Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Det där har vissa inslag av efterhandskonstruktion, kan jag som USA-vän nog ändå tycka. FN var ännu inte en riktigt fungerande organisation vid den här tiden, men visst det var det en FN ledd allians som invaderade Korea. Utifrån USAs synvinkel handlade det emellertid inte särskilt mycket om att rädda det koreanska folket, utan det var samma dominoprincip om att stoppa kommunistisk expansion som drog in dem i Vietnam som ledde dem till Pyongyang. Så nog bär USA en del av skulden för utvecklingen på den koreanska halvön. Men långt ifrån hela skulden. Dock, helt skuldfria är de inte. Hade MacArthur fått som han ville hade han lagt Kina under sig också. Blivit ett slags amerikans president över östra Asien. Nu satte Truman stopp för det, men att MacArthurs egna personliga maktambitioner spelade en roll i händelseutvecklingen är svårt att förbise.
Eftersom jag inte sitter i Sverige med tillgång till MSM kanske jag går ut på tunn is, men var det inte tänkt att de ville bygga något slags "superhamn" i Lysekil? Och har det projektet inte redan avslagits?
Jag förstår Din reflektion. Men satt i rätt kontext, med den politiska situation och det opinionsläge som rådde vid denna tid, efter WW2, då USA och västvänligheten var stor, och den sk "Rysskräcken" och "Anti kommunismen" var utbredd, så är nog korrelationen relativ lätt att förstå.
Det stämmer också att FN var "I sin linda", och bedömningen om den allians som deltog efter mandatet,
"Räddade" den Koreanska befolkningen eller "Motade" och förhindrade den kommunistiska expansionen,
är det väl upp till var och en att göra sin egen bedömning av. Därvidlag, är det väl personliga preferenser,
och ideologisk uppfattning som styr vilken uppfattning man har.
------------------
Hamnbygget i Lysekil.
En Kinesisk affärsman, Gunter Gao Jingde, ägare av Sunbase International Holdings, är det som vill bygga den stora djuphamnen i Lysekil. Han står det kommunistiska partiet och militären nära.
Sunbase äger tex alla 18 markområden som Kinas militär använder I Hong Kong.
Gao Jingde beskriver sig själv som Kinesisk patriot och meddelar att han ger stödet att upplåta sina marker och anläggningar,
för att "Marknadsföra den ärorika bilden av Kinas militär som en kraftfull och kultiverad styrka".
Diskussionen och protesterna är livliga i Sverige och i Lysekil, protestlistor har samlats in.
Min personliga uppfattning i denna fråga, är, att den Kinesiska världsexpansionen och speciellt i detta fall,
med en ägare som har direktkoppling till kommunistpartiet och militären, känns besvärande.
Du kan läsa vidare i den artikel jag bifogar.
www.fokus.se/sanningen-bakom-kinas-miljardinvestering-lysekil/