Citat:
Du visar bara prov på fossiliserat neokonservativt tänk. Om du inte kan se den totalt misslyckade politiken USA har bedrivit i bl.a. MÖ med de fruktansvärda följder det har fått både för människor och länder, så vet jag inte vad jag ska göra för att du ska förstå att USA och vi i väst inte har lyckats speciellt bra de sista årtiondena med våra "demokratiprojekt. Du verkar inte förstå att förhandlingar bygger på att man först förutsättningslöst lyssnar och tar hänsyn till de inblandade parterna. I det här fallet är parterna NK, SK, Japan, Kina, Ryssland och några till. Jag kan inte se USA som part i det förutom deras intressen av att hålla Kina i schack. Det finns redan en fredsplan på bordet:
Men jag kan förstå USA:s invändningar. Kan inte vara lätt att bli förklarad irrelevant och tappa kontrollen över skeendena. Speciellt om det handlar om ganska rejäla geopolitiska skiften. Ur detta kan man förstå varför USA har satt sig på tvären längre tillbaka än när Sverige var med i att försöka få igång fredsförhandlingar:
USA har sedan dess unilateralt dragit sig ur och avvisat alla förhandlingar.
Men jag kan förstå USA:s invändningar. Kan inte vara lätt att bli förklarad irrelevant och tappa kontrollen över skeendena. Speciellt om det handlar om ganska rejäla geopolitiska skiften. Ur detta kan man förstå varför USA har satt sig på tvären längre tillbaka än när Sverige var med i att försöka få igång fredsförhandlingar:
March 6, 2001: At a joint press briefing with the Swedish foreign minister, Secretary of State Colin Powell says that the administration “plan[s] to engage with North Korea to pick up where President Clinton left off. Some promising elements were left on the table and we will be examining those elements.”https://www.armscontrol.org/factsheets/dprkchron
USA har sedan dess unilateralt dragit sig ur och avvisat alla förhandlingar.
Innan vi fortsätter denna diskussion, klargör följande för mig:
1. Vem skulle Du vilja företräda i ett eventuellt fredssamtal, inkluderande de parter Du anger ovan?
2. Vilka och vems intressen skulle Du vilja ta till vara?
3. Vad önskar Du att resultatet skulle bli av förhandlingar?
Jag kan nämligen inte tolka, var Du har Din lojalitet någonstans?