2013-04-02, 21:03
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Haha, så vi ska alltså tro det du påstår därför att du är någon slags supermänniska som kan springa fritt fram och tillbaka lite hur som helst i Nordkorea och därmed förvärvat unika insikter som du nu så frikostigt delar med dig av? Men du kan inte visa minsta bild, eller den mest basala sorts bevis för dina påståenden; och de som har svårt att ta dina kontroversiella påståenden på allvar är därmed idioter och inskränkta för att de inte automatiskt tror på en användare i det trollträsk som är Flashback?

Inser du inte hur löjligt det låter. Du är bevisligen här för att framföra dina ståndpunkter, du lägger mycket tid på att argumentera med andra användare i tråden. Så om det nu verkligen är så att det du säger är sant, så borde det ligga i ditt intresse att skaka fram någonting, vad som helst, för att styrka det du säger, annars får vi behandla det som luft utan värde. Ingen kan veta att du ens varit i Nordkorea - annat än att du påstår det själv.

Den här Snezhinka skriver liknande om Israel, jugoslavien, frankrike, ryssland.... han har varit överallt och kan allt! Det är mestadels icke-kunskap, bara åsikter utan grund oftast. Om han slänger in lite fakta är det sådant som vi andra redan vet och som han har snabbgooglat. Noterbart är även att han alltid är motvalls alla andra. Vad kallar man sånt för?
Citera
2013-04-02, 21:11
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Nej det är inte sant. Låter som ännu en jäkla skröna.

Jag vet vad du talar om för apparat. Det är en slags superenkel kabelbaserad radio som brukar monteras i hallen eller i köket. Det finns tre olika typer som jag har sett. De har två kanaler. Den ena kanalen sänder bara prat några timmar ibland, vet inte riktigt varför. Den andra sänder musik och nyheter under dagtid på vardagar under arbetsdagen och vissa timmar på helgen.

De nya modellerna går att stänga av ljudet helt. Den gamla modellen går att dra ner till i det närmsta ohörbart. Om man inte vill höra den så kan man slå på den kanalen som inte har några sändningar.

Tanken är att om det är krig och krigsincidenter eller olyckor så kan man varna folk genom de här radiorna och det är därför som man helst inte skall slå av dem, eftersom man då kan missa viktiga nyheter. Dessutom så är det här slutna system så bara de som är behöriga kan höra den, ingen annan. Den är kabelbaserad.

Om det händer något dramatiskt i ett lokalt område så går det att informera bara dem som bor i området med den här radion. Tex alla i en viss statsdel skall gå inomhus för att det varit ett utsläpp av giftig gas från en fabrik, eller liknande.

Eller om USA skulle anfalla

Ja detta systemet är troligen något liknande som fanns i Sverige förr dvs Trådradio
länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A5dradio

På länken står också att endast två kanaler kunde sändas troligen pga begränsningar i den tidens frekvens teknik.
Citera
2013-04-02, 21:14
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Visst! det är urlöjligt eller hur.... Och jag ger självklart alla tecken på att "okritiskt tro" på nonsens. Då säger vi så.

Du kan bekräfta de flesta uppgifter jag givit om du själv är intresserad. Jag har ingen lust att sitta och översätta åt dig eller gräva i obskyra källor. Och jag tänker absolut inte lägga upp bilder på människor som har ett privatliv och en karriär att värna om (eller för den delen mig själv) för att "bevisa" något för dig.

Varsågod att njuta av din ensidiga Auschwitz allegori om torterade massor och galna diktatorer med kärnvapén. Det är uppenbarligen vad du vill se, och jag ser att Aftonbladet levererar. Det finns säkert ännu mer på Youtube så du riktigt kan frossa.

För övrigt så utspelas detta lilla scenario varenda år som Sydkoreas och USA militärövning äger rum. Det är ingen skillnad förutom att övningen verkar vara mer provocerande än vanligt, och Nordkoreas retorik är mer extrem än vanligt. Det kommer inte att bli något krig. Sorry folks, nothing to see here... (Vad är det för sjuka människor som vill se krig i regionen?)

Mmmm, men har inte Nordkorea rivt mer broar än vanligt genom att starta reaktorn? (Men håller med on de tomtar som verkar hoppas på krig för att de skall bli underhållna. )
Citera
2013-04-02, 21:59
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija
Saken är nog den att sydkorea skulle lida väldigt mycket i en konflikt, NKorea kan nå huvudstaden seoul med en vanlig kanon och dem går ej att stoppa med patriot missiles. Hade NK inte haft den militära hotbilden samt möjligheten till att skada SK så hade USA för länge sedan attackerat landet. Vad jag vet så finns inga dissidenter som organiseras mot regimen i utlandet, folk innuti verkar i allmänhet tycka att juche systemet är bra trots omfattande ekonomisk kris, personligen tror jag inte nordkoreanerna skulle kollapsa i en myriad olika grupper som kämpar om makten och mot varandra som det hände i irak, utan de skulle i största allmänhet sluta upp bakom sin ledare. Har USA råd att förändra nord korea, och skulle nordkoreaner acceptera att deras öden styrs ifrån seoul och av de imperialistiska amerikaner som de hjärntvättats till? Det är en knepig position där den enda vettiga alternativet är att låta regimen falla sönder.
De i östtyskland hade inga större problem med att bli ett enat tyskland så även om det kommer att finnas ett visst motstånd från hjärntvättade nordkoreaner så kommer nog de flesta i Nordkorea uppskatta sin frihet
Citera
2013-04-02, 22:04
Medlem
Nordkorea är den starkaste och mest isolerade diktaturen på jorden, men det kommer garanterat en dag när regimen faller och folket inser vad frihet är.
Citera
2013-04-02, 22:13
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Visst! det är urlöjligt eller hur.... Och jag ger självklart alla tecken på att "okritiskt tro" på nonsens. Då säger vi så.

Du kan bekräfta de flesta uppgifter jag givit om du själv är intresserad. Jag har ingen lust att sitta och översätta åt dig eller gräva i obskyra källor. Och jag tänker absolut inte lägga upp bilder på människor som har ett privatliv och en karriär att värna om (eller för den delen mig själv) för att "bevisa" något för dig.

Varsågod att njuta av din ensidiga Auschwitz allegori om torterade massor och galna diktatorer med kärnvapén. Det är uppenbarligen vad du vill se, och jag ser att Aftonbladet levererar. Det finns säkert ännu mer på Youtube så du riktigt kan frossa.

För övrigt så utspelas detta lilla scenario varenda år som Sydkoreas och USA militärövning äger rum. Det är ingen skillnad förutom att övningen verkar vara mer provocerande än vanligt, och Nordkoreas retorik är mer extrem än vanligt. Det kommer inte att bli något krig. Sorry folks, nothing to see here... (Vad är det för sjuka människor som vill se krig i regionen?)
Återigen (har missat några sidor nu men antar att det stämmer) så har du inte gett oss andra ett enda jäkla bevis på att det du säger stämmer. Ingen ledare är perfekt, inget land är perfekt, i stort sett alla av oss som bor i Sverige kan klaga på hur mycket som helst som vi anser är fel i svensk politik. Kan du för en gångs skull nämna några saker som du anser att din ledare gör fel? Kan du (till skillnad mot nazityskland) erkänna att nordkorea har fång/dödsläger? Så länge du förnekar att tortyr sker och att folket i "normala" samhällen är fria och har tillgång till internet och sånt är du inte ett dugg bättre än nazisterna var på sin tid.
Citera
2013-04-03, 00:05
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Kina börjar röra på sej?
Hur ska detta sluta.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16526179.ab

Nordkorea är ett av världens tekniskt mest efterblivna länder. Titta bara på deras lastbilar som fraktar missilattrapperna. Det ser ut som röda torget i Moskva 1967.

Kina har kanske lovat att försvara Nordkorea i händelse av ett angrepp, men varför skulle väst angripa Nordkorea? Och om Nordkorea angriper väst så har USA kapacitet att bomba dom till stenåldern på en vecka eller två.

Att Kina börjar slåss mot USA är för mig en omöjlig tanke. Världens tredje största kärnvapenmakt mot världens största. Tusentals miljarder dollar som Kina har investerat i USA går i stöpet. Det krävs sannerligen en intim allians för att ta det steget.

Allting är en tråkig parodi. Ingenting har förändrats militärstrategiskt sedan år 1953. Nordkorea gör vad dom alltid gör när dom vill ha mera bistånd. Vapenskrammel med 50 år gammal utrustning. Bunkerbrytande amerikanska missiler mot rostiga gamla kalashnikovs.
Citera
2013-04-03, 00:24
Medlem
Jag håller med. Det här är ett tragiskt krig där illa utrustade risbönder och industriarbetare kanske ska slåss mot världens mest högteknologiska, välutbildade och välförsörjda krigsmakt. En massa outbildade nordkoreaner kanske får sätta livet till för sin lönnfete lille ledares skull. Det är ett onödigt, orättfärdigt krig. Bönderna vid fronten har ingen aning om vad som väntar dem: de är totalt indoktrinerade med stalinistiska dogmer. Just nu är de levande, fattiga, okunniga, ofta svältande nordkoreaner. Snart är de kanske döda nordkoreaner.
Senast redigerad av Putsch 2013-04-03 kl. 00:34.
Citera
2013-04-03, 00:48
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Jag håller med. Det här är ett tragiskt krig där illa utrustade risbönder och industriarbetare kanske ska slåss mot världens mest högteknologiska, välutbildade och välförsörjda krigsmakt. En massa outbildade nordkoreaner kanske får sätta livet till för sin lönnfete lille ledares skull. Det är ett onödigt, orättfärdigt krig. Bönderna vid fronten har ingen aning om vad som väntar dem: de är totalt indoktrinerade med stalinistiska dogmer. Just nu är de levande, fattiga, okunniga, ofta svältande nordkoreaner. Snart är de kanske döda nordkoreaner.
Nordkorea vill ju alltid skrämma resten av världen med att visa upp hur effektiva deras soldater är, de visas nästan alltid upp i tv när de vill att resten av världen ska se vilken kraft de har.
Deras strategi kommer aldrig att fungera då över hälften av "soldaterna" enbart är där för att de inte har något annat val.
Dom har inget riktigt att slåss för förutom deras egna liv och deras familjers eftersom de säkert skulle bli avrättade annars
Citera
2013-04-03, 01:11
Medlem
teflonpannan69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Nordkorea vill ju alltid skrämma resten av världen med att visa upp hur effektiva deras soldater är, de visas nästan alltid upp i tv när de vill att resten av världen ska se vilken kraft de har.
Deras strategi kommer aldrig att fungera då över hälften av "soldaterna" enbart är där för att de inte har något annat val.
Dom har inget riktigt att slåss för förutom deras egna liv och deras familjers eftersom de säkert skulle bli avrättade annars

Säg inte det. Vem vet hur hjärntvättade dem är...

Sen så tycker jag att många här helt avfärdar Nordkorea allt för lätt. Om man bara tänker efter vilket jäkelskap Afghanistan och Irak har varit för jänkarna så torde ett krigiskt Nordkorea var rätt så mycket värre.
Citera
2013-04-03, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Ja detta systemet är troligen något liknande som fanns i Sverige förr dvs Trådradio
länk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A5dradio

På länken står också att endast två kanaler kunde sändas troligen pga begränsningar i den tidens frekvens teknik.
Det låter precis likadant som det som Nordkorea har! Jag kände inte alls till att det fanns i Sverige och Ryssland också. Sverige, Ryssland och Nordkorea?! Men inga andra... Lustigt.

Det här systemet låter dem berätta om lokala problem bara för personer som är berörda. Ingen annan kan höra. Jag märkte att de också använde det här systemet som ett annonsering för städning och sophämtning. Jag bodde ett tag på ett ställe där det fanns en trådradio i hallen i närheten av mitt rum. Den var tyst för det mesta men ibland kunde den plötsligt vakna till liv och spela en liten plingeling och sedan göra någon annonsering. Sen blev det tyst igen. Kunde inte undgå att bli intresserad men ingen visste något om tekniken förutom att de sa att den var baserad på "kablar" vilket var bra för att ingen obehörig kunde spionera.... (typisk Nordkorea paranoja... eller försiktighet..)

Men det svenska systemet använder telefon-nätet enligt Wikipedia. Nordkorea däremot har använt det här systemet från långt innan några vanliga människor alls hade telefon. Det verkar ju lite motsägelsefullt ?!! Eller så har de kanske speciella dedikarade kablar för trådradio runt hela landet...
Citera
2013-04-03, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Kan du för en gångs skull nämna några saker som du anser att din ledare gör fel?

Snälla du, det är inte MIN ledare. De gör säkert massor fel. Allt jag säger är att de också gör en del saker rätt och att det faktiskt inte är det fruktansvärda samhälle som ni verkar tro.

Eftersom du vill ha den negativa perspektivet.
Jag tror att det är rätt illa i vissa delar av inlandet i norr.
Det lär vara dit de skickar brottslingar, men även politiska fångar. För att jobba i gruvor...
Plus att det såklart finns folk som alltid bott där.

Det är just de människorna som tar sig till Kina, för det är där som Nordkorea är som värst, och det är dessa människor som har mest skäl att avsky landet och dess politik. Plus, det ligger på vandringsavstånd till gränsen. Alltså får du avhoppar historier baserade på de här människornas erfarenhet. Jag vet inte hur stor del av befolkningen det är, och jag har inte varit där eller någonsin träffat någon som vet något om hur det är där.

Det är väl samma princip som om någon frågar om Sverige. De får ju helt olika svar beroende på vem de frågar. En medelfamilj i Stockholm, en tattarfamilj i Norrland osv....

Frågar du en människa i Pyongyang, Kaeson, Won-San, Nampo osv så kommer du få ett mer positivt svar. Men dessa människor lämnar normalt inte landet eftersom deras tillvaro är hygglig och de stödjer ideologin. Det är människor som är lärare, programmerare, hårfrisör osv i en större stad. Officerare, poliser eller fabriksarbetare. För dem är det inte dåligt, bara inte lyxigt hellre.
Senast redigerad av Snezhinka 2013-04-03 kl. 01:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in