2026-08-15, 16:24
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det är också tänkvärt vad som är skillnaden mellan processerna i vår hjärna och vad som är ”jaget”
Att allt som sker i vår hjärna inte flyter upp till vårt medvetande är sedan länge känt.

Jag hävdar att ”jaget” är det som sker i vår hjärna, medvetet eller omedvetet. Finns inget ”jag” utanför hjärnans processer.

Så är det verkligen en illusion, tänk om illusionen är verklig?
När man påstår att hjärnan bestämmer åt oss glömmer man att hjärnan är vi.

Ja så kan det vara men det går ju inte att bevisa om det stämmer eller ej och det är det här som intresserar mig.

Dom flesta människor är helt övertygade om att vi har fri vilja. Varför? Jo för att det känns som att vi styr våra val. Det är inget bra hållbart argument. Majoriteten av alla människor är alltså helt övertygade om det här trots avsaknad av bevis.

Tycker inte du att detta är lite oroväckande?
Citera
2026-08-15, 16:26
Medlem
Bilderberg78s avatar
Livet är att få in den, samt njuta efter att fått ut den igen.
Citera
2026-08-15, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Jag tycker det är intressant att det så ofta blir gräl i filosofitrådarna. Man får känslan av att filosoferna är mer intresserade av att kriga för sin personliga övertygelse än dom är av att söka sanningen.

Här måste alla filosofer ta sig i kragen och inte glömma uppdraget dom ska utföra. Uppdraget är att försöka ta reda på om fri vilja finns i verkligheten. Hur resultatet känns för filosofen får aldrig styra hur man ser på det.
Fast det är få filosofer som ser det på det sättet. De flesta filosofer, precis som de flesta människor i allmänhet, vill inte ens tänka tanken att fri vilja inte existerar. De är beredda att få kalla vilken mänsklig egenskap som helst för fri vilja så länge det innebär att de kan fortsätta intala sig själva att fri vilja existerar.

Man behöver inte vara ett dugg intresserad av sanningen för att vara filosof eller för att diskutera dessa ämnen i största allmänhet. De flesta gör det tvärtom bara för att hitta bekräftelse för sitt önsketänkande.
Citera
2026-08-15, 16:49
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Fast det är få filosofer som ser det på det sättet. De flesta filosofer, precis som de flesta människor i allmänhet, vill inte ens tänka tanken att fri vilja inte existerar. De är beredda att få kalla vilken mänsklig egenskap som helst för fri vilja så länge det innebär att de kan fortsätta intala sig själva att fri vilja existerar.

Man behöver inte vara ett dugg intresserad av sanningen för att vara filosof eller för att diskutera dessa ämnen i största allmänhet. De flesta gör det tvärtom bara för att hitta bekräftelse för sitt önsketänkande.

Ja exakt så är min känsla också. Jag befarar att majoriteten av alla människor är för ängsliga för resultatet så dom vågar inte utreda den här frågan på ett helt ärligt sätt.

Det påminner mycket om majotitetens helt ologiska tro på gudar, själar, spöken, efterliv osv. Där stretar dom flesta emot på samma sätt och dom vägrar se på saken förnuftigt.
Citera
2026-08-15, 16:50
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ja så kan det vara men det går ju inte att bevisa om det stämmer eller ej och det är det här som intresserar mig.

Dom flesta människor är helt övertygade om att vi har fri vilja. Varför? Jo för att det känns som att vi styr våra val. Det är inget bra hållbart argument. Majoriteten av alla människor är alltså helt övertygade om det här trots avsaknad av bevis.

Tycker inte du att detta är lite oroväckande?
Varför dessa avsiktligt falska dikotomier?

Viljan är ju inte helt fri men ej heller helt ofri som ett instrument hos ett medvetet subjekt för den objektiva meningen med existensen.
Citera
2026-08-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ja exakt så är min känsla också. Jag befarar att majoriteten av alla människor är för ängsliga för resultatet så dom vågar inte utreda den här frågan på ett helt ärligt sätt.

Det påminner mycket om majotitetens helt ologiska tro på gudar, själar, spöken, efterliv osv. Där stretar dom flesta emot på samma sätt och dom vägrar se på saken förnuftigt.
Exakt så.
Citera
2026-08-15, 17:01
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Exakt så.
Det är gammal tradition för det som inte har logisk förklaring. Håller minst lika bra som er vidskepliga tro på alltings negation.

För modern filosofi:

https://consc.net/
Citera
2026-08-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Ni gör samma misstag från två håll: Roerlig vill ha ett icke‑instrumentellt ansvar men kan inte visa hur ett konfigurerat system skulle kunna bära det. Malmoepag vill rädda ansvar genom att späda ut begreppet tills det bara betyder “praktisk nytta”. Ingen av er löser kärnfrågan.

Ett system som inte är självgrundande kan inte förtjäna något bortom instrumentell funktion. Det spelar ingen roll om man kallar det “grader”, “autonomous agent” eller “handlingsutrymme”. Utan ett fenomenellt subjekt finns bara beteende, och beteende kan inte bära ansvar i den mening Roerlig efterfrågar – och som Malmoepag försöker låtsas att Dennett har räddat.

Fri vilja finns, men inte i den kompatibilistiska version som reducerar ansvar till nytta, och inte i den naturalistiska version som kräver ett ansvar som ingen kan motivera. Så länge ingen av er kan visa hur ett icke‑instrumentellt ansvar skulle kunna uppstå ur ett system som inte är causa sui, faller båda era positioner.
Den här kritiken är mer korrekt än Roerligs låsning vid sin definition.

För när jag eller Dennett säger att determinismens definition av fri vilja är onödigt hård, ja faktiskt gör fri vilja omöjlig för alla tänkbara varelser så kan man säga att vi ”späder ut” den.
Jag anser inte fri vilja var ett digitalt fenomen som man har till 100% eller till 0%, följaktligen gäller samma sak för ansvar. Empiriskt är det extremt enkelt att förstå, barn anses ha mindre ansvar än vuxna tex.

Sedan köper jag inte att detta innebär att ansvar och fri vilja blir instrumentala, de är inte enbart verktyg utan det är en objektiv egenskap. systemet styrs av rationella val och skäl, inte bara av mekaniska reflexer. Fri vilja är därför en reell, mätbar psykologisk kompetens.

Det är en emergent egenskap, likt logiskt tänkande.
Citera
2026-08-15, 18:34
Medlem
Bilderberg78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Jag anser inte fri vilja
Du anser ingenting, du "Dennett" bla bla bla hela tiden, ingenting annat i praktiken.

"Fri vilja" är en (inte) liten gåsapåg från Malmö i Skåne.

Det är konstaterat.

Så mycket kan vi veta!

En papegoja från Malmö är det uppenbart (kanske?)
Senast redigerad av Bilderberg78 2026-08-15 kl. 18:41.
Citera
2026-08-15, 18:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det där är bara någonting som du intalar dig själv eftersom fakta och vetenskap inte tilltalar dig.

Citat:
Har du aldrig hört förklaringar för dessa saker tidigare menar du? Eller var det snarare bara så att du inte gillade förklaringarna?

Citat:
Jag finner det inte värt ansträngningen då jag vet att du är en total knäppgök som tror på allsköns konspirationsteorier och förkastar de mest grundläggande vetenskapliga faktumen.
Har jag rätt i att du inte ens tror på evolutionsteorin?

Citat:
Så du tror alltså på evolutionsteorin?

Citat:
Den är bevisad bortom alla tvivel. Att förneka att alla levande organismer är släkt med varandra och har uppstått genom slumpmässiga mutationer är i samma klass som att förneka att Jorden är rund.

Men om du skriver under på detta så underskattade jag dig något. Då är du inte riktigt så hopplös som jag trodde.

Citat:
Jag har varken spammat, kommit med falska anklagelser eller försökt skapat sidodebatter eller ad hominem. Även detta är knäppa tolkningar som bara styrker mina påståenden om att du inte har alla hästar hemma.

Jag har bara återigen sagt att jag inte är intresserad av att ge mig in i en diskussion med dig, och har uppgett anledning för detta. Det är allt.

Att du inte gillar anledningen är förståeligt. Men du har tyvärr inget annat val än att acceptera att det är så det förhåller sig.
Det här är dina inlägg till mig sista tiden. Inte nått vettigt bara anklagelser att jag skulle anse saker. Helt utanför ämnet dessutom. Sen påstår du att du inte gjort det. Eller menar du att du inte skrivit det?
Citera
2026-08-15, 19:12
Medlem
EnCartes avatar
Problemet med avsaknad av fri vilja, är att om man menar det, måste de som tror eller inte tror på fri vilja, anse det, för de har inget val. De kan inte välja vad de ska anse, kan inte ha några andra argument än vad de har. För de har inte fri vilja.

Jag anser väl att varken avsaknad av fri vilja eller att vi har fri vilja, går att visa definitivt. Därav dessa debatter där man intar olika ståndpunkter och slåss för sin egen övertygelse, ibland rätt hetsigt.

Min åsikt är att man vet för lite om medvetandet för att kunna säga bu eller bä om det. Det finns saker som skiljer mellan människan och andra fysiska objekt, som vårt medvetande och att vi är levande. Om det påverkar vet jag inte, men det är förstås en möjlighet som deterministerna inte vill ta till sig, utan ser världen som en maskin med bara orsak och verkan och inget annat.
Citera
2026-08-15, 19:15
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Exakt så.

Människor tror på fri vilja eftersom hjärnan upplever en direkt koppling mellan medvetna tankar och handlingar. Detta skapar en stark psykologisk illusion av kontroll. Evolutionspsykologin visar att denna känsla är djupt inrotad eftersom den hjälper oss att lära oss av misstag, samarbeta i samhällen och ta ansvar för våra handlingar.

Psykologiska och kognitiva orsaker: Hjärnan är expert på att hitta orsaker till det som händer. När du bestämmer dig för att dricka vatten och sedan dricker, kopplar du ihop tanken med handlingen. Du känner inte till alla dolda processer bakom beslutet.

Inre reflektion: Vi kan väga olika val mot varandra i tanken. Denna mentala process gör att det känns som om vi kan välja fritt, oavsett vad som styr i bakgrunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in