Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Världens reaktioner på regimens accelererande hot tycks minska proportionellt.
Allt fler tecken tyder på att desperationen hos Kim ökar, sanktionerna måste till varje pris lindras.
Därför tror jag att en nordkoreansk ” julklapp” kommer att bli extraordinär, den kommer att märkas, Kim måste åter få uppmärksamhet.
En lågoddsare är väl en långdistansrobot med en farlig bana eller med en spektakulär nedslagsplats. Några represalier är ju inte att vänta, det är riskfritt för Kim.
Frågan är om Kim väntar ut nyåret eller inte
Indignationen hos Kim ökar timma för timma nu, när han märker att hoten och okvädesorden inte får den effekt han förväntat sig.
Att i huvudsak bli ignorerad, men konstant påmind om att han fortsatt blir fördömd för sina brott, av alla utom Kina och Ryssland, måste kännas oerhört frustrerande för Kim.
För att inte bli betraktad som en bluff och tappa ansiktet, måste han leverera något remarkabelt som förhoppningsvis inte är för riskabelt. Detta särskilt med tanke på Trumps uttalande idag, vid NATO mötet,
”Kim och jag må vara bästa vänner, men, jag kommer att använda vapen mot Nordkorea om jag måste”!