Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
...så klipper vi in det du hoppade över.
"But the communist regime's economy remains tiny, and last year was an anomaly"
Detta är mycket intressant, för det är nämligen normalt sett så att ju mindre en ekonomi är, desto snabbare växer den. I Nordkoreas fall har den uppenbarligen antingen sjunkit eller vuxit mycket långsamt, trots att det är en liten ekonomi. Inte särskilt bra betyg helt enkelt. Nordkorea hamnar därför bredvid länder som Benin.
"North Korea's agricultural output increased by 10.9% in 2008 after falling by 12.1% in the previous year"
De ligger alltså fortfarande under sin produktion jämfört med för tre år sedan. Toppenbra.
" Its 2008 manufacturing production also grew by 2.5%, compared with a gain of a mere 0.8% in 2007, thanks to heavy oil supplies by the U.S. and its allies"
Är det inte lite pinsamt att det är tack vare USA och dess vänner som det går framåt för Nordkorea?
Jag trodde att Nordkorea ville hålla sig fri från omvärlden, vad exporterar de?
Vill du förklara för mig varför du konstant talar om GDP och BNP?
Var kommer de extra 30 miljarderna ifrån i Nordkoreas BNP? Det är omöjligt att de lyckas stödja det med de siffror du postat här.
Siffrorna kommer från den sidan, jag skulle tro att den ökade exporten på närmast 500 miljoner dollar har bidragit till GDP ökningen och den ökade inkomsten hos det koreanska folket. Då folket gemensamt äger tillgångarna i folkrepubliken av Korea.
Sålänge omvärlden hotar och hetsar mot den demokratiska folkrepubliken och dess ledning och folk så kommer Juchen inte gå att tillfullo implementera, detta beroende på att man då måste lägga en väldigt stor del av statsbudgeten på försvaret, ca 30 %. Om landet inte behövde resurser på försvar hade dessa resurser kunnat gå till annan nytta att rusta upp landet som fortfarande lider av sviterna från det förra kriget.
Men som sagt, Kim Jong Il är fullt medveten om sitt lands utveckling och han gör regelbundna resor runtom i land där han inspekterar områden och kommer med respons och tips på utveckling, det är därför han uppmuntrat folket att jobba hårdare för att öka landets välfärd.
Men jag tror att vi måste se allvarligt på utländsk information om landet. Som jag beskrivit tidigare har västvärlden tidigare använt samma strategi mot Irak och Afghanistan som de nu använder mot Nordkorea och Iran, strategin är att misskreditera ett land och konstant propagera för ett krig mot den nationen.
För att få en sådan sann bild som möjligt av landet föreslår jag alltså att du läser följande sidor:
http://www.svenskkoreanska.se/dw/doku.php?id=sk:intro
http://www.korea-dpr.com/