2020-04-16, 00:12
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Noterade det också.

Det är första gången.

Min suspekta läggning gör att jag inte helt kan släppa tanken på vad som skulle hända ifall det visar sig att detta är en spektakulär long con ifrån Nordkoreas underrättelsetjänst.
Citera
2020-04-16, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Min suspekta läggning gör att jag inte helt kan släppa tanken på vad som skulle hända ifall det visar sig att detta är en spektakulär long con ifrån Nordkoreas underrättelsetjänst.

Allt är möjligt, när det gäller Nordkorea.

Jag vet, att den för ”vanliga” människor, normalt sett galna tanken behandlats hos både SK/US intelligence.

Det är deras jobb, så där är det inte en abnorm tanke.

Jag minns inte för stunden, exakt vad de analytiker som vid tillfället hade uppdraget och som förmodligen tillhör de som bevakar honom även idag kom fram till, men jag skall kolla om jag har någon gammal notering.
Citera
2020-04-16, 04:38
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Allt är möjligt, när det gäller Nordkorea.

Jag vet, att den för ”vanliga” människor, normalt sett galna tanken behandlats hos både SK/US intelligence.

Det är deras jobb, så där är det inte en abnorm tanke.

Jag minns inte för stunden, exakt vad de analytiker som vid tillfället hade uppdraget och som förmodligen tillhör de som bevakar honom även idag kom fram till, men jag skall kolla om jag har någon gammal notering.

Hoppas innerligt de kom fram till att det inte förelåg någon risk. Hans klarsyn och erfarenhet av eliterna i Pyongyang är onekligen en tillgång. Och som du säger, det hade varit tjänstefel om de inte skärskådat honom. De som är inne i ”branschen” har säkerligen varit med om mer utstuderade operationer än så.
Citera
2020-04-16, 05:29
Medlem
Citat:
Hoppas innerligt de kom fram till att det inte förelåg någon risk. Hans klarsyn och erfarenhet av eliterna i Pyongyang är onekligen en tillgång. Och som du säger, det hade varit tjänstefel om de inte skärskådat honom. De som är inne i ”branschen” har säkerligen varit med om mer utstuderade operationer än så.

Återkommer!
Citera
2020-04-16, 07:20
Medlem
Moon Jae-ins parti vann en storseger i valet och fick den största majoritet ett parti haft sedan landet införde fria val.
Anledningen till storsegern anses vara Moons hantering av coronaepidemin.

Med tanke på att Nordkoreas regim har hanterat epidemin ännu bättre skulle det inte förvåna mig om det regerande partiet i NK även vid nästa val kommer att gå väldigt starkt.
Med lite tur o skicklighet kommer man nog åter att nå 100%-igt valdeltagande, SK fick ju bara ca 66.

Lyckas man dessutom få Pyongyangelitens nya sjukhus klart inför nästa coronavåg är valet definitivt hemma
Citera
2020-04-16, 10:56
Medlem
Citat:

Jag kan inte finna annat än att Thae passerat alla processer efter avhoppet från tjänsten som vice ambassadör i London.

De initiala direkt efter avhoppet, vilka innebär skärskådning om man så vill, och (counter-double-briefing-interogation) av den Sydkoreanska säkerhetstjänsten samt det i fallet självklara samarbetet med de länders underrättelsetjänster där Thae varit stationerad eller studerat. Dessa är bland andra Danmark och Sverige.

Thae tilläts ganska omgående att lämna vittnesbörd inför den Amerikanska kongressens utrikeskommite den 1 november 2017.

Jag bifogar kompletta dokument från både Thaes vittnesbörd och de frågor han därefter fick besvara.

Det första dokumentet innehåller både Thaes vittnesbörd och frågorna.
Det andra enbart hans vittnesbörd.

https://www.govinfo.gov/content/pkg/CHRG-115hhrg27389/pdf//CHRG-115hhrg27389.pdf

https://docs.house.gov/meetings/FA/FA00/20171101/106577/HHRG-115-FA00-Wstate-Yong-hoT-20171101.pdf

Thae har även förtroendet att idag vara rådgivare till den Sydkoreanska säkerhetstjänsten bland annat.

Sammanfattar man Thaes CV och olika vittnesbörd samt tidsaxlar och uppgifter, och hans agenda idag, så är han en genuin och uppriktig motståndare till Kim Jong-un och den terror som alltjämt försiggår i landet.

Måste nog göra bedömningen att han är trovärdig.

Två av hans valspråk och mantra är tydligen:

”Jag vill hålla Kim vaken om nätterna”

”Det krig jag för nu, är ett krig mellan mig och Kim,, och för att det Nordkorenska folket skall bli fritt”
Citera
2020-04-16, 13:23
Medlem
Kumabjorns avatar
Låter ju betryggande.
Noterade att hans valkrets tydligen var Gagnam i Seoul. Lite oväntat.
Citera
2020-04-16, 16:04
Medlem
Som många har konstaterat har KJU varit försvunnen från scenen under Nordkoreas största högtid.

Många har spekulerat om orsakerna och i artikeln ”Var är du högsta ledare Kim? Fem teorier” kan man läsa om mer eller mindre trovärdiga spekulationer om hans frånvaro.
Spekulationerna är intressanta och det ligger förmodligen något av sanning några av dem.

https://asiatimes.com/2020/04/where-art-thou-supreme-leader-kim-five-theories/
Citera
2020-04-16, 16:12
Medlem
Citat:
Det ser ut som om Thae Yong-ho kommer att få ett av mandaten i det sydkoreanska parlamentsvalet. Måste vara första gången som en avhoppare från Nordkorea tar plats där.
Ji Seong-ho är ytterligare en avhoppare som tar plats i parlamentet.
Citera
2020-04-16, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Som många har konstaterat har KJU varit försvunnen från scenen under Nordkoreas största högtid.

Många har spekulerat om orsakerna och i artikeln ”Var är du högsta ledare Kim? Fem teorier” kan man läsa om mer eller mindre trovärdiga spekulationer om hans frånvaro.
Spekulationerna är intressanta och det ligger förmodligen något av sanning några av dem.

https://asiatimes.com/2020/04/where-art-thou-supreme-leader-kim-five-theories/

Han kanske helt enkelt är opasslig i magen eller fått en helt vanlig förkylning?
Citera
2020-04-16, 17:29
Medlem
Citat:
Han kanske helt enkelt är opasslig i magen eller fått en helt vanlig förkylning?
#4 i artikeln kanske inte är så otrolig? Alla minns hans flåsande då han träffade Trump.

Med anledning av hans hälsotillstånd borde han nog hålla sig långt borta från andra människor, kanske dra ner lite på rökningen också?
Citera
2020-04-16, 17:35
Medlem
Citat:
Låter ju betryggande.
Noterade att hans valkrets tydligen var Gagnam i Seoul. Lite oväntat.

Exklusiva Gagnam är nog inte SÅ oväntat ändå.

Jag grundar det på:

1. Thae var omvittnat känd som, om inte till 100% renodlad Anglofil, så i vart fall svag för det lite dyrare och sofistikerade i den Brittiska livsstilen.

2. Han har nog fått byta ut sin portmonnä till en större variant av plånbok, de senaste åren, då insättningarna på kontot säkerligen ökat både i frekvens och storlek jämfört med honoraret från Kim.

Jag tänker då på de ersättningar och arvoden han erhållit från alla olika håll efter avhoppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in