2009-03-27, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cranston
Men alltså... "din polare"???? Så du menar att den här dokumentären och all vetskap om hur Nordkorea hjärntvättar befolkningen är fejk eller på något sätt inte helt korrekt bara för att "din polare" har varit där och inte alls sett något av detta? Se dokumentären som jag länkat till från början till slut och håll käften om "imperialism" och att nordkorea skulle vara helt ofarligt och allt ditt hyckleri! Du kanske inte minns hur relationerna mellan Nordkorea och typ resten av världen var för något/några år sedan när Nordkorea skulle visa upp sina vapen... vill minnas att till och med Kina uppmanade den där idioten Kim Jong att lugna ner sig.

Så du tror inte att du t.ex. påverkats av västvärldens propaganda? Du rättfärdigar krig och imperialism enbart på grund av propagandaord som ''frihet'' och ''demokrati'', skillnaden mellan oss och dem är att vi hycklar och säger att i är för frihet och demokrati när vi i praktiken krigar och dödar och exploterar den fattiga världen.
Citera
2009-03-27, 12:57
Medlem
Cranstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonaldin
Så du tror inte att du t.ex. påverkats av västvärldens propaganda? Du rättfärdigar krig och imperialism enbart på grund av propagandaord som ''frihet'' och ''demokrati'', skillnaden mellan oss och dem är att vi hycklar och säger att i är för frihet och demokrati när vi i praktiken krigar och dödar och exploterar den fattiga världen.

Jag kan säga och tycka vad jag vill både här och i USA.... det är "frihet" och "demokrati" nog för mig... om jag sedan är hjärntvättad, so be it. Sedan kanske jag inte håller med allt som USA gjort runt om i världen men det här inte till denna diskussion.

Men om du på något sätt anser Nordkorea mer fritt och demokratiskt än resten av världen så tycker jag du kan flytta dit (och ta gärna med dig din polare) låter enligt mig som om du berörts av deras propaganda (se dokumentär, tex del 3 när de besöker US Pueblo) där de förklarar "USAs onda imperialism" som du precis beskrivit osv.
Citera
2009-03-27, 16:11
Medlem
Citat:
Jag kan säga och tycka vad jag vill både här och i USA.... det är "frihet" och "demokrati" nog för mig... om jag sedan är hjärntvättad, so be it. Sedan kanske jag inte håller med allt som USA gjort runt om i världen men det här inte till denna diskussion.

Men om du på något sätt anser Nordkorea mer fritt och demokratiskt än resten av världen så tycker jag du kan flytta dit (och ta gärna med dig din polare) låter enligt mig som om du berörts av deras propaganda (se dokumentär, tex del 3 när de besöker US Pueblo) där de förklarar "USAs onda imperialism" som du precis beskrivit osv.

Du är helt klart indoktrinerad och skulle bli en utmärkt nordkoreansk medborgare under rätt förutsättningar. Lite öppensinnad kan man ju vara. Bättre än resten av världen? Säkert inte. Men det har nog sina fördelar och är inte helvetet på jorden.

Håller helt med dem om USAs onda imperialism. Vi får lära oss samma saker här om nazityskland, kommunismen och USAs fiender generellt. Propaganda finns överallt.
Citera
2009-03-27, 17:49
Medlem
Cranstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solipsism
Du är helt klart indoktrinerad och skulle bli en utmärkt nordkoreansk medborgare under rätt förutsättningar. Lite öppensinnad kan man ju vara. Bättre än resten av världen? Säkert inte. Men det har nog sina fördelar och är inte helvetet på jorden.

Håller helt med dem om USAs onda imperialism. Vi får lära oss samma saker här om nazityskland, kommunismen och USAs fiender generellt. Propaganda finns överallt.

Kan vi försöka hålla oss till ämnet (Nordkorea för de som inte minns) och sluta med prokommunistiskt trams som "USAs onda imperialism"

Fördelar med Nordkorea?? Utveckla gärna, vad skulle de vara för fördelar? Jag skulle verkligen vilja veta det. Såklart en väldigt stor fördel för Kim Jong II när hela befolkningen är honom blint lojal eftersom han och farsan hans hjärntvättat dom ända sedan födseln om hur "lyckligt lottade" de är och hur onda USA, Japan osv är. Han har ett grepp om hela befolkningen vilket är en stor fördel för honom ja... men resten av folket då? Vad har dom för fördelar?

Intressant att veta om Nordkorea är:
-Mobiltelefoner är strängt förbjudna
-Internet finns inte
-På TV och Radio sänds enbart hyllningar till ledaren och budskap till befolkningen hur lyckliga de är osv.
-I varje hem finns två bilder, en på Kim Jong II och Kim II Sung
Är inte det hjärntvätt på extremt hög nivå så vet jag inte vad det är... varför tror du landet håller allt superhemligt för resten av världen?
Om man sedan bryter mot några av dessa regler så blir det inte precis prinsesstårta

Ändå utger sig landet för att vara demokratiskt vilket gör mig spyfärdig.
Senast redigerad av Cranston 2009-03-27 kl. 17:56.
Citera
2009-03-27, 17:54
Bannlyst
Förstår att USA älskare inte vill ta upp USA:s brott då det får Nordkorea att se ut som den godaste nationen i världen i jämförelse....

Som sagt, alla jag pratat med som själva besökt landet har bara gott att säga, jag litar mer på personer som varit i landet än vad jag gör med folk som sprider propaganda.
Citera
2009-03-27, 18:00
Medlem
Citat:
Som sagt, alla jag pratat med som själva besökt landet har bara gott att säga, jag litar mer på personer som varit i landet än vad jag gör med folk som sprider propaganda.

De kan ju också bero på att de flesta som åker till Nordkorea är redan övertygade kommunister som åker dit på resor anordnade av personer med anknytning till Nordkoreas ambassad i Stockholm, och sedan när de kommer dit så får de enbart röra sig inom visa områden under ledning av en guide...Är det några som blir propagandaspridare är det dem. Då litar jag mer på FN, Amnesty, Human Rights Watch, BBC, Röda Korset, Journalister utan gränser, Svenska UD, etc.

Sedan finns det också otaliga reseberättelser från personer som varit där och inte alls blivit övertygade om att det är ett bra land, utan snarare skrämts av den diktaturregim som uppenbarar sig.

Om Nordkorea är så bra, varför är gränserna stängda?
Citera
2009-03-27, 18:08
Medlem
Cranstons avatar
Citat:
Förstår att USA älskare inte vill ta upp USA:s brott då det får Nordkorea att se ut som den godaste nationen i världen i jämförelse....

Jaha nu blev din "polare" som varit där plötsligt flera personer... intressant.
Citera
2009-03-29, 19:07
Medlem
Citat:

USA och deras hyckleri ger jag inte mycket för bara så du vet.
Men jag är enormt intresserad av vad det är för polare du har (jag har inte läst hela tråden).

Är de vanlig naiv dumvänster som tror att alla är lika mycket värda i kommunistiska samhällen när de i själva verket är lika lite värda? Eller är det de där klassiska västhatarna som tycker såna som Castro och grabbarna är coola bara för att de snackar om revolution och vågar kritisera USA? Eller ljuger de bara?

Du måste förstå att det inte finns någon som helst trovärdighet i det du säger. Det är en sak att berätta om att det inte var så jävligt som man hade trott och så men att påstå att det bara finns gott att säga om tillvaron i NK är total jävla BS
Citera
2009-03-29, 20:39
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachos-
Kan en hel del om Nord Korea då jag skrivit flera större arbeten kring landet och har även besökt DMZ. Har även en god vän som är Nordkorean. Är det någon som undrar något specifikt eller om jag kan upplysa om något är det bara att hojta till. Mina åsikter är givetvis subjektiva.

Tjena! Om du vet så skulle det vara kul och veta hur elförsörjningen funkar i NK ?
Hur får dem ström ? av oljekraftverk eller typ? är elnätet utbyggt på landsbygden?
Såg nån dokumentär på TV där det till och med var ström avbrott i huvudstaden.

Elfreak Bzzz
Citera
2009-03-29, 20:46
Bannlyst
Citat:

Kan Tonaldin berätta lite mer. Vilket flygbolag använde dina vänner?
Är också inne på det spåret...skulle vara intressant.
Citera
2009-03-30, 01:24
Medlem
myrdals avatar
Citat:
Kan vi försöka hålla oss till ämnet (Nordkorea för de som inte minns) och sluta med prokommunistiskt trams som "USAs onda imperialism"

Fördelar med Nordkorea?? Utveckla gärna, vad skulle de vara för fördelar? Jag skulle verkligen vilja veta det. Såklart en väldigt stor fördel för Kim Jong II när hela befolkningen är honom blint lojal eftersom han och farsan hans hjärntvättat dom ända sedan födseln om hur "lyckligt lottade" de är och hur onda USA, Japan osv är. Han har ett grepp om hela befolkningen vilket är en stor fördel för honom ja... men resten av folket då? Vad har dom för fördelar?

Intressant att veta om Nordkorea är:
-Mobiltelefoner är strängt förbjudna
-Internet finns inte
-På TV och Radio sänds enbart hyllningar till ledaren och budskap till befolkningen hur lyckliga de är osv.
-I varje hem finns två bilder, en på Kim Jong II och Kim II Sung
Är inte det hjärntvätt på extremt hög nivå så vet jag inte vad det är... varför tror du landet håller allt superhemligt för resten av världen?
Om man sedan bryter mot några av dessa regler så blir det inte precis prinsesstårta

Ändå utger sig landet för att vara demokratiskt vilket gör mig spyfärdig.
Jag kan rätta dig vad gäller mobiltelefoner åtminstone, då jag känner folk som besökt Pyongyang och som uppgett att de inte bara fått signal, utan att mobiltelefonen gick in i "roaming"-läge också.

Internet finns också i Nordkorea. De har ett välutbygggt fibernätverk som jag gissningsvis skulle säga är större än det Sverige har. Att det är svårt för civila att få tillgång till nätet, är en annan femma.

Att man har bilder på presidenten i varje hem är inget konstigt. Kanske ur ett strikt västerländskt perspektiv, men annars inte. I exempelvis Jugoslavien var alla hem, klassrum och arbetsplatser besmyckade med Titos porträtt. Idag har de ofta bytts ut mot ikoner. Hur många av de jugoslaver du sött på skulle du beteckna som "hjärntvättade"?
Citera
2009-03-30, 06:21
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Jag kan rätta dig vad gäller mobiltelefoner åtminstone, då jag känner folk som besökt Pyongyang och som uppgett att de inte bara fått signal, utan att mobiltelefonen gick in i "roaming"-läge också.

Internet finns också i Nordkorea. De har ett välutbygggt fibernätverk som jag gissningsvis skulle säga är större än det Sverige har. Att det är svårt för civila att få tillgång till nätet, är en annan femma.
Det kan vara bra att skillja mellan vad som finns tillgängligt för folket och vad som finns tillgängligt för partimedlemmar. Jag har svårt att tro att dina vänner hade möjlighet att ringa någon annan än just utvalda tjänstemän.

Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Att man har bilder på presidenten i varje hem är inget konstigt. Kanske ur ett strikt västerländskt perspektiv, men annars inte. I exempelvis Jugoslavien var alla hem, klassrum och arbetsplatser besmyckade med Titos porträtt. Idag har de ofta bytts ut mot ikoner. Hur många av de jugoslaver du sött på skulle du beteckna som "hjärntvättade"?
Du kan inte ha besökt det här delforumet särskillt ofta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in