2011-04-21, 20:37
Medlem
dePauls avatar
Jumbo Fries är OK för att vara köpe-pommes men de har en visserligen diskret men ändå specifik smak som man efter ett tag tröttnar på. De kan inte ätas allt för ofta.

~Paul~
Citera
2011-04-25, 14:07
Medlem
Struttens avatar
Jag är lite nyfiken på ugnsmetoden. Jag efterfrågade för ett tag sen råd på hur jag ska hålla mina pommes varma, och detta låter som ett sätt att lösa det problemet samtidigt som jag kan få dem att hålla konsistensen längre.

Jag vill nu dubbelkolla metod:

Skär potatisen, skölj och låt ligga i kallt vatten i cirka en halvtimme [...] Fritera andra omgången i cirka 190 grader. Lägg omedelbart in i ugnen på (vad? Plåten, smörpapper, eller vad?) och låt dem ligga i cirka en timme. Ugnen ska vara av varmluftstyp och hålla cirka 60 grader eller stå på 100 grader med luckan öppen.

Tacksam för hjälp!
Citera
2011-06-20, 21:08
Medlem
Tokfaans avatar
Såg just veckans avsnitt av Hundra svenska år. Flottyrkokt potatis.. vilket underbart språk vi hade en gång i tiden
Citera
2011-06-21, 00:51
Medlem
Alla recept låter helt underbara. Testat en del men finns det något sätt att undvika den hemska frityrosen man får genom kastrull hettad olja ? Luktar verkligen fan i hela lägenheten eller gör jag något fel?
Citera
2011-06-21, 10:38
Medlem
Imperators avatar
Vill minnas att Nathan Myhrvold (Killen bakom "The Modernist Cuisine) arbetar på en metod där ultraljud används för att få fram perfekta pommes.
Citera
2011-06-21, 14:01
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
Såg just veckans avsnitt av Hundra svenska år. Flottyrkokt potatis.. vilket underbart språk vi hade en gång i tiden

Håller med - "Flottyrkokt" låter så mycket bättre än "friterad" - varför slutade vi att använda det ordet?
Citera
2011-06-21, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Jumbo Fries är OK för att vara köpe-pommes men de har en visserligen diskret men ändå specifik smak som man efter ett tag tröttnar på. De kan inte ätas allt för ofta.

~Paul~

Om man nu håller sig till köpepommes, vad är bättre?
Citera
2011-06-21, 20:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marten-
Om man nu håller sig till köpepommes, vad är bättre?
Sorry, min kunskap gällande den övergripande marknaden för köpepommes är för liten. Jag har som sagt testat ett tiotal varav de nämnda var vid köptillfället bäst. Jag har dock inte sett dem i frysdisken sedan dess.

~Paul~
Citera
2011-06-21, 22:37
Medlem
Masingas avatar
Kanske ngn i tråden nämnt detta, men att fritera i två omgångar i olika temperaturer ska göra att de blir riktigt goda.
Citera
2011-06-22, 14:16
Medlem
Vet inte om det har nämnts, men att göra pommes på bakpotatis är förvånansvärt gott
Citera
2011-06-22, 14:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DzZz
Vet inte om det har nämnts, men att göra pommes på bakpotatis är förvånansvärt gott
Har inget med smaken att göra, utan endast med storleken.

~Paul~
Citera
2011-06-23, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Har inget med smaken att göra, utan endast med storleken.

~Paul~

Blir förvånansvärt bra kanske är ett bättre avslut, var rackarns trött igår..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in