2013-12-16, 22:48
Medlem
The Guardian

Citat:
North Korea erases Jang Song-thaek from web archives

/ ... /

North Korea's state media have erased almost their entire online archives since the execution of Kim Jong-un's uncle Jang Song-thaek.
The removal of tens of thousands of articles is the largest deletion ever carried out by the official KCNA news agency and the Rodong Sinmun newspaper.
http://www.theguardian.com/world/2013/dec/16/north-korea-erases-kim-jongun-uncle-archives

Man kommer undan med allting som statschef om man har möjligheten att röja alla bevis. Man kan ju aldrig bli ifrågasatt för någons död om den döda aldrig ens existerat. Creapy..
Citera
2013-12-16, 22:52
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Vi snackar ju inte ens om samma sak. Så varför gör du dessa inlägg? Enbart deras självuppfattning har en betydelse. Jag har ju argumenterat emot uppfattningen att folket är rädda och hatar sin regering, att de ligger i startgroparna för en revolution eller nåt.

Om de de-facto svälter eller inte har ingen betydelse.
Att de svälter är givetvis en viktig variabel att tänka på. Nu vet jag inte hur det ser ut i Nordkorea angående matkrisen. Produceras maten och delas ut eller köper de sin egen mat? Alternativ två, att de köper sin egen mat gör saken rätt intressant. Studier pekar på att det finns en speciell tröskel. När matpriset går över den tröskeln så blir det revolution. Nu tror jag i och för sig att Nordkorea spelar i en egen liga. De är vana med lite mat vilket borde göra tröskeln irrelevant eller avsevärt mycket lägre.

Jag sökte upp en länk angående ovanstående teori. Tyvärr hade jag lite fel. Det handlar om det globala priset på mat. Typ import, jag skumläste bara. När det blir dyrare att importera så tenderar det att utbryta revolutioner i Afrika och MÖ. Men det är i sviten av att det finns för lite mat i landet. Precis som i Nordkorea.

Länk till forskningsrapporten angående matpriser och revolutioner:
http://arxiv.org/pdf/1108.2455v1.pdf (pdf)
Citera
2013-12-17, 08:48
Medlem
Xeliouss avatar
Aftonbluddret har bilder från "paradiset" (usch). Bilder på glada och lyckliga människor som hyllar sina ledare, sannerligen. Euforin är enorm. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18036765.ab
Citera
2013-12-17, 09:00
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Aftonbluddret har bilder från "paradiset" (usch). Bilder på glada och lyckliga människor som hyllar sina ledare, sannerligen. Euforin är enorm. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18036765.ab

Mja, nu var det ju faktiskt årsdagen av ett dödsfall, så jag antar att de skulle se ledsna ut

Men visst, det är förbannat tragiskt att det fortfarande finns ett sådant här land 2013, som hämtat ur någon fantasifull roman om en överdriven diktatur ingen skulle tycka vore realistisk. Men den finns alltså på riktigt..

Det är värt att minnas att Kina är ensamt ansvarigt för att det här extrema förtrycket kan fortsätta år efter år, liksom man i princip är/var ansvarig för diktaturen i Burma som under ett antal år tävlade med Nordkorea om att vara världens vidrigaste regim.
Citera
2013-12-17, 09:07
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Att de svälter är givetvis en viktig variabel att tänka på. Nu vet jag inte hur det ser ut i Nordkorea angående matkrisen. Produceras maten och delas ut eller köper de sin egen mat? Alternativ två, att de köper sin egen mat gör saken rätt intressant. Studier pekar på att det finns en speciell tröskel. När matpriset går över den tröskeln så blir det revolution. Nu tror jag i och för sig att Nordkorea spelar i en egen liga. De är vana med lite mat vilket borde göra tröskeln irrelevant eller avsevärt mycket lägre.

Jag sökte upp en länk angående ovanstående teori. Tyvärr hade jag lite fel. Det handlar om det globala priset på mat. Typ import, jag skumläste bara. När det blir dyrare att importera så tenderar det att utbryta revolutioner i Afrika och MÖ. Men det är i sviten av att det finns för lite mat i landet. Precis som i Nordkorea.

Länk till forskningsrapporten angående matpriser och revolutioner:
http://arxiv.org/pdf/1108.2455v1.pdf (pdf)
Fortfarande: Svälten (om de nu ännu svälter) är inte ett tecken på bristande stöd för regeringen!

Även du borde se denna intervju #4865
Citera
2013-12-17, 09:13
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Jag påstår inte att jag är fri i tanken. Det tror jag personligen inte att någon är. Men vi i Sverige och andra demokratier har ändå större möjligheter till tankefrihet genom att meningsutbytet inte är förenat med repressalier i alls lika stor utsträckning som i exempelvis Nordkorea.
Den relevanta just nu är din frihet att tycka och tänka om USA's och västs strategiska fiender. De länder och personer (t.ex. Snowden, Assange, Saddam, Gaddafi, Venezuela, Kuba, Nordkorea) som bevisligen demoniseras i pressen. Den press som så många gottar sig åt i denna tråd.
Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2013-12-17 kl. 09:16.
Citera
2013-12-17, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Den relevanta just nu är din frihet att tycka och tänka om USA's och västs strategiska fiender. De länder och personer (t.ex. Snowden, Assange, Saddam, Gaddafi, Venezuela, Kuba, Nordkorea) som bevisligen demoniseras i pressen. Den press som så många gottar sig åt i denna tråd.

Menar du att åsiktsbildningen är precis lika ofri vilket land man än bor i? Och att vi är precis lika ofria i våra tankar som nordkoreanerna?
Citera
2013-12-17, 12:10
Medlem
Jafan89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det är värt att minnas att Kina är ensamt ansvarigt för att det här extrema förtrycket kan fortsätta år efter år, liksom man i princip är/var ansvarig för diktaturen i Burma som under ett antal år tävlade med Nordkorea om att vara världens vidrigaste regim.

Att säga att kina är ensamt ansvarig är inte rätt, ja Kina backar upp dem och ger dem stöd, men egentligen har de inget val, på samma sätt som USA och Ryssland också skyddar sina strategiska positioner, så måste Kina göra det samma för att inte förlora inflytande över regionen.

Det är redan ett krig på gång mellan de olika "supermakterna", saken är bara att det inte sker genom soldater och bomber, utan genom resurser, handel och att kunna hålla sina motståndare inom räckhåll.
Citera
2013-12-17, 12:13
Medlem
Tror att Kina kör det politiska spelet att försörja Nordkorea för att slippa oroligheter. Nordkorea är ju Asiens största socialfall och skulle kollapsa om inte omvärlden, då främst Kina och Sydkorea skickade hjälpsändningar till landet. Nu verkar tjockisen agera likt en modern Hitler och börjar rensa ut t.om inom familjen. Nordkorea är ju på det sluttande planet är så eftersatt att det är ett under att det fortfarande existerar. Såg att gamla obetalda Volvobilar fortfarande rullade på vägarna. Att göra rätt för sig är inte Nordkoreas starka sida.
Citera
2013-12-17, 12:23
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jafan89
Att säga att kina är ensamt ansvarig är inte rätt, ja Kina backar upp dem och ger dem stöd, men egentligen har de inget val, på samma sätt som USA och Ryssland också skyddar sina strategiska positioner, så måste Kina göra det samma för att inte förlora inflytande över regionen.

Det är redan ett krig på gång mellan de olika "supermakterna", saken är bara att det inte sker genom soldater och bomber, utan genom resurser, handel och att kunna hålla sina motståndare inom räckhåll.

Naturligtvis har det med inflytande och stormaktsspel att göra, men Kina skulle kunna underlätta för befolkningen i Nordkorea på en sekund just för att man är landets enda (i någon mån) allierade. Man behöver helt enkelt bara villkora sin hjälp till NK till att regimen inte beter sig som idioter, så kommer Kim & co att lyda. Men det gör man alltså inte, liksom man inte gjorde det i Burma.

USA har t.ex. delvis ansvar för att den sjuka regimen i Saudi kan fortsätta med sitt förtryck, men ansvaret är inte alls lika entydigt som det är i fallet Kina->NK/Burma.
Citera
2013-12-17, 12:32
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Menar du att åsiktsbildningen är precis lika ofri vilket land man än bor i? Och att vi är precis lika ofria i våra tankar som nordkoreanerna?
Nej! Jag relativiserar inte din frihet till denna i Nordkorea.

Däremot ifrågasätter jag din förmåga att vara objektiv — eftersom du litar på västliga källor och ger efter för det tryck av reell ofrihet vi har. Nordkorea är inte lidandets disneyland som väntar på hjältarna i sina F-22 och B-2. Trots att du av pressen lockas gotta dig åt det. Geostrategin gällande Nordkorea är inte heller den du luras tro på.

Lär du dig aldrig av historien? USA's krigshistoria har varit sällsynt tydlig på senaste tid. Man ljög åt dig om Irak, om Libyen om Syrien. För att inte nämna hur man ljög att Allende var en diktator i Chile. Du har inte friheten till egen opinionsbildning. Oavsett vilken ofrihet i andra länder du söker skydd av.
Citera
2013-12-17, 12:33
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror att Kina kör det politiska spelet att försörja Nordkorea för att slippa oroligheter. Nordkorea är ju Asiens största socialfall och skulle kollapsa om inte omvärlden, då främst Kina och Sydkorea skickade hjälpsändningar till landet. Nu verkar tjockisen agera likt en modern Hitler och börjar rensa ut t.om inom familjen. Nordkorea är ju på det sluttande planet är så eftersatt att det är ett under att det fortfarande existerar. Såg att gamla obetalda Volvobilar fortfarande rullade på vägarna. Att göra rätt för sig är inte Nordkoreas starka sida.
Kina kör spelet att använda Nordkorea som geostrategisk buffertzon gentemot USA/Japan/Sydkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in