Citat:
Ursprungligen postat av
Caesar Johansen
Du överreagera och lipar.
Som det nu är så att "väst"(en ganska bred kategori, men du verkar ju ha en läggning för det kategoriska) riktar kritik mot ett visst land, så är det helt plötsligt "förbjudet" att själv kritisera landet -- ty då är man en sionist-NATO-USA-lakej? Det tycker jag är ett helt stört förhållningssätt. Man måste ju naturligtvis kunna kritisera våldsamma och lagvidriga regimer OAVSETT vilken koalition de råkar tillhöra. Jag hatar verkligen folk som delar upp världen i svart och vitt och sen drar upp godtyckliga moraliska regler för vilka man får kritisera och på vilket sätt. Exakt samma sak som kommunisterna och liberalerna gör när det kommer till Israel/Palestina-konflikten. Enda anledningen att liberalerna stödjer Israel är för att de, nu likväl som under kalla kriget, var lierade med USA -- och kommunisterna stödjer Palestina enbart för att de hade sammarbete med kommuniststaterna. Larv!
Jag kan kritisera NATO och USA också. Ska jag gör det så du bli lugn? Jag tycker att invationen av Irak var ett idiotiskt och oförsvarligt företag. Det har inneburit så ofantligt lidande och slungat ner landet i kaos och anarki. Kriget drevs på av dunkla neocons med en vedervärdig syn på etik och politik, och naturligtvis också "big money".
Så med det sagt: Nordkorea är en vedervärdig diktatur som inte förmår att försörja sin egen befolking. Landet styrs av en genomkorrupt familj, som presenterar sig själva som halvgudomliga kungar. Den Nordkoreanska propagandan är vidrig och förljugen. Det har kommit ut en mängd vittnesbörd som vittnar om koncentrationsläger, där hela familjer hamnar på grund av en bisarr teori om arvsskuld (vad din far eller farfar gjorde, gör automatiskt gör dig till brottsling).
Om det enda du kan bemöta det här med är: Allt är propaganda och handlar om geopolitik. Ja i sådan fall kan jag inte tar dig på allvar. Då är du en anti-intellektuell pajas, en fundamentalist, en dåre som ropar i öknen.
Än en gång, jag förnekar inte att det inte händer något dåligt i Nordkorea, min poäng är endast att en hel del naturligtvis är överdrifter fabulerade av sydkoreaner för att få deras rivaler att se dåliga ut i världens ögon, precis som Nordkorea sprider negativa saker om Sydkorea av samma anledning. Sanningen är troligtvis mittemellan, att Nordkorea är ett mycket auktoritärare samhälle än Sverige står klart för alla, eftersom Nordkorea har en helt annan politisk historia än Sverige, deras historia är präglad av konfucianismen medan Sverige är präglat av folkhemmet, helt annorlunda system. Men att Nordkorea för någon sorts Auschwitz förintelse-läger tror jag inte ett dugg på.
Sedan det här med ''bevis'', innan Irak kriget trodde vi alla att Saddam Hussein hade kärnvapen, bevisen var enorma enligt väst. Efter kriget visade det sig att allt var en lögn, fabricerade bevis. Obama försökte leda USA till ett krig mot Syrien baserat på ''bevisen'' att Assad använt kemiska vapen mot befolkningen, något som inte alls är säkert osv osv. Min poäng är att västmakter har ljugit åtskilliga gånger samtidigt som de påstått sig ha ''bevis'', så varför tro 100 % på deras åsikter om Nordkorea? Är de objektiva? Har de ett intresse att sprida osanningar om det landet? En del de påstår om Nordkorea stämmer säkert, en del annat stämmer absolut inte, att tro helt på den officiella amerikanska linjen är för mig naivt om man ser till historiska och nutida händelser.
Sedan detta med de ''stackars, förtryckta'' nordkoreanerna, kanske stämmer det, kanske inte. Men tror du på allvar att det är detta sk förtryck som gör att Nordkorea och Iran är så hatade av väst? Samtidigt som väst har nära relationer med mängder av länder som också ''förtrycker'' sina medborgare? Vad tror du är det som gör Ryssland, Nordkorea och Iran till sk ''rogue states'' medan länder som Saudiarabien, Israel, Pakistan osv ses som länder man utan problem kan ha total ekonomisk och politiskt samarbete med? Det är naturligtvis som så att ''förtryck'' enbart är ett svepskäl som låter bra och därför använder man sig av det istället för de mer riktiga argumenten.
Väst måste skippa denna globala vilja att göra hela världen till någon social-liberal utopia, vi kan aldrig få troende afghaner att tänka som västerlänningar, lika lite som vi kan få en orientalisk nation att fungera som oss. Väst måste acceptera att vissa länder alltid kommer vara auktoritära, konservativa, religiösa och att de använder sig av straff som dödsstraff och annat som väst finner hemskt.