2013-04-15, 15:00
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Jag redigerade mitt inlägg och lade till detta:

Sedan så är jag anarkokapiralist, så jag är mycket väl medveten om min icke-frihet. Jag förespråkar inte representativ demokrati. Jag förespråkar frihet, eller "åtminstone" lokal direktdemokrati.

Diktatur är dock det värsta, och Nordkorea är inte ens en representativ demokrati.

Hittade det här på svenskkoreanskas sida: (de länkade även till den här sidan som verkar vara nere http://www.naenara.com.kp/en/great/constitution.php)

"Nordkorea, Demokratiska Folkrepubliken Korea (DFRK), tillämpar allmänna val på olika nivåer. Dels till lokala och regionala folkförsamlingar, dels till det nationella parlamentet, Högsta folkförsamlingen (på engelska: Supreme People’s Assembly).

Till alla dessa tillämpas personval, där alla medborgare över 17 år har rätt att rösta eller bli valda. Valen sker under former sådana att valhemligheten kan garanteras.

Alla kandidater som nomineras testas först vid sin arbetsplats, sitt jordbrukskollektiv etc, och om de där har stöd av minst 51% blir de nominerade till nästa nivå.

Valen går praktiskt till så att varje väljare får ta ställning för eller emot samtliga nominerade kandidater.

Varje individ, parti eller organisation har rätt att propagera för sin sak inför ett val, men agitation mot valet som sådant, eller mot en kandidat, får ej förekomma.

Kandidaterna kan tillhöra något av landets tre politiska partier (Koreas Arbetarparti, Socialdemokraterna, Chondoistiska Chongupartiet), vara fristående eller tillhöra någon annan organisation. Man röstar alltså på personer och inte på partier.

Val till de lokala församlingarna hålls vart fjärde år. Val till det nationella parlamentet, Högsta folkförsamlingen, hålls vart femte år.

Lokalval genomfördes senast 24 juli 2011. Val till Högsta folkförsamlingen genomfördes 8 mars 2009 (se Korea-information nr 2-2009).

De valda delegaterna träffas relativt sällan och personer som valts in i församlingar eller parlament behåller oftast sina vanliga arbeten.

Lokala och regionala församlingar brukar sammanträda en till två gånger per år och utser i sin tur lokala folkkommittéer som sköter det verkställande arbetet.

Högsta folkförsamlingens 687 ledamöter sammanträder även de en till två gånger per år och bland dess uppgifter ingår att rösta om nya lagar och författningsändringar samt godkänna den nationella budgeten. Högsta folkförsamlingen utser även regering och personer för andra viktiga funktioner för landets ledning och förvaltande. Man utser också ett presidium samt olika utskott som arbetar mellan folkförsamlingens plenarmöten och förbereder dessa. Presidiets ordförande är republikens statschef.

Den formellt högsta posten i DFRK är ordföranden för nationella försvarskommissionen"

JAg läste även på wikipedia där det står ungefär som det du beskriver, källan verkar vara en avhoppare. Var har du fått din info från?

Angående en person/valsedel.
Citat:
Valen går praktiskt till så att varje väljare får ta ställning för eller emot samtliga nominerade kandidater.

Kan det vara så att man får rösta för eller emot varje person och det har missförståtts på wiki som att det bara finns en person att rösta på?

Angående juche så får vi ju bara välja mellan kapitalism och kapitalism här också ;-)
Senast redigerad av gurex 2013-04-15 kl. 15:05.
Citera
2013-04-15, 15:11
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Ett annat intressant faktum är att det är just Pyongyang som nästan är den enda ljuspunkten på Nordkoreas nattkarta, dvs dett enda ställe som har elektricitet. Man undrar hur det ser ut i resten av landet...

Men det sagt så är det självklart så att det florerar överdrifter om tillståndet i landet. Man måste ta saker och ting med en liten nypa salt. Det motsäger dock inte faktum att Nordkorea är en av Jordens mest totalitära och diktatoriska stater med en av de mest extrema personkulter. Ett land vars ledning fortfarande envist vägrar att överge planekonomi trots att dom ser hur rikt Sydkorea är, hur mycket Kina vuxit och hur östblocket rasat samman.

Det nordkoreanska folket förtjänar bättre. Men det kommer dröja årtioenden innan något förändras enligt mig. Denna lilla kris kommer snart dö ut och allt återgår till det normala.

Har det kommit nya kartor eller är det den där gamla kartan du tänker på?
Citera
2013-04-15, 16:36
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Angående juche så får vi ju bara välja mellan kapitalism och kapitalism här också ;-)

Det är mycket enkelt: Går det att rösta bort "Den välnärde ledaren"?

Nej, och därmed är landet ingen demokrati.
Citera
2013-04-15, 16:45
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det är mycket enkelt: Går det att rösta bort "Den välnärde ledaren"?

Nej, och därmed är landet ingen demokrati.

Jag vet inte, han blir väl vald av de folkvalda antar jag, frågan är ju hur mycket makt han har. Vår stadschef kan vi väl inte rösta bort heller. Inget parti tar ju i frågan förutom kanske vänsterpartiet?
Citera
2013-04-15, 16:48
Medlem
Citat:
JAg läste även på wikipedia där det står ungefär som det du beskriver, källan verkar vara en avhoppare. Var har du fått din info från?
Punkterna jag skrev bekräftas på den nordkoreanska sidan du länkade (som funkar för mig i alla fall). Att det är ett separat bås för "nejröster" hittar jag dock inte.

Vilken punkt är det du inte tror på? Sitter på mobilen nu, så det är lite svårt att klippa och klistra allting

Citat:
Kan det vara så att man får rösta för eller emot varje person och det har missförståtts på wiki som att det bara finns en person att rösta på?
Fast det är väl precis vad som står på där och vad jag sa?

Citat:
Nej
Citera
2013-04-15, 16:55
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nummer10011
Punkterna jag skrev bekräftas på den nordkoreanska sidan du länkade (som funkar för mig i alla fall). Att det är ett separat bås för "nejröster" hittar jag dock inte.

Vilken punkt är det du inte tror på? Sitter på mobilen nu, så det är lite svårt att klippa och klistra allting

Fast det är väl precis vad som står på där och vad jag sa?

Nej

Jag tolkade det som att en kommitté tog fram en person totalt som man fick rösta på och röstade man inte ja så fick man visa öppet att man var emot denne ende person genom att gå till ett separat bås. Något som man enligt wikipedia inte vågade för då jävlar ungefär.

Men om man får 10 lappar med ett namn på där man kan stryka ja eller nej så blir det hela lite annorlunda. Speciellt om det inte finns något bås.
Citera
2013-04-15, 17:21
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Jag vet inte, han blir väl vald av de folkvalda antar jag, frågan är ju hur mycket makt han har. Vår stadschef kan vi väl inte rösta bort heller. Inget parti tar ju i frågan förutom kanske vänsterpartiet?

Är du idiot på riktigt?

Tror du verkligen att dessa gynnare är "folkvalda" så måste du ju vara galen; jag tror inte ens Snezhinka skulle påstå något så totalt verklighetsfrånvänt....
Citera
2013-04-15, 18:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Ett annat intressant faktum är att det är just Pyongyang som nästan är den enda ljuspunkten på Nordkoreas nattkarta, dvs dett enda ställe som har elektricitet. Man undrar hur det ser ut i resten av landet...
Den där kartan är säkert närmre 15 år gammal och jag hörde en amerikansk kärnvapen expert som besökte Nordkorea uppge kartan som ett bra exempel på löjlig och totalt missvisande propaganda om Nordkorea som måste bort om man skall kunna göra några framsteg i relationerna.

Han var mycket vettig och visade tex sina egna bilder av ett ganska välmående och normalt samhälle och varnade för glappet mellan verklighetens Nordkorea och "svält-och-fångläger" bilden som visas i Västerländsk media. Om ena förhandlingsparten inte har en realistisk syn på motparten så går det inte att hitta någon kompromiss.

Tyckte visserligen hans kommentarer var ganska löjliga och patroniserande (bakåtvänd keps ocm hiphop byxor som tecken på en "civiliserad"nation?!) men han hade en del bra poänger och hans föreläsning på GoogleTalk, såg jag när jag gjorde min video runda för den här tråden för några dagar sen. När det gäller denne man så är det nog ganska garanterat att han inte gjorde några soloturer på stan... Dessutom var han 100% USA supporter i den här frågan, så hans trovärdighet kan inte ifrågasättas.
Citera
2013-04-15, 18:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Den där kartan är säkert närmre 15 år gammal och jag hörde en amerikansk kärnvapen expert som besökte Nordkorea uppge kartan som ett bra exempel på löjlig och totalt missvisande propaganda om Nordkorea som måste bort om man skall kunna göra några framsteg i relationerna.

Han var mycket vettig och visade tex sina egna bilder av ett ganska välmående och normalt samhälle och varnade för glappet mellan verklighetens Nordkorea och "svält-och-fångläger" bilden som visas i Västerländsk media. Om ena förhandlingsparten inte har en realistisk syn på motparten så går det inte att hitta någon kompromiss.

Tyckte visserligen hans kommentarer var ganska löjliga och patroniserande (bakåtvänd keps ocm hiphop byxor som tecken på en "civiliserad"nation?!) men han hade en del bra poänger och hans föreläsning på GoogleTalk, såg jag när jag gjorde min video runda för den här tråden för några dagar sen. När det gäller denne man så är det nog ganska garanterat att han inte gjorde några soloturer på stan... Dessutom var han 100% USA supporter i den här frågan, så hans trovärdighet kan inte ifrågasättas.

Nej det är väl bekvämast så om bilden stämmer överens med din. Dock så bör din trovärdighet alltid ifrågasättas och jag har en känsla av att denna icke namngivne person är påhittad och modellerad för att passa dina syften.
Citera
2013-04-15, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chrille P
Nej det är väl bekvämast så om bilden stämmer överens med din. Dock så bör din trovärdighet alltid ifrågasättas och jag har en känsla av att denna icke namngivne person är påhittad och modellerad för att passa dina syften.

What I Saw in North Korea and Why it Matters

http://www.youtube.com/watch?v=VIdRSl7Dc88

Citat:
Siegfried S. Hecker is co-director of the Stanford University Center for International Security and Cooperation, Senior Fellow of the Freeman Spogli Institute for International Studies, and Professor (Research) in the Department of Management Science and Engineering. He is also director emeritus at the Los Alamos National Laboratory, where he served as director from 1986-1997 and senior fellow until July 2005. He received his B.S., M.S., and PhD degrees in metallurgy from Case Western Reserve University. His current professional interests include plutonium research, cooperative nuclear threat reduction with the Russian nuclear complex, and global nonproliferation and counter terrorism. He is a member of the National Academy of Engineering and a foreign member of the Russian Academy of Sciences. He is a fellow of numerous professional societies and recently received the Presidential Enrico Fermi Award.
Citera
2013-04-15, 18:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
What I Saw in North Korea and Why it Matters

http://www.youtube.com/watch?v=VIdRSl7Dc88

Se där ja. Ber om ursäkt. Synd att du inte levererade det där förrän du blev ifrågasatt.
Citera
2013-04-15, 18:25
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Är du idiot på riktigt?

Tror du verkligen att dessa gynnare är "folkvalda" så måste du ju vara galen; jag tror inte ens Snezhinka skulle påstå något så totalt verklighetsfrånvänt....

Jag vet inte riktigt, jag har hög iQ så om det är på det viset du menar så tvärt om.
Jag vet inte tillräckligt om Nordkorea förutom att det sprids fruktansvärt mycket bullshit om landet hos och av dess fiender. De kanske skiter i sin konstitution som jag antar att svensk-koreanska får sin info från men det vet jag inte. Jag vägrar dock lyssna på vad privatägd eller av till nordkorea fientligt sinnad stat styrd media säger. Jag vill gärna ha objektiv fakta vilket är väldigt svårt att få från just Nordkorea då de inte släpper in media.

Om man tror att media är objektiva är man antingen lättlurad, okunnig eller osmart då det gång på gång visat sig hur media ljuger eller plockar fram de nyheter man vill förmedla, samtidigt som man glömmer att visa det man inte vill visa. OCH DET ÄR INTE ETT DUGG KONSTIGT. Det är lika konstigt som att Nordkoreas media vinklar sin media.

Ärligt talat, har du någon seriös information om varför de inte skulle kunna vara folkvalda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in