Citat:
Ursprungligen postat av
Malmoepag
Jag har en vetenskapligt grundad och realistisk bild av vad fri vilja är, krävs ingen magi eller fantasi värld. Att inse detta och ta ansvar för sina handlingar är långt ifrån enbart positivt.
Vad är det för vetenskap den realistiska fria viljan grundas i? Den att människan besitter kognitiva förmågor? Jaha.
Det upprepas i en annan tråd i ett annat ämne att titta vad tokigt, utan fri vilja kan vi inte vara ansvariga ens för att gå mot röd gubbe och hur kan man då argumentera för betydligt mer allvarliga ställningstaganden gällande moral och handling. Eller vilken poängen nu är.
För det första står ställningstaganden på egna ben, eller svajar väl oftast, och vilar på sin grad av hållbarhet och inte på att ha resonerats fram med så kallad fri vilja.
För det andra är vi formellt ansvariga för att gå mot röd gubbe och vi upplever denna ansvarighet inför oss själva och i relation till andra, vilket är en nyttig ordning. Men det finns givetvis inget
faktiskt ansvar bortom upplevelse, nytta och instrumentella överväganden. Så, om man begär det för ansvar, så, nej, då är vi inte ansvariga för att gå mot röd gubbe.
Om du vill försöka att rädda den sak du inte fått ihop och avgått ifrån, så föreslår jag att du börjar med att förklara hur ett faktiskt, icke-instrumentellt, ansvar byggs av så kallad kompatibilism.
Den Dennett som kalkeras lyckas inte med det, utan visar sig till slut motivera sina långtgående påståenden om ett faktiskt ansvar som något som är fallet blott inom ett system som motiveras instrumentellt och med nytta, med "kontraktuell regelutilitarism" enligt hans egna ord.
Bortsett från att det framstår som udda och uppenbart inkoherent att predika faktiskt ansvar, retributivism och en bakåtblickande syn på förtjänst inom ett instrumentellt motiverat system, så är jag alldeles enig med honom.
Frågan är om du är det?
Är du det, så blir nästa fråga vad kompatibilism i sådana fall innebär. Är det uppfattningen att en naturalistisk tillvaro är kompatibel med upplevd ansvarighet, utilitarism och instrumentellt ansvar? I sådana fall saknar kompatibilismen innehåll och blir istället fullständigt ekvivalent med inkompatibilism.
Är du inte enig, så ber jag dig utveckla hur det icke-instrumentella faktiska ansvaret i sådana fall byggs av kompatibilismen.
Till den som vill argumentera för fri vilja bortom att rada upp tomma haranger ger jag rådet att allvarligt fundera på detta. Att du inte svarar på invändningar av det här slaget är ju allmänt känt. Men, vem vet, plötsligt händer det kanske. Börjar de gamla harangerna att rabblas istället lämnar jag diskussionen.
Men nu hoppas jag på något mer intressant.