2013-04-03, 01:43
Medlem
Kineserna skickar ofta tillbaka flyktingar. Tyvärr är det så att även ryssarna skickar tillbaka flyktingar som tar sig över till deras sida om gränsen. Det är mycket tråkigt.
Citera
2013-04-03, 02:06
Medlem
El Capitanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Den här Snezhinka skriver liknande om Israel, jugoslavien, frankrike, ryssland.... han har varit överallt och kan allt! Det är mestadels icke-kunskap, bara åsikter utan grund oftast. Om han slänger in lite fakta är det sådant som vi andra redan vet och som han har snabbgooglat. Noterbart är även att han alltid är motvalls alla andra. Vad kallar man sånt för?

Jo man ser det genom att snabbt kolla igenom posthistoriken, vår självutnämnde Nordkoreaexpert tycks tydligen ha förvärvat samma unika insikt bl.a. i Lettland: som vanligt utan något som helst faktaunderlag.
Citera
2013-04-03, 02:13
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snezhinka
Snälla du, det är inte MIN ledare. De gör säkert massor fel. Allt jag säger är att de också gör en del saker rätt och att det faktiskt inte är det fruktansvärda samhälle som ni verkar tro.

Eftersom du vill ha den negativa perspektivet.
Jag tror att det är rätt illa i vissa delar av inlandet i norr.
Det lär vara dit de skickar brottslingar, men även politiska fångar. För att jobba i gruvor...
Plus att det såklart finns folk som alltid bott där.

Det är just de människorna som tar sig till Kina, för det är där som Nordkorea är som värst, och det är dessa människor som har mest skäl att avsky landet och dess politik. Plus, det ligger på vandringsavstånd till gränsen. Alltså får du avhoppar historier baserade på de här människornas erfarenhet. Jag vet inte hur stor del av befolkningen det är, och jag har inte varit där eller någonsin träffat någon som vet något om hur det är där.

Det är väl samma princip som om någon frågar om Sverige. De får ju helt olika svar beroende på vem de frågar. En medelfamilj i Stockholm, en tattarfamilj i Norrland osv....

Frågar du en människa i Pyongyang, Kaeson, Won-San, Nampo osv så kommer du få ett mer positivt svar. Men dessa människor lämnar normalt inte landet eftersom deras tillvaro är hygglig och de stödjer ideologin. Det är människor som är lärare, programmerare, hårfrisör osv i en större stad. Officerare, poliser eller fabriksarbetare. För dem är det inte dåligt, bara inte lyxigt hellre.
Nåja, jag frågade DIG och känner inte alls att jag fick raka och ärliga svar. Jag är FÖR att kriminella ska straffas, synd att vi inte har några rejäla gruvor i Sverige där vi kan släppa ner några mördare och pedofiler. Så tillbaka till frågan...varför säger alla nordkoreaner som defekterat/flytt landet hur hemskt det är? Visste du att de flesta som inte bor i Nordkoreas turiststäder inte är kriminella? (ironi) Jag vet inte vilken planet du bor på men jag väntar fortfarande på ett svar till varför vanliga bondefamiljer riskerar sina liv för att fly
Citera
2013-04-03, 02:22
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Säg inte det. Vem vet hur hjärntvättade dem är...

Sen så tycker jag att många här helt avfärdar Nordkorea allt för lätt. Om man bara tänker efter vilket jäkelskap Afghanistan och Irak har varit för jänkarna så torde ett krigiskt Nordkorea var rätt så mycket värre.
Vad Nordkorea har är Kina, det skrämmer mig. När det gäller deras armé så tvivlar jag på att den är särskilt stark, KimJong Un bryr sig inte om människoliv i mina ögon. Han agerar mer som en puppetmaster som vill visa resten av världen vilket bad ass han är.
Hur många riktiga militärövningar har koreanerna haft?
Citera
2013-04-03, 06:34
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Nordkorea gör allvar av hot

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nordkorea-gor-allvar-av-hot_8048592.svd

Kriget närmar sig verkar det som:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/usa-skickar-jagare-till-koreakusten_8045038.svd

http://www.expressen.se/nyheter/usa-nordkoreas-hot-oacceptabelt/

Det verkar inte just nu som att kriget kommer gå att stoppa.
Citera
2013-04-03, 08:59
Medlem
Xunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
Säg inte det. Vem vet hur hjärntvättade dem är...

Sen så tycker jag att många här helt avfärdar Nordkorea allt för lätt. Om man bara tänker efter vilket jäkelskap Afghanistan och Irak har varit för jänkarna så torde ett krigiskt Nordkorea var rätt så mycket värre.

Här håller jag inte med dig. Visst så är de flesta i NK så pass hjärntvättade att dom inte direkt kommer välkomna Amerikanska eller SK trupper direkt. Men det finns många olikheter mellan Irak och A-stan mot NK. Först och främst så var vapen mer utspridd i Irak och A-stan. I Irak hade (har fortfarande kanske) alla mer eller mindre en Kalashnikov i hemmet. Nu vet jag inte hur det ser ut i NK, men är ganska säker att det inte cirkulerar så mycket vapen utanför militären i NK.

Sedan så kom det många utländska krigare till både Irak och A-stan för att strida mot USA i denna "globala Jihad" som pågått ett tag nu. Vilka krigare skulle komma och hjälpa NK?

Så visst har du rätt att alla hjärntvättade Nordkoreaner kan bli ett problem, men troligtvis inte lika mycket problem som i Irak och Afghanistan.

Förövrigt så måste Kim Jong-un vara den trögaste ledaren någonsin. Så mycket pengar Inter-Korean Cooperation har genererat till Pyongyang, och han väljer att stänga dom.. Idiot alltså
Men han lär öppna dom igen när han börjar sakna sina pengar
Citera
2013-04-03, 10:52
Medlem
Zalmans avatar
Citat:
#ROK's #YTN rprts SK defense minister told parliament, he expect to destroy 70% of #DPRK's military power within 5 days, if war breaks out
Twitter
70% inom 5 dagar? Låter lite otroligt, visst de lär inte ha några problem med att etablera luftherravälde med tanke på NK´s flygande museiföremål, men NK´s alla soldater lär ändå ställa till en del problem.
Citat:
SEOUL, April 3 (Yonhap) -- Seoul's defense chief said Wednesday the military is considering all available options, including possible military action, to ensure the safety of the hundreds of South Koreans who remain in the North's border town of Kaesong after the communist state cut off access to a joint industrial complex there.

Early Wednesday, Pyongyang banned South Korean workers from entering the inter-Korean industrial park in Kaesong, only allowing South Koreans currently staying in the border town to return home.
Yonhap
Hoppas att det inte blir någon gisslansituation, kan vara gnistan som tänder krutdurken.
Citera
2013-04-03, 11:12
Medlem
Sillberskys avatar
Såg på dumburken igår att "Kimi" försökt lätta lite på förtrycket, men då fått bakläxa av militären att återgå till den gamla ordningen igen. Så vem bestämmer? Att ev. bönder och vanligt folk skulle göra motstånd är väl knappast troligt, för säkerhets skull kan de väl ta med sig en chokladkaka att ge dom, de kommer då troligen äta upp de på 5 sekunder och bli evigt lojala.
B2 bombare och andra hitech vapen är knappast nödvändiga för att slå ut deras militära antikviteter, de fungerar säkert mycket som en signal till omkringliggande länder att USA bestämmer även på deras bakgård. Exempelvis vad som kan hända om Kina anfaller Taiwan mm.
(mina egna spekulationer).

Lite OT: Kostnaden för en B2 bombare är 1 miljard $
Raptorn har tydligen fått smeknamnet (c)Raptor då många piloter säger sig blivit sjuka av syrgassystemet och vägrat flyga dom.
Senast redigerad av Sillbersky 2013-04-03 kl. 11:28.
Citera
2013-04-03, 11:25
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken

Det verkar inte just nu som att kriget kommer gå att stoppa.

Om det nu ändå skall smälla, så tycker jag att det är befriande med ett krig helt utan sanktionerad religion inblandad.

Hade familjen Il påbörjat sin regim för 200-2000 år sedan så hade vi idag kallat NK för religiösa fanatiker; nu faller de snarare under benämningen indoktrinerade, kuvade knäppgökar. Same, same, but different.

Någon som vet om familjen Il har försökt att samla sina insikter i någon officiell doktrin, ā la bibeln?

Mer OnT: efter att ha läst några sidor på slutet i tråden saknar jag reflektioner över Kinas och Rysslands roll i detta geopolitiska chicken-race. Fast det har säkert avhandlats långt tidigare.
Citera
2013-04-03, 11:32
Medlem
Tror att mycket man man utstå o offra men inte det totala förtrycket som råder i Nordkorea.
Allt är en fasad, en kuliss där folket måste spela med. För oss ser det bissart o konstigt ut men för nordkoreanerna finns ju inget alternativ. Du måste älska ledaren, dyrka ideologin, inte tänka självständigt o hata USA. Åtminstone om livet är dig kärt. Tänk om världen för en gångs skull skulle tänka på dessa miljoner som svälter i Nordkorea o agera. Får Nordkorea kärnvapen så är dagens kris ingenting mot vad komma skall. Kopplingen till Nazityskland är slående.
Citera
2013-04-03, 11:44
Medlem
wasfuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Om det nu ändå skall smälla, så tycker jag att det är befriande med ett krig helt utan sanktionerad religion inblandad.

Hade familjen Il påbörjat sin regim för 200-2000 år sedan så hade vi idag kallat NK för religiösa fanatiker; nu faller de snarare under benämningen indoktrinerade, kuvade knäppgökar. Same, same, but different.

Någon som vet om familjen Il har försökt att samla sina insikter i någon officiell doktrin, ā la bibeln?

Mer OnT: efter att ha läst några sidor på slutet i tråden saknar jag reflektioner över Kinas och Rysslands roll i detta geopolitiska chicken-race. Fast det har säkert avhandlats långt tidigare.

Kina har på senare tid fått en vassare ton mot Nord-Korea då man tröttnat på deras betéende och aggresiva retorik. Man har absolut inget att vinna på att få ett krig i sitt närområde. Snarare mycket att förlora i form av flyktningar. Men att Kina skulle gå in militärt idag är helt uteslutet. Dem kommer som max att fördömma ett agerande från USA/SK. Dock inte om NK angriper först.

Ryssland är mer på SK/USA's sida av konflikten än bakom NK helt klart, men samma här har dem inget att vinna på en konflikt. Men dem kommer inte göra något åt saken och har inget intresse av att göra det heller. Det är en enorm skillnad på Ryssland idag och senast det var konflikt på 1950 talet. Allt handlar om pengar, och absolut inte om en ideologi dem försöker tvätta bort från sin historia.
Citera
2013-04-03, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Tror att mycket man man utstå o offra men inte det totala förtrycket som råder i Nordkorea.
Allt är en fasad, en kuliss där folket måste spela med. För oss ser det bissart o konstigt ut men för nordkoreanerna finns ju inget alternativ. Du måste älska ledaren, dyrka ideologin, inte tänka självständigt o hata USA. Åtminstone om livet är dig kärt. Tänk om världen för en gångs skull skulle tänka på dessa miljoner som svälter i Nordkorea o agera. Får Nordkorea kärnvapen så är dagens kris ingenting mot vad komma skall. Kopplingen till Nazityskland är slående.
Vad är kopplingen till Nazityskland exakt? Det finns ju ingen tydligt koppling alls, utan det är två olika situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in