Citat:
Ursprungligen postat av griffen
Jag tänkte på en sak:
Folk säger ofta att det är i Kinas och kanske även Rysslands intresse att Nordkorea fortsätter existera som en buffert mot USA och deras allierade Sydkorea och Japan.
Frågan är dock om ett potentiellt framtida återförenat Korea skulle vara så USA-vänligt som Sydkorea av nödvändighet tvingas vara idag?
Jag känner till en person som bor i SK och han har skrivit att det finns en motvilja gentemot USA bland många något yngre sydkoreaner. Det beror tydligen på USA:s stöd till den tidigare militärdiktaturen under det Kalla kriget.
Så frågan är om Sydkoreanerna verkligen skulle vilja ha amerikanska trupper i sitt land om det inte var för hotet från Nordkorea?
Folk säger ofta att det är i Kinas och kanske även Rysslands intresse att Nordkorea fortsätter existera som en buffert mot USA och deras allierade Sydkorea och Japan.
Frågan är dock om ett potentiellt framtida återförenat Korea skulle vara så USA-vänligt som Sydkorea av nödvändighet tvingas vara idag?
Jag känner till en person som bor i SK och han har skrivit att det finns en motvilja gentemot USA bland många något yngre sydkoreaner. Det beror tydligen på USA:s stöd till den tidigare militärdiktaturen under det Kalla kriget.
Så frågan är om Sydkoreanerna verkligen skulle vilja ha amerikanska trupper i sitt land om det inte var för hotet från Nordkorea?
Bra fråga. Det finns en hel del sydkoreaner som helst skulle slippa USA:s trupper, men kanske inte just nu.
Och det faktum att den nuvarande presidenten (iofs folkvald) är dotter till den gamle USA-stödde diktatorn komplicerar ytterligare bilden.Framför allt finns det dock en djup antagonism gentemot Japan både i Nord- och Sydkorea. Så ett återförenat Korea skulle mycket väl kunna ställa sig på Kinas sida i konflikten med Japan.
Och det har japanerna förstås klart för sig. Man kan därför inte utesluta ett visst japanskt fulspel i den här konflikten.

Å andra sidan kan Kina ha ett strategiskt intresse av ett återförenat Korea av samma skäl, vilket kan förklara varför de har dumpat Nordkorea (om de nu har gjort det).
Vi lever, som den gamla kinesiska förbannelsen säger, i historiskt intressanta tider.