2019-03-07, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
I Ördögs inlägg #15326 ovan finns följande citat från Reuters:

Mellan tummen och pekfingret får jag 3,8 miljoner nordkoreaner till att vara strax över 15 % av befolkningen. Om det är FNs medarbetare eller Reuters som inte kan räkna vill jag låta vara osagt. Men ett är säkert, inte bidrar det till bättre förståelse för situationen i Nordkorea.

Det är nog lite för många siffror och diversifierade beräkningsgrunder för en normal redaktion, (olika klassificeringar av utsatta/i riskzonen respektive de i direkt nöd/svält) i UN:s rapport.

Länken nedan ger tillgång till olika artiklar samt UN:s rapport.

https://reliefweb.int/
Citera
2019-03-07, 09:50
Medlem
Kumabjorns avatar
@LEMMOR

Tack för den. Nu har Kim också ändrat tonläget. Kallar Trumps regering för miljardärsklubb.
Citera
2019-03-07, 11:12
Medlem
Citat:
@LEMMOR

Tack för den. Nu har Kim också ändrat tonläget. Kallar Trumps regering för miljardärsklubb.

BEEP-BEEP!

Snart börjar Gråben & Hjulben gillra nya fällor och försåtminera varandras vägar!

————-

Kanske dags för Trump att vakna och inse att Kim är en man man skall döma efter sina gärningar, och inte efter hans tomma ord.

Dessutom borde Trump bli mindre ”Mediakåt”, och framförallt läsa och lyssna på sina rådgivare/säkerhetstjänster!

Då kanske teatern med ”Ihoprafsade”, dåligt planerade möten upphör.

Trump borde ta del av hur Reagan planerade förhandlingarna med Gorbatjev!
Citera
2019-03-07, 12:47
Medlem
Den medvetna eskaleringen av Nordkorea, i och med de konstaterade återuptagna arbetena vid Sohae, och nu även vid Sanum-dong, måste ses som en flagrant provokation av politiskt slag.

www.japantimes.co.jp/news/2019/03/07/asia-pacific/north-korean-activity-may-indicate-preparation-rocket-launch/#.XID_aaRwGEd

Tragiskt nog, meddelar Sydkoreanska NIS även att Nordkorea fortsätter sin uranium berikning vid Yongbyon.

Minst 11 miljoner Nordkoreaner GÅR HUNGRIGA ELLER SVÄLTER!

Kanske dags att föra upp detta på agendan och sätta RIKTIG PRESS PÅ KIM, och sluta lalla med honom genom PR turne’ efter PR turne’?

Lägg ner kärnvapnen, så får Ni den nödhjälp och den mat Ni behöver!
Citera
2019-03-07, 13:37
Medlem
Citat:
@LEMMOR

Äh, han är bara avundsjuk... fast å andra sidan ligger i alla fall Kims privata tillgångar/spenderingar inte så illa till:

Kim Jong-un 'Spent $4 Billion on Luxury Goods in 6 Years'
http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2018/10/22/2018102201262.html
Citera
2019-03-07, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Äh, han är bara avundsjuk... fast å andra sidan ligger i alla fall Kims privata tillgångar/spenderingar inte så illa till:

Kim Jong-un 'Spent $4 Billion on Luxury Goods in 6 Years'
http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2018/10/22/2018102201262.html

Tyvärr, detta är bara toppen av ett isberg!

All övrig kriminell inkomstbringande verksamhet, skulle fem-tiodubbla summan $4 ovan, minst.

Men vad gör väl det?

Petitesser som att miljontals svälter och att vård - sanitet - vattenförsörjning - läkemedel - agrikulturell utveckling - ett rättssystem värt namnet saknas, är väl oviktiga och onödigt att ta upp på agendan!

Det är väl viktigare att Kim och regimen överlever, och att sanningen om Kinas dubbelspel inte kommer fram!

Jag har i denna tråd, 100-tals gånger ställt frågan, NÄR, skall naiviteten rörande Nordkorea, och Kinas intentioner totalt i regionen, upphöra?
Citera
2019-03-08, 08:38
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
BEEP-BEEP!

Snart börjar Gråben & Hjulben gillra nya fällor och försåtminera varandras vägar!

————-

Kanske dags för Trump att vakna och inse att Kim är en man man skall döma efter sina gärningar, och inte efter hans tomma ord.

Dessutom borde Trump bli mindre ”Mediakåt”, och framförallt läsa och lyssna på sina rådgivare/säkerhetstjänster!

Då kanske teatern med ”Ihoprafsade”, dåligt planerade möten upphör.

Trump borde ta del av hur Reagan planerade förhandlingarna med Gorbatjev!

Jag vill ogärna säga: "Vad var det jag sade?", men den trista sanningen är att jag tidigt varnade för att Trump är en charlatan, han är knappt läskunnig, har ärvt sin förmögenhet, har nog aldrig haft mer än tolv anställda, varav två för att sköta media relationer. Orkar inte sätta sig in i komplexa och besvärliga frågor, är så pass fåfäng att han enbart tror på eventuella positiva skriverier, och så fort någon vågar ifrågasätta honom eller hans kompetens börjar han garpa "Fake News!". Mannen är en pinsam parentes (vill jag innerligt hoppas) så det gäller att stoiskt försöka genomlida tiden fram till valet 2020.

Tyvärr är han president för en nation som stoltserar i anti-intellektuell högfärd, och vars storhetsvansinne tyvärr överstiger deras ledare. Risken att han sitter till 2024, inte minst för att han begriper en sak bättre än t.o.m. Alexandria Ocasio-Cortez (som nog inte är tillräckligt torr bakom öronen ännu för att kandidera mot honom), nämligen sociala media. Mannen är oförmögen att ta ansvar för en "ninja", och för den som undrar vad en ninja är, rekommenderas denna artikel.
Citera
2019-03-08, 08:42
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Tyvärr, detta är bara toppen av ett isberg!

Jag har i denna tråd, 100-tals gånger ställt frågan, NÄR, skall naiviteten rörande Nordkorea, och Kinas intentioner totalt i regionen, upphöra?

Alla är väl inte naiva. För att vara FB tycker jag nog det går att ha en sansad dialog i den här tråden. Vet inte hur många trådar jag blockerat för mitt inre för jag inte klarar av de okvalificerade svamlet som pågår i dem.
Citera
2019-03-08, 11:55
Medlem
Citat:
Jag vill ogärna säga: "Vad var det jag sade?", men den trista sanningen är att jag tidigt varnade för att Trump är en charlatan, han är knappt läskunnig, har ärvt sin förmögenhet, har nog aldrig haft mer än tolv anställda, varav två för att sköta media relationer. Orkar inte sätta sig in i komplexa och besvärliga frågor, är så pass fåfäng att han enbart tror på eventuella positiva skriverier, och så fort någon vågar ifrågasätta honom eller hans kompetens börjar han garpa "Fake News!". Mannen är en pinsam parentes (vill jag innerligt hoppas) så det gäller att stoiskt försöka genomlida tiden fram till valet 2020.

Tyvärr är han president för en nation som stoltserar i anti-intellektuell högfärd, och vars storhetsvansinne tyvärr överstiger deras ledare. Risken att han sitter till 2024, inte minst för att han begriper en sak bättre än t.o.m. Alexandria Ocasio-Cortez (som nog inte är tillräckligt torr bakom öronen ännu för att kandidera mot honom), nämligen sociala media. Mannen är oförmögen att ta ansvar för en "ninja", och för den som undrar vad en ninja är, rekommenderas denna artikel.

Du behöver inte vara blygsam, rätt skall vara rätt!

Dina analyser rörande Trump, visar sig alltmer korrekta, dag för dag.

”Vad var det jag sa”, får nog anses rättmätigt att bruka i detta fall!

—————

Helt OT, men man undrar om Koreaner är lika förtjusta i onara, som Japaner?

Apropå Japaners stora intresse kring vädersläpp, minns jag en Japansk film jag såg sent 1960 och tidigt 1970, som jag inte minns namnet på, för tillfället, (tror det var en Kurosawafilm sv/vit i vart fall) där ett genomgående tema var skolpojkarnas morgonmöte på vägen till skolan. Man tryckte varandra på pannan, och skulle då leverera en ”Buriburi”.
Pimpsten skulle intagas för att kunna fisa på beställning.

En annan dråplig scen, en kväll vid middagssittningen hos en familj i den lilla byn, knackar det på, och grannfarbrorn bugar och kliver upphetsat in, uppenbart excalterad, och säger, ”Nu har jag en riktig djävla dunderbrakskit på gång, den här slår nog alla tidigare i byn!”
Mannen släpper en lång högljudd brakskit varpå alla i rumnet skrattar och applåderar förtjusta!

Långt ifrån en ”Ninja!”
Senast redigerad av LEMMOR 2019-03-08 kl. 11:59.
Citera
2019-03-08, 11:57
Medlem
Citat:
Alla är väl inte naiva. För att vara FB tycker jag nog det går att ha en sansad dialog i den här tråden. Vet inte hur många trådar jag blockerat för mitt inre för jag inte klarar av de okvalificerade svamlet som pågår i dem.

Det har Du rätt i, denna tråd håller en relativt sett, hög nivå.

Mittåt!
Citera
2019-03-08, 12:09
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
—————

Helt OT, men man undrar om Koreaner är lika förtjusta i onara, som Japaner?

Det lär de vara för när jag varit i en hög av japaner och koreaner så är de minst lika entusiastiska på båda sidor när det gäller att klämma fram luft mellan skinkorna. Och koreanernas kimchee och vitlöksdiet gör att japanerna hamnar i underläge.
Citera
2019-03-08, 12:33
Medlem
Citat:
Förklara då för mig, av vilken anledning, (då jag med egna ögon sett dokument, som bekräftar att Kina lovat att agera för att ta tillbaka SINOTILLVERKADE fordon och, om möjligt Kinesiska delar som NK ”utverkat - skaffat”, för den produktion man stått för på ”Egen hand” inom NK?

Därefter kan vi återuppta diskussionen.

Givetvis vill Xi JP ha tillbaka sina lastbilar. Dit dokument sager inget om att det var Kinas regering som smugglade dem till NK.
Jag bygger mina argument (att Xi blev arg) pa foljande.
1. Xi JP satsade miljarder i gransstaden Dandong, for att NK skulle satsa pa ekonomi och inte vapen. Idag ar Dandong i stor sorg.
2. Forra sommaren motte Xi JP personligen en grupp NK (kommunpampar) innan de akte pa en Kina rundtur for att visa om ni satsade pa reformer kan folket fa sa bra.
3 Kina sponsrade flera arbetsmoten mellen industri, kommun om vad som kan handa om NK reformermas. Jag deltog. Tyvar var det endast drommar.
4. Pa sin aterresa till NK fick fatson inte traffa Xi JP eller nagon annan ledare. Har han atervant?
5. Nar Xi JP sag DF lastbilar kora NK karnvapen blev han sa arg pa DF att han gav mycket bra pengar till Volvo trucks. Pengarna lanades av Bank of China. For dessa pengar kopte Volvo trucks ut Nissan Trucks som hade ett nara samarbete med DF. Men Volvo trucks gjorde inte tillrackligt sa forra aret kopte GEELY en stor aktiepost i Volvo trucks.
6. GEELY blev vid samma tid Kinas officiella bil for Kinas ministrar, for forsta gangen en bil agt av privatperson och inte staten.
7. Enligt JUCHE ar Kina fienden.
8. Det var Pakistan som hjalpte NK med karnvapen. Missilen kom troligen fran Ryssland eller Urkraina. Utrusting for anrikning av uran var fran Italien. Pa vilket satt hjalpte Kina.
9. Vid saktioner 2015 tryckte Kina upp en katalog pa 600 sidor om vilken utrustning Kineser inte kunde salja till NK. Tjuvar i Kina anvande denna katalog for att salja utrustning till NK.
10. Fatson storebror familj har bott i Kina sen tio ar tillbaka. Nar fatson storebror mordades gick hans fru, son (och jag tror en dotter) under jorden. Brorsonen Kim Han Sol ar den riktige kungen av NK, darfor visas han i videon fran motstandsgruppen.
11 Jag har hort historien fran hogre militarer i Kina att omkring 2015 hade USA och Kina ovningar i USA for att genomfora en statskupp i NK. Du finner inslag om i Newsweek om hur Kineser och USA tranade i USA. Forklaringen var for ett storre terrorist eller miljo katastrof i stads miljo. Senare ansag Kina att riskerna vid en statskupp var for stora. NK har oxa stora mangder av Biologiska och Kemiska vapen som skulle doda tiotusentals miljoner Kineser
12 Kina stodjer FN sanktioner

For ovrigt akte jag och fruns morfar till Peng DeHuai minnesbyggnad under nyaret. Peng DeHuai satt i husarrest i detta hus fran 58 till 63, han stodde inte det stora spranget och oppet kritiserade ordf. Mao.

ps Fruns morfar slog i Kinas arme nar Japan forsokte erova Wuhan 39, han var endast ett barn endast 14 ar. Men slaget i Wuhan blev borjan pa Japans problem att erova hela Kina.Morfadern var soldat i Kinas arma ej i kommunisterna. Men Morfar och de flesta Kineser idag gillar Peng DH. Efter partikongressen 79 blev han en hjalte. Peng led mycket under kultur revolten. Det var Kinas arme som stoppade kultur revolten, det ar en orsak att de flesta Kineser gillar militaren.

pps Zhu Enlai, Kinas utrikerminister hade sagt i FN att om FN gick over den 58e breddgraden skulle Kina ingripa. FN trodde inte pa hotet och gick over den 58e, och Peng var Kinas militara ledare under Korea kriget. Under kriget blev han mycket kritisk pa hur efterblivit Kina var i princip han kunde endast sanda in trupper med stora dodssiffror. I motsats till Mao kom Peng fran mycket enkel familj och blev soldat som tonaring for att kunna ge pengar till sin mor. Han blev kommunist mycket senare, men fore den stora marchen.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-03-08 kl. 13:05. Anledning: tillagg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in