2013-04-06, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deon Lime
Tjockisen måste förövrigt vara den mest okarismatiska ledaren jag sett. Tom jävla blick hela tiden och ett hängigt bebisansikte. Frisyren ser bara löjlig ut på honom och han har ingen som helst pondus. Dock är han väldigt komiskt på något konstigt sätt.
Men det kanske är coolt i Nordkorea att se ut så där!
Citera
2013-04-06, 18:06
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReubenFlagg
Detta har säkerligen diskuterats redan men tråden är så lååååång.

Vet man att Nordkorea verkligen har kärnvapen? Man har väl bara genomfört underjordiska prov? Har man uppmätt effekter på t ex Richterskalan som bara kan förklaras av kärnvapensprängningar? Skulle man kunna tänka sig att Nordkorea genomför gigantiska konventionella sprängningar och bara bluffar!

Om vi säger att "bomben" dom testade senast var på 10 kton. Så krävs det alltså 10 000 ton TNT. Densitet är ca 1 650 kg/m^3

Det skulle alltså krävas 10 000 000/1 650=6060m^3 eller en kub med sidan 18m med sprängämne vilket skulle vara mer orimligt än en atombomb.

Edit: Går också att kolla efter spårämnen efter en kärnvapenexplosion men vet inte om det gick i detta fall då testet gjordes på ca 1 kilometers djup.
Senast redigerad av MilleniumFalcon 2013-04-06 kl. 18:12.
Citera
2013-04-06, 18:30
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilleniumFalcon
Om vi säger att "bomben" dom testade senast var på 10 kton. Så krävs det alltså 10 000 ton TNT. Densitet är ca 1 650 kg/m^3

Det skulle alltså krävas 10 000 000/1 650=6060m^3 eller en kub med sidan 18m med sprängämne vilket skulle vara mer orimligt än en atombomb.

Edit: Går också att kolla efter spårämnen efter en kärnvapenexplosion men vet inte om det gick i detta fall då testet gjordes på ca 1 kilometers djup.

Å andra sidan behövs det varken kärnvapen eller TNT.

Det är väl bara att invänta ett tillräckligt utslag på Richterskalan och sedan gå ut med att "den store men alldeles för tjocke ledaren" utfört en alldeles otroligt succeartad provsprängning återigen!
Citera
2013-04-06, 18:37
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Å andra sidan behövs det varken kärnvapen eller TNT.

Det är väl bara att invänta ett tillräckligt utslag på Richterskalan och sedan gå ut med att "den store men alldeles för tjocke ledaren" utfört en alldeles otroligt succeartad provsprängning återigen!

Det som talar emot detta är att jordskalv oftast inträffar på större djup och och man borde kunna se på P och S vågen om det rör sig om ett jordskalv eller en explosion.
Citera
2013-04-06, 18:59
Bannlyst
Sjukt är bara förnamnet på denna hjärntvättade stat! fattar inte att världen, FN tillåter detta sjuka samhälle att existera överhuvudtaget och nu menar jag inte bara för de nya hoten de senaste veckorna,landet är ett hot för världsfreden bara genom att existera.
Citera
2013-04-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yvert
Sjukt är bara förnamnet på denna hjärntvättade stat! fattar inte att världen, FN tillåter detta sjuka samhälle att existera överhuvudtaget och nu menar jag inte bara för de nya hoten de senaste veckorna,landet är ett hot för världsfreden bara genom att existera.
Nordkorea är dock en suverän stat, och då kan inte FN göra någonting.
Citera
2013-04-06, 21:59
Medlem
Jag tänkte på en sak:

Folk säger ofta att det är i Kinas och kanske även Rysslands intresse att Nordkorea fortsätter existera som en buffert mot USA och deras allierade Sydkorea och Japan.

Frågan är dock om ett potentiellt framtida återförenat Korea skulle vara så USA-vänligt som Sydkorea av nödvändighet tvingas vara idag?

Jag känner till en person som bor i SK och han har skrivit att det finns en motvilja gentemot USA bland många något yngre sydkoreaner. Det beror tydligen på USA:s stöd till den tidigare militärdiktaturen under det Kalla kriget.

Så frågan är om Sydkoreanerna verkligen skulle vilja ha amerikanska trupper i sitt land om det inte var för hotet från Nordkorea?
Citera
2013-04-06, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Jag tänkte på en sak:

Folk säger ofta att det är i Kinas och kanske även Rysslands intresse att Nordkorea fortsätter existera som en buffert mot USA och deras allierade Sydkorea och Japan.

Frågan är dock om ett potentiellt framtida återförenat Korea skulle vara så USA-vänligt som Sydkorea av nödvändighet tvingas vara idag?

Jag känner till en person som bor i SK och han har skrivit att det finns en motvilja gentemot USA bland många något yngre sydkoreaner. Det beror tydligen på USA:s stöd till den tidigare militärdiktaturen under det Kalla kriget.

Så frågan är om Sydkoreanerna verkligen skulle vilja ha amerikanska trupper i sitt land om det inte var för hotet från Nordkorea?
Klart att de skulle vara mycket USA-vänliga, på samma sätt som Kina, Taiwan och Japan är det i dag. Det är ju bra för affärerna.
Citera
2013-04-06, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Jag tänkte på en sak:

Om Nordkorea inte fanns, så skulle inte USA behöva ha några trupper i Sydkorea.
Citera
2013-04-06, 22:10
Medlem
ReubenFlaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MilleniumFalcon

Jo, det låter iofs orimligt.
Men för nåt år sedan har jag för mig att det skedde en enorm sprängolycka i Nordkorea som fångades upp av satelliter. Nåt tåg som sprängdes. Minns att jag tänkte att det kanske var en tågfrakt av sprängmedel på väg mot en fakeatomsprängning.

Någon som minns händelsen?

Edit: efter lite googlande visade det sig att olyckan skedde 2004. Hur kan det vara möjligt? Minns det som igår, har det skett liknande tågsprängningar flera gånger?

http://en.wikipedia.org/wiki/Ryongchon_disaster
Senast redigerad av ReubenFlagg 2013-04-06 kl. 22:18.
Citera
2013-04-06, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kennedy1942
Om Nordkorea inte fanns, så skulle inte USA behöva ha några trupper i Sydkorea.

Fel. Om Nordkorea integrerades i Sydkorea så kan du vara övertygad om att USA inte bara skulle behålla de baser man har, utan flytta dem norrut. Ett par längst gränsen till Kina och en med utmärkt lyssningskapacitet precis så nära ryska Stillahavsflottan i Vladivostok som går att komma (och det är rätt nära). Drömläge för USA.

När USA har kommit så lämnar de ALDRIG. Japan har försökt bli av med dem i decennier med de är som en blodigel.. Folk i Okinawa har gjort ALLT för att bli av med dem, men de ger sig inte.
Citera
2013-04-06, 22:33
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yvert

Hur många krig har de startat de sista decennierna?

Det finns andra länder som faktiskt far runt och krigar som är betydligt farligare då de faktiskt dödar hundratusentals och till och med miljoner människor samt ser till att länder inte tar sig ur fattigdom och svält vilket resulterar i ett helvete för stora delar av jordens befolkning. Men dessa länder gillas av media här i väst så propagandan är inte så hård mot dem, vilket leder till att folk skriver som dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in