2013-04-15, 18:47
Medlem
rex144s avatar
igår har vi fått svaret på gåtan...

egentligen haldlar allt detta om Senkaku öarna där man hittat olja, USA ockuperade dessa öarna under kriget sen har man överlåtit de till Japan

Kina gör anspråk på öarna

USA utrikesminister sade igår att han kommer inte blanda sig i konflikten om Senkaku öarna,
amerikanerna erkänner inte längre dessa öar som tillhörande Japan,

det var priset för att Kina ska lugna Nordkorea, de kan bara ringa ett samtal, deras ambassadör har väl daglig kontakt med Kim och hans faster (general)
Citera
2013-04-15, 19:18
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex

Om man tror att media är objektiva är man antingen lättlurad, okunnig eller osmart då det gång på gång visat sig hur media ljuger eller plockar fram de nyheter man vill förmedla, samtidigt som man glömmer att visa det man inte vill visa. OCH DET ÄR INTE ETT DUGG KONSTIGT. Det är lika konstigt som att Nordkoreas media vinklar sin media.

Ärligt talat, har du någon seriös information om varför de inte skulle kunna vara folkvalda?

Du behöver inte tro att media är objektiv; det är ju en fråga som man kan diskutera kring, men att du kan få för dig att Kim-arna är folkvalda är ju helt befängt. Inte ens de värsta stalinister tror ju på sådana sagor; varför skulle det "råka" bli så att tre personer i rakt nedstigande släktled blev valda.....
Citera
2013-04-15, 19:34
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Du behöver inte tro att media är objektiv; det är ju en fråga som man kan diskutera kring, men att du kan få för dig att Kim-arna är folkvalda är ju helt befängt. Inte ens de värsta stalinister tror ju på sådana sagor; varför skulle det "råka" bli så att tre personer i rakt nedstigande släktled blev valda.....

det är inte helt omöjligt vi har jo Kennedy dynastin, Bush dynastin, Ghandi dynastin,

grejen med Nordkorea är att man har ett stalinistiskt system i kvadrat,
nordkoreaner hjärntvättas från tidig ålder likt talibaner, resultatet blir masspsykoser där folk drivs till vanvett vid stora manifestationer
Citera
2013-04-15, 19:39
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
det är inte helt omöjligt vi har jo Kennedy dynastin, Bush dynastin, Ghandi dynastin,

grejen med Nordkorea är att man har ett stalinistiskt system i kvadrat,
nordkoreaner hjärntvättas från tidig ålder likt talibaner, resultatet blir masspsykoser där folk drivs till vanvett vid stora manifestationer

Skillnaden är att dessa gynnare kunnat röstas bort (även om Indien haft demokratiproblem), de här lökarna har ju "råkat" vinna varje val tills de dog....
Citera
2013-04-15, 19:45
Medlem
Svensk-Koreanska föreningen verkar dock duktigt naiva. Påminner litegrann om 68-kommunister som vallades runt på väl regiserade resor i Kina eller Kambodja på 70-talet och sen återvände med lyriska berättelser över det paradis dom bevittnat.

Visst, en hel del som nämns om Nordkorea är säkert överdrifter och propaganda. Jag tror inte att det pågår massvält eller så. Men NK:s egen slutenhet bidrar ju till propagandan. Vietnam eller Kuba eller Venezuela är ju lika vänstervridna men dit får folk åka fritt så då kan inte lögner och vanföreställningar odlas på samma sätt.

Men det är uppenbart att NK hade kunnat vara enormt mycket rikare och mer vämående om dom följt Kinas väg. Jag förstår inte ärligt talat hur dom kan hålla så hårt på sitt system när dom under 30 års tid sett hur Kinas reformer rest ett fattigt land till en riktig stormakt.
Citera
2013-04-15, 19:52
Bannlyst
En av de första kurserna jag gjorde på universitetet gick ut på källkritik mot nyheter, experter och historiskildringar.

Alla här borde ta den kursen.

Man visade hur samma händelse täcktes helt olika beroende på
  • landet som rapporterade,
  • medians politiska inriktning,
  • eventuell agenda bakom organisationen som rapporterade
  • betalda experter och vinklade experter
  • genuina ögonvittnen utan personligt intresse i händelsen osv.
Vi gjorde ett form av grupparbete där de som talade flera språk spriddes ut över olika grupper. Sen forskade man efter hur olika fenomen rapporterats i ett antal olika mediakällor.

Resultaten var HELT chockerande. Rapportering var brutalt olika, ibland kunde man inte tro att de pratade om samma händelse över huvudtaget. Ofta fanns inga opartiska vittnen och man blev tvungen att försöka läsa mellan raderna om man ville veta vad som egentligen hänt.

Min grupp undersökte kravaller i Uzbekistan med ett antal dödsoffer och läste nyheter på engelska (stor spridning av vilket händelseförlopp som beskrevs beroende på vilken publik media vände sig till, rysk media, mer insatt men en smula vinklad samt turkisk press som beskrev ett helt annat händelseförlopp, och något europeiskt, land som också täckte historien. De var inte eniga om något. Vi lyckades hitta en intervju med ett ryskt ögonvittne som inte verkade ha några otroligt förutfattade meningar. Men han hade å andra sidan inte riktigt förstått vad som hände, så många av hans svar indikerade att han egentligen inte visste. Men han bekräftade en del fakta som vissa tidningar beskrivit, andra förnekat och andra ignorerat.

Andra grupper gjorde mer fascinerande historier som tex en avrättning i Iran, något som hände i USA men rapporterades i Cubansk press på ett ytterst fascinerande sätt osv.

Idag kan du uppleva samma sak om du tittar lite CNN och sen byter till RT (eller Press TV för att verkligen få lite krydda på rapporteringen.) Eller Fox News jämfört med EuroNews (jag kan i och för sig inte själv få Fox, och inte PressTV heller längre... men du förstår principen. )

Vet inte om Kina har någon engelsktalande TV kanal, men det är säkert en tidsfråga. Den kommer säkert erbjuda ett nytt och mycket intressant perspektiv.

Den som tror att CNN är en opartisk "norm" för "sanna" nyheter behöver kolla huvudet. Eller BBC för den delen, även om de gör en hel del bra undersökande rapporter. RT har sin lilla agenda av att smutskasta EU och PressTV bedriver sina egna objektiv...

Skillnaden mot Nordkorea är att ovanstående är rätt proffsiga från ett västerländskt perspektiv, medan Nordkorea förmodligen följer någon gammal instruktion från Kim Il Sung beträffande hur nyheter skall presenteras.. Eller någon gammal koreansk tradition som inte får tummas på. (Deras behandling av KIS och allt han sagt som religiös doktrin i det närmsta är en riktigt svag punkt och man ser det även inom arbetslivet. De måste sluta med detta om de ska hävda sig internationellt).

Likaså den som tror att dokumentärer på Discovery visar en trovärdig bild av världen är helt lurad. Slavic Brother och andra som var med "back in the days" minns säkert sovjetnyheternas ständiga reportage om kraveller och upplopp i Västeuropa. Det var sant, det de rapporterade, men de hade en agenda och de valde att fokusera på de missnöjda och deras bekymmer i stället för den breda massan.

Precis som västmedia idag gör när man letar upp Nordkoreanska avhoppare i Sydkorea som har 100 bra skäl (minst av allt en fin lägenhet tilldelad av staten och olika bidrag och tilldelade jobb) att dra en rövarhistoria om kannibalism eller tortyr. Därmed inte sagt att det inte kan finnas substans i deras historier. Men det är intressant att de värsta rövarhistorierna inte går att substantiera eller har vittnen över huvud taget. Jag har sannerligen inte sett något sådant och jag frågade en person rakt ut om att jag var bekymrad över rykten jag hört om det. Personen sa att hon visste att folk som var illojala mot partiet eller stjäl från sitt arbete kunde bli bortskickade från Pyongyang till landsbygden och att en del kan förlora sina privilegier och bli tvungna att göra manuellt arbete. Men det hade inte hänt någon som hon kände.
Citera
2013-04-15, 19:57
Medlem
Snezhinka, jag brukar alltid säga att sanningen finns mittemellan. Alla ljuger mer eller mindre, eller utgår från sin horrisont och vinklar utan att vara medvetna om det själva. Så det hjälper att läsa massa olika källor, absolut.

Däremot tycker jag de är lite lustigt med en del personer på detta forum som totalt förkastar västmedia men samtidigt helt okritiskt verkar tro på och köper varenda ord från andra källor som RT exempelvis. Som att dessa inte skulle vara minst lika vinklade.

Vi såg detta under Libyenkonflikten t.ex., där regimens försvarare här verkade ha världsbilden att väst var satan själv medans Kina och Ryssland var "the good guys" mer eller mindre. Tillåt mig gapskratta. Som att dessa länder inte utgick från sina egna intressen på precis samma sätt som NATO. Humanism har ingen plats i världspolitiken.
Senast redigerad av griffen 2013-04-15 kl. 20:00.
Citera
2013-04-15, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Snezhinka, jag brukar alltid säga att sanningen finns mittemellan. Alla ljuger mer eller mindre, eller utgår från sin horrisont och vinklar utan att vara medvetna om det själva. Så det hjälper att läsa massa olika källor, absolut.

Däremot tycker jag de är lite lustigt med en del personer på detta forum som totalt förkastar västmedia men samtidigt helt okritiskt verkar tro på och köper varenda ord från andra källor som RT exempelvis. Som att dessa inte skulle vara minst lika vinklade.

Vi såg detta under Libyenkonflikten t.ex., där regimens försvarare här verkade ha världsbilden att väst var satan själv medans Kina och Ryssland var "the good guys" mer eller mindre. Tillåt mig gapskratta. Som att dessa länder inte utgick från sina egna intressen på precis samma sätt som NATO. Humanism har ingen plats i världspolitiken.

Absolut. Sanningen finns mitt emellan och ibland är ingen rätt.
Det är ungefär som om det skett en bil krock. Antingen intervjuar man förare A och rapporterar hans historia om hur långsamt och försiktigt han körde medan B kom rakt ut i korsningen utan att se sig för.... eller förare B som säger att han gjorde en helt legitim vänstersväng enligt trafikreglerna och A körde för fort och rakt in i honom. Eller så intervjuar man båda och presenterar båda sidorna, eller försöker använda opartiska vittnen för att få fram vad som egentligen hände.
As advokat kommer försöka hitta vittnen som stöder As version osv.

Precis samma sak kan tillämpas på nyhetsrapporteringen.

När det gäller Libyen så var jag helt emot ett ingripande, eller någon form av meddling överhuvudtaget. Så om du säger att Västs agerande var rätt så håller jag inte med. Libyen idag är totalt laglöst och värre än under Khadaffi. Syrien idag är betydligt värre än innan det västsstödda upproret. Dessutom så angår styrelseskicket i de här länderna ingen annan än de som bor där. Libyen var inte ett hot mot någon. Väst ingrep och valde parti. Som tydligt framgick så är det många både i Libyen och Syrien som stödde regimerna.
Citera
2013-04-15, 20:30
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law

Citat:
Högsta folkförsamlingen utser även regering och personer för andra viktiga funktioner för landets ledning och förvaltande. Man utser också ett presidium samt olika utskott som arbetar mellan folkförsamlingens plenarmöten och förbereder dessa. Presidiets ordförande är republikens statschef.

Hur mycket makt presidenten egentligen har i sin hand har jag ingen aning om, han kan ju faktiskt vara statsöverhuvud ungefär som vår kung fast med mer makt. Nordkoreanerna verkar ju rätt förtjusta i släkten och det kanske skulle bli problem om det inte blev en i familjen iom all propaganda de har för dem? Men att en ung kille som dyker upp från ingenstans helt plötsligt får all makt tror jag inte allt för mycket på men så är det kanske. Jag vet inte men det gör uppenbarligen inte du heller.
Senast redigerad av gurex 2013-04-15 kl. 20:34.
Citera
2013-04-15, 20:38
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
En av de första kurserna jag gjorde på universitetet gick ut på källkritik mot nyheter, experter och historiskildringar.

Alla här borde ta den kursen.

Man visade hur samma händelse täcktes helt olika beroende på
  • landet som rapporterade,
  • medians politiska inriktning,
  • eventuell agenda bakom organisationen som rapporterade
  • betalda experter och vinklade experter
  • genuina ögonvittnen utan personligt intresse i händelsen osv.
Vi gjorde ett form av grupparbete där de som talade flera språk spriddes ut över olika grupper. Sen forskade man efter hur olika fenomen rapporterats i ett antal olika mediakällor.

Resultaten var HELT chockerande. Rapportering var brutalt olika, ibland kunde man inte tro att de pratade om samma händelse över huvudtaget. Ofta fanns inga opartiska vittnen och man blev tvungen att försöka läsa mellan raderna om man ville veta vad som egentligen hänt.

Min grupp undersökte kravaller i Uzbekistan med ett antal dödsoffer och läste nyheter på engelska (stor spridning av vilket händelseförlopp som beskrevs beroende på vilken publik media vände sig till, rysk media, mer insatt men en smula vinklad samt turkisk press som beskrev ett helt annat händelseförlopp, och något europeiskt, land som också täckte historien. De var inte eniga om något. Vi lyckades hitta en intervju med ett ryskt ögonvittne som inte verkade ha några otroligt förutfattade meningar. Men han hade å andra sidan inte riktigt förstått vad som hände, så många av hans svar indikerade att han egentligen inte visste. Men han bekräftade en del fakta som vissa tidningar beskrivit, andra förnekat och andra ignorerat.

Andra grupper gjorde mer fascinerande historier som tex en avrättning i Iran, något som hände i USA men rapporterades i Cubansk press på ett ytterst fascinerande sätt osv.

Idag kan du uppleva samma sak om du tittar lite CNN och sen byter till RT (eller Press TV för att verkligen få lite krydda på rapporteringen.) Eller Fox News jämfört med EuroNews (jag kan i och för sig inte själv få Fox, och inte PressTV heller längre... men du förstår principen. )

Vet inte om Kina har någon engelsktalande TV kanal, men det är säkert en tidsfråga. Den kommer säkert erbjuda ett nytt och mycket intressant perspektiv.

Den som tror att CNN är en opartisk "norm" för "sanna" nyheter behöver kolla huvudet. Eller BBC för den delen, även om de gör en hel del bra undersökande rapporter. RT har sin lilla agenda av att smutskasta EU och PressTV bedriver sina egna objektiv...

Skillnaden mot Nordkorea är att ovanstående är rätt proffsiga från ett västerländskt perspektiv, medan Nordkorea förmodligen följer någon gammal instruktion från Kim Il Sung beträffande hur nyheter skall presenteras.. Eller någon gammal koreansk tradition som inte får tummas på. (Deras behandling av KIS och allt han sagt som religiös doktrin i det närmsta är en riktigt svag punkt och man ser det även inom arbetslivet. De måste sluta med detta om de ska hävda sig internationellt).

Likaså den som tror att dokumentärer på Discovery visar en trovärdig bild av världen är helt lurad. Slavic Brother och andra som var med "back in the days" minns säkert sovjetnyheternas ständiga reportage om kraveller och upplopp i Västeuropa. Det var sant, det de rapporterade, men de hade en agenda och de valde att fokusera på de missnöjda och deras bekymmer i stället för den breda massan.

Precis som västmedia idag gör när man letar upp Nordkoreanska avhoppare i Sydkorea som har 100 bra skäl (minst av allt en fin lägenhet tilldelad av staten och olika bidrag och tilldelade jobb) att dra en rövarhistoria om kannibalism eller tortyr. Därmed inte sagt att det inte kan finnas substans i deras historier. Men det är intressant att de värsta rövarhistorierna inte går att substantiera eller har vittnen över huvud taget. Jag har sannerligen inte sett något sådant och jag frågade en person rakt ut om att jag var bekymrad över rykten jag hört om det. Personen sa att hon visste att folk som var illojala mot partiet eller stjäl från sitt arbete kunde bli bortskickade från Pyongyang till landsbygden och att en del kan förlora sina privilegier och bli tvungna att göra manuellt arbete. Men det hade inte hänt någon som hon kände.

Ett trevligt, tänkvärt och sakligt inlägg för ovanlighetens skull i den här tråden.
Citera
2013-04-15, 20:44
Medlem
KapabelApas avatar
F.d israelisk ambassadör vill radera Nordkorea från världskartan. "It should be wiped off the face of the map".

http://www.youtube.com/watch?v=nU8kfSod61c
Citera
2013-04-15, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KapabelApa
F.d israelisk ambassadör vill radera Nordkorea från världskartan. "It should be wiped off the face of the map".

http://www.youtube.com/watch?v=nU8kfSod61c

En krigshetsande högervriden människa som hatar Nordkorea på Fox News?
Nej nu spökar det!

Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Ett trevligt, tänkvärt och sakligt inlägg för ovanlighetens skull i den här tråden.

Tack!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in