2008-11-10, 19:35
Medlem
Benny.Santinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
-Nej, kalendern baseras på Kim Jong-Il:s pappas födelse 1912, Kim Il-Sung. Det är alltså Juche 97 i år.

Kim Il-Sung dog förresten 1994 men är fortfarande president. DPRK är världens enda nekrokrati.

En fantastisk film från 1994: http://www.youtube.com/watch?v=NrvIM1ENcbA

Tydligen är han bara vilande.
Citera
2008-11-10, 20:23
Medlem
Glistrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag menade givetvis andra nordkoreaner som givetvis måste hålla uppe skenet av att landet styrs utav den store ledarens son eftersom de flesta koreaner inte skulle kunna tänka sig något annat. Nordkorea är ju såpass mystiskt och isolerat att man kan spekulera i vad som helst om vad som pågår i det landet.

Det är förstås sant. Man kan tänka sig att omskakandet av att inte längre ha någon diktator inte skulle vara nådigt, eftersom de levt i förtryck sedan andra världskriget. Kaos skulle nog utbryta innan någon militär tog makten.
Citera
2008-11-10, 21:56
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glistrup
Du är alltså inte med mig analytiskt när jag säger att i princip hela världen på 1000 år har blivit demokratisk, och att det inte skulle vara särskilt troligt att en av de få riktiga diktaturer vi har idag inte också skulle bli en demokrati på säg, nåra 1000 år. Dock förblir det en fråga om hur länge världen kommer att existera överhuvudtaget.

Nä, eftersom det är ett deterministiskt resonemang.
Citera
2008-11-10, 22:01
Bannlyst
...

Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse
Nordkorea är för mig väldigt fascinerande.
Hur hela landet är uppbyggt är så främmande och bisarrt.
Barn ligger döda på motorvägar och folk bara går förbi dem,
som om det vore vardag, får man se i hemliga videor bl.a.
Och ändå ser folket Kim Jong Il som en gud?
Trots att hans regim har sett till att folket svälter till döds.

Kommer Nordkorea någonsin att störtas tror ni?
När Kim Jong Il är död, kommer folkets näste ledare
kanske försöka få lande på fötter igen?

Vad har ni att säga om NK? Finns det någon här som har varit där och sett landet (ja, det man tillåts att se då...) med egna ögon?

Det Nord Koreanska folket vet inte hur det ser ut i andra delar av världen. De tror att alla andra länder är fattiga eller ser likadana ut. Sedan man har börjat smuggla in filmer från västvärlden är det många som har flytt Nord Korea.

Nord Korea väljer hellre en granat än ett människo liv.
Pengar som skickas via Rädda barnen m.m går mestadels till Nord Korea:s militär.

En bissar sak är Ryuogang(stava fel?)hotellet. Ett 300m högt hotell som skulle bli världens högsta för att "showa" för Syd Korea. Men bygget stannade 1991? och nu är det en stor kran på toppen av hotellet.

Sök på nån satelit karta och jämför Nord med Syd korea.
I Syd Korea vägen en 7åring 10kilo mer och är 20cm högre än en 7åring i Nord Korea.
Citera
2008-11-10, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
Det Nord Koreanska folket vet inte hur det ser ut i andra delar av världen. De tror att alla andra länder är fattiga eller ser likadana ut. Sedan man har börjat smuggla in filmer från västvärlden är det många som har flytt Nord Korea.

Nord Korea väljer hellre en granat än ett människo liv.
Pengar som skickas via Rädda barnen m.m går mestadels till Nord Korea:s militär.

En bissar sak är Ryuogang(stava fel?)hotellet. Ett 300m högt hotell som skulle bli världens högsta för att "showa" för Syd Korea. Men bygget stannade 1991? och nu är det en stor kran på toppen av hotellet.

Sök på nån satelit karta och jämför Nord med Syd korea.
I Syd Korea vägen en 7åring 10kilo mer och är 20cm högre än en 7åring i Nord Korea.

Ja, det är tragikomiskt på ett sätt, kan jag tycka.
Det blir så absurdt att man t.o.m kan skratta åt skiten.
T.ex det där med kranen på taket.
Citera
2008-11-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Hegel ringde från Institutionen för teleologi och ville ha sin historiedeterminism tillbaka

Det ter sig något kulturellt inrökt att tro att alla världens länder för eller senare kommer att bli demokratier och sedan tolka all politik i termer av "steg fram eller tillbaka". Transitologin var stor efter kommunistregimerna sammanbrott men har väl fått ge vika för mer realistiska förväntningar numera. Självklart kommer den nordkoreanska regimen för eller senare att falla som alla regimer. Och det är svårt att tro att landet inte kommer att bli mer öppet än vad det är idag, eftersom det är svårt att föreställa sig ett mer stängt system. Men att landet nödvändigtvis måste bli demokratiskt har jag svårt att acceptera. Normativt är jag med dig, men inte analytiskt.

Demokratin Sydkorea kommer nog se till att Nordkorea håller sig till nån sorts civiliserat styrelseskick iaf efter att kommunistregimen har fallit. De har gjort klart att de inte vill ha en återförening av slaget Östtyskland/Västtyskland då det helt enkelt kostar för mycket pengar. Skulle gissa att Nordkorea utvecklas såhär:

1. Regimkollaps (oklart hur) eller kapitalistreformer med regimen kvar (mer troligt)
2. Otroligt fattigt cpland som hålls ihop genom totalitärt system samtidigt som marknadsreformer, infrastrukturutbyggnad med sydkoreanska pengar samt tillväxt förbättrar levnadsstandarden.
3. Efter x antal år upplösning av nationen. Sedan blir området annekterat av den sydkoreanska demokratin.
4. Alla lyckliga.
Citera
2008-11-10, 23:12
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freydis
3. Efter x antal år upplösning av nationen. Sedan blir området annekterat av den sydkoreanska demokratin.
4. Alla lyckliga.

Tror knappast att Sydkorea skulle annektera Nordkorea. Vad som skulle hända skulle givetvis vara en ömsesidig förening.
Citera
2008-11-10, 23:24
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freydis
Demokratin Sydkorea kommer nog se till att Nordkorea håller sig till nån sorts civiliserat styrelseskick iaf efter att kommunistregimen har fallit. De har gjort klart att de inte vill ha en återförening av slaget Östtyskland/Västtyskland då det helt enkelt kostar för mycket pengar. Skulle gissa att Nordkorea utvecklas såhär:

1. Regimkollaps (oklart hur) eller kapitalistreformer med regimen kvar (mer troligt)
2. Otroligt fattigt cpland som hålls ihop genom totalitärt system samtidigt som marknadsreformer, infrastrukturutbyggnad med sydkoreanska pengar samt tillväxt förbättrar levnadsstandarden.
4. Alla lyckliga.

Mycket möjligt. Jag reagerar inte mot tanken att Nordkorea kan bli demokratiskt utan mot att det måste bli det.
Citera
2008-11-11, 11:19
Medlem
Glistrups avatar
Citat:
Mycket möjligt. Jag reagerar inte mot tanken att Nordkorea kan bli demokratiskt utan mot att det måste bli det.

Att den måste bli det är inte samma sak som att den kommer att bli det. Med "kommer att bli" gav jag uttryck för ett element av sannolikhet, baserat på att majoriteten av världens länder på 1000 år har blivit demokratier. Idag är t.ex. 64 % av världens länder demokratier (http://www.economist.com/theworldin/international/displayStory.cfm?story_id=8166790) - vilket talar för att Nordkorea någon gång i historiens lopp kommer att bli demokratiskt.
Citera
2008-11-11, 11:36
Medlem
ubersantas avatar
Saken är den att inget kommer förändras ifall Kim Jong Il dör. Det är fortfarande hans far som är den store ledaren, och alla som följer efter utför bara Sung Il:s jobb.

Hoppet står egentligen till Kina i mina ögon. Kina är dom enda som skulle kunna sätta igång en någorlunda fredlig reform i Nordkorea efter Kim Jong Il:s död.

Det kommer inte att ske någon snabb kollaps av diktaturregimen, och folk kommer fortsätta att dö.
Citera
2008-11-11, 11:46
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glistrup
Att den måste bli det är inte samma sak som att den kommer att bli det. Med "kommer att bli" gav jag uttryck för ett element av sannolikhet, baserat på att majoriteten av världens länder på 1000 år har blivit demokratier. Idag är t.ex. 64 % av världens länder demokratier (http://www.economist.com/theworldin/international/displayStory.cfm?story_id=8166790) - vilket talar för att Nordkorea någon gång i historiens lopp kommer att bli demokratiskt.

Men varför 1000 år? Varför inte 2500? Eller 100? Godtycke eller någon idéhistorisk krumbukt?

Menar du att historien har ett slutmål - demokratin, som alla förr eller senare uppnår? Vad driver utvecklingen? Världsanden? Ägandeförhållanden?
Citera
2008-11-11, 12:26
Medlem
Glistrups avatar
Citat:
Men varför 1000 år? Varför inte 2500? Eller 100? Godtycke eller någon idéhistorisk krumbukt?

Menar du att historien har ett slutmål - demokratin, som alla förr eller senare uppnår? Vad driver utvecklingen? Världsanden? Ägandeförhållanden?

Ett rent godtycke, jag utgick endast från en ålder (ungefär år 1000 e.Kr.) då 0 % av de länder vi vet om var demokratier, till nutiden, då 64 % av världens länder är det.

Vad driver utvecklingen frågar du. Personligen tror jag att de flesta människor har en naturlig drift att ständigt tänja på gränser och göra sina liv bättre, vilket förstås givit olika resultat. I västvärlden har "vi" utnyttjat demokrati som ett sätt att förbättra våra liv, medan andra människor i andra delar av världen lyckats utnyttja olika omständigheter för att tillskansa sig stor personlig makt och därmed förbättrat sina liv, dock på för stor bekostnad av andra - diktatorer, krigsherrar o.s.v.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in