2013-04-08, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Om du inte tror att västerländsk media vinklar och bedriver propganda så är du extremt naiv.
Nordkorea har många fel och brister, men det är absolut inget stort fångläger. Jag har sett tillräckligt av landet och pratat med tillräckligt med folk för att vara helt säker på det.

När du läser väst medias historier om Nordkorea så kom ihåg nedanstående citat.

Är det lite misstänkt att inte ett enda gott ord sägs om landet? Jag kan själv lätt skriva en lista på ett antal saker som är bra och som imponerar. En journalist skall bedriva balanserad journalistik, inte spotta ut 15 år gamla obekräftade historier, vilket mycket av det ni skriver är.

Särskilt ni som vägrar se något positivt i landet. Det är bara löjligt att stänga ögonen och ni är inte vidare smarta om ni tror på allt i media utan att reflektera. Jag trodde kritiskt tänkande var det stora temat i svensk undervisning? Man tillämpar det tydligen inte på de nyhetshistorier som serveras i alla fall. Vad jag försökte erbjuda (förgäves) var ett alternativt perspektiv som dessutom var backat av mina personliga erfarenheter.

Men jag såg på responsen till mina tidigare seriösa försök till att balansera bilden, att det är ett slöseri med tid, och att okunnigheten och fördomarna sitter för djupt. Så jag slösar ingen mer tid på det här.

Stabilt att stödja sig på Hitlers ord.

Men de bra saker du tar upp som du har sett uppväger de allt det dåliga, svält, lidande etc?
Citera
2013-04-08, 11:11
Medlem
BrukMurs avatar
Citat:
Om du inte tror att västerländsk media vinklar och bedriver propganda så är du extremt naiv.
Nordkorea har många fel och brister, men det är absolut inget stort fångläger. Jag har sett tillräckligt av landet och pratat med tillräckligt med folk för att vara helt säker på det.

Är det lite misstänkt att inte ett enda gott ord sägs om landet? Jag kan själv lätt skriva en lista på ett antal saker som är bra och som imponerar. En journalist skall bedriva balanserad journalistik, inte spotta ut 15 år gamla obekräftade historier, vilket mycket av det ni skriver är.

Särskilt ni som vägrar se något positivt i landet. Det är bara löjligt att stänga ögonen och ni är inte vidare smarta om ni tror på allt i media utan att reflektera. Jag trodde kritiskt tänkande var det stora temat i svensk undervisning? Man tillämpar det tydligen inte på de nyhetshistorier som serveras i alla fall. Vad jag försökte erbjuda (förgäves) var ett alternativt perspektiv som dessutom var backat av mina personliga erfarenheter.

Men jag såg på responsen till mina tidigare seriösa försök till att balansera bilden, att det är ett slöseri med tid, och att okunnigheten och fördomarna sitter för djupt. Så jag slösar ingen mer tid på det här.

Jag håller med mycket vad du säger, är svart och vitmåla något hjälper ingen. Tyvärr är det alltför många som antingen ser allting gott, eller allting ont.

När det kommer till NK, även om man kan tycka att landet som sådant är en intressant kuriositet, så är det en aspekt som måste beaktas, det är hur ett land/styre bestraffar dem som inte passar mallen.

Även om alla länder har bestraffningsmekanismen, så tror jag det finns en genuin skillnad här som man inte kan skönmåla på något sätt, när det kommer till proportionalitet på bestraffning, brist på utredning och förhörsmetoder. Självklart, motståndare kommer försöka få det framstå att detta är mer godtyckligt än det de facto är.

Även om jag intellektuellt kan förstå avskräckningeffekten i regeln om 3 generationers bestraffning, så är det väldigt svårt att förhålla sig till detta med annat än ren avsky.

Existerande Gulags för politiska fångar är ingen fabulation, det är en logisk nödvändighet givet NK styresmetod och hur kringliggande verklighet ser ut. Dock, precis lika illa vi tycker om att grannen slår sitt barn eller se någon bli misshandlad eller våldtagen så är det rätt svårt att bevittna omänsklig behandling i större organiserad omfattning. Vi mår inte bra av att bara titta på och vi vill ingripa. Vi gör det av medmänsklighet och inte för att vi har en motsatt uppfattning om ett lands politiska ideal.

Jag tror ovan är en fråga som alla NK vänner måste besvara och förhålla sig till och inte låtsas om att det inte existerar.
Senast redigerad av BrukMur 2013-04-08 kl. 11:14.
Citera
2013-04-08, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Javisst. Men betänk att denna naivitet och fördomsfullhet är medvetet skapat av ett propagandamaskineri som fungerat på högvarv sedan 1:sta världskriget. Det säger nåt om varför vår demokrati inte kan bli verkligare än reklamens konsumtionshysteri.
"Thou sayest"
Citera
2013-04-08, 11:40
Medlem
Baisers avatar
Citat:

Du får GÄRNA lägga fram det posetiva med Nordkorea här i tråden.

Skall bli intressant att läsa...
Citera
2013-04-08, 12:37
Medlem
Är Kim Jong Un rik? Finns det ens uppgifter om tillgångar etc?
Citera
2013-04-08, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Du får GÄRNA lägga fram det posetiva med Nordkorea här i tråden.

Skall bli intressant att läsa...
Med tanke på att jag har blivit påhoppad och kallad både det ena och det andra för att ha gjort helt neutrala kommentarer, alltså redogjort för fakta som jag själv sett och som i de flesta fall finns att bekräfta online.... så har jag ingen lust att börja skriva positivt för då blir det ännu mer attacker på mig.

Jag är inte på något sett ansvarig för opinionen om Nordkorea. Om folk väljer att svälja propagandan utan att informera sig om hela bilden så är det trist tycker jag, men inget jag förlorar sömn över. Deras förlust om de är så inskränkta, i princip.
Citera
2013-04-08, 12:46
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Med tanke på att jag har blivit påhoppad och kallad både det ena och det andra för att ha gjort helt neutrala kommentarer, alltså redogjort för fakta som jag själv sett och som i de flesta fall finns att bekräfta online.... så har jag ingen lust att börja skriva positivt för då blir det ännu mer attacker på mig.

Jag är inte på något sett ansvarig för opinionen om Nordkorea. Om folk väljer att svälja propagandan utan att informera sig om hela bilden så är det trist tycker jag, men inget jag förlorar sömn över. Deras förlust om de är så inskränkta, i princip.

Kom igen nu! Jag vill också se din lista över positiva saker som gör det värt att bevara NK i dess nuvarande form.

Upp till bevis.
Citera
2013-04-08, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Kom igen nu! Jag vill också se din lista över positiva saker som gör det värt att bevara NK i dess nuvarande form.

Upp till bevis.
Om du börjar med att lista fem, så fortsätter jag. Annars får det vara.
Citera
2013-04-08, 12:54
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Om du börjar med att lista fem, så fortsätter jag. Annars får det vara.

Det blir svårt. Som jag ser det blir det bara bättre om det nuvarande systemet försvinner. Inget bra som finns idag måste uteslutas i ett nytt system.

Men du verkar ju sitta inne med den hemliga listan.
Citera
2013-04-08, 13:31
Medlem
Nordkorea skulle kunna vara lika välmående idag som Sydkorea. Det är det enda argument som behövs för att inse hur destruktiv regimens politik har varit.

Kulturella skatter till trots
Citera
2013-04-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Nordkorea skulle kunna vara lika välmående idag som Sydkorea. Det är det enda argument som behövs för att inse hur destruktiv regimens politik har varit.

Och sydkorea skulle kunna vara en suverän stat som nord ifall de valt nords väg.
Citera
2013-04-08, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen

Du har rätt. Jag tror dessutom att de har betydligt mer råvaror och odlingsbar mark, och det är nog inget fel på befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in