2018-01-21, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vederbörande och även du har perfekt ordföljd vilket är ett tydligt tecken på att svenskan sitter där sedan barnsben.

M.v.h.

f.d. Sfi-läraren.

Jag är Svensk. Norrländsk bondras.

Ni få ha det så kul.

/ Tekn. Doktor, Kungl. Tekniska Högskolan
Senast redigerad av svensk0kina 2018-01-21 kl. 08:09. Anledning: Tillägg
Citera
2018-01-21, 12:16
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Så, belasta och skuldbelägg inte USA, för att situationen ser ut som den gör på Koreahalvön idag, man gick in i kriget med internationella samfundet i ryggen, för att den fria demokratiska världen skulle försvaras och skyddas från kommunistisk expansion, som "Såldes in "Till både Stalin och Mao, på "Lösa grunder och slak lina" av "Den galne skaparen av Juche och Nordkorea", som bara givit ALLA inblandade elände, problem och konflikter. Nordkorea och regimen där, måste upphöra, och Sydkorea ges möjlighet att i norr fortsätta sitt hittills framgångsrika samhällsbygge, under ordnade och demokratiska former, och helst utan krig. Låt Sydkorea bestämma om dom vill fortsätta vara allierad med USA och väst eller om dom vill vara det med Kina eller med båda. Men lägg inte skulden på USA för den situation som idag råder!

Det där har vissa inslag av efterhandskonstruktion, kan jag som USA-vän nog ändå tycka. FN var ännu inte en riktigt fungerande organisation vid den här tiden, men visst det var det en FN ledd allians som invaderade Korea. Utifrån USAs synvinkel handlade det emellertid inte särskilt mycket om att rädda det koreanska folket, utan det var samma dominoprincip om att stoppa kommunistisk expansion som drog in dem i Vietnam som ledde dem till Pyongyang. Så nog bär USA en del av skulden för utvecklingen på den koreanska halvön. Men långt ifrån hela skulden. Dock, helt skuldfria är de inte. Hade MacArthur fått som han ville hade han lagt Kina under sig också. Blivit ett slags amerikans president över östra Asien. Nu satte Truman stopp för det, men att MacArthurs egna personliga maktambitioner spelade en roll i händelseutvecklingen är svårt att förbise.

Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
(man vill även bygga hamnar i Sverige på västkusten och i norra Europa)

Eftersom jag inte sitter i Sverige med tillgång till MSM kanske jag går ut på tunn is, men var det inte tänkt att de ville bygga något slags "superhamn" i Lysekil? Och har det projektet inte redan avslagits?
Citera
2018-01-21, 12:18
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vederbörande och även du har perfekt ordföljd vilket är ett tydligt tecken på att svenskan sitter där sedan barnsben.

M.v.h.

f.d. Sfi-läraren.

Det var onekligen skönt att höra. Svenskan existerar nämligen främst mellan öronen, och inte mellan mun och öra som sig bör, nu för tiden. Eftersom jag är blatte värmer det lite extra att det sitter där sedan barnsben.
Citera
2018-01-21, 12:19
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina

Ni få ha det så kul.

/ Tekn. Doktor, Kungl. Tekniska Högskolan

Sjvuu
Citera
2018-01-21, 13:16
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Eftersom jag inte sitter i Sverige med tillgång till MSM kanske jag går ut på tunn is, men var det inte tänkt att de ville bygga något slags "superhamn" i Lysekil? Och har det projektet inte redan avslagits?
Vad jag förstår är kommunen inte avvisande till förslaget och vi har ett starkt kommunalt självstyre i Sverige. Jag tycker helt klart att vi ska nappa på det. Det enda jag kan tänka mig att man behöver göra är att ha en minutiös uppföljning fortlöpande då Kinas svagheter är genomförandet och planeringen. Pengar har de dock och vi borde ligga i framkanten på vad som komma ska i geopolitiken.
Citera
2018-01-21, 13:33
Medlem
Kumabjorns avatar
Menar du att regeringens godkännande inte behövs? UD vill säkerligen ha ett ord med i leken, skulle jag tro.
Citera
2018-01-21, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det där har vissa inslag av efterhandskonstruktion, kan jag som USA-vän nog ändå tycka. FN var ännu inte en riktigt fungerande organisation vid den här tiden, men visst det var det en FN ledd allians som invaderade Korea. Utifrån USAs synvinkel handlade det emellertid inte särskilt mycket om att rädda det koreanska folket, utan det var samma dominoprincip om att stoppa kommunistisk expansion som drog in dem i Vietnam som ledde dem till Pyongyang. Så nog bär USA en del av skulden för utvecklingen på den koreanska halvön. Men långt ifrån hela skulden. Dock, helt skuldfria är de inte. Hade MacArthur fått som han ville hade han lagt Kina under sig också. Blivit ett slags amerikans president över östra Asien. Nu satte Truman stopp för det, men att MacArthurs egna personliga maktambitioner spelade en roll i händelseutvecklingen är svårt att förbise.

Jag förstår Din reflektion. Men satt i rätt kontext, med den politiska situation och det opinionsläge som rådde vid denna tid, efter WW2, då USA och västvänligheten var stor, och den sk "Rysskräcken" och "Anti kommunismen" var utbredd, så är nog korrelationen relativ lätt att förstå.

Det stämmer också att FN var "I sin linda", och bedömningen om den allians som deltog efter mandatet,
"Räddade" den Koreanska befolkningen eller "Motade" och förhindrade den kommunistiska expansionen,
är det väl upp till var och en att göra sin egen bedömning av. Därvidlag, är det väl personliga preferenser,
och ideologisk uppfattning som styr vilken uppfattning man har.

------------------

Hamnbygget i Lysekil.

En Kinesisk affärsman, Gunter Gao Jingde, ägare av Sunbase International Holdings, är det som vill bygga den stora djuphamnen i Lysekil. Han står det kommunistiska partiet och militären nära.
Sunbase äger tex alla 18 markområden som Kinas militär använder I Hong Kong.

Gao Jingde beskriver sig själv som Kinesisk patriot och meddelar att han ger stödet att upplåta sina marker och anläggningar,
för att "Marknadsföra den ärorika bilden av Kinas militär som en kraftfull och kultiverad styrka".

Diskussionen och protesterna är livliga i Sverige och i Lysekil, protestlistor har samlats in.

Min personliga uppfattning i denna fråga, är, att den Kinesiska världsexpansionen och speciellt i detta fall,
med en ägare som har direktkoppling till kommunistpartiet och militären, känns besvärande.

Du kan läsa vidare i den artikel jag bifogar.

www.fokus.se/sanningen-bakom-kinas-miljardinvestering-lysekil/
Senast redigerad av LEMMOR 2018-01-21 kl. 18:40.
Citera
2018-01-21, 18:39
Medlem
SecundusSilents avatar
S.Koreas ledare kommer att komma under en oerhörd press efter OS.

Avvisar han ett förslag från DFR Korea om förlängning av "freeze-for-freeze" så är risken för krig överhängande, och ansvaret skulle direkt riktas mot honom för att han inte stått upp mot USA.

Nedan en diskussion över 25 minuter hos Al Jazeera mellan tre olika policymakare, ett par i Seoul och en i USA över vad som väntar främst efter OS och Paraolympics. Kommer USA att beordra Seoul att återuppta de gemensamma storskaliga militärövningarna och därmed riskera att all dialog med Pyongyang havererar? Kommer Seoul att kunna övertyga Vita Huset om att dessa övningar inte skall hållas?

I vilket fall som helst, den nuvarande de-facto freeze-for-freeze, kommer att testas efter OS och svaret kommer att ha avgörande betydelse.

Den roll som Seoul just nu spelar kommer att vara bortsopad ifall militärövningen startar, därför att Pyongyang kommer att svara - så som den alltid har gjort - och därmed är all dialog död, och Seouls roll som nån slags part annat än en puppet helt tillintetgjord.

Diskussionen i programmet nedan är något vriden, eftersom det ses som ett hot (mot vem/vilka är frågan?) att USAs roll riskerar att bli mindre - t ex om Seoul accepterar ett erbjudande från Pyongyang om en förlängd freeze-for-freeze.

Det är otvetydigt att kamrat Kim Jong Uns position just nu är superstark. Med kärnvapen i ryggen kan han i princip diktera vad som skall hända. Vad Seoul fattar (eller kommer att fatta snart) är detta:

1. Avvisas freeze-for-freeze, så är alternativet att krig rycker väldigt nära.
2. I ett sådant krig kommer Pyongyang att "de-coupla" USA, genom att ställa ultimatum till USA: intervenerar ni ett krig i Korea, då kommer DFRK att jämna Los Angeles, New York m fl städer med marken (detta scenario tas också upp till diskussion i programmet nedan).
3. Således, i ett återupptaget inbördeskrig i Korea så står Seoul utan utländsk hjälp och då kan kriget bara sluta på ett sätt.

Man kan tycka att Seoul inte har något alternativ, inte sant?

Will Korean sports diplomacy extend to nuclear weapons? | Inside Story
https://www.youtube.com/watch?v=f_CJVuWAdyc
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-01-21 kl. 18:47.
Citera
2018-01-21, 18:44
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina

Ingen som har sitt ursprung i norra Sverige uttrycker sig så. Försök komma tillbaks till verkligheten. Det finns nog många mytomaner i denna tråd så du skulle tjäna på att släppa din dunkla och tvivelaktiga bakgrund och istället fokusera på sakfrågorna om situationen kring den koreanska halvön, vilken du borde lära dig lite mer om - som bykrogens folk tyvärr inte riktigt har greppat.
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-01-21 kl. 18:50.
Citera
2018-01-21, 19:18
Medlem
SecundusSilents avatar
"Vi är en homogen nation, vi är av samma blod".

Propagandavideo från DFR Korea om återförening har kommit, som kopplas till den nuvarande dialogen och OS.

Kan vi förvänta oss anklagelser om rasism pga videon?
Självklart kommer dessa att levereras av trådens troll, men det beror på att dessa anklagare inte fattat att rasism handlar om att dikriminera, förtrycka och utplåna folk pga etnicitet och kulturell bakgrund. Att vilja leva i ett homogent samhälle är inte raistiskt. I så fall skulle alla invandrare som i Sverige vill leva tillsammans med sina egna landsmän vara rasister, alla Kina-towns, eller Korea-towns, eller svenskar som lever i svenska kolonier i Spanien, eller samerna och andra naturfolk etc vara rasister pga sina kollektiva val. Att svenskarna å andra sidan gärna lever i ett mångkulturellt samhälle (efter förebild från USA, svenskarnas idealsamhälle) är förstås svenskarnas val, liksom det är koreanernas val att vilja framhäva att de är just koreaner av samma blod.

The reunification is By Korean Nation Itself​​ [English]
https://www.youtube.com/watch?v=1i-luaeymy8
Senast redigerad av SecundusSilent 2018-01-21 kl. 19:31.
Citera
2018-01-21, 20:23
Medlem
SecundusSilents avatar
Vilken skönhet! Kamrat Hyon Song Wol, numera medlem i det Koreanska Arbetarpartiets Centralkommitté, anländer till Seoul och massorna tar emot henne och S.Koreas television direktsänder!

Hon är ledande musiker och är en mycket tuff förhandlare. Hon reste med Moranbong Band till Kina men tog tillbaks dem till DFRK i ogjort ärende efter att kineserna ville ändra i programmet, något som hon aldrig kom att acceptera - då det enligt uppgift var godkänt av kamrat Kim Jong Un. Efter hennes principfasta hållning i Kina blev kamrat Hyon invald i centralkommittén - en promotion i min smak!

Kuriösa i sammanhanget är att hon tillhör en av dem som har "uppstigit från döden" efter att tidigare blivit avrättade, allt enligt de VÄLDIGT välunderrättade medierna i Väst och S.Korea...

Video:
"North Korean pop icon Hyon Song-wol leads Olympics diplomatic delegation to South Korea"
https://www.youtube.com/watch?v=-XJyYHA0N_8

Bild:
https://www.theguardian.com/sport/2018/jan/21/north-korean-pop-singer-visits-south-ahead-of-winter-olympics-shows#img-1

Artikel:
"North Korean pop star visits South before Winter Olympics shows"
https://www.theguardian.com/sport/2018/jan/21/north-korean-pop-singer-visits-south-ahead-of-winter-olympics-shows
Citera
2018-01-21, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Ingen som har sitt ursprung i norra Sverige uttrycker sig så. Försök komma tillbaks till verkligheten. Det finns nog många mytomaner i denna tråd så du skulle tjäna på att släppa din dunkla och tvivelaktiga bakgrund och istället fokusera på sakfrågorna om situationen kring den koreanska halvön, vilken du borde lära dig lite mer om - som bykrogens folk tyvärr inte riktigt har greppat.

Kan ni alla sluta med denna mobbing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in