckligt lallande människor så kan du tillföra detta, om dina uppgifter stämmer. vem som helst kan tillföra foton av turistatraktioner hur som helst. Så medverka gärna! För jag förmodar att du antingen besökt Nordkorea många gånger eller varit bosatt där tidigare.
Dock måste jag ge dig rätt om Saudiarabien och USA:s hyckleri!
Citera
2010-06-13, 11:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Vill bara säga att Googels earth och insticksprogramen över Nordkorea kan vara till nytta även för regimens försvarare, (självklart så har jag absolut ingenting emot det koreanska folket vilka har splittras upp i två separata stater). Dels så visar det mer detaljerade programet absolut inte bara fångläger och militära anläggningar utan universitet,fabriker, kulturarv, hotell och mycket, mycket mera. Vilket kan användas för att nyansera bilden av Nordkorea. Det lever ju faktiskt människor i landet som försöker att leva ett vardagsliv. Sedan kan man tycka vad man vill om regimen, vilket jag också gör i mycket negativ riktning.
Det andra insticksprogrammet visar nordkoreanska vapen, ställningar och högkvarter i den "Demilitäriserade zonen". Men även här kan man upptäcka saker som tycks motsäga amerikanska uppgifter. Visst finns där mycket artilleri. Men når räckvidden verkligen ända fram till Seoul. Nordkorea brukar dessutom framställa sig själv som landet som är beredd att anfalla Sydkorea om nordsidan blir pressad. Men det man kan se vad gäller Nordkoreanska ställningar är att de verkar vara defensiva med skyttegravar, granatkastarlinjer, pansargravar, välutbyggt luftvärn osv. Därmed inte sagt att det skulle kunna finnas välmaskerade anfallstrupper där bakom. Men kartorna kan ändå användas för att mildra bilden av Nordkorea. Därför är det så konstigt att Nordkoreas försvarare inte använder sig av denna resurs. Men de kanske bara tror på propaganda just ifrån Nordkorea och har upphört att tänka själva tänka, precis som Kim Jung Il önskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in