2020-04-14, 15:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Nu är vi där igen!

1. För vilken gång i ordningen vet jag nu inte, men,
håll Dig till topic i tråden.
Om Arcsinus drar upp som en självklarhet att alla brott någon begår mot folkrätten alltid rapporteras i pressen är faktiskt inom topic att påpeka att så inte är fallet, och då lämpligen genom att ge ett exempel. Vill du gå in i detalj på Israelkonflikten är det däremot off topic.
Citera
2020-04-14, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om Arcsinus drar upp som en självklarhet att alla brott någon begår mot folkrätten alltid rapporteras i pressen är faktiskt inom topic att påpeka att så inte är fallet, och då lämpligen genom att ge ett exempel. Vill du gå in i detalj på Israelkonflikten är det däremot off topic.
Om det är mig du menar(?) så var det underförstått att det var NK som jag syftade på då jag skrev ”en nation”.

Du har tidigare haft synpunkter på Sydkoreas militärövningar men du menar att det är okey om NK utför sina militärövningar som i många fall innebär att man bryter mot FN:s resolutioner?
Är det inte bra att Nordkoreas aggressiva beteende uppmärksammas?
Citera
2020-04-14, 18:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du har tidigare haft synpunkter på Sydkoreas militärövningar men du menar att det är okey om NK utför sina militärövningar som i många fall innebär att man bryter mot FN:s resolutioner?
Om det handlar om en större militärövning av Nordkorea är väl inte så konstigt om man skriver om den, inte heller om man skriver om ett kärnvapentest. Om det varit en missil som nått längre än någon av deras tidigare hade det också varit ett nyhetsvärde, men inte rutintest av någon kortdistansmissil. Vi vet redan att de har sådana, vari ligger nyheten?
Citat:
Är det inte bra att Nordkoreas aggressiva beteende uppmärksammas?
Beror väl på vad man kallar för "aggressivt".
Citera
2020-04-14, 19:32
Medlem
Citat:
Om det handlar om en större militärövning av Nordkorea är väl inte så konstigt om man skriver om den, inte heller om man skriver om ett kärnvapentest. Om det varit en missil som nått längre än någon av deras tidigare hade det också varit ett nyhetsvärde, men inte rutintest av någon kortdistansmissil. Vi vet redan att de har sådana, vari ligger nyheten?

Beror väl på vad man kallar för "aggressivt".
Du anser m.a.o. att kordistansmissiler som har räckvidd att träffa hela Sydkorea samt Japan inte är lönt att nämnas? Du har ju tidigare klagat på att det har rapporterats.

De bryter mot FN:s resolutioner och du tycker att Nordkorea har sin rätt att göra det? Eller att de inte skall rapporteras?
Både Sydkorea och Japan anser att det är ett aggressivt beteende, det är ingenting som jag, Arccosinus, har kallat beteendet. De är Nordkoreas grannar och de känner sig hotade av utvecklingen.

Jag har egentligen inga synpunkter på att du ideligen tar den kriminella diktaturen i Nordkorea i försvar såväl som du gör med andra diktaturer.
Jag tycker bara att det är fascinerande -och skrämmande- att det finns människor som försvarar regimer och dess handlingar som alltid leder till stort lidande för landets befolkning.
Citera
2020-04-14, 20:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du anser m.a.o. att kordistansmissiler som har räckvidd att träffa hela Sydkorea samt Japan inte är lönt att nämnas? Du har ju tidigare klagat på att det har rapporterats.
Som jag skrev, det är ingen nyhet. Vi vet sedan länge att de har sådana. Första gången var en nyhet, nu blir det mer av propaganda där det skall nötas in hur farligt Nordkorea är.
Citera
2020-04-14, 22:27
Medlem
Citat:
Som jag skrev, det är ingen nyhet. Vi vet sedan länge att de har sådana. Första gången var en nyhet, nu blir det mer av propaganda där det skall nötas in hur farligt Nordkorea är.
... och du har inget förstått.
Jag tycker dock fortfarande att det är fascinerande -och skrämmande- att det finns människor som försvarar diktaturregimer och dess handlingar som alltid leder till stort lidande för landets befolkning.
Du är fascinerande, och skrämmande!
Citera
2020-04-15, 04:34
Medlem
Kumabjorns avatar
Huruvida Nordkoreas tester av kortdistans missiler tas upp i media är en redaktionell bedömning. Så vitt jag kan notera, och jag befinner mig förvisso långt borta från Sverige, tog svenska medier ingen närmare notis om den senaste uppskjutningen. Istället är det engelskspråkiga medier det länkas till. Dessa har traditionellt en mera noggrann bevakning av frågor som gäller internationell säkerhet där svenska medier får ryggskott ifall de skall höja blicken över Östersjön. Den som intresserar sig för utvecklingen på den koreanska halvön har således inte mycket annat val än att försöka följa internationella medier.

Medier som NYT, WP, LAT, CT, The Times, Guardian, Le Figaro, El Pais m.m. anstränger sig att ha ett korrekt och heltäckande ”permanent record” (För övrigt titeln på Snowdens memoarer som är nyttig läsning). Konsekvensen blir att varenda provuppskjutning och militärövning tas upp till behandling så att man vid framtida övergripande genomgångar och historiska tillbakablickar har tillgång till händelseutvecklingen i de egna arkiven. Tanken att dessa medier, fristående och oberoende av varandra, skulle delta i någon form av propaganda är sannolikt en tanke som endast uppstår i en konspiratorisk hjärna som trivs i absurda miljöer eller i nogsamt konstruerade filterbubblor. Gör de ibland fel i sina redaktionella bedömningar? Det kan självfallet inte uteslutas, men de är också måna om att snabbt korrigera, inte minst för att framtida historieskrivning inte skall distorderas. Det senaste exemplet är Kim Jong-uns faster som dök upp igen efter att många trodde hon avrättats i samband med verkställandet av makens dödsdom.

Ur ett mera politiskt-analytiskt perspektiv är uppskjutningarna intressanta eftersom de blir en indikation på att Nordkorea ännu inte lämnat utpressningsdiplomatin bakom sig. Ur det perspektivet hade den mest effektiva ”propagandan” för västmedia varit att totalt ignorera händelsen. Som om den aldrig inträffat. Förutom ett antal rapporter från underrättelsetjänsterna till statsledningarna hade befolkningarna således inte vetat om brotten mot FN resolutioner. Då läggs det heller inga krav på politikernas axlar om att ”göra något” — i realiteten försöka blidka Pyongyang med bistånd och hjälp. Så om något kan västmedia anklagas för att gå Kims ärenden om det är ”propaganda” som skall framhävas.
Citera
2020-04-15, 06:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Huruvida Nordkoreas tester av kortdistans missiler tas upp i media är en redaktionell bedömning. Så vitt jag kan notera, och jag befinner mig förvisso långt borta från Sverige, tog svenska medier ingen närmare notis om den senaste uppskjutningen. Istället är det engelskspråkiga medier det länkas till. Dessa har traditionellt en mera noggrann bevakning av frågor som gäller internationell säkerhet där svenska medier får ryggskott ifall de skall höja blicken över Östersjön. Den som intresserar sig för utvecklingen på den koreanska halvön har således inte mycket annat val än att försöka följa internationella medier.

Medier som NYT, WP, LAT, CT, The Times, Guardian, Le Figaro, El Pais m.m. anstränger sig att ha ett korrekt och heltäckande ”permanent record” (För övrigt titeln på Snowdens memoarer som är nyttig läsning). Konsekvensen blir att varenda provuppskjutning och militärövning tas upp till behandling så att man vid framtida övergripande genomgångar och historiska tillbakablickar har tillgång till händelseutvecklingen i de egna arkiven. Tanken att dessa medier, fristående och oberoende av varandra, skulle delta i någon form av propaganda är sannolikt en tanke som endast uppstår i en konspiratorisk hjärna som trivs i absurda miljöer eller i nogsamt konstruerade filterbubblor. Gör de ibland fel i sina redaktionella bedömningar? Det kan självfallet inte uteslutas, men de är också måna om att snabbt korrigera, inte minst för att framtida historieskrivning inte skall distorderas. Det senaste exemplet är Kim Jong-uns faster som dök upp igen efter att många trodde hon avrättats i samband med verkställandet av makens dödsdom.

Ur ett mera politiskt-analytiskt perspektiv är uppskjutningarna intressanta eftersom de blir en indikation på att Nordkorea ännu inte lämnat utpressningsdiplomatin bakom sig. Ur det perspektivet hade den mest effektiva ”propagandan” för västmedia varit att totalt ignorera händelsen. Som om den aldrig inträffat. Förutom ett antal rapporter från underrättelsetjänsterna till statsledningarna hade befolkningarna således inte vetat om brotten mot FN resolutioner. Då läggs det heller inga krav på politikernas axlar om att ”göra något” — i realiteten försöka blidka Pyongyang med bistånd och hjälp. Så om något kan västmedia anklagas för att gå Kims ärenden om det är ”propaganda” som skall framhävas.

Ack, så sant!

Svt:s text tv redaktion bemödade sig med en sida, vilken var en kort och rak översättning.

Den så kallade ”närhetsprincipen”, får väl till viss del också anses råda, ju längre bort, ju mindre bevakning.

De olika redaktionernas sammansättning, vad gäller den politiska hemvisten, har nog också en stor betydelse.

Ryggskott verkar dock inte vara lika vanligt hos redaktionerna i lilla Finland, när det kommer till bevakning av Koreahalvön.
Både de helt Finskspråkiga och Svenskspråkiga redaktionerna är betydligt bättre på att förmedla nyheter från Koreakonflikten och Nordkorea, av någon anledning.....

MÖ i allmänhet - Palestina/Israelkonflikten har dock genom åren nogsamt bevakats av av de Svenska medierna. Skillnaderna är enorma relativt Koreakonflikten, och det kan inte enbart bero på närhetsprincipen.
Citera
2020-04-15, 14:27
Medlem
Citat:

Din svagsinthet kring Nordkoreas potentiella, som Du säger ”farlighet”, visar sig med all önskvärd tydlighet och har tydligen inga gränser.

Anklagelserna och upprördheten som riktas mot Nordkorea, av det internationella samfundet och alldeles särskilt av både Japan och Sydkorea, är allt annat än ondskefull propaganda utan synnerligen relevant.

Pinsamt medveten om Din perpetuella obildbarhet, ser jag mig dock nödgad att ge Dig ETT exempel, av många, som Du inte ens med bästa illvilja, kan förneka.

I åratal, har SAMTLIGA flygsäkerhetsorganisationer och myndigheter, bönat - bett och uppmanat Nordkorea att följa regelverket för NOTAM.
Men nej, det har man aldrig fått Nordkorea att göra, per automatik obstruerar den kriminella regimen i sedvanlig ordning.

Man kan i anständighetens namn, åtminstone tycka att man skulle följa detta regelverk, för att inte äventyra oskyldiga människors liv.

Nu krävs det ju förvisso en anständig regim, för att detta skall bli verklighet, och Nordkorea är dessvärre allt annat än anständigt.

ICAO:s regelverk för NOTAM = Notice To Airmen, föreskriver information som skall lämnas inom alla luftrum. Information om allt som kan äventyra flygsäkerheten såsom flyguppvisningar - vulkanutbrott mm.

Alldeles särskilt skall miltärövningar - alla typer av raketer - missiler/missiltester - övriga skjutövningar mm informeras om och varnas för.

Detta VÄGRAR Nordkorea konsekvent att göra.

Det är fullkomligt oacceptabelt att Nordkorea vägrar att följa detta regelverk då risken att något går snett oavsett typ av missil är överhängande.

Jag kan inte annat än beklaga det faktum att Du försvarar en kriminell diktatur, det är bevis nog på Din låga etik och moral.
Citera
2020-04-15, 20:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
ICAO:s regelverk för NOTAM = Notice To Airmen, föreskriver information som skall lämnas inom alla luftrum. Information om allt som kan äventyra flygsäkerheten såsom flyguppvisningar - vulkanutbrott mm.

Alldeles särskilt skall miltärövningar - alla typer av raketer - missiler/missiltester - övriga skjutövningar mm informeras om och varnas för.

Detta VÄGRAR Nordkorea konsekvent att göra.
Det skulle i så fall vara det mest relevanta i sammanhanget, men om vi t ex tittar på DN eller Guardian är det inte något de tar med:
https://www.dn.se/nyheter/varlden/projektiler-avfyrade-fran-nordkorea/
https://www.theguardian.com/world/2020/mar/29/north-korea-fires-two-missiles-as-seoul-condemns-inappropriate-timing
Citera
2020-04-15, 23:45
Medlem
Kumabjorns avatar
Det ser ut som om Thae Yong-ho kommer att få ett av mandaten i det sydkoreanska parlamentsvalet. Måste vara första gången som en avhoppare från Nordkorea tar plats där.
Citera
2020-04-16, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det ser ut som om Thae Yong-ho kommer att få ett av mandaten i det sydkoreanska parlamentsvalet. Måste vara första gången som en avhoppare från Nordkorea tar plats där.

Noterade det också.

Det är första gången.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in