Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Jag vet, Sydkoreas militär är extremt dålig.
Nu tvivlar jag starkt på att DFRK skulle anfalla de. Varför? DFRK har ingen hjälp ifrån andra länder, möjligtvis Ryssland men det är inte säkert. Sydkorea skulle ta till fuskmetoder och hyra in amerikansk militär. Dessutom är inte kommunister jättekända för att ockupera andra länder såsom tex. kapitalistiska länder är kända för.
Det kan man faktiskt inte vara.
Finns de som har helt andra vittnesmål, så vem talar sanning? Vad visar satellitbilder? Stora komplex som bara måååste vara koncentrationsläger. Jo visst, men det kan ju också vara fabriker och andra komplex. Men den tanken finns ju inte på kartan.
Jag förnekar inte att nordkoreaner kan ha det svårt, då det är hungersnöd i landet och de har inga andra vänskapsnationer kvar. Men jag tror att mycket vi får veta också är rent skitsnack.
Nu tvivlar jag starkt på att DFRK skulle anfalla de. Varför? DFRK har ingen hjälp ifrån andra länder, möjligtvis Ryssland men det är inte säkert. Sydkorea skulle ta till fuskmetoder och hyra in amerikansk militär. Dessutom är inte kommunister jättekända för att ockupera andra länder såsom tex. kapitalistiska länder är kända för.
Det kan man faktiskt inte vara.
Finns de som har helt andra vittnesmål, så vem talar sanning? Vad visar satellitbilder? Stora komplex som bara måååste vara koncentrationsläger. Jo visst, men det kan ju också vara fabriker och andra komplex. Men den tanken finns ju inte på kartan.
Jag förnekar inte att nordkoreaner kan ha det svårt, då det är hungersnöd i landet och de har inga andra vänskapsnationer kvar. Men jag tror att mycket vi får veta också är rent skitsnack.
Det är mest rimligt att anta att det är värre i NK än det vi vet, och som har lyckats läcka ut till oss i resten av världen. Just eftersom det är ett så extremt slutet land. Inte tvärtom som du verkar insinuera.
Citat:
Ursprungligen postat av Applejacks
Ja det kanske han är. 
Nej, men ärligt talat. Om denna skräckpropaganda om DFRK nu stämmer, varför visar de då denna misär för utlänningar? Isåfall borde de ju göra allt för att dölja det.
Ja, det förnekar jag inte. Men jag tror att vi ska ta den mesta propagandan med en nypa salt ändå.
Alla nordkoreanska barn kan läsa, sjukvården är gratis liksom utbildningen. Finns mycket värre länder, i USA så är det långt ifrån alla som lär sig läsa. I USA är det jättemånga som bor i husvagnar, som inte har råd med annat.
I DFRK bor iaf. alla i lägenhet/hus.

Nej, men ärligt talat. Om denna skräckpropaganda om DFRK nu stämmer, varför visar de då denna misär för utlänningar? Isåfall borde de ju göra allt för att dölja det.
Ja, det förnekar jag inte. Men jag tror att vi ska ta den mesta propagandan med en nypa salt ändå.
Alla nordkoreanska barn kan läsa, sjukvården är gratis liksom utbildningen. Finns mycket värre länder, i USA så är det långt ifrån alla som lär sig läsa. I USA är det jättemånga som bor i husvagnar, som inte har råd med annat.
I DFRK bor iaf. alla i lägenhet/hus.
Det är ju precis det som regimen INTE gör..? Nordkoreas regim tillåter inte att någonting lämnar landet. Människor får inte lämna landet. Ingen "samhällelig" spridning till utlandet är tillåten. Det straffas oftast med döden. Likväl som att en politisk åsikt som strider mot det som regimen bestämt är tillåten, oftast straffas med döden.
De som illegalt lyckas lämna landet med information om misären i Nordkorea, de är få. Men den har under alla år varit samstämmig. Du har fel när du påstår att regimen i Nordkorea skulle ha visat någon misär för utlänningar. Regimen gör precis det som du skriver "Isåfall borde de ju göra allt för att dölja det": Regimen gör allt de kan för att dölja misären.
Läs- och skrivkunnigheten i Nordkorea är det viktigaste verktyget för regimen. Utan den, så kan heller inte propaganda-apparaturen fungera i landet. Utan regimens propaganda, så skulle samhället falla sönder helt.
2/3 av Nordkoreas befolkning jobbar inom industri och jordbruk. Där krävs ingen läs- och skrivkunnighet, dessutom är både industrin och jordbruket i Nordkorea väldigt ineffektiv. Framför allt är jordbruket fullständigt föråldrat, och de flesta som jobbar inom jordbruket (dvs 1/3 av befolkningen) lever i extrem fattigdom och långt ifrån vettiga lägenheter och hus.
Sjukvården i Nordkorea är bara till för de som bor centralt i stora städer och de tillhör medel- och överklassen i Nordkorea. De flesta Nordkoreaner bor dock långt ute på landet. Där finns det ingen sjukvård.