2026-09-11, 12:29
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Jag har nu flera gånger bett dig att visa din modell igen så den går att granskas av min egen AI ( Claude pro). Gör det nu, sedan kan vi fortsätta diskussionen.
En språkmodell kan bara verifiera koherens. Inte validera dess giltighet. Exakt det har jag redan gjort. Du behöver inte göra det.
Citera
2026-09-11, 12:31
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
En språkmodell kan bara verifiera koherens. Inte validera dess giltighet. Exakt det har jag redan gjort. Du behöver inte göra det.
I rest my case....
Citera
2026-09-11, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Så fri vilja är att kunna välja sina åsikter enligt dig?
Måste man inte ha en åsikt för att kunna välja sina åsikter?

Vi kan välja våra handlingar baserat på våra åsikter, vi kan också välja att studera en sakfråga och genom mer information revidera vår åsikt. Eller så kan vi ägna tid åt att arbeta igenom frågeställningar för att landa i en åsikt.

Och så vidare, fri vilja är en egenskap vi människor har.

Att besluten har orsak är inget hinder utan en förutsättning
Nej, eftersom vi bara kan utföra de handlingar som går i linje med våra åsikter så kan vi inte välja dem. Vi är tvungna att utföra dem.

Vi kan därför inte heller välja att studera en sakfråga. Är vi inte tillräckligt intresserade av sakfrågan så kan vi inte studera den. Är vi tillräckligt intresserade av sakfrågan så är vi tvungna att studera den.

Aldrig någonsin finns det något val. Allt vi någonsin gör är vi tvungna att göra. Allt vi någonsin avstår ifrån att göra är vi tvungna att avstå ifrån att göra.
Citera
2026-09-11, 14:28
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Nej, eftersom vi bara kan utföra de handlingar som går i linje med våra åsikter så kan vi inte välja dem. Vi är tvungna att utföra dem.

Vi kan därför inte heller välja att studera en sakfråga. Är vi inte tillräckligt intresserade av sakfrågan så kan vi inte studera den. Är vi tillräckligt intresserade av sakfrågan så är vi tvungna att studera den.

Aldrig någonsin finns det något val. Allt vi någonsin gör är vi tvungna att göra. Allt vi någonsin avstår ifrån att göra är vi tvungna att avstå ifrån att göra.
Är du tvungen att svara som en idiot på Flashback?
Citera
2026-09-11, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Är du tvungen att svara som en idiot på Flashback?
Jag är iallafall tvungen att svara exakt så som jag svarar. Allt vi gör i livet är förutbestämt av tidigare händelser. Vi kunde aldrig ha gjort något annorlunda.

Detta är vetenskapligt klarlagt, för att inte tala om logiskt. För de som är intresserade att luta sig emot dessa discipliner.
Citera
2026-09-11, 15:06
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Jag är iallafall tvungen att svara exakt så som jag svarar. Allt vi gör i livet är förutbestämt av tidigare händelser. Vi kunde aldrig ha gjort något annorlunda.

Detta är vetenskapligt klarlagt, för att inte tala om logiskt. För de som är intresserade att luta sig emot dessa discipliner.

Länka till en vetenskaplig studie som är seriös.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Referentgranskning
Citera
2026-09-11, 15:09
Medlem
Citat:

Jag gör ofta saker som strider mot mina åsikter, gör inte du?
Om inte måste du vara singel och arbetslös

Du verkar också ha svårt med vedertagna begrepp. Givetvis finns det val, vi tar ställning till val precis hela tiden. Att vi har skäl som gör att vi väljer något gör inte att valet upphör existera.

Jag studerade alltför mycket jag inte var intresserad av i skolan, gjorde inte du?

Förmodligen har du någon sorts idé bakom dina slarviga formuleringar, men det är svårt att avgöra.
Citera
2026-09-11, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Jag gör ofta saker som strider mot mina åsikter, gör inte du?
Om inte måste du vara singel och arbetslös

Du verkar också ha svårt med vedertagna begrepp. Givetvis finns det val, vi tar ställning till val precis hela tiden. Att vi har skäl som gör att vi väljer något gör inte att valet upphör existera.

Jag studerade alltför mycket jag inte var intresserad av i skolan, gjorde inte du?

Förmodligen har du någon sorts idé bakom dina slarviga formuleringar, men det är svårt att avgöra.
Ge gärna ett exempel på någonting som du gör som strider mot dina åsikter så ska jag snabbt och enkelt visa att du inte alls gör det. Du kompromissar i ditt liv, men det är bara för att du råkar ha åsikten att det är viktigare med kompromisser än med fasta principer.

Determinismen innebär att alla människors liv är förutbestämda, vilket du också har skrivit under på. Alltså finns det alltid bara ett möjligt handlingsalternativ, det som man är orsakad att utföra.

När du säger att vi t.ex. kan reflektera över någonting så måste du alltså mena att bara de som faktiskt reflekterar kan göra det. De som inte reflekterar kan naturligtvis inte göra det, eftersom de genom orsak och verkan är förutbestämda att inte göra det.
Citera
2026-09-11, 15:44
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:

Determinism är inte vetenskapligt klarlagt eller har du kanske en "Theory of Everything" färdig?
Citera
2026-09-11, 15:51
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Determinism är inte vetenskapligt klarlagt eller har du kanske en "Theory of Everything" färdig?

Svaret finns inom oss. men 50% har en IQ under 100. Därför så tror de att alla är exakt som de själva.
Citera
2026-09-11, 15:53
Medlem
Citat:
Det enda alternativet till determinism är att saker sker av en ren slump.

Tror du att ditt inlägg uppstod till följd av en tidigare orsak, eller att det uppstod av en ren slump? Det är de två alternativ du har att välja mellan.
Citera
2026-09-11, 15:57
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Det enda alternativet till determinism är att saker sker av en ren slump.

Tror du att ditt inlägg uppstod till följd av en tidigare orsak, eller att det uppstod av en ren slump? Det är de två alternativ du har att välja mellan.

För helvete, du har missat vad hela denna tråden handlar om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in