2013-03-30, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beerklunker
Dom tjänar ytterst lite på att invadera Nordkorea.
Landet har ingenting av värde.
Det är en av anledningarna till varför USA inte har förklarat krig mot landet.
Det finns inget att hämta.

Nordkorea har otroligt mycket naturtillgångar i form av metaller osv.
Citera
2013-03-30, 18:29
Medlem
Svamphoras avatar
Nordkorea är en av dom mest unika länderna, om inte det ända riktigt unika landet som existerar under våran tid. Man kan beskriva den bra delen av nordkorea som Oskuld/Rent. Ser man vilken utbildning och tankesätt folket har där, så förstår man varför Nordkorea inte vill få in främlingar. Barn som kan dansa, sjunga räkna bättre matte än vuxna. Att Nordkorea skulle bli en slav för stormakterna och se deras ungdomar växa upp med ladygaga/hollywood, punda ner sig i skolkoridorerna, rasmixa med invandrare är en jävlig tanke.

Nationalism är ingenting man får ha, och demokrati är ett väldigt korrupt system. Kan lova att Nordkoreanerna må vara hjärntvättade, men det är vi i västvärlden också. Tror inte Nordkorea vill kriga, endast bli lämnad i fred. Någonting som är omöjligt på denna planet då man måste visa dominans och aggression, annars hamnar sanktionerna på landet från alla håll.
Citera
2013-03-30, 18:33
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afrikanskDiktator
Nordkorea har otroligt mycket naturtillgångar i form av metaller osv.
Som sagt innan:
Hade dom haft så otroligt stora, rika naturtillgångar så hade USA varit där för många, många år sen med tanke på hur regimen uppför sig.
Citera
2013-03-30, 18:34
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svamphora
Nordkorea är en av dom mest unika länderna, om inte det ända riktigt unika landet som existerar under våran tid. Man kan beskriva den bra delen av nordkorea som Oskuld/Rent. Ser man vilken utbildning och tankesätt folket har där, så förstår man varför Nordkorea inte vill få in främlingar. Barn som kan dansa, sjunga räkna bättre matte än vuxna. Att Nordkorea skulle bli en slav för stormakterna och se deras ungdomar växa upp med ladygaga/hollywood, punda ner sig i skolkoridorerna, rasmixa med invandrare är en jävlig tanke.

Nationalism är ingenting man får ha, och demokrati är ett väldigt korrupt system. Kan lova att Nordkoreanerna må vara hjärntvättade, men det är vi i västvärlden också. Tror inte Nordkorea vill kriga, endast bli lämnad i fred. Någonting som är omöjligt på denna planet då man måste visa dominans och aggression, annars hamnar sanktionerna på landet från alla håll.

Bli lämnade i fred? När det blir sanktioner emot dom och dom inte får en massa bistånd så får blir dom tokiga på allt och alla.
När det gäller att få mat, då vill dom helt plötsligt inte vara ifred längre
Citera
2013-03-30, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bris
Vilket skitsnack. Även om många sanningar överensstämmer med Nordkoreas egna språk i utrikesrelationer så är det ju givet att fler än en part ser och förstår sanningen.

Resonemanget är alltså inte fel enligt din egen utsaga, bara din tolkning av syftet.

Jag menade precis vad jag sa: hans resonemnag var ytligt (och en upprepning av nordkoreansk propaganda). Han skrapade bara ytan. Han förväxlade förevändningen med det verkliga syftet.
Citera
2013-03-30, 18:37
Medlem
Aquaglycerines avatar
Citat:
Som sagt innan:
Hade dom haft så otroligt stora, rika naturtillgångar så hade USA varit där för många, många år sen med tanke på hur regimen uppför sig.

Nej, då Nordkorea var allierat med sovjetunionen under det kalla kriget fanns det inga möjligheter för USA att invadera Nordkorea. De hade brutit den terrorbalans som fanns mellan blocken då.
Citera
2013-03-30, 18:39
Medlem
henduriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spose
Hur skulle man gå tillväga för att demokratisera ett land likt Nordkorea? Befolkningen är hjärntvättad sedan födseln och något annat än diktatur är för dem främmande. Vad skulle resultatet bli av att helt plötsligt släppa all överstatlighet? Intressant.
Byt ut ledaren mot en marionett, sedan långsamma reformer för att demokratisera.
Citera
2013-03-30, 18:39
Medlem
beerklunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquaglycerine
Nej, då Nordkorea var allierat med sovjetunionen under det kalla kriget fanns det inga möjligheter för USA att invadera Nordkorea. De hade brutit den terrorbalans som fanns mellan blocken då.
Okej okej.
Då ber jag någon visa mig länkar på att Nordkorea har mycket naturtillgångar (så mycket att det är lönt med krig)
Jag påstår inte att det är ljug, jag vill bara se fakta.
Citera
2013-03-30, 18:40
Medlem
mb20guys avatar
Nordkoreas propagandamaskiner ligger nere? http://www.kcna.co.jp/index-e.htm
Citera
2013-03-30, 18:45
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Okej okej.
Då ber jag någon visa mig länkar på att Nordkorea har mycket naturtillgångar (så mycket att det är lönt med krig)

Citat:
North Korea is sitting on around 200 different minerals, including a large number of rare earth metals, hidden in its mountains. The prized resources are attracting companies from China and South Korea, despite the political tension.

/.../

North Korea's is set to have the world’s second-largest magnesite reserves, and its tungsten deposits are almost the world's sixth-largest. The country also holds sizeable deposits of coal, iron ore, gold, zinc, copper, limestone, molybdenum, and graphite.

About 40% of the 138 Chinese companies registered as doing business in North Korea in 2010, are engaged in extracting minerals, according to the U.S. Korea Institute at Johns Hopkins University.

/.../

The total value of North Korean mineral resources is thought to be worth $6 trillion, according to South Korean state-owned mining company Korea Resources.

http://rt.com/business/north-china-korea-248/
Citera
2013-03-30, 18:46
Medlem
dolmiodags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mb20guy
Nordkoreas propagandamaskiner ligger nere? http://www.kcna.co.jp/index-e.htm

Nej, nu fungerar det.

Kim Jong Un är verkligen en kille med nerverna på utsidan kroppen. Hur säger man..."nippran"?
Citera
2013-03-30, 18:46
Medlem
Citat:
Okej okej.

Wikipedia (som borde vara tillförlitlig här) håller med om att NK har rätt bra mineralresurser

http://en.wikipedia.org/wiki/North_korea#Geography

Citat:
Major industries include military products, machine building, electric power, chemicals, mining, metallurgy, textiles, food processing and tourism. Iron ore and coal production are among the few sectors where North Korea performs significantly better than its southern neighbour – the DPRK produces about 10 times larger amounts of each resource.[197]

Rice yields are about 2.8 tonnes per hectare, about half that in most countries, with soil degradation, lack of fertilisers, and limited mechanisation blamed.[198] In 2005, North Korea was ranked by the FAO as an estimated 10th in the production of fresh fruit[199] and as an estimated 19th in the production of apples.[200] It has substantial natural resources and is the world's 18th largest producer of iron and zinc, having the 22nd largest coal reserves in the world. It is also the 15th largest fluorite producer and 12th largest producer of copper and salt in Asia. Other major natural resources in production include lead, tungsten, graphite, magnesite, gold, pyrites, fluorspar, and hydropower.[5]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in