2010-05-28, 00:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Men antog inte USA någon lag som sa att de har rätt till "preemptive nuclear strikes"? Har för mig det...

Förrsten så läser jag alltid rubriken till denna tråd som "Nordea - bisarrt, fascinerande, sjukt".
Vill bara upplysa om att enligt det som verkar kunna bli "Obamadoktrinen" så kommer inte USA att anfalla något annat land med kärnvapen, såvida de, eller en nära allierad, blivit angripen med kärnvapen. Obama säger sig dessuom sträva efter en kärnvapenfri värld. Vilket iof suger balle, då de inte utöver påtryckningar emot Israel, som inte ens är med i icke spridningsavtalet. Skillnaden är alltså stor gentemot "Bushdoktrinen".
Citera
2010-05-28, 09:15
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av watson6669
Jag kan ju lugnt konstatera att du antingen inte varit i Östtyskland eller om du har det så var du så jävla plakat så du inte uppfattade att någon direkt lycka fanns inte att se.
Där kan man tala om ett folk som inte visste vad det innebar att skratta.
Sen får du nog ta och lära dig att bara för att man anser att det fanns mer som var bra i det gamla än vad som var dåligt så innebär det ju inte automatiskt att det var bättre förr.

Det märks att du varken har arbete eller vet hur en arbetare har det.
Vi kan ta en helt vanlig industriarbetare i Sverige , denne har det oerhört mycket bättre än en vanlig industriarbetare i ett kommunistland.

Du får faktiskt inga rätt i dina påståenden. Men visst är det som du säger om hur bra det var förr, poängen jag tänkte är att det kommer nog inte bli så jättebra för nordkoreaner om usa bombar skiten ur dem och de införlivas under sydkoreanskt styre (vilket vad jag läst inte är det bästa där arbetare behandlas som skit och får leva därefter).

Arbete har jag inte nu då jag studerar men jag har haft olika jobbuppgifter i sverige och i andra länder och har fått en hygglig bild hur det är att jobba åt exempelvis amerikanska företag. I sverige har arbetarna haft det hyggligt på arbetsplatser enligt mina erfarenheter.
Nu för politikerna här en arbetsfientlig politik så det blir sämre för varje år för arbetarna men kapitalisterna kan stoppa undan mer pengar...
Men att arbetare i Sverige har det bättre än i forna kommuniststater är knappast ett betyg åt kapitalismen då det inte varit i-länder som försökt sig på kommunism. Däremot fick arbetarna i exempelvis Sovjet det jävligt mycket bättre efter sin revolution än innan. Men du kan ju kolla kapitalistländer som indien eller indonesien eller nått sånt i din jämnförelse om hur arbetare behandlas.

Citat:
Vad du inte begriper,eller troligen vill du inte begripa så är och var det staten som bestämmde vem som skulle premeras i deras system. Stå partiet nära, spionera på dina vänner gjorde att du avancerade.

Jag är ingen stor försvarare om hur det gick i öst-europa med kommunismen då det gick åt helvete som du säger, hur som helst så skadar det inte i ett kapitalistiskt samhälle att födas in i en kapitalistfamilj (du äger produktionsmedlen) eller att känna cheferna/politikerna) Staten har bara bytts ut mot kapitalister.
Citera
2010-05-28, 09:19
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liebe
Lika objektiv...

Jag hade fått för mig att Der Spiegel ägs av en kapitalist och att denna tidsskrift inte är positiv till kommunism?
Citera
2010-05-28, 15:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Kina får allt mindre orsak att stödja sinnesjuka två-åringen Kim Jung Il i Nordkorea. Handeln mellan Kina och Sydkorea uppgick 2009 till 156 miljarder dollar. Motsvarande siffra för handeln mellan Kina och Nordkorea uppgick till mindre än 3 miljarder dollar.
(se CNN videon inbäddad i länken nedan)
Kinas premärminster Wen Jiabao besöker nu Sydkoreas huvudstad Seoul och skall senare även hålla samtal som inkluderar Japan.
http://edition.cnn.com/2010/WORLD/asiapcf/05/28/china.koreas/index.html?eref=rss_world&utm_source=feedburner&ut m_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+rss%2Fcnn_world +%28RSS%3A+World%29
Jag skulle tro att vi nu ser början på slutet för den Nordkoreanska sinnesjuka regimen. Försvinner slutligen det kinesiska stödet så kommer säkert förändringarna ganska snabbt. Min gissning är att Kinas vilkor för att dra tillbaka stödet är ett löfte om att ett förenat Korea inte tillåter USA baser på sitt territorium, säger upp den ömsesidiga försvarspakt som finns mellan Sydkorea och USA, samt har förmånlig handel med Kina, (vilket Sydkorea iof redan har idag). Det skall bli intressant att se vad den kinesiska responsen på sänkningen av det Sydkoreanska fartyget kommer att bli. Om Kina kommer med ett fördömande av Nordkorea så blir jag inte ett dugg förvånad om den sinnesjuka två-åringen Kim Jung Il börjar hota Kina också.
Citera
2010-05-28, 15:46
Medlem
Bystskuggas avatar
Citat:
säger upp den ömsesidiga försvarspakt som finns mellan Sydkorea och USA

Är det inte så att denna försvinner per automatik om Nordkorea försvinner?

Men någon form av give and take mellan USA, Sydkorea och Kina blir det förmodligen fråga om.
Citera
2010-05-28, 16:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bystskugga
Är det inte så att denna försvinner per automatik om Nordkorea försvinner?

Men någon form av give and take mellan USA, Sydkorea och Kina blir det förmodligen fråga om.
Jo det kan tyckas så, men försvarspakten har ju varit ett skydd för Sydkorea emot både Nordkorea och Kina, (vilket har sina rötter i koreakriget). Om nu det skulle bli frågan om ett förenat Korea så kommer ju det landet att gränsa emot Kina på gott och ont, (det gränsar också till det auktoritärt styrda Ryssland). Handeln skulle givetvis blomstra, till nytta för både Koreaner och Kinerser. Men eftersom Korea, under väldigt långa tidsperioder varit koloni till Kina och dessutom Kina fortfarande är en kommunistisk diktatur, så vill säkert det förenade Korea också kunna känna trygghet. Vad Kina beträffar så har man offrat hundratusentals liv under koreakriget just för att slippa USA trupper vid sin gräns. Det är också ett välkänt faktum att det pågår en intesiv kapprustning mellan USA och Kina. Det ligger givetvis i USA:s intresse att ha baser och trupper i regionen, även när Nordkorea försvunnit. Så det blir förmodligen som du skriver: Give and take mellan länderna.
Citera
2010-05-28, 16:47
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Synd att Nordkorea inte har oljetillgångar.
Då hade USA intervenerat för många år
sedan, och dagens pajkastning vore out.
Citera
2010-05-28, 18:28
Medlem
LnddNs avatar
Helt sjukt att folk försvarar NK.

finns knappt bilar i nk pga brist på olja.
Invånare får inte ens prata med utlänningar ( de få som besöker NK ).

Yey men allt är coolt för att det är kommunism?
Citera
2010-05-28, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LnddN

Yey men allt är coolt för att det är kommunism?
Problemet är att många (du?) blandar ihop konflikten med att NK skulle vara diktatur etc. Det är oväsentligt.
Citera
2010-05-28, 19:56
Medlem
gurexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LnddN

Är det så sjukt då man får det. Det du säger är propaganda. Kolla trådar om de som varit där eller fråga någon som varit där.
Det är sjukt med de som trir sig veta något om ett land när de inte har en aning (hjärntvättade människor).
Citera
2010-05-28, 22:55
Medlem
Liebes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Jag hade fått för mig att Der Spiegel ägs av en kapitalist och att denna tidsskrift inte är positiv till kommunism?
Jag hade fått för mig att Aftonbladet ägs av en kapitalistisk familj och att denna tidsskrift inte är positiv till kommunism?
Citera
2010-05-28, 23:17
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurex
Är det så sjukt då man får det. Det du säger är propaganda. Kolla trådar om de som varit där eller fråga någon som varit där.
Det är sjukt med de som trir sig veta något om ett land när de inte har en aning (hjärntvättade människor).
Som turist, (och reser individuellt), måste du ha två sk. "guider" ständigt med dig, vilket säger det mesta. Reser du i grupp så har gruppen istället de två guiderna, (men du får naturligtvis absolut inte röra dig utanför gruppen).
Mer om resor till Nordkorea finns här:
http://www.koreakonsult.com/index.html
Nej, jag har inga som helst planer på att resa till det landet, (och min kritik av den sk "stora ledaren" har dessutom säkert gjort att jag aldrig skulle få visum beviljat.) Det får räcka med skolresan till Leningrad 1975. Och det var ändå rena Sörgården jämfört med dagens Nordkorea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in