Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Då vår diskussion tenderar att loopa kommer jag upprepa mig, men det är för att undvika missförstånd.
Jag tror att du lägger in ett starkare ansvarsbegrepp i kompatibilismen än nödvändigt. Poängen är inte att människor är “ultimat ansvariga” i någon metafysisk mening, eller ytterst upphov till sig själva. Det är just den typen av ansvar jag avvisar som inkonsekvent eller irrelevant.
Ansvar handlar istället om handlingar som faktiskt springer ur agentens egna kapaciteter: att kunna överväga skäl, väga konsekvenser, lära av kritik, kontrollera impulser i varierande grad osv. Det räcker för att tala meningsfullt om ansvar, beröm och klander i mänskliga praktiker.
Och viktigt här är att ansvar inte är binärt utan graderat. Vi håller redan barn mindre ansvariga än friska vuxna därför att deras kapacitet för omdöme, självkontroll och förståelse är mindre utvecklad. På samma sätt minskar ansvar vid psykoser, tvång, demens eller extrema affekttillstånd. Det vore märkligt om ansvar antingen vore absolut eller helt obefintligt när våra faktiska ansvarspraktiker uppenbart fungerar längs en skala.
Så kompatibilismen behöver inte etablera någon “högre ickepraktisk” skuld för hela personens utformning. Det räcker att det finns en relevant relation mellan agentens psykologiska strukturer och handlingen för att ansvars tillskrivning ska vara motiverad.
Och psykologins insikter om rationalisering och omedvetna motiv underminerar inte detta. De visar snarare varför ansvar måste förstås som gradskillnader i självkontroll och skälresponsivitet, inte som någon magisk absolut fri vilja.
Jag menar alltså inte att människor förtjänar beröm eller klander i någon kosmisk eller ultimat mening, som om vi skapat oss själva ur intet. Däremot menar jag att vi kan förtjäna beröm och klander i den mänskliga och moraliska mening som faktiskt spelar roll: när handlingar uttrycker våra egna dispositioner, värderingar och förmågor till självkontroll och skäl övervägande. Ansvar är därför kopplat till vilken sorts agent man är och hur ens handlingar uppstår, inte till ett metafysiskt undantag från kausalitet.
Loopar är överflödiga. Jag har aldrig påstått att kompatibilism hävdar ultimat ansvar, magi, ograderat ansvar eller liknande. Den är naturalistisk. Men, om man försöker igen.
Att hävda en kompatibilism med instrumentellt ansvarsbegrepp och beröm respektive klander som praktiska funktioner blir ekvivalent med inkompatibilism och psykologi.
Att bygga något annat än instrumentellt ansvar, men som inte är ontologiskt, ultimat eller magiskt kräver alltså något ytterligare. Det är vad detta något är som är oklart.
Vad i en naturalistisk värld kan göra funktioner ansvariga för sin utformning i en mening som innebär att exempelvis straff inte är blott ett korrektivt verktyg, utan ett lidande som kan
förtjänas och som bör delas ut oavsett om det för något gott med sig eller inte.
Detta är, som jag upprepar, kärnpunkten. Och inte synen på mänsklig psykologisk och social funktion i vilken vi betraktar varandra och oss själva som ansvariga och det givetvis i olika grad beroende på ålder och tillstånd och i vilken klander och beröm är effektiva verktyg givet funktionen.
Kompatibilismen hamnar i en rävsax och tvingas acceptera något av följande. Antingen att lidande kan förtjänas för sin egen skull och oavsett om det leder till något gott eller inte. Och då börjar det krävas ontologiska antaganden. Eller att balansera det förtjänade lidandet mot konsekvenser vilket ändar saken i instrumentellt tänkande och som därmed tycks kollapsa tillbaka i psykologi och social praktik.
Hur byggs annat ansvar än instrumentellt utan ontologi och som samtidigt undviker kollapsen?
Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Jag tänkte mer på dig, att Hansen håller med är jag övertygad om.
Det gick ett program för några år sedan där han faktiskt diskuterade fri vilja.
Jag vill minnas att han låg extremt nära Dennetts syn, problemet är att diskussionen nästan alltid hamnar i valet mellan två skolor som båda misslyckas att förklara hur vi fungerar.
Vad gällande mänsklig funktion misslyckas inkompatibilism med att förklara?
Citat:
Jag företräder som bekant den tredje linjen som svara på bådas brister.
Märk väl, det är ingen absolut sanning bara några steg längre på vägen(som förmodligen inte har någon ände).