Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Vilken nyanserad bild skulle det vara? Den enda rapporteringen om Nordkorea kommer när de spelar lite för galleriet för att skrämma västvärldens ledare att ge dem mat (tyvärr går de på det gång efter annan). I övrigt är det inte många som bryr sig om att tiden har stannat i Nordkorea. Hur är bilden onyanserad?
Återigen, vilken rapportering syftar du på? Är det tillåtet för nordkoreanerna att bosätta sig i något annat land? Är deras välstånd av högsta kvalitet?
Nej de har säkert inte det bästa välståndet i världen och det är nog mycket svårt att flytta därifrån. Samtidigt förstår jag att de satsar på försvaret då jag är övertygad om att de skulle varit invaderade om de varit svaga.
Det enda som pumpas ut i media i sverige (och i väst vad jag sett) är hur jävla dåligt det är i Nordkorea. Aftonbladet visar viceguy "dokumentärer" eller vad den nu hette, det blir fina bilder och stora rubriker när en avhoppare berättar sin historia om dödsläger osv (ungefär som kuwaitgrejen som jänkarna hittade på).
Man får bara ha en frisyr, inga kameror osv. Detta är vad som skrivs om nordkorea. Men fråga dina kompisar som varit där. Hur många olika frisyrer såg de? Såg de koreaner med kameror? Såg de människor som åt andra människor osv?
De jag pratat med som varit där berättar om en helt annan bild än den som media i väst visar och läser man reseskildringar så visar det på samma sak (förutom viceguy-killen som skriver hur omöjligt det är att ta sig dit även fast det tar 3 sekunder att hitta den info man behöver genom att googla, eller när han viskar konspiratoriskt att någon
berättat att de avlyssnar allt

). Men jag förstår varför media visar det dom gör för de har ju ett intresse att kasta skit på nordkorea och hylla sydkorea som ett under även om det i sydkorea finns folk som lider utav helvete och inte har några särskilda "rättigheter" att skryta om. De har ju dessutom blivit pumpade med pengar utifrån i jämnförelse med nord...