2020-12-13, 18:10
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Givet att jag har en viss genuppsättning och därför vill gå vänster i en vägkorsning, beror det valet på vem som skapade min genuppsättning? Hade jag velat gå höger istället för vänster om det varit Djävulen istället för Gud som skapat mig? Är svaret nej på den frågan så beror inte mina val på vem som skapat mig. Mina vilja kanske sammanfaller med skaparens vilja, men den beror inte på vem som skapade mig eller varför.

Om din vilja har skapats av något yttre som du inte haft kontroll över går det inte att komma ifrån att det är detta yttre som styr dina val.
Citera
2020-12-13, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Om din vilja har skapats av något yttre som du inte haft kontroll över går det inte att komma ifrån att det är detta yttre som styr dina val.
Om Gud har skapat mig så har han naturligtvis givit upphov till min existens. Hade han inte velat ha någon som ville som jag så hade han fått skapat någon annan än mig. Men han hade aldrig kunnat skapat mig så att jag ville något annat. Biologiska föräldrar väljer dock inte på samma sätt vilka barn de sätter till världen eftersom de inte kan styra vilka DNA-sekvenser som avkomman kommer att få. Det senare är i fysikalisk bemärkelse styrt av en indeterministisk process.

Vad jag väljer beror på min personlighet och personligheten tillhör min identitet. Identiteter är per definition historielösa genom att de bara omfattar aktuella egenskaper och inte mer. Tar vi talet 13 som exempel så har talet 13 egenskapen av att vara primtal. Att talet 13 är ett primtal beror inte på vem som skapat talet 13. En skapare som vill ha ett tal som inte är ett primtal kan välja att skapa ett annat tal som inte är ett primtal, men den kan aldrig göra om talet 13 så att det inte är ett primtal. Samma förutsättningar gäller för Gud. Han kan välja att skapa mig som jag är eller han kan välja att skapa någon annan person som har en annan personlighet, men han kan aldrig välja att skapa mig annorlunda än vad jag faktiskt är. Precis som primtalsegenskaperna för talet 13 inte beror på vem som skapade talet 13 så beror inte min viljas frihet på vem skapat mig. Däremot beror min existens på att jag blivit skapad av någon.

Att Gud inte skulle skapat mig om han inte ville ha någon som ville som jag är inget som påverkar mig givet att jag faktiskt existerar.
Citera
2020-12-13, 19:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Om Gud har skapat mig så har han naturligtvis givit upphov till min existens. Hade han inte velat ha någon som ville som jag så hade han fått skapat någon annan än mig. Men han hade aldrig kunnat skapat mig så att jag ville något annat.

Precis, det är i detta exempel Gud som skapat din vilja som du styrs av.

Citat:
Biologiska föräldrar väljer dock inte på samma sätt vilka barn de sätter till världen eftersom de inte kan styra vilka DNA-sekvenser som avkomman kommer att få. Det senare är i fysikalisk bemärkelse styrt av en indeterministisk process.

Att de inte gör medvetna val ändrar inte det faktum att viljan skapas av något yttre som du inte haft kontroll över.

Citat:
Vad jag väljer beror på min personlighet och personligheten tillhör min identitet. Identiteter är per definition historielösa genom att de bara omfattar aktuella egenskaper och inte mer.

Det är din vilja som styr vad du väljer och den har skapats av något yttre.
Citera
2020-12-13, 19:38
Medlem
Citat:
Precis, det är i detta exempel Gud som skapat din vilja som du styrs av.

Att de inte gör medvetna val ändrar inte det faktum att viljan skapas av något yttre som du inte haft kontroll över.

Det är din vilja som styr vad du väljer och den har skapats av något yttre.
Ja, ja och ja. Jag har skapats och så har min vilja. Var det Gud så kunde han välja vad han skulle skapa och var det mina föräldrar så kunde de inte välja.

På vilket vis är skapandet en egenskap hos min vilja? Skulle min vilja varit annorlunda om någon annan skapat mig? Om jag inte skapats alls?

Om du betalar extra för att få "grön el" i uttaget. Är strömmen annorlunda om den skapats av ett vindkraftverk eller av ett kärnkraftverk?
Senast redigerad av WbZV 2020-12-13 kl. 19:47.
Citera
2020-12-13, 19:48
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ja, ja och ja. Jag har skapats och så har min vilja. Var det Gud så kunde han välja vad han skulle skapa och var det mina föräldrar så kunde de inte välja.

Vilket inflytande över hur denna vilja blev formad hade du?

Citat:
På vilket vis är skapandet en egenskap hos min vilja?

Vad är det du frågar här egentligen, kan du formulera dig annorlunda?

Citat:
Skulle min vilja varit annorlunda om någon annan skapat mig? Om jag inte skapats alls?

Om någon annan skapat din vilja än den/det som gjorde det skulle väl den blivit annorlunda eller hur?
Citera
2020-12-13, 20:04
Medlem
Citat:
Vilket inflytande över hur denna vilja blev formad hade du?
Vilken personlighet jag har styr vad jag vill och vilken personlighet jag har är ekvivalent med min identitet. Jag har naturligtvis inte valt vem jag är. Att göra så vore ett kausalitetsbrott och jag hade ändå inte kunnat vara någon annan än den jag faktiskt är. Lika lite som talet 13 skulle kunna vara talet 12 om någon gjort ett annat val.

Vem jag skall vara är inte ett val och därför styr varken jag eller någon annan över det. Antingen existerar jag exakt som jag är eller så existerar jag inte alls.

Citat:
Citat:
På vilket vis är skapandet en egenskap hos min vilja?
Vad är det du frågar här egentligen, kan du formulera dig annorlunda?
Jag förstår inte vad som är oklart. Om ordet "fri" i "fri vilja" syftar på en egenskap hos viljan så måste det finnas en skillnad på en vilja som är fri och en vilja som är ofri. Vi måste kunna skärskåda just mina val och avgöra om de är fria eller inte fria. Svaret kan inte bero på något utanför mig själv om inte mina val beror på något utanför mig själv. Vill jag gå vänster i ett vägskäl så beror det på min personlighet vilket är en inre egenskap. Det beror inte på vem som skapade mig.

Citat:
Om någon annan skapat din vilja än den/det som gjorde det skulle väl den blivit annorlunda eller hur?
Hade talet 13 kunnat bli något annat än ett primtal om någon annan skapat talet 13? En skapare skulle kunna välja att skapa än annan person än mig, men han skulle inte kunna välja att skapa mig annorlunda. Det senare vore en motsägelse.
Senast redigerad av WbZV 2020-12-13 kl. 20:07.
Citera
2020-12-13, 20:19
Medlem
Citat:
Antag att dina föräldrar istället valt att skapa ett barn med Fredrik Federleys personlighet. Skulle det barnet vara du med annan personlighet eller skulle det vara Fredrik Federley med andra föräldrar?

Att vi skulle kunna vara någon annan är ett hjärnspöke. En självmotsägelse.
Citera
2020-12-13, 20:25
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Vilken personlighet jag har styr vad jag vill och vilken personlighet jag har är ekvivalent med min identitet. Jag har naturligtvis inte valt vem jag är. Att göra så vore ett kausalitetsbrott och jag hade ändå inte kunnat vara någon annan än den jag faktiskt är. Lika lite som talet 13 skulle kunna vara talet 12 om någon gjort ett annat val.

Därmed bekräftar du att det jag säger, din vilja som du styrs av är skapad av något yttre som du inte haft kontroll över.

Citat:
Antag att dina föräldrar istället valt att skapa ett barn med Fredrik Federleys personlighet. Skulle det barnet vara du med annan personlighet eller skulle det vara Fredrik Federley med andra föräldrar?

Att vi skulle kunna vara någon annan är ett hjärnspöke. En självmotsägelse.

Det har inte mycket med frågeställningen att göra som är om du haft inflytande över hur din vilja har format.
Citera
2020-12-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Man skulle kunna tänka sig att Gud handlar enligt en helt egen form av logik, som vi inte kan förstå förrän vi kommer till himlen eller något liknande. Då återstår fortfarande den lilla haken att det inte finns någon Gud.

Hela grejen med s.k. fri vilja är att man skulle kunna göra saker utan att påverkas av något yttre.

Vem definierar fri vilja så?

För mig är det naturligt att fri vilja är påverkbart, varför skulle vi annars ha propagandan, reklam etc?
Citera
2020-12-13, 20:53
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontempleraren
Vem definierar fri vilja så?

För mig är det naturligt att fri vilja är påverkbart, varför skulle vi annars ha propagandan, reklam etc?

Det borde väl vara ett baskrav att det inte är någon annan som styr vad du ska vilja för att du ska anses ha en fri vilja?

Om du klarar ett hypotetiskt resonemang så kan vi ta det. Säg att jag har inopererat ett chip i din hjärna som kan styra din vilja. Jag kan fjärrstyra det chipet och därmed få dig att vilja göra slut med din tjej, du gör det eftersom du upplever att du vill det. Är detta fri vilja?
Citera
2020-12-13, 20:56
Medlem
Citat:
Därmed bekräftar du att det jag säger, din vilja som du styrs av är skapad av något yttre som du inte haft kontroll över.
Jag har aldrig påstått att jag skulle styra över hur jag skapats. Men på vilket vis är skapelsen en egenskap hos min vilja. Hur påverkas mina val av vem som skapat mig? Beskriv ett test som utifrån mina vägval avgör om jag skapats av Gud, Djävulen, mina biologiska föräldrar eller av ren slump. Om det av princip inte existerar ett sådant test så kan inte min viljas frihet bero på detta.

Citat:
Det har inte mycket med frågeställningen att göra som är om du haft inflytande över hur din vilja har format.
Det är relevant givet de argument du framför. Om jag förstår dig rätt så utgår du från dualism där du först får en identitet (ett jag) och sedan en personlighet (vilja) som Gud eller någon annan kastar på dig. Sedan är du sur för att det inte finns någon reklamationsrätt, för egentligen skulle du vilja ha en annan vilja än den du fick. Man kan diskutera om det är så det fungerar, men den diskussionen hör snarare hemma i trådar om medvetandefilosofi än i tråden om fri vilja.
Citera
2020-12-13, 20:58
Medlem
Citat:
Om du har fått viljan av någon eller något annat så är den skapad av någon eller något annat. Du vill alltså det som skaparen av viljan vill att du ska vilja.

Det som gav oss människor fri vilja hade förmodligen en tanke bakom det. Var det evolutionen, så ökar det överlevnaden hos individer och gruppen genom välgenomtänkt beslut och val, då vi kan rationalisera istället för att drivas av instinkter.Gud som gav den till oss, för att leka och se hur vi klarar av mot frestelser, kanske har ingen aning.Nått annat, någon annan förklaring.

Enligt mig är det inte relevant hur vi fick fri vilja, det relevanta är hur vi använder den.

För får vi 1000kr av en vän så blir det våra 1000kr, fast orsaken varför vi fick dom kan påverka vad vi gör med dem. Fortfarande våra pengar, lite som ifall vi fick fri vilja av evolutionen. Generna påverkar våra beslut men vi utnyttjar vår fria vilja för vi och vår flock ska frodas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in