Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Kan du för en gångs skull nämna några saker som du anser att din ledare gör fel?
Snälla du, det är inte MIN ledare. De gör säkert massor fel. Allt jag säger är att de också gör en del saker rätt och att det faktiskt inte är det fruktansvärda samhälle som ni verkar tro.
Eftersom du vill ha den negativa perspektivet.
Jag tror att det är rätt illa i vissa delar av inlandet i norr.
Det lär vara dit de skickar brottslingar, men även politiska fångar. För att jobba i gruvor...
Plus att det såklart finns folk som alltid bott där.
Det är just de människorna som tar sig till Kina, för det är där som Nordkorea är som värst, och det är dessa människor som har mest skäl att avsky landet och dess politik. Plus, det ligger på vandringsavstånd till gränsen. Alltså får du avhoppar historier baserade på de här människornas erfarenhet. Jag vet inte hur stor del av befolkningen det är, och jag har inte varit där eller någonsin träffat någon som vet något om hur det är där.
Det är väl samma princip som om någon frågar om Sverige. De får ju helt olika svar beroende på vem de frågar. En medelfamilj i Stockholm, en tattarfamilj i Norrland osv....
Frågar du en människa i Pyongyang, Kaeson, Won-San, Nampo osv så kommer du få ett mer positivt svar. Men dessa människor lämnar normalt inte landet eftersom deras tillvaro är hygglig och de stödjer ideologin. Det är människor som är lärare, programmerare, hårfrisör osv i en större stad. Officerare, poliser eller fabriksarbetare. För dem är det inte dåligt, bara inte lyxigt hellre.