2013-04-12, 14:53
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
USA och Sydkorea genomför en militärövning, samma som de gör varje år såvitt jag vet. Det brukar inte bli nån stor grej, och hade blivit det nu heller om inte Kim Jong Un hade flippat ur och börjat hota om krig till höger och vänster.

Alla jämförelser med Irak eller Afghanistan faller platt. Det är Nordkorea självt som skapat detta prekära läge genom sin inflamerade retorik. Jag misstänker att t.om. Kina är ganska duktigt trötta på NK-regimen och den huvudvärk deras agerande medför.
Nej, det är just det som är skillnaden. Övningen är inte samma som tidigare år. Mer materiel har flyttas till Korea (F-22 jaktplan, flottans jagare, specialtrupper). Denna gång är det mer likt en förberedelse för anfall än en övning. Pga. omfattningen.

Men det som är mest provocerande är B-1, B-2 och B52 bombplanens demonstrationsflygningar. Av historiska skäl och den politiska myten i DFRK är bombningar ett känsligt ämne, en medveten provokation. Det är väl ingen som tror att USA inte kan bomba? Under Koreakriget bombade de sönder landet, detta är en centralpunkt i den nordkoreanska historiskt-politiska myten.

Denna amerikanska provokation är altså tydligt avsiktlig och har nåt politiskt eller strategiskt mål.
Citera
2013-04-12, 14:54
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrille P
Och som vanligt så är det enklare att hänga upp sig på det oväsentliga så slipper man diskutera sakfrågan.

Ja, Nordkorea-anhängare, vissa skribenter här försvarar ju regimen hårdare än den mest indoktrinerade nordkoreanska lägerfånge. Det skulle jag definitivt kalla att vara en anhängare. Vad vill du kalla det i stället?
Jag tycker du är vriden om du kallar inläggen här försvar av regimen!
Citera
2013-04-12, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nej, det är just det som är skillnaden. Övningen är inte samma som tidigare år. Mer materiel har flyttas till Korea (F-22 jaktplan, flottans jagare, specialtrupper). Denna gång är det mer likt en förberedelse för anfall än en övning. Pga. omfattningen.

Men det som är mest provocerande är B-1, B-2 och B52 bombplanens demonstrationsflygningar. Av historiska skäl och den politiska myten i DFRK är bombningar ett känsligt ämne, en medveten provokation. Det är väl ingen som tror att USA inte kan bomba? Under Koreakriget bombade de sönder landet, detta är en centralpunkt i den nordkoreanska historiskt-politiska myten.

Denna amerikanska provokation är altså tydligt avsiktlig och har nåt politiskt eller strategiskt mål.

Ok, det är möjligt att du har rätt här. Men borde inte Nordkorea hållit huvudet lite kallare? För ett bankrupt USA med en krigstrött befolkning känns krig som det sista dom skulle vilja ha just nu.
Citera
2013-04-12, 15:08
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bris
Tja, vart ska jag börja? Här är ett axplock:

"en av de mest samvetslösa regimer historien"

Och hur kan skribenten uppge det som sanning? Även om allt som skrivs om Nordkorea skulle vara sanning så kan jag utan att söka på nätet nämna minst fem stycken värre regimer bara i modern tid.

"De värsta svältåren på 90-talet skördade liv i miljoner och kannibalismen fick närmast epidemisk spridning."

Alla normalt funtade människor måste se lögnen i detta påstående.

"Traditionellt har den FN-kodifierade statssuveräniteten lite tillspetsat betytt att despoter likt Nordkoreas kunnat slakta sina undersåtar inom säkra och erkända gränser."

Ge bevis för att Nordkorea slaktar sina undersåtar. Jag har inte sett ett enda riktigt bevis för detta påstående förutom "vittnesmål" från sk. avhoppare, motbevisa mig om du kan.

Jag skulle kunna fortsätta med nästan hela artikeln.

Bara svepande formuleringar som vanligt men inget konkret bevis på att något i artikeln är fel i sak.

Antagligen är det väl så med dem som hyllar nordkorea här att de själva inte har en susning om hur det fungerar där förutom den statliga propagandabyråns bulletiner som de sväljer med hull och hår.

Medan vi som kritiserar gör det från vad som framkommit exvis genom Fn, Röda korset och världshälsoorganisationer

Frågan är ju vika som är mest trovärda?
Citera
2013-04-12, 15:12
Medlem
Briss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Bara för att man är emot den nordkoreanska regimen betyder inte att man stödjer västmakterna. Regimen och alla deras alla anhängar kan dö av katastrof och sjukdomar, såvitt jag bryr mig.

Och vart har jag hävdat detta? Att du inte stödjer DRPK gör inget men varför önskar du död för andra människor?
Citera
2013-04-12, 15:16
Medlem
Briss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Bara svepande formuleringar som vanligt men inget konkret bevis på att något i artikeln är fel i sak.

Antagligen är det väl så med dem som hyllar nordkorea här att de själva inte har en susning om hur det fungerar där förutom den statliga propagandabyråns bulletiner som de sväljer med hull och hår.

Medan vi som kritiserar gör det från vad som framkommit exvis genom Fn, Röda korset och världshälsoorganisationer

Frågan är ju vika som är mest trovärda?

Varför ska jag presentera bevis när någon påstår saker utan att visa egna bevis? Om du påstår något så ge oss bevis att motbevisa.
Citera
2013-04-12, 15:17
Medlem
Citat:
Och vart har jag hävdat detta? Att du inte stödjer DRPK gör inget men varför önskar du död för andra människor?

För att de är mördare.

http://www.youtube.com/watch?v=Z4OmcKddq8s
http://www.youtube.com/watch?v=Ms4NIB6xroc
Citera
2013-04-12, 15:26
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Varför ska jag presentera bevis när någon påstår saker utan att visa egna bevis? Om du påstår något så ge oss bevis att motbevisa.

Jag bad dig att påvisa sakfel i artikeln du dömde ut, inga sådana kom utan bara svepande formuleringar att det förstod väl vem som helst att så var det inte.

Jag har inte kastat ur mig något jag behöver bevisa , det var du som dömde ut artikeln och jag bad om att du skulle konkretisera vari sakfelen bestod.

Så alltså är bevisbördan upp till dig eller hur!
Citera
2013-04-12, 15:28
Medlem
Briss avatar
Citat:
För att de är mördare.

http://www.youtube.com/watch?v=Z4OmcKddq8s
http://www.youtube.com/watch?v=Ms4NIB6xroc

Du borde ha bättre källkritik när du presenterar "bevis" för din ståndpunkt. Bara för att någon gör en video och postar den på nätet så gör detta inte en lögn till sanning. Ta all bevis ni har till en advokat och se om denna person ser någon möjlighet att få en domstol att döma Nordkorea i er fördel.
Citera
2013-04-12, 15:32
Medlem
Citat:
Du borde ha bättre källkritik när du presenterar "bevis" för din ståndpunkt. Bara för att någon gör en video och postar den på nätet så gör detta inte en lögn till sanning. Ta all bevis ni har till en advokat och se om denna person ser någon möjlighet att få en domstol att döma Nordkorea i er fördel.

Varför räcker inte det jag lade upp som bevisbörda? Vem som helst kan inte födas i ett koncentrationsläger och fly därifrån. Vem som helst kan inte smyga in i Nordkorea och filma dess barn som svälter mitt på torgen utan att någon bryr sig.

Jag vet inte om du är förståndshandikappad eller vad problemet är. Jag tror de flesta advokter är ense om att den Nordkoreanska diktaturen förtrycker, hjärntvättar och mördar befolkningen.
Citera
2013-04-12, 15:34
Medlem
Briss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strossel
Jag bad dig att påvisa sakfel i artikeln du dömde ut, inga sådana kom utan bara svepande formuleringar att det förstod väl vem som helst att så var det inte.

Jag har inte kastat ur mig något jag behöver bevisa , det var du som dömde ut artikeln och jag bad om att du skulle konkretisera vari sakfelen bestod.

Så alltså är bevisbördan upp till dig eller hur!

Om någon spyr ur sig lögner så är det alltså upp till mig att presentera bevis som visar motsatsen. Men lögnaren kan sitta tillbakalutad utan att visa ett enda bevis på sina påståenden? Ge mig ett enda bevis att jag har fel om artikeln.
Citera
2013-04-12, 15:38
Medlem
Briss avatar
Citat:
Varför räcker inte det jag lade upp som bevisbörda? Vem som helst kan inte födas i ett koncentrationsläger och fly därifrån. Vem som helst kan inte smyga in i Nordkorea och filma dess barn som svälter mitt på torgen utan att någon bryr sig.

Jag vet inte om du är förståndshandikappad eller vad problemet är. Jag tror de flesta advokter är ense om att den Nordkoreanska diktaturen förtrycker, hjärntvättar och mördar befolkningen.

Ja, ta till personangrepp istället för att svara på min fråga. Visa bevis för ditt påstående istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in