Citat:
Ursprungligen postat av
Al.Zarqawi
Har säkert frågats flera gånger om i denna tråden men hur stora förluster skulle Nordkoreas konventionella arme kunna orsaka den sydkoreanska armen i händelse av ett krig där syd går in i nord?
Kommer ihåg att jag läste att Saddams arme grovt överskattades innan Kuwaitkriget 91 och man förväntade sig tiotusentals döda amerikanska soldater från amerikanskt håll, kan samma sak gälla för läget i Korea och endast några hundra Sydkoreaner stupar i ett eventuellt krig?
Det är den stora frågan, och rent generellt kan man nog bara säga att ingen egentligen vet.
Antingen kommer NKs soldater kämpa stenhårt och besegras i ett blodigt och långdraget krig, eller så kollapsar man helt oväntat vid ett anfall. Personligen tror jag sanningen ligger någonstans mitt emellan; de nordkoreanska vapnen är ålderstigna och slitna, men man kommer troligtvis kämpa hårt. Resultatet kommer enligt min mening därför bli i huvudsak en brutal slakt av NKs soldater, med diverse terrordåd mot Seoul och andra befolkningscentra i området.
Att NK inte kan stå emot SK i längden är dock helt uppenbart.