Citat:
Ursprungligen postat av martienne
Intressant inlägg av dig, Karatepung. Ja, jämförelsen med Sydkorea är ju där det hela faller litegrann. Jag har inte varit i Sydkorea så jag kan inte säga säkert. Men jag tror att det finns rejäl fattigdom på landsbygden där. Kvinnor säljer sitt hår för att användas i peruker. Barn adopteras fortfarnade bort i stora mängder och det lär finnas otroligt mycket prostitution. Dessutom har de stötts ekonomiskt på alla tänkbara sätt av USA. Välståndet som finns i storstäderna där, hos medelklassen, är relativt nytt. På 1970 talet var det fortfarande bättre för gemene man i Nordkorea.
Jag stödjer dem för att jag tyckte folket där var så hemskt rara när jag var där i min barndom. Det var sång och dans och äkta vänlighet överallt Jag blev lite imponerad över hur mycket det hade gjort för barn och ungdomar.
Vart var du egentligen? Pyongyang? Du varnar oss för propaganda men verkar själv svälja Nordkoreanernas dito med hull och hår. Nordkorea är på intet sätt ett öppet samhälle och att dölja sin egen historia samt landets nuvarande skick har dom varit förhållandevis duktiga på.
Citat:
Med glöden som de fick av Kim Ir Sen och kommunismen hjälpte dem att bygga upp landet som i princip jämnades vid marken under koreakriget. Jag besökte ett krigsmuseum när jag var där och fy helvete vad allt var förstört! De sa att det var tre byggnader i Pyongyang som var oskadda eller något sånt. Hela landet var i princip utplånat och massor av miljoner dog. Jag har aldrig sett något liknande som de bilderna. Dessutom betedde sig amerikanarna som fullständiga svin och bröt varenda krigskonvention som finns. Inte konstigt att de är så hatade av koreanerna. Lite överdriven retorik från guiden på museet (sättet som de pratar på låter lite tillkonstlat). Men bilderna talade sitt eget språk. Enligt Nordkorea och en del andra så var det Sydkorea-USA som startade kriget och den möjligheten kan inte uteslutas.
Det är en försvinnande liten del som på allvar menar att Sydkorea skulle ha startat kriget. Det faller på sin egen orimlighet då Sydkorea definitivt inte var rustade för krig vid utbrottet. Dock menar jag inte att det inte skedde övergrepp redan innan den officiella krigsförklaringen men det hade varit ren idioti av USA eller Sydkorea att starta ågot krig då Amerikanerna inte hade tillräcklig närvaro vid tillfället. Kim Il Sungs mtöten med Stalin är dessutom förhållandevis bra dokumenterade av den ryska säkerhetstjänsten och av dessa att döma så var han inställd på krig.
Citat:
Jag önskar att de kan behålla sitt system, eller gradvis reformera det och att de lyckas höja levnadesnivån, matförsörjningen och få tillgång till mediciner.
Om regimen föll omgående så skulle befolkningen få det mycket värre än de har det nu, i många, många år. Hemskt ovärdigt för alla invånare. Dessutom är Sydkorea tydligen inte särskilt intresserade av en återförening längre.
Frågan är om år av misär för att sedan kunna nå utveckling är att föredra framför ett land som nu på rask takt är på väg till sin egen grav. Du kan jämföra med Kina och Japan, där Japan valde den friare vägen och japan som land drabbades av en stor kris när det producerande landet gick mot ett land mer drivet av sina egna innovationer. Kina har däremot gjort allt för att motverka den utvecklingen genom att bland annat manipulera sin egen valuta för att hålla befolkningen relativt sätt fattigare än de borde vara. På det viset kan man hålla kvar vid tanken om att vara ett producerande land men det är en dödsdömd process.
Nordkorea kommer att bli tvingat till stora reformer, frågan är bara om man ska fortsätta hela vägen fram till återvändsgränden eller väja redan nu.